Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Ze is mega gelukkig, maar ze toont ook niets
Vjestagirl schreef:Veronica2 schreef:
Dit is ook mijn gedachte. Je pony is natuurlijk altijd blij als je er bent en daar fleuren ze vaak van op, maar ze heeft wel een onmogelijke lijst van gebreken die lastig samen gaan.
Bel je dierenarts en spreek een datum af om afscheid te nemen, in de tussentijd kan je haar misschien pijnvrij laten zijn op medicijnen. Knuffel d'r helemaal plat en neem dan afscheid. Veel sterkte alvast.
Ik vind het nogal wat om te adviseren een pony in te laten slapen die je nog nooit gezien hebt...
Jasmijn159 schreef:Laat prikken op PPID!
HellHounds schreef:Ik sluit me af van dit topic.
Ik zocht steun maar krijg alleen maar commentaar.
Pony werd verkocht als gezond.. ze had een dikke vacht waar je ook niet onder kon zien wat er onder zat. Dus leuke aannames die gemaakt worden.
Als ik wist dat ze astma had, had ik natuurlijk hele andere keuzes gemaakt. Maar goed.. je kan niet alles van te voren weten. Dankjewel voor de mensen die wél normaal konden reageren, met een beetje empathie.
En misschien vat ik het allemaal wel verkeerd op.. maar goed inslapen is ook niet iets wat licht valt.
Pony werd verkocht als gezond.. ze had een dikke vacht waar je ook niet onder kon zien wat er onder zat. Dus leuke aannames die gemaakt worden.
Als ik wist dat ze astma had, had ik natuurlijk hele andere keuzes gemaakt. Maar goed.. je kan niet alles van te voren weten. Dankjewel voor de mensen die wél normaal konden reageren, met een beetje empathie.
En misschien vat ik het allemaal wel verkeerd op.. maar goed inslapen is ook niet iets wat licht valt.
Citaat:Als jij het hart hebt om een verwaardloosde pony te laten staan, ben je wel heel hard...
Dat hart heb ik niet..
superpony schreef:Hoe stond ze hiervoor? En wat is er toen gedaan aan de luchtwegproblemen?
Waarom kwamen jullie er pas na verder onderzoek achter dat ze equine astma had? Ze hoestte dus niet en was niet benauwd toen je haar net had?
Uveitis is echt pijnlijk. Ik heb zelf af en toe aanvallen en kan niet voor een paard spreken, maar het is heftig. Gelukkig ben ik er altijd snel bij en bij snel ingrijpen goed te doen. Maar vertalen naar de paarden, zou ik daar wel moeite mee hebben.
Je neemt de pony over die wel zichtbare problemen had, dus nu achteraf zeggen dat je geen geldboom hebt, is niet helemaal fair. Problemen kosten altijd geld.
En nee, wij nemen inderdaad niet alles meer mee, want dat kan simpelweg niet. Er zijn echt heeeeeeeeeeeeel veel paarden die iets mankeren, mishandeld worden of verwaarloosd en die kan je gewoon niet allemaal redden.
Wij hebben het wel een paar keer gedaan en dan kost het inderdaad geld en veel ook. Ook bij ons geen boom waar het aan groeit, maar je weet waar je aan begint.
En soms niet. We kregen een paard van zogenaamde vrienden en die heeft ons duizenden gekost.
Mn shet merrie kwam met 22jr bij ons en moest ook aardig opgeknapt. Veulen aan de voet, mager, vachtproblemen, ernstig verwaarloosd gebit, deed echt heel lelijk tegen alles en iedereen, slechte hoeven etc. Maar beste pony ever, nu 2,5jr later.
En je plaatst iets op Bokt om wat te vragen, maar dan mag je wel iets vriendelijker reageren als mensen om meer info vragen, de tijd nemen om te reageren omdat ze je gratis en voor niks willen helpen.
Bij ernstige benauwdheid is de beste optie een zoutstal of een flexineb. Bij de zoutstal komt er meer slijm los en bij flexineb kan je de medicatie goed in de longen laten komen. Maar dat zou een goede veearts ook weten.
Een goede veearts laat een paard met ernstige luchtwegproblemen ook niet weken benauwd rondlopen en hoesten. Zelfs als mn veearts geen tijd heeft, zou hij toch iets klaarzetten voor ons.
Ik heb door de jaren wel gemerkt dat goede voeding en goede weerstand kan helpen. Maar verschil in luchtvochtigheid ook kan schelen.
Je kan ook Laarakker bellen, die kijkt net even anders tegen dat soort problemen aan. Je kan er wel of niet in geloven, maar soms is het net dat ene kleine verschil.
Een pony zo door laten lopen is niet waardig nee. Dus het is vaak wel of iets doen of laten gaan. Paarden lijken vaak nog goed en vrolijk, maar dat is moeilijk zo te zeggen. Ze mankeert iets en dat is een feit. Dat wordt zonder iets doen sws slechter.
Citaat:omdat ik gewoon eerlijk antwoord zoek, hoe hard dat antwoord misschien wel niet is.
HellHounds schreef:Hoi allemaal, ik kom hier even naar bokt met mijn vraag.. omdat ik gewoon eerlijk antwoord zoek, hoe hard dat antwoord misschien wel niet is.
MissyNr1 schreef:Ik denk dat veel mensen het goed bedoelen maar de toon kan echt wel vriendelijker. Als je wil dat mensen advies aannemen helpt dat veel beter dan belerend en veroordelend je mening geven aan iemand die gewoon op zoek is naar meedenkende mede-paardeneigenaren
HellHounds schreef:En misschien vat ik het allemaal wel verkeerd op.. maar goed inslapen is ook niet iets wat licht valt.
HellHounds schreef:Matheno schreef:Waarom heb je zo'n pony überhaupt gekocht eigenlijk?
Als jij het hart hebt om een verwaardloosde pony te laten staan, ben je wel heel hard...
Dat hart heb ik niet..
MissyNr1 schreef:Ik denk dat veel mensen het goed bedoelen maar de toon kan echt wel vriendelijker. Als je wil dat mensen advies aannemen helpt dat veel beter dan belerend en veroordelend je mening geven.
Ik denk dat je goed voor jezelf op een rijtje moet zetten wat je dier mankeert en welke opties je hebt. Als er meer problemen zijn dan opties wordt het qua welzijn wel heel lastig. En pijn aan ogen en hoeven en ook nog benauwd zijn klinkt wel ernstig genoeg om euthanasie te overwegen. Zeker als het moeilijk wordt om intensieve therapie te bieden