Maagzweren medicatie of supplementen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 19:33

Katyatje schreef:
Ik was recent voor een doos Gastroguard net geen 300 euro kwijt... Echt belachelijk duur. En omdat paard niet meewerkte is er een keer een halve spuit op de grond terechtgekomen :
Ik begrijp wel dat je geen grote beslissingen wil nemen met de eigenaar op vakantie. Zou even overleggen met de DA of het ok is om te wachten tot eigenaar terug is (en paard zo lang op rust zetten) of dat er in afwachting tot iets ondersteunends gegeven kan worden.

Ja nou dat was een beetje het idee inderdaad.
Ik was vandaag bij de Epplejeck en daar kon ik voor 40 euro een emmer Pavo Gastricover meenemen. Dat is nog betaalbaar.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 19:59

Katyatje schreef:
Ik was recent voor een doos Gastroguard net geen 300 euro kwijt... Echt belachelijk duur. En omdat paard niet meewerkte is er een keer een halve spuit op de grond terechtgekomen :
Ik begrijp wel dat je geen grote beslissingen wil nemen met de eigenaar op vakantie. Zou even overleggen met de DA of het ok is om te wachten tot eigenaar terug is (en paard zo lang op rust zetten) of dat er in afwachting tot iets ondersteunends gegeven kan worden.

Voor omeprazole is een rondje bellen altijd heel verstandig. Pepticure, Ulcergold en wie weet welke nog meer zijn exact hetzelfde en zelfs nog makkelijker te doseren. Voorheen had Gastrogard patent op Omeprazole voor paarden maar gelukkig al jaren niet meer. De andere vallen echt mee in prijs. Het is dus de moeite waard om te vragen welke merken ze hebben.
De meeste klinieken kunnen aan alle merken komen en fijne artsen zullen ook eerlijk aangeven dat de Gastrogard veel duurder is dan de Ulcergold terwijl het dezelfde tubes zijn.

En dan is Gastrogard de laatste jaren zelfs goedkoper geworden dan voorheen, toen koste een spuit bijna €50 op de kliniek. Begrijp me niet verkeerd; ik heb zelf afgelopen december nog een kuur mogen aftikken en het is echt niet goedkoop maar een ander merk is nu echt flink goedkoper dan 10 jaar terug (zelfs ondanks de inflatie etc) toen alleen de Gastrogard makkelijk te krijgen was. Ik heb nu €150 betaald voor 8 spuiten in Nederland (Ulcergold). België staat op een totaal factuur dus geen idee maar ook daar hadden ze gelukkig de Ulcergold naast de Gastrogard en heb ik er specifiek naar gevraagd. Dus als je dan twee doosjes nodig hebt (16 spuiten) is het nogal een prijsverschil.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:07

Voor supplementen kijk ik altijd wat de hoofdbestanddelen zijn en vaak kun je die los een stuk goedkoper vinden.
Dosering is vaak makkelijk te berekenen.

Omeprazol of een ander medicijn dat maagzweren op kan lossen is inderdaad duur, maar het is wel iets dat noodzakelijk is.
Dat type maagpijn is echt vreselijk en daar wil je je paard niet mee rond laten lopen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 21:21

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:52

Pectine/lecithine, bicarbonaat en probiotica werden mij in België en bij de Raaphorst aangeraden. En dan geen 2%. Ik heb gekozen voor ekygard en geef nog bicarbonaat bij.

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 22:02

Even rondbellen is zeker een goed idee.
ik heb van de da gastrobim (omeprazol) gekregen deze zijn rond de 20€ per spuit.

Mijn paard is begin deze maand ook op maagzweren gecheckt en behandeld.
Mocht je het fijn vinden kan ik alle kosten/ merken van de medicijnen via pb doorsturen.
Per merk wil er nog al eens veel verschil in zitten. Gelukkig heb ik een dierenarts die het allemaal goed uitzoekt.

Ook is mij door de dierenarts hartog digest aangeraden. Het is een luzerne/grasmix. Dit voer zou het het maagzuur moeten neutraliseren. Ons paard at door de zweer ook erg slecht hooi, dit eet ze goed. Ze vind het erg lekker, dus ze krijgt het nu nog 2x per dag een schep ter ondersteuning.

Polar

Re: Maagzweren medicatie of supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 22:16

Als het voor tijdelijk is, werkt hier calcium carbonaat erg goed.
Is verkrijgbaar bij Amazon voor een hele redelijke prijs.
Maar dat is wel echt voor tijdelijk, geen oplossing voor de maagzweren.
En je moet het 2 á 3 keer per dag geven op redelijk vaste tijden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 22:46

Komt de tandarts ook snel? Als hij zulke gekke bekken trekt dan is dat zeg maar aankomende week wel nodig om erger te voorkomen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 22:52

Hannanas schreef:
Komt de tandarts ook snel? Als hij zulke gekke bekken trekt dan is dat zeg maar aankomende week wel nodig om erger te voorkomen.

Daar wilde de eigenaar eigenlijk mee wachten tot hij terug is. Dus even kijken of we daarop wachten of dat we proberen haar eerder te laten komen. Het is natuurlijk niet zeker dat het daaraan ligt.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 23:01

Earth schreef:
Welke hoofdbestanddelen moet ik op letten? Ik heb bijv nu stomach relief gevonden, met deze ingredienten: Lithothamne, Magnesiumoxide, Natriumchloride, Mengsel van aromatische stoffen.\
https://www.horseadds.com/product/stomach-relief/

Het enige wat echt werkt is omeprazol. Er zijn verschillende merken die dit aanbieden. (Gastrobim, Ulcergold, Equizol, Pepticure)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 23:19

Ja dat is sowieso de focus. Ik zit te kijken voor een extra supplement. Ik zie steeds rode zeealg / Lithothamne / maerl terug komen? Klinkt nogal abracadabra :P

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 23:47

Ik zou je nog als tip mee willen geven om een tandarts te laten komen die met camera in de mond kan kijken.
Op die manier zijn er bij twee van mijn paarden breuken in kiezen ontdekt, die zonder camera niet gezien of gevoeld werden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 00:10

Als je het op wil lossen zal je paard aan de medicatie moeten. Zit het er, dan zit het er. Voorkomen van erger kan vast met supplementen maar het oplossen doet het zeker niet. Ik vind die supplementen vooral goed voor de portemonnee van de producenten.

De ulcergold viel bij onze dierenarts toen best mee. Ik viel steil achterover van Gastroguard qua bedrag. Even rondbellen is het meest lucratief denk ik.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 01:13

Lijkt me geen goed plan, nog 4 weken wachten tot er eindelijk een tandarts komt als het paard scheve bekken trekt met het eten. Zielig dat je dat als bijrijder moet aanzien. Plus als je langer wacht kunnen de problemen ook erger worden. Als er bijv tanden ongelijk zijn kunnen ze diastases veroorzaken omdat de ene kies de ander wegdrukt, met nog veel meer ellende. Maar ook de maag kan niet helen als de oorzaak slecht gekauwd voer is. In de gaten houden of paard niet gaat afvallen. Koliek ligt ook op de loer bij slecht kunnen kauwen. Afgezien dat het paard ook gewoon pijn kan hebben tijdens eten. Was de tandarts wel dierenarts? Paard verdoofd? Over het algemeen hoort het erbij dat een tandarts snel terug komt na symptomen door behandeling. Ik zou dat toch voorzichtig aankaarten bij de eigenaar.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:12

Goede tips hier. Ik dacht dat medicatie overal even duur was. Hoop het niet meer te moeten geven maar je weet nooit...
Mijn paard staat nu na de kuur nog op een supplement met hoofdbestanddelen pectine en lecithine.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:35

Omeprazol en dergelijke middelen zijn maagzuur remmers/ binders. Mineralen zoals magnesium en calcium zijn basisch en neutraliseren hierdoor ook maagzuur. (als mens kun je daarom bij overtollig maagzuur melk drinken, omdat dit een hoog calcium gehalte heeft) Bij paarden wordt om dezelfde reden ook luzerne aangeraden. Dit heeft ook een hoog calcium gehalte. Onbeperkt ruwvoer is goed, maar dit zegt niet alles over de gehaltes aan mineralen wat je paard binnen krijgt. Bijvoeren van calcium (luzerne) en magnesium is in elk geval een optie en kan, (zolang je bij de voorgeschreven dosering blijft) ook geen kwaad. Of het nodig/ wenselijk is om tijdelijk meer dan aanbevolen te geven kun je altijd even overleggen met de veearts, ook in verband met het voorkomen van herhaling in de toekomst.

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:35

Ons paard had het ook op de overgang maag darmen en dat staat altijd onder maagzuur.
Wat wij hebben gedaan is eerst het hele reguliere medische traject afgelopen! Dat als eerste doen!
Toen was het bijna weg, maar helemaal weg kregen we het niet.
Zelfs niet na injecteerbare omeprazol en prednison kuur.

Toen verder gaan zoeken want zijn hele leven op zulke zware medicijnen was geen optie.
Kans op hoefbevangenheid en als je maagzuur continu onderdrukt heeft een paard ook minder goed vertering en opname van voedingsstoffen volgens ons.

Dus op zoek naar maagbescherming bietenpulp, en Mastic horsetreatment en dat geven wij hem nu nog steeds omdat hij super gevoelig is.
Maar we hebben hem er wel mee geholpen, hij is weer blij, heeft energie en ook weer lol in het werk.
Geef zo veel mogelijk HOOI! Max 4 uur zonder ruwvoer. Weinig tot liever geen bix en zeker geen suiker! Wel Oerbalans, slobber van vitalbix nutrimash, magnesiumcitraat.

Stel gerust je vragen, ik ben geen dokter maar heb wel ervaring helaas.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:43

Medicatie is één ding, maar je moet ook echt even kritisch kijken naar je management. Anders ga je nu behandelen en zijn ze straks weer terug. Dus kijk naar je voerbeleid, je kudde samenstelling, sociaal contact, stress, werk/transport, heeft het paard ergens anders pijn?, etcetera. Heel belangrijk!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 22:13

Jasmijn159 schreef:
Medicatie is één ding, maar je moet ook echt even kritisch kijken naar je management. Anders ga je nu behandelen en zijn ze straks weer terug. Dus kijk naar je voerbeleid, je kudde samenstelling, sociaal contact, stress, werk/transport, heeft het paard ergens anders pijn?, etcetera. Heel belangrijk!

Dat sowieso, ze staan stabiel met z'n 2en, 24/7 getest hooi ter beschikking, zadel, training etc.
Paard is verder helemaal gezond.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:20

Dat is fijn. Denk naast hooi ook aan voldoende aanbod aan eiwitten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 23:16

Ik zou als eigenaar òf mijn vakantie onderbreken òf mijn hulp met verzorging groen licht geven om alle stappen die gemaakt moeten worden te laten doen. Dus niet alleen wat maagbescherming geven. Het idee dat één van mijn dieren onnodig lang pijn moet lijden, omdat ik vakantie heb, kan ik niet verkroppen. Ik snap dat iedereen daar anders over denkt, maar mijn dieren zijn mij daarvoor te heilig. Top dat je in ieder geval je best doet om iets aan te pakken dat 'mogelijk' zou kunnen helpen. Hopelijk geeft de eigenaar je alsnog groen licht om de VA en TA te laten komen. De kosten zouden gewoon naar hem/haar gefactureerd kunnen worden.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 08:07

Hier helaas al 5 maanden in de strijd tegen maagzweren.. ben al ruim 5000 euro’s verder. En bij de laatste scopie is er ook een biopt van de darmwand genomen (want in de laatste 6 weken waren de maagzweren niks verminderd). Daar bleek ook een ontsteking te zitten dus nu zitten we aan 3 verschillende medicaties: gastrogard, sucralan en equipped/prednisolon.
Als dit ook niet helpt weet ik het echt niet meer.. ben mijn spaarrekening helemaal leeg aan het trekken en het is heel frustrerend dat er gewoon 0 verbetering is. Ze staat in een stabiele kudde met goed hooi.

Achteraf had ik het liefst meteen die darm biopt genomen dan waren we misschien niet zo lang hiermee bezig geweest. Mijn tip is dus om dat ook mee te nemen in je onderzoek!

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:44

Ik zou met de eigenaar overleggen of je de DA mag laten komen voor een scopie thuis. Dan weet je gelijk of er sprake is van maagzweren en hoe ernstig, en kan de DA een goed behandelplan opstellen, ipv bokkers dat op afstand laten doen. Aanklooien met supplementen kan je doen, maar dat kost je alleen maar geld en is verder niet bewezen effectief, dus als ik jou was zou ik dat geld in je zak houden en gebruiken voor een behandeling waar je paard daadwerkelijk wat aan heeft.

En wat betreft de tips over luzerne geven: er is wetenschappelijk aangetoond dat het voeren van luzerne juist maagirritatie geeft i.v.m. de scherpe structuur van luzerne. Dus als je iets wil geven kan je beter luzernebrokjes geven.

BeccieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:40

Is er iemand die op dit moment cytotec/misoprostol geeft en daar nu goede resultaten van ziet?