Wat vinden we van deze rugfoto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat vinden we van deze rugfoto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 08:53

Of het was een keuring inclusief rug en zag men dit.
Dan waren er geen klachten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 08:54

Er is een heel topic op bokt, dat volledig gaat over medische beeldvorming. Vooral rontgen, soms ook anders.

Niet omdat bokkers veeartsen zijn, maar omdat het altijd interresant is om wat te kunnen leren.
Meestal wordt daar na een aantal dagen ook het daadwerkelijke oordeel van de artsen gedeeld.

Op deze foto's denk ik als leek een paar dingen te zien.
Wervels die erg kort op elkaar staan,
Bovenzijde wervels (op tweede foto de meest linkse, onder het markeerpunt (hoefnagel, punt van injectienaald??) die een onregrelmatig vlak laten zien.

Op de eerste foto links zie ik ook nog een tweetal wervels die een opvallend hel wit vlak hebben bovenin, alsof het bot daar wat compactor is.
Die staan niet op de tweede foto.

Ik zie verder geen breuken

Ik ben benieuwd of TS over een paar dagen ook de daadwerkelijke bevindingen wil delen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 08:55

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 08:56

Er was ''geen aanleiding'' staat in de op. Keuring wordt specifiek vermeld.

Niemand maakt voor de fun foto's, dus er zullen ongetwijfeld klachten zijn. Aan de hand van deze foto's zou dat verklaarbaar kunnen zijn, maar het hoeft niet.

De correlatie van rugfoto's en rugproblemen is niet zo sterk

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:03

996981 schreef:
Er was ''geen aanleiding'' staat in de op. Keuring wordt specifiek vermeld.

Niemand maakt voor de fun foto's, dus er zullen ongetwijfeld klachten zijn.

En voor een perfect gezonde rug gaat men ook geen topic openen of second opinions vragen.
Vanuit die bias ga je fouten kijken, en dan zie ik ook gekke randjes en uitsteeksels die dichtbij staan. Maar dat komt vanuit 0,0 kennis.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:35

Daarom vraag ik me af wat ts hiermee wil. Moet heel bokt nu losgaan op kissing spines zodat ts triomfantelijk kan vertellen dat er niks aan de hand is? Of juist andersom? Waarom zou je zomaar foto's maken (en die vervolgens voorleggen aan willekeurige forumbezoekers)?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:27

Los van dat ik geen expert ben op het gebied van foto's (en de meeste bokkers hier niet)

Ik heb inderdaad geleerd foto (van de rug) niet beoordelen zonder het klinische beeld. Dan mis je namelijk meer dan 50% van de info.

Ik heb wel rugfoto's laten maken bij aankoop. Maar die dienen een ander doel:
-Overduidelijke grote problemen uitsluiten
- als 0 meting fungeren. Namelijk: met deze foto's functioneert het paard goed. Áls er een probleem komt kan ik de oude en nieuwe foto's vergelijken. Als de foto's dan onveranderd zijn, weet ik dat ik zeer waarschijnlijk verder moet zoeken naar de oorzaak en niet hoef te blijven hangen op een kleine afwijking op de foto.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:17

Ik ben geen dierenarts. Maar ik zie wel iets van reactie van de wervels doordat het soms wat kort op elkaar zit (dat hele witte). En onder de hoefnagel lijkt iets van remodellering te zitten.
Ik weet alleen niet wat het klinische beeld is bij dit paard. Heeft hij last/geeft hij reactie/moeite met sommige bewegingen etc.
Ik vraag mij daarbij ook af waarom iemand zomaar een rugfoto laat maken. Dat doe je toch alleen als je of wilt keuren of wat wilt checken.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 18:32

Ik heb slechtere foto’s gezien en betere foto’s gezien. Verder heb ik er niets zinnigs over te zeggen eigenlijk.

Ik vraag me ook af waarom je zomaar random foto’s van een rug laat maken. Dat is toch meestal een onderzoek wat je doet ivm klachten en/of vanwege een keuring?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:41

Lieser schreef:
Little_Gift schreef:
Kom op zeg, degenen die niet willen antwoorden, antwoord dan gewoon niet.

Dat gehakketak is nergens voor nodig

Jij geeft toch ook geen antwoord op de vraag?

Jij wel dan?
Mijn opmerking is meer on topic dan jouw oneliners, die trouwens vanaf pagina 2 doordrammen worden...

TS, als je nog zin hebt (wat ik goed kan begrijpen als dat ondertussen in de kiem gesmoord werd helaas), dan horen we graag hoe het verder ging met het paard...

Succes alleszins. Ik zie verschillende dingen zoals inderdaad reactie en sommige wervels nogal dicht op elkaar, maar die hoeven niet problematisch te zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:20

Ik vind dat het er gewoon goed uit ziet. De wervels raken elkaar niet dus geen bemerking KS

Ben wel benieuwd wat een arts zei!?