Ouder paard oververmoeid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 16:15

Dat klinkt ook goed!
Ik heb twee composthopen die ik ongeveer driekwart vol krijg in een jaar, dus wat extra stro of ander spul is sowieso wel fijn. Ik heb meestal net te weinig compost voor de moestuin :))

Ik moet wel even bekijken wat hij het beste verdraagt qua stof. Hij is wat gevoelig voor stof en schimmelsporen, hooi moest ik altijd weken, maar het scheelt dat de stal helemaal open is aan de voorkant.

DubbelFun

Re: Ouder paard oververmoeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:09

Die gaat nog heel vlot liggen en staat ook nog vlot weer op.
Wat eerder gezegd is dat op de kont rondjes draaien deed die van mij ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 12:57

Mareentje was op zich helemaal geen binnenpaard, het type altijd alert dat liever buiten stond en had 24-7-365 vrije in- en uitloop. Maar die ging toch altijd wel graag in de schuilstal met dikke laag houtkorrel vezel liggen. Zeker in het koude / natte jaargetijde en nog meer naarmate ze ouder werd.

We hebben een eenvoudig houten stalletje op de wei waar dan een zacht bed in zit, maar verder geen hooi of water zodat ze het niet als WC maar echt als rustplek gebruiken. Zelf nog een ander stalletje gemetseld met drinkbak en hooi, dat is om te eten en schuilen.

Ik zou zeker altijd een droge, zachte slaapplek voorzien waar ze zich veilig genoeg voelen om een goede liggende dut te doen :j Al gooi je maar een hoop zand in een schuilstal.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:02

Ze willen hier nooit binnen slapen. Liever buiten in het zand. Desnoods overdag in de zon.
Tot het lang nat is, dan gaan ze toch heel graag in het stro liggen.

Dat betekend in de praktijk dat ik in de tussenperiodes voor piet snot de stal aan het uitmesten ben omdat ze hem dan alleen als toilet gebruiken. Maar Áls ze hem dan wel gebruiken ben ik toch altijd weer blij dat ik ze die mogelijkheid mag bieden.

Mijn tussen oplossing is dus: Een apart schuilhok met stro wat afsluitbaar is. In de zomer blijft het maanden/weken gesloten. In de tussen periodes gaat het alleen in de nacht open of alleen als de bodem nat is/ het een hele nacht regent. In de winterperiode (zoals nu dan, doorlopend nat of guur) staat het dag en nacht open.

En zelfs dan liggen ze nog wel eens op een droger plekje zand terwijl ze dus ook lekker in het stro kunnen liggen. Maar mijn gemoedsrust is er blij mee: aan mij zal het niet liggen.

En ja, ik vervloek ze regelmatig als ik ze speciaal naar die stal zie lopen om te plassen {:)-:(

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:59

Mijn tinkerkruising slaapt juist enorm graag liggend in zijn stal. Hij heeft 1 nacht op de stalgang gestaan ivm dat hij uit z'n stal gebroken was en niet meer voorbij een merrie durfde die hem elke keer zuur aankeek en in de lucht hapte naar hem :+
Toen ik hem terug in z'n stal zette ging hij vrijwel direct liggen, hij was echt moe.
Terwijl hij elke nacht goed kan slapen op stal.

Op de wei ligt hij ook, maar duidelijk minder vaak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:45

@polo: dat is ook precies de reden dat ik de afsluitbare stallen overdag dicht doe en uit de schuiltent de bodem+bedekking heb verwijderd, waardoor er nu alleen zand in ligt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 19:26

Is dit niets voor je paard?

Paarden liggen ontzettend graag in de Equibedding en er is blijkbaar een alternatief voorhanden nu het niet meer in Nederland leverbaar is.
[VSW] Alternatief equibedding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:25

Dat wiebelen op de benen zie je op zich vaker bij paarden die artrose hebben. Dat is dan niet zozeer ivm oververmoeidheid, maar om het beurtelings ontlasten van de benen ivm artrose - pijn.
Dus misschien is het toch ook goed om daar eens naar te laten kijken, want als het dit is, is er misschien ook iets om dit gericht te ondersteunen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:22

Dat je paard alleen staat zal ook meespelen. Zal zich niet veilig genoeg voelen om te gaan liggen.
Een paard heeft echt gezelschap nodig

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:30

Op dat filmpje waar je paard bijna omvalt tijdens het dutten klinkt het alsof hij op een harde ondergrond staat. Kennelijk zoekt hij dan al een andere plek op om te slapen. Ik denk dat hij een lekkere laag stro in zijn stal enorm zal waarderen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:45

Ach wat sneu om te zien. Hopelijk helpt het om een binnen slaapplek te maken en gaat hij daar gebruik van maken. Daarnaast zou ik kijken of ik hem wat kan helpen met iets voor artrose of iets. Dat hij met rollen goed gaat liggen en opstaan is zeker heel fijn en goed nieuws, maar het opstaan na paar tellen rollen is vaak wel anders dan na een tijdje liggen. De benen zijn dan ook langer 'gevouwen' en kan dan toch een stuk pijnlijker of stijver worden dan even snel rollen.

Succes iig, goed dat je hier over nadenkt!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 13:47

Nou, zijn bedje staat klaar :D Ik ben heel benieuwd!
Hij heeft er al even doorheen lopen snuiven en graven.. Hij verwachtte vooral iets eetbaars te vinden :') Maar hopelijk heeft hij snel door dat hij daar lekker zacht kan slapen!
Ik denk dat ik er nog een extra pak op gooi binnenkort.
Afbeelding

@ atilla, het stukje voor de stal is inderdaad verhard. Daar staat ook zijn voer en water. En van daaruit kan hij drie verschillende weides in.

Oh en ik heb inderdaad wat glucosamine besteld. Ik heb niet het idee dat hij echt ergens last van heeft, maar dat kan in ieder geval nooit kwaad.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:31

Ziet er al gezellig en uitnodigend uit!
Je zou als lokmiddel nog een lekkere snack weg kunnen leggen natuurlijk (als in een enorme berg hooi :Y) )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:36

Dat ziet er wel lekker uit om te liggen. Als hij door die deur komt, is hij binnen?

Het kan wel echt een ding zijn dat hij zonder vriendjes staat. Zeker als hij niet meer zo zeker is van zijn eigen vlucht skills.
Ik had vd week nog foto's gedeeld op fb. Wij hebben half open stallen waar ze 's nachts in staan en overdag kort om te eten. Mijn 3jr lag en zijn moeder aan ene kant en oom aan andere kant hingen over de wand om te waken.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:42

superpony schreef:
Dat ziet er wel lekker uit om te liggen. Als hij door die deur komt, is hij binnen?

Het kan wel echt een ding zijn dat hij zonder vriendjes staat. Zeker als hij niet meer zo zeker is van zijn eigen vlucht skills.
Ik had vd week nog foto's gedeeld op fb. Wij hebben half open stallen waar ze 's nachts in staan en overdag kort om te eten. Mijn 3jr lag en zijn moeder aan ene kant en oom aan andere kant hingen over de wand om te waken.

Dat heeft zeker impact, zonder soortgenoten voelen zich minder veilig. En kan invloed op het liggen hebben. Een paard alleen houden vind ik een no go. Soortgenoten is een basis behoefte

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 23:39

Celebi schreef:
Als je nu geen zachte droge plek hebt om te liggen zou ik die zeker realiseren in de schuilstal ja. Een mooie dikke laag gehakseld stro of vlas is veel warmer en droger dan een koude vochtige bodem en veel paarden vinden dat toch echt aangenamer. Anderen niet, maar als je denkt dat je paard oververmoeid is zou ik het zeker proberen.

Hier zou ik mee beginnen.

Ondertussen uitzoeken wat de reden is: voelt ie zich niet veilig genoeg of komt hij moeilijk overeind?

Onze senior heeft een periode weinig gelegen. Ik ben de groep toen 8uur per etmaal gaan splitsen zodat hij met een rustig maatje stond waarbij hij veilig kan liggen zonder snel op te moeten staan.

Daarnaast gezorgd voor nog meer droge plekken om te liggen buiten. Hij geeft er de voorkeur aan om tegen een klein heuveltje te liggen, dat staat gemakkelijk op.

We zijn nu een dikbhalf jaar verder en hij ligt weer dagelijks te snurken gelukkig.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 00:29

Misschien een stomme vraag, maar is hij getest op ppid?
Het filmpje wat ik zie waarin hij staat te slapen en door zijn benen zakt, lijkt ook een beetje op narcolepsie.
En mijn ervaring is dat paarden met (onbehandelde) ppid vaker narcolepsie hebben.
Maar oververmoeidheid (juist doordat 24/7 buiten lopen veel energie kost) kan natuurlijk ook. :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 04:32

Mijn oude dame ligt nooit buiten, behalve als ze alleen staat, dan vindt ze blijkbaar wel de rust of de veiligheid of ..? Geen idee, maar die gaat echt niet liggen als ze met andere paarden staat. In de winter heeft ze haar eigen paddock en dan zie ik haar overdag bijna elke dag wel languit liggen (in het begin altijd even wennen, want ze ligt er soms ook bij alsof ze dood is…).
Ik ben benieuwd of je uitnodigende bedje heeft bijgedragen aan een liggende nachtrust.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 08:56

Ziet er lekker uit. Bereid je er nu maar alvast op voor dat de dankbaarheid getoond gaat worden door de stal eerst 2 dagen te negeren. Dan een week te gebruiken als piesplek (en jij maar uitmesten) en dan na anderhalve week tref je ineens vlasjes aan in zijn vacht :+

Of een daarop lijkend scenario. Sterkte }:0

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 11:05

Haha dat ja :') Hij heeft vannacht meerdere keren een rondje gedraaid in de stal en stofzuiger gespeeld.. maar dat is het :)) Maar ik geef het tijd, want hij is al 20 jaar geen stalbedekking meer gewend, dus hij zal wel even moeten uitvinden dat het als bed bedoeld is.
Maar met vorst staat hij sowieso liever ergens in de wei te dutten. Dus ik ben vooral benieuwd wat hij doet zodra het gaat regenen.

Sanet, toch apart dat jouw oudje ook liever alleen ligt, dat klinkt vergelijkbaar met Mystic. Hij stond vroeger ook al niet graag in de kudde, en trekt ook totaal niet naar paarden die naast zijn wei staan of langs lopen. Vroeger toen onze Belg er nog bij stond ging Mystic ook al steeds zijn eigen weg, en hobbelde de belg er wat achteraan :)) Maar hoe ouder Mystic werd, hoe meer hij ook de belg probeerde weg te jagen. Ik hoor vaker dat oudere paarden meer op zichzelf zijn, best apart.

Hij is niet getest op ppid, maar ik zie verder ook geen symptomen die daarop zouden duiden. Hij is verder nog hartstikke fit, geen gekke vacht of rare vetbobbels of bespiering.

Ik ben in ieder geval blij met de camera's. Super fijn om hem goed in de gaten te kunnen houden, en ik hoop dat ik hem binnenkort betrap in zijn stal :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:25

Ik denk het wel.
Zijn bedje ziet er iig heerlijk uit.
Denk ook dat het gaat zoals Pol beschrijft :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 11:44

Ik heb het ondankbare mormel gisteren in de wei betrapt op liggend slapen _O- :')

Hij heeft nog niet binnen geslapen, maar ik denk dat hij er vooral met koud, nat, guur weer last van heeft, dus hoop dat hij dan alsnog lekker in de stal gaat slapen.
Ik heb hem ook niet meer zien wankelen of door de benen zakken tijdens het dutten, dus het lijkt erop dat hij de laatste week toch weer genoeg slaap krijgt :j
Ik ga eens in de gaten houden of het weer echt zo veel invloed heeft, maar ben nu vooral blij dat hij zich duidelijk wat beter voelt :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:34

Toevallig is het nu natuurlijk ook weer droger en zonniger weer dus dan is de bodem beter om te liggen. Ik hoop dat het zachte bed in tijden van meer regen de oplossing gaat zijn!

KirstenJC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:49

Ik lees graag even mee in dit topic.
Ik heb een merrie, die nog niet zo oud is, maar wel wat op leeftijd begint te raken (18 jaar). We zien haar eigenlijk nooit meer liggen, waar ze dat vroeger wel altijd deed. We zijn al op zoek naar een osteopaat om te kijken of er lichamelijk iets mis is. Maar andere tips kunnen zeker geen kwaad!

Wat fijn dat jouw paardje zich weer beter lijkt te voelen 8nnemiek!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:26

KirstenJC schreef:
Ik lees graag even mee in dit topic.
Ik heb een merrie, die nog niet zo oud is, maar wel wat op leeftijd begint te raken (18 jaar). We zien haar eigenlijk nooit meer liggen, waar ze dat vroeger wel altijd deed. We zijn al op zoek naar een osteopaat om te kijken of er lichamelijk iets mis is. Maar andere tips kunnen zeker geen kwaad!

Allereerst inderdaad zoveel mogelijk lichamelijk ongemak uitsluiten.

Onze senior heeft achter problemen en daardoor soms moeite met opstaan. Hij is heel erg geholpen met een klein heuveltje (gewoon een bult zand van 40cm hoog) om tegenaan te liggen. Dat maakt het opstaan makkelijker.