Extreem zomereczeem bij Tinker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

co_goldie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 15:27

Oretha schreef:
Heb je de snuggy hoods deken al eens geprobeert? Dan staat je paard volledig ingepakt.

Ook vroeg beginnen met op doen, bijv al in maart.

Verder zou ik hem inderdaad eens laten testen waar hij zo allergisch op is en suikerarm voeren.

Er bestaan duizenden middeltjes tegen eczeem en jeuk. De ene vind het geweldig bij de ander is het niets.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik na 25 jaar proberen nog nooit het wonder middel heb gevonden.

Een deken werkt het beste vind ik.

Dat deken hebben we niet eerder geprobeerd. Wel iets vergelijkbaars. Ik ben bang dat het stofje te dun is, waardoor Goldie hem in no-time kapot kan schuren... Maar het is het proberen waard.

De testen die ik hier voorbij zie komen vind ik een ontzettend goeie tip. Daar ga ik me zeker in verdiepen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 17:47

Elisa2 schreef:
Wat is dit voor een enting?

waarschijnlijk Insol Dermatophyton? Middel tegen o.a. ringworm.
Tig jaar geleden ooit een keer bij mijn Friese merrie gedaan. Resultaat....zwaar hoefbevangen }:0

Kinke

Re: Extreem zomereczeem bij Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 17:49

Als het zo erg is, deken (doe je al), geen brokken, heel sober voeren (hooi), anti-vlieg gebruiken en voor de schemer naar binnen en 's ochtends niet te vroeg naar buiten. Je kunt het ook aan het gedrag zien als ze buiten staan...onrustig worden, staartzwiepen wordt erger... (dan ben je dus eigenlijk al te laat)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:02

Voor een eczeempaard is 24-7 buiten een hel. Ander plekje zoeken dus.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:05

co_goldie schreef:
Eef_Bam schreef:
Is een deel van de oplossing dan niet simpel: minder buiten in de zomer. Na zonsopgang naar buiten en voor zonsondergang naar binnen. Knutten zijn het ergst tijdens de schemering

De pensionstal waar Goldie staat is daar helaas niet zo vrij in. De staleigenaar is een vrij oude man, en hij doet al decennia dezelfde routine, en dat wil hij niet veranderen. Hij denkt dat eczeem 'gewoon' wat jeuk is, maar denkt niet dat het een groot probleem is. Ondanks dat is hij wel heel goed voor zijn paarden. Als wij Goldie na zonsopgang naar buiten en voor zonsondergang naar binnen willen hebben, zouden we dat zelf moeten doen. Dat is in principe geen probleem, maar de pensionstal is niet om de hoek en mijn thuissituatie kan er ook voor zorgen dat het lang niet elke dag lukt.

Alsnog bedankt voor je advies <3

Het gaat toch om een eigen paard, geen verzorgpaard toch?

Je paard heeft al 10 jaar jeuk.
Je stopt er heel veel geld in.
Niets heeft geholpen.
Waarom blijf je dan nog staan?

HCAvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:49

Kinke schreef:
Elisa2 schreef:
Wat is dit voor een enting?

waarschijnlijk Insol Dermatophyton? Middel tegen o.a. ringworm.
Tig jaar geleden ooit een keer bij mijn Friese merrie gedaan. Resultaat....zwaar hoefbevangen }:0

Insol Dermatophyton inderdaad maar mijn paard heeft er absoluut geen hoefbevangenheid of andere effecten aan over gehouden.

meerdere stalgenoten met allemaal verschillende paarden/rassen hebben dit ook gedaan en heeft ook allemaal gewenst resultaat gehad, denk en stuk of 8 waarvan niemand hoefbevangen is geraakt.
Echt de moeite waard om te proberen!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:04

Onze pony had het ook heel erg. Combi van teershampoo, aangepast voer, anti-muggen spray en dekens, het hielp allemaal te weinig. Ze is tijdelijk naar Harlingen gegaan, haar zomereczeem was gewoon weg... ik had niet verwacht dat dat zoveel verschil zou maken...

Sterkte!

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:16

Benzz schreef:
Voor een eczeempaard is 24-7 buiten een hel. Ander plekje zoeken dus.

Mijn eczemer staat heerlijk 24/7 op het land zomers en schuurt bijna niet :) Staat gewoon ingepakt en smeer hem…. Dus hoeft echt geen hell te zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:20

tja, maar dan is die van jou waarschijnlijk 1 van de weinigen waarbij dat kan Oskarrino.
En voor Hanne, dat helpt lang niet altijd. Genoeg voorbeelden op Bokt waarbij het niet werkte

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:49

24/7 buiten kan, maar soms hebben paarden op een wei ook niets om aan te schuren. Sommige gaan weleens plat op hun buik liggen schuren. Dus als ze dan jeuk hebben en niets kunnen is dat best sneu.

Aan zee zetten zal wellicht ietsje helpen, maar ik woon aan zee en heb nog steeds knutten hier waar mijn paard van gaat schuren.

Het is altijd een lastig probleem. Ik voel me ieder jaar ook weer machteloos, hebben het wel redelijk onder controle. Een eczeempaard zou ik nooit meer kopen

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:52

Bij mij was het grootste verschil op stal, van 1700 tot 900 ( en dan uiteraard geen buitenbox of naast een open raam ofzo), was niks meer te zien en pony kon zonder iets van een deken gewoon naar buiten.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:55

Ik heb ook goede ervaring met Anne van Eqinful. Zowel met de voedingsgerichte aanpak als haar middelen om de huid te ondersteunen.
Afgelopen jaar heeft mijn paard onder de Snuggy Hoods deken gestaan, 24/7 op PP. Dat ging nog het beste, alleen de bijhorende kap was drama (hij wreef hem voor zijn ogen en zag niks meer). Ik heb dus aan een ander type kap een verlengstuk genaaid zodat er geen huid blootgesteld bleef tussen oren en nek van de halsdeken.
Laatst bijgewerkt door Leo op 16-01-25 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:56

girlyggirl schreef:
Bij mij was het grootste verschil op stal, van 1700 tot 900 ( en dan uiteraard geen buitenbox of naast een open raam ofzo), was niks meer te zien en pony kon zonder iets van een deken gewoon naar buiten.

Dit was ook bij mijne het geval, hij stond toen aan huis bij mijn ouders.
Na verhuizing op pensionstal staat hij ingepakt en met jeuk. De Horsegear dekens gebruik ik graag, dunne maar sterke deken.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:00

Ik prik mijn haflinger ruin met zomereczeem ook met injecties van Nextmune. Nu precies een jaar bezig dus ben benieuwd naar deze zomer(Naast dat ik zijn management en voer etc zo juist mogelijk probeer te houden natuurlijk)

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:37

co_goldie schreef:
Manadeluca schreef:

Cullivetsem heb ik nog niet eerder van gehoord, is dat een soort kruid?
Wij gaven Goldie een aantal jaar geleden ook elk seizoen een injectie dat zou moeten helpen om vanuit binnen uit de jeuk te verminderen. Dat hebben we gedaan op advies van onze dierenarts. Het leek te helpen voor een paar weken, maar al snel verweek het effect helemaal. Sinds 4 jaar doen we het niet meer.
Er bestaan dus ook injecties die je dagelijks kan geven? Daar wist ik niet van af. Ik ga mijn dierenarts er naar laten vragen.

Neen het waren homepatische druppels, maar we moesten deze in combinatie geven met nog druppels maar daar ben ik de naam van vergeten, maar dat is al een hele poos geleden. Bij opzoek werk zie ik dat het niet meer terug te vinden is. VSM bestaat nog steeds, misschien heeft het nu een andere naam. Maar ik denk de dagelijkse inentingen hebben het beste geholpen. We hebben dit paard aan haar verzorgster gegeven, bij mijn weten heeft ze hierbij geen deken meer gedragen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:34

Dank jullie wel! Ik ga eens wat informatie vragen bij de DA over die enting en de risico's. Nextmune en Anne van Equinful schrijf ik ook op. Wij hebben ook een Tinker met erge ZE en al echt van alles geprobeerd zonder het gewenste resultaat helaas. Vanaf Februari gaat de deken er weer op, dat werkt tot nog toe het beste.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:42

Zomereczeem is eigenlijk net als een allergie een overreactie van het immuunsysteem. Je kunt veel goed krijgen met aanpassing van het totale management en voeding. Maar dit vereist discipline en soms flink aanpassing. En sommige paarden komen er nooit vanaf.
En qua voeding heb ik het dan echt over: geen gras, onverpakt hooi laag in suiker (afgewogen), pas na een aantal weken aanvullend voer zonder granen en laag in suiker (balancer), beperkt eiwitten en altijd op basis van ruwvoer. Maar luzerne kan weer triggeren en lijnzaad kan wel weer goed helpen. Maar je hebt wel eiwitten nodig als je arm hooi voert, tenzij je hooi kunt vinden dat laag is in suiker (max 5%) en wel eiwitten bevat.
Zorgen dat de darmflora weer op orde komt, bijvoorbeeld met een kuur bitterkruiden. Daar zit de trigger van het immuunsysteem. En lange adem en volhouden en voor de time being een deken op en goed middel smeren ter verlichting. En dan nog komen sommige paarden er nooit vanaf en heb je geluk als de klachten al minderen.

Is er iemand die het hetzelfde heeft behandeld als een allergie? Bijvoorbeeld met immunotherapie of gebruik van antihistamine?
Ik heb bij mijn minishet in het begin een tijdje antihistamine gegeven om de jeukklachten te verminderen. Dat hielp ook wel verlichten en verminderen van het jeuken en schuren. Maar pas na een jaar de voeding aangepast te hebben, is het schuren en de jeuk zo goed als weg. Afgelopen zomer kon hij zonder deken staan, dus ik ben heel benieuwd hoe het deze zomer gaat.

annelyvtf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:31

Evt. zou je ook nog pure aloe vera drank door het voer kunnen doen en insmeren met pure aloe vera voor een herstel en kalmering van de huid. Het werkt geweldig voor mens en dier! De darmen worden gereinigd wat een uitwerking heeft op het hele lijf en de hele gezondheid.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 18:21

Ik heb een extreme zomereczemer gehad. Echt alles wat er maar is hebben wij geprobeerd, maar het hielp hooguit een klein beetje. Voer aangepast etc Immunotherapie ook gedaan, met injecties. Dat werkte wel wat, maar niet afdoende. Ik had mijn paard het grootste deel van het jaar volledig ingepakt met een eczeemdeken en hoofdkap en voor de schemer op stal en na 9 uur in de ochtend naar buiten. Daarmee was het te doen, 24 uur buiten was echt een ramp, haar buik, benen etc alles ging jeuken. Ik zag de vliegjes ook gewoon in haar vacht kuipen in de schemer en dan werd ze ook onrustig van de jeuk. Ik denk dat je het meeste baat gaat hebben bij je paard in de nachten op stal te zetten, als dat op deze stalling niet kan dan zou ik een andere zoeken en ruim op tijd de deken op doen en niet eerder af doen dan wanneer het echt koud is buiten. Er is helaas geen kant en klare oplossing voor een paard met een zware allergie voor vliegjes.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 19:13

Andere locatie kan zeker helpen. Mijn pony's stonden midden in het bos, en ik moest ze inpakken tegen de knutten. Hele zwermen vlogen er soms boven. Ze kregen vroeg in het voorjaar ook een dosis insecticide (verdund) over de kam en staartwortel gesprayed. (Cebacil, Finecto spray e.d.) Nu staan ze op een meer open plek waar het veel meer waait, ook bij wat walnotenbomen en hebben ze geen deken meer nodig. Een winderige plek scheelt enorm. Sterkte in elk geval want jeuk is niet leuk.