Met handen in het haar, hooikwaliteit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 11:46

germie schreef:
Als ik het zo lees heb je dus 1 paard wat gevoelig is voor koliek en speelt het niet voor de overige paarden die je hebt.
En je schrijft dat sommige paarden wel droge kuil krijgen en anderen niet. Weet je waarom dat is?
En kan het zo zijn dat jij overbezorgd bent en dat er eigenlijk niet zo heel veel aan de hand is met het 'natte' kuil? Een verhaal heeft altijd 2 kanten.

Ik ga er even van uit dat echt beschimmeld kuil niet gevoerd wordt, en als een pak een randje schimmel heeft dat dat vieze gewoon aan de kant gelegd wordt (ja, ik ken de verhalen dat het dan al door het hele pak zit, maar je moet ook realistisch zijn, een heel pak van een paar 100kg weggooien om 1 randje ga je ook niet doen, dan wordt het echt onbetaalbaar).
Hier op stal is er ook wel eens een pak met een smerig randje, dat leggen we aan de kant en de rest wordt gevoerd. Ik zou niet blij zijn als mijn paard 1 en al schimmel te eten krijgt overigens. Maar je moet ook realistisch zijn, als je een partij kuil hebt, dan zitten er altijd 1 of 2 slechtere pakken bij. Die kun je vaak nog prima deels voeren.

Wil je echt alleen het beste, dan is verhuizen en de hoofdprijs betalen echt de enige optie. En ook daar zal wel af en toe weer wat zijn.

En ten koste van alles schimmelkuil voeren vind ik ook niet kunnen overigens, maar daar ga ik dan nog even niet van uit.

Mijn paard heeft in maart 2024 al flink koliek gehad wegens het voerbeleid.

1 andere paard krijgen wel droog hooi. Deze persoon staat er nieuw, heeft aangegeven droog hooi te willen. En dat gebeurt wel. Ik heb aangegeven dat mijn paard er last van heeft en al koliek gehad heeft. Krijg ik de tegen vraag: sinds wanneer is hij daar gevoelig voor.

En ja, stalhouder vind hooi met flink schimmel prima paardenvoer. Daar eten ze wel omheen, zegt hij. Even als de rantsoenen, ze wennen wel aan een lege maag.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:51

Nou ik zou gewoon verhuizen...
Wennen aan lege maag? Die wil dus dat ze maagzweren krijgen... >;)
En rond schimmel eten, ja doen ze vast, maar krijgen alsnog schimmel binnen al dan niet via de luchtwegen.

Lindsey_99

Re: Met handen in het haar, hooikwaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:06

Voor mij was het management een paar keer de reden om te verhuizen. Als de stalhouder niet openstaat voor verbetering mbt jouw paard wat je notabene zelf extra wil betalen, dan zocht ik wat anders.
Schimmel in hooi (of is het voordroog?) is een reden te verkassen. Been there, done that.
Een paar basisdingen; een stal (of schuilstal) die ruim genoeg is, voldoende kwalitatief goed hooi, en voldoende buiten met ook in de winter in elk geval een droge plek om te staan. Ik zou wat anders zoeken als ik jou was want een paar keer de dierenarts erbij en je 'goedkope' stalling is een dure geworden.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:19

Maar eigenlijk is het toch simpel? Staleigenaar heeft een bepaald beleid, dat beleid past jou niet (meer), dan zoek je wat anders. Even los van of je wel of geen gelijk hebt he? Want ik ben het met je eens dat je geen schimmel wil voeren.
En dat wat anders meer geld kost, is misschien ook direct een reden waarom het op de huidige stal is zoals het is..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:20

Jee wat balen zeg....!

Blijkbaar ziet je stalbaas de ernst er niet van in. Ik zou het geen prettig idee vinden dat gezondheids issues van je paard zo makkelijk weggewuifd worden... en bizar dat dat nieuwe paard wèl de behandeling krijgt die jouw ene paard ook nodig zou hebben, het kàn dus wel... :?

Ik zou nog een keer goed gaan praten en niet boos, maar wel heel duidelijk aangeven dat dit paard te gevoelig is geworden op de maag / darmen en je echt alleen nog maar het goede spul wilt voeren. En dan vragen op welke manier jullie hier betrouwbare afspraken over kunnen maken.

Toch bijbetalen? Toch zelf hooi kopen terwijl je wel gewoon je stalgeld blijft betalen zoals het is, en hij er dus meer aan over houdt maar jij nog steeds goedkoper uit bent dan wanneer je het gedoe van een verhuizing aan gaat? Zelf je hooinetten vullen zodat je de stalhouder werk uit handen neemt?

Ik denk dat het nuttig kan zijn om de stalhouder te overtuigen van het voordeel dat het voor hem zou hebben. Hetzij minder werk. Hetzij meer inkomsten door hoger stalgeld / zelf hooi inkopen.

Of inderdaad hem laten weten dat jij en eventueel anderen helaas geen andere keuze hebben dan vertrekken omdat jullie je paarden niet ziek willen laten voeren.

Het is de stalhouder zijn goed recht om zijn eigen stalbeleid te kiezen maar als dat geen match is met paardeneigenaren die (terecht!) een fatsoenlijk basis rantsoen voor hun paard willen, tja.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:26

Maar hoe duidelijk moet een stalhouder zijn?
Hij heeft gewoon geen zin, en heeft paarden welzijn niet hoog staan.... Waarom zou je aan alle kanten discussie voeren met iemand die daar niet voor open staat?
Zijn stal, dus hij bepaalt het beleid.
Waarom zou je in godsnaam je paard bij zo iemand willen de stallen en maandelijks zo veel geld heen willen brengen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:32

De kwaliteit van ruwvoer is eigenlijk het belangrijkste wat je een paard kan geven. Dat moet gewoon in orde zijn. Nu vind ik de laatste jaren de kwaliteit sowieso wat minder en de balen, al zijn ze van dezelfde partij, wisselen hier ook van structuur. Mindere kwaliteit is voor mij dat er minder voedingstoffen en vooral eiwitten inzitten. Maar met schimmels of overmatig stof ga ik echt niet akkoord. Dit beland op de mesthoop en wordt direct besproken met mijn leverancier.

Als jij geen mogelijkheden hebt voor verbetering op je huidige stal dan zou ik er wel voor verhuizen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:42

Sky_As schreef:
Maar hoe duidelijk moet een stalhouder zijn?
Hij heeft gewoon geen zin, en heeft paarden welzijn niet hoog staan.... Waarom zou je aan alle kanten discussie voeren met iemand die daar niet voor open staat?
Zijn stal, dus hij bepaalt het beleid.
Waarom zou je in godsnaam je paard bij zo iemand willen de stallen en maandelijks zo veel geld heen willen brengen?

Dit niet willen is logisch :j

Maar gewoon even realistisch bekeken, heeft niet iedereen dè ideale andere plek zomaar voor het oprapen liggen := Als deze plek verder wel heel fijn is. En de paarden het hier misschien wel beter hebben dan op andere stallen in de wijde omgeving (weten wij veel?) dan is het verhuizen naar een andere stal misschien óók helemaal geen oplossing?

Omdat daar weer andere zaken niet goed zijn en de eerstvolgende hooi levering wellicht ook prut is :=

Als je verder ergens wel goed staat met meerdere paarden dan kan deze stal al met al misschien nog steeds gewoon de beste realistische optie zijn voor die paarden, als het ruwvoer probleem verholpen kan worden.

Stel dat de buurman een gegarandeerd perfect plekje te bieden had en je garantie hebt dat dat altijd zo blijft, dan pak je je paarden in en vertrekt. Maar zo simpel is het vaak niet. Je weet niet welke ellende je elders gaat treffen -O-

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:56

Tja zo kunnen we alles wel wegwuiven en onze paarden op poedersuiker plekken houden.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:04

Wat een onzin. Je weet helemaal niet of het verder een slechte plek is.
Misschien staan haar dieren wel helemaal super, veel beter dan de paarden in andere pensionstallen in een straal van 25km, op dat ruwvoer na.

Je weet niet welke opties er zijn voor TS en welke mogelijkheden tot verandering er misschien toch nog zijn.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:17

Heb jij niet al vaker topics geopend ivm een onwillige stalbaas en issues ivm zijn management?

Nu komt dit er ook nog eens bij?

Dan weet je het toch al wat je moet doen?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:26

Waarschijnlijk kan hij zo goedkoop zijn doordat hij zijn eigen hooi gebruikt. Je hebt een gesprek al geprobeerd, dus dat gaat geen zin meer hebben. Het gaat wel om een vrij cruciaal punt, ik zou er dus voor kiezen om te verhuizen. Ik snap dat dat wellicht financieel geen optie is nu je meerdere paarden hebt. Maar even heel hard; ik zou het financieel ook niet kunnen betalen om meerdere paarden in pension te hebben. Hoe naar ook, ik ben bang dat je toch in paarden zal moeten minderen. Op deze manier is het ook niet eerlijk voor je paarden.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:54

Nadiine__x schreef:
ikkeniet schreef:
Kanjer niet voor je eigen paarden hooinetten voor de boxen klaarleggen?
Of hele grote netten kopen waar ze de uren vanuit kunnen eten totdat jij of een stal genoot er is
En er weer nieuw goed hooi gegeven gaat worden.
Omdat je schrijft dat er meerdere paarden last hebben, willen hun eigenaren misschien hier wel in meedenken

Dit zou ook ook doen.
En anders aangeven dat je weg gaat als hij er niet sirieus naar gaat handelen, want blijkbaar is er geen reden om het niet te doen voor hem.

Dit.
1. Optie hooinet bieden
2. Aangeven dat je dan naar een andere plek gaat zoeken (mss draait hij dan toch bij)
3. Andere stal zoeken

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 14:03

TS aan de hand van andere topics die je hebt geplaatst heb ik jou herkent, en weet dus om welke stal het gaat.
Het voerbeleid op deze stal is al sinds jaar en dag slecht. 2x per dag ruw voer, wat ook nog eens heel wisselend is. Nat droog met schimmel plekken inderdaad. Niet al het voer komt van eigen land er wordt ook voer ingekocht. En het is sowieso altijd voordroog. Er wordt wel genoeg gevoerd er lopen geen magere paarden. Maar ze staan dus enorm lang zonder voer.
Wij hebben er een heel aantal jaren gestaan, maar deden eigenlijk alles zelf behalve uitmesten. 1 paard moest hooi in verband met diastasen, dat kreeg hij ook. Hij stond in een box met een voerhek dus we konden ook genoeg voor gooien want het werd niet vertrapt. Voor mijn pony had ik een enorm hooinet met hele kleine mazen daar kon ze de hele nacht mee.
Ook in de weidegang periode konden wij gewoon onze gang gaan. Die van ons stonden echt op de wei, en kregen strook begrazing wat we zelf regelden.
Pre van deze stal, de paarden staan veel buiten!
Omdat mijn dochter stopte met paardrijden, en ik niet al het werk in mijn eentje wilde doen ben ik verhuist naar een ander stal waar ik en mijn pony tevreden in vol pension stonden. Inmiddels is Esprit met pensioen en woont in Frankrijk.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 14:32

Je zegt dat je er meerdere paarden hebt staan? Misschien in het volgende gesprek aangeven dat je anders opzoek gaat naar een andere stal? Ik kan mij niet voorstellen dat de stal eigenaar erop zit te wachten dat jij als goed betalende klant met meerdere paarden vertrekt.

Tenzij er nog meer speelt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 14:48

Ik zou niet weten hoe je het voor elkaar krijgt om hooi zo lang vochtig te houden. Zelfs de balen die ik niet binnen heb kunnen halen en dus al sinds de zomer buiten liggen, zijn op de buitenste 2 lagen na gewoon droog (ronde balen).

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 17:24

palousa_boy schreef:
Ik zou niet weten hoe je het voor elkaar krijgt om hooi zo lang vochtig te houden. Zelfs de balen die ik niet binnen heb kunnen halen en dus al sinds de zomer buiten liggen, zijn op de buitenste 2 lagen na gewoon droog (ronde balen).

Omdat het niet droog opgepakt wordt en dan plastic eromheen. (het is dus geen hooi maar voordroog)

carika schreef:
Ik kan mij niet voorstellen dat de stal eigenaar erop zit te wachten dat jij als goed betalende klant met meerdere paarden vertrekt.

Dat kan hem echt niets schelen, ondanks het slechte voerbeleid heeft hij de boxen altijd aardig vol....