germie schreef:Als ik het zo lees heb je dus 1 paard wat gevoelig is voor koliek en speelt het niet voor de overige paarden die je hebt.
En je schrijft dat sommige paarden wel droge kuil krijgen en anderen niet. Weet je waarom dat is?
En kan het zo zijn dat jij overbezorgd bent en dat er eigenlijk niet zo heel veel aan de hand is met het 'natte' kuil? Een verhaal heeft altijd 2 kanten.
Ik ga er even van uit dat echt beschimmeld kuil niet gevoerd wordt, en als een pak een randje schimmel heeft dat dat vieze gewoon aan de kant gelegd wordt (ja, ik ken de verhalen dat het dan al door het hele pak zit, maar je moet ook realistisch zijn, een heel pak van een paar 100kg weggooien om 1 randje ga je ook niet doen, dan wordt het echt onbetaalbaar).
Hier op stal is er ook wel eens een pak met een smerig randje, dat leggen we aan de kant en de rest wordt gevoerd. Ik zou niet blij zijn als mijn paard 1 en al schimmel te eten krijgt overigens. Maar je moet ook realistisch zijn, als je een partij kuil hebt, dan zitten er altijd 1 of 2 slechtere pakken bij. Die kun je vaak nog prima deels voeren.
Wil je echt alleen het beste, dan is verhuizen en de hoofdprijs betalen echt de enige optie. En ook daar zal wel af en toe weer wat zijn.
En ten koste van alles schimmelkuil voeren vind ik ook niet kunnen overigens, maar daar ga ik dan nog even niet van uit.
Mijn paard heeft in maart 2024 al flink koliek gehad wegens het voerbeleid.
1 andere paard krijgen wel droog hooi. Deze persoon staat er nieuw, heeft aangegeven droog hooi te willen. En dat gebeurt wel. Ik heb aangegeven dat mijn paard er last van heeft en al koliek gehad heeft. Krijg ik de tegen vraag: sinds wanneer is hij daar gevoelig voor.
En ja, stalhouder vind hooi met flink schimmel prima paardenvoer. Daar eten ze wel omheen, zegt hij. Even als de rantsoenen, ze wennen wel aan een lege maag.