Koliek/luchtzuigen/maagzweer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 21:41

knollentuin schreef:
Hoe dik is de deken die hij opheeft?
Kou op de lendenen kan ook een oorzaak zijn. Pak hem gerust iets dikker in

Hij heeft nu een bucas smartex deken op. Niet een mega dikke deken maar zou tot 0 graden moeten kunnen en als het echt kouder is krijgt hij een onderdeken erbij

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:51

Des_sie schreef:
knollentuin schreef:
Hoe dik is de deken die hij opheeft?
Kou op de lendenen kan ook een oorzaak zijn. Pak hem gerust iets dikker in

Hij heeft nu een bucas smartex deken op. Niet een mega dikke deken maar zou tot 0 graden moeten kunnen en als het echt kouder is krijgt hij een onderdeken erbij

Sommige paarden hebben t gewoon eerder koud dan een andere- ik zou er eerder een onderdeken onderdoen, en bij meer kou een dikkere onderdeken , zo werk ik ook bij mijn paarden , en de een heeft eerder de onderdeken of de dikkere onderdeken dan de ander, het verschilt net 1 laagje per paard zeg maar .

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:53

Heb hetzelfde gehad met mijn paard. Steeds terugkerende koliek.
ook geen zand in de darmen en heel de dag beschikking tot ruwvoer in de paddock.
Heb doorgezeurd bij de dierenarts voor een scopie maar ze dachten helemaal niet aan maagzweren.
Toch wilde ik het en tadddaahhh vol met zweren.

Hoop het voor jou paard niet maar zal het ook niet zomaar uitsluiten. Succes!

Onali

Re: Koliek/luchtzuigen/maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 18:49

Maagzweren kan je vaststellen of uitsluiten met een scopie. Zand in de darmen met een röntgenfoto.

Wil je dus echt weten wat het is, dan zal je beide of één van deze dingen moeten laten doen.

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 20:53

Ik ben nu een zandkuur aan het voeren in de hoop dat dit het oplost zo niet dan ga ik weer verder kijken. Ander hooi misschien proberen of toch een maagscopie. Ook krijgt hij lijnzaad bij gevoerd

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 20:56

Mijn luchtzuiger kreeg continu koliek van voordroog. Ik zou het eerst daar zoeken.

Destijds overgestapt op gewoon echt hooi en gastro havens plus gaan geven en mits hij geregeld beweging kreeg nooit meer koliek gehad.

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 01:39

Beweging krijgt hij sowieso genoeg :) hooi ga ik zeker na kijken maar moet even ruimte voor gemaakt worden en natuurlijk moet het hooi wel van goede kwaliteit zijn.
Bedankt voor jullie tips hopelijk vinden we de oplossing en komt het niet steeds terug.
Afbeelding
Meneer is in ieder geval weer vrolijk <3 ( en ja normaal staat ie 24/7 buiten maar moest eventjes aan de kant haha)