Wie herkent dit? Chronische klachten paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cehor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 11:43

Muze schreef:
Ik was ook erg anti ijzer, maar jaren terug een pony met forse hko gehad.
Met ijzers bijna nog een jaar heel erg fijn leven gehad, mooie ritjes, lekker nog in de weide z’n leven geleid… daarna klapte hij helaas in en heb ik hem op 14 jarige leeftijd moeten laten gaan.
Ik bedoel hiermee vooral te zeggen, durf principes wel los te laten..

Maar dit is precies wat ik bedoel.

Met ijzers maak je het probleem alleen minder zichtbaar. Je lost er niks mee op. Jouw pony leek beter te worden, maar dat was dus niet zo, anders had je hem niet moeten laten gaan.

Ik hoef verder geen discussie, maar hier sta ik echt vast in.

Muze

Re: Wie herkent dit? Chronische klachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:44

Nee, dat klopt.
Maar sommige zaken zijn ook niet op te lossen, helaas.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:44

Cehor schreef:
Ze krijgt verpakt hooi, maar wel echt hooi en geen voordroog. Dit kan ik niet veranderen. Ja, ze staat in een fijne kudde en heeft vriendjes, en kan ook rustig staan/liggen/schuilen.

Ze heeft geen hoefkatrol, dit is uitgesloten. Op beide klinieken was er eigenlijk niks bijzonders gevonden.

Toch, hoe mooi droog ook, zijn er paarden die daar niet tegen kunnen.
Het blijft voordroog. Het fermentatie proces is anders.

Ik voer het zelf ook, dus ben daar niet tegen, maar als je een paard hebt dat er niet tegen kan is het niet anders.

Mijn vriendin had vroeger zo'n paard. Mooie drollen, maar altijd mestwater erbij.
Op gewoon hooi en het was over.

Fijn dat de kudde wel de rust geeft die nodig is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:50

Ik denk dat je dan weinig opties overhoudt behalve nog een keer door de molen en echt aandringen op onderzoeken en waarschijnlijk ook flink wat geld kwijt zijn daaraan of het accepteren en niks meer doen en het paard op tijd verlossen als het met pijn staat.

Vind het gek dat de klinieken op niks uitkomen terwijl de locatie zo duidelijk gemeten is (voet uitcerdoven is goed lopen). Zijn er ook echo's gemaakt van de bandjes daar? Was de zool heel gevoelig? Wilden ze de ijzers misschien testen om daarmee dingen uit te sluiten en hypotheses te testen? Als ijzers namelijk een stap van hun plan was en je bent op dat moment gestopt kan het misschien nog een incompleet plaatje veroorzaken?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:54

Celebi schreef:
Ik denk dat je dan weinig opties overhoudt behalve nog een keer door de molen en echt aandringen op onderzoeken en waarschijnlijk ook flink wat geld kwijt zijn daaraan of het accepteren en niks meer doen en het paard op tijd verlossen als het met pijn staat.

Vind het gek dat de klinieken op niks uitkomen terwijl de locatie zo duidelijk gemeten is (voet uitcerdoven is goed lopen). Zijn er ook echo's gemaakt van de bandjes daar? Was de zool heel gevoelig? Wilden ze de ijzers misschien testen om daarmee dingen uit te sluiten en hypotheses te testen? Als ijzers namelijk een stap van hun plan was en je bent op dat moment gestopt kan het misschien nog een incompleet plaatje veroorzaken?

In die regio kan je niet alles op beeld krijgen zonder mri of ct scan. Helaas. In tegenstelling tot rest van het been of iig het grootste gedeelte waar je wel goed bij kan.

Principes zijn goed, tot ze ten koste van het welzijn van het paard gaan. Als het uitverdoven dus de kreupelheid oploste moet je er iets mee doen. Als je geen verder onderzoek wilt doen in dat gebied en geen ijzers dan zou ik gaan nadenken hoelang het eerlijk is om een paard met pijn rond te laten lopen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:50

Een van de pssm’ers in mijn omgeving (positief getest op 2 vormen welke beide ook bij IJslanders voorkomen) kan ook echt niet tegen verpakt hooi, hoe droog ook. Hooi zonder plastic gaat fantastisch. Tevens nooit spierbevangen geweest en altijd een enorme “go”. Gek op tutten en kroelen. Ook jeukerig in de zomer. Dus om te zeggen, ze past niet in het pssm plaatje vind ik erg bijzonder. Eveneens dat je een test aan vraagt voor slechts 1 van de 7 testbare vormen. Wat Daihyo zegt is een goede, op het dieet zetten en kijken wat er gebeurt, want voor heel veel van de klachten kan dit positief zijn. Mangaan aanvullen kan ook nog nuttig zijn. En goed hooi is toch echt de basis van alles. Zeggen dat je dit niet kan veranderen vind ik echt heel erg makkelijk en verdient je paard niet.

Cehor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 14:20

Caily schreef:
Een van de pssm’ers in mijn omgeving (positief getest op 2 vormen welke beide ook bij IJslanders voorkomen) kan ook echt niet tegen verpakt hooi, hoe droog ook. Hooi zonder plastic gaat fantastisch. Tevens nooit spierbevangen geweest en altijd een enorme “go”. Gek op tutten en kroelen. Ook jeukerig in de zomer. Dus om te zeggen, ze past niet in het pssm plaatje vind ik erg bijzonder. Eveneens dat je een test aan vraagt voor slechts 1 van de 7 testbare vormen. Wat Daihyo zegt is een goede, op het dieet zetten en kijken wat er gebeurt, want voor heel veel van de klachten kan dit positief zijn. Mangaan aanvullen kan ook nog nuttig zijn. En goed hooi is toch echt de basis van alles. Zeggen dat je dit niet kan veranderen vind ik echt heel erg makkelijk en verdient je paard niet.

Verdient ze niet? Het hooi wat ze krijgt is goed. Sowiezo kan ik er toch echt niks aan veranderen.

Ik kan maar 1 betrouwbare pssm test vinden, voor pssm 1. Voor zover ik weet zijn pssm2 testen niet betrouwbaar.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:03

Je kan er wel vast in staan, in geen ijzers. En beweren dat het enkel het erger maakt of maskeert is niet waar.

Zoals ik al eerder vertelde, zonder tijdelijk een ijzer eronder lukte het bij mijn paardje ook niet.
Haar hoef moest ivm een blessure aan haar sesambeentje anders gezet worden. Zonder ijzer had dit slecht effect. Tevens had ze meer draagvlak aan 1 kant nodig. Ook iets dat niet lukt zonder ijzer.
Zonder tijdelijk een ijzer eronder was dit niet gelukt.
En ja ik was ook anti ijzer, maar soms moet je dat even opzij zetten in belang van je paard.

Hoefbekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:46

Is er gekeken naar de zooldikte? Loopt ze slechter vlak na het bekappen dan 8 weken na laatste bekapping?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 17:13

Cehor schreef:
Caily schreef:

Verdient ze niet? Het hooi wat ze krijgt is goed. Sowiezo kan ik er toch echt niks aan veranderen.

Ik kan maar 1 betrouwbare pssm test vinden, voor pssm 1. Voor zover ik weet zijn pssm2 testen niet betrouwbaar.

Daarom is het dieet aanpassen makkelijker. Dan zie je ook al snel genoeg verbetering.
Zooldikte is ook een goede. Ik heb die van mij (dunne zolen, erfelijk belast) beter gekregen met een combinatie van biotine en een balancer die hoger staat in koper en zink. De zool maakt beter materiaal aan en is dikker. Ze loopt veel minder gevoelig.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:27

Mocht er uit de pssm test niets komen laat dan een keer Rob Zomer komen om haar door te meten als je alles al geprobeerd hebt kan je altijd nog een x naar alternatieve oplossingen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 19:02

Wat een vervelend verhaal.

Klinkt enigszins als t verhaal van mijn inmiddels ingeslapen merrie.
Een simpele echo van de hals gaf uiteindelijk uitsluitsel, nml een synovitus. Dat is dus op de foto niet te zien en van tijden wat rustiger zijn, maar gaat nooit vanzelf over.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 19:28

Cehor schreef:
Nee ze loopt echt wel kreupel.

Ijzers ga ik niet aan beginnen, daarmee los je niks op. Je zorgt er alleen voor dat het probleem minder zichtbaar wordt.

Je kan zelf pertinent tegen ijzers zijn, maar jouw veronderstelling klopt niet. Is veel gevallen kan een (tijdelijk) ijzer een hoef juist helpen met genezen. Een ijzer zal het hoefmechanisme wat verminderen, maar soms is dat ook juist wat nodig is om genezing te bevorderen.

Jouw stelling is hetzelfde als zeggen dat gips het probleem (van bijvoorbeeld een botbreuk) minder zichbaar maakt maar niet op lost. Het gips lost de botbreuk weliswaar niet op, maar zorgt er wel voor dat het lichaam tijd krijgt om te genezen. En daar gaat het tenslotte om toch, dat het lichaam de kans krijgt om te herstellen? Nu wil ik niet beweren dat ijzers bij jouw paard de oplossing zijn, maar ijzers pertinent afschrijven omdat het tegen je principes is, is nu eenmaal ook niet verstandig.

Zowel mok als rotsstraal kunnen beide in sommige gevallen ook kreupelheid veroorzaken. Ik zou dat dus als eerst goed onder controle willen hebben. Overigens lijken veel klachten van jouw paard gerelateerd aan een verminderd immuunsysteem. Zowel mok, rotstraal, astma en slappe mest kunnen hieraan gerelateerd zijn. Een lage weerstand begint vaak in de darmen. Daar zou je dus zeker wat aandacht aan kunnen geven. Slappe mest kan inderdaad ook gerelateerd zijn aan voordroog. Soms kunnen paarden gewoon niet tegen de bacteriën die in het gefermenteerde gras voorkomen. Hoe nat of droog de voordroog dan is maakt niet uit. Bij paarden die natte mest hebben door te 'rijk' gras, wil het nog wel eens helpen stro bij te voeren om de boel in balans te krijgen.

Er bestaat zoiets als ijslandsmos, dat zou ook helpen bij klachten die gerelateerd zijn aan maag en luchtwegen. Misschien dat jouw paard daar ook baat bij zou kunnen hebben.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 19:38

Stap 1
Van voordroog af naar onverpakt hooi.
Dat kan. Zelf kopen, verhuizen. Dat kan zeker wel.

En ijzers zijn onwijs handige dingen die heel, heel veel goeds kunnen doen voor paarden. Het bewijst dat je te weinig kennis hebt over ijzers dst je er zo op tegen bent. Dus ook een goeie stap om je daar veel meer in te verdiepen.
De kliniek die het als optie heeft gegeven is echt een hele goede kliniek. Denk niet dat jou mening over ijzers boven een dierenarts advies gaat :=

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:00

Cehor schreef:
Muze schreef:
Ik was ook erg anti ijzer, maar jaren terug een pony met forse hko gehad.
Met ijzers bijna nog een jaar heel erg fijn leven gehad, mooie ritjes, lekker nog in de weide z’n leven geleid… daarna klapte hij helaas in en heb ik hem op 14 jarige leeftijd moeten laten gaan.
Ik bedoel hiermee vooral te zeggen, durf principes wel los te laten..

Maar dit is precies wat ik bedoel.

Met ijzers maak je het probleem alleen minder zichtbaar. Je lost er niks mee op. Jouw pony leek beter te worden, maar dat was dus niet zo, anders had je hem niet moeten laten gaan.

Ik hoef verder geen discussie, maar hier sta ik echt vast in.

Tja, paracetamol lost ook niks op. Maar ik demp er toch graag mijn hoofdpijn mee. Als je paard door ijzers minder last heeft/laat zien, vind ik het raar dat je dat niet zou proberen. Je koopt voor jezelf toch ook steunzolen als dat nodig is?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:50

Zowel met de hoeven als met de darmen zoekt TS alleen oplossingen die in haar straatje passen. Dat is haar goed recht als eigenaar, maar ik denk dat tips als ijzers of goed droog hooi gaan voeren, echt compleet nutteloos zijn. (Helaas).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:53

Maar als je er paard "natural" wilt houden dan is voordroog 1 die daar absoluut niet bij past.
Dus dat is dan een bijzondere keuze.
Terwijl het wel echt een boosdoener kan zijn.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:49

DuoPenotti schreef:
Maar als je er paard "natural" wilt houden dan is voordroog 1 die daar absoluut niet bij past.
Dus dat is dan een bijzondere keuze.
Terwijl het wel echt een boosdoener kan zijn.

Zeer zeker!!
Als de darmen het zwaar hebben slaat dat op het hele gestel.

Een poedertje kan dit niet oplossen.
Mijn ruin krijgt direct mestwater van voordroog.
Vieze gore reet,en hij ziet er uit als een vaatdoek.

Als klein ventje had hij altijd slappe mest.
Ik wilde er niet aan, dat het aan mijn prachtige mooie geurige voordroogje kwam.
Poedertje hier brokje daar.
Tot ik als laatste maar probeerde gewoon hooi.
Binnen 1 week kwamen er prachtige mooie drolletjes.
Zelfs naar zijn opfok adresje heb ik trailer hooi gebracht.
Maar warempel als we het weer probeerde met het hooi van daar.
Vieze reet.

Cehor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 00:12

Zoals ik in het begin al zei, ze krijgt gewoon hooi, geen voordroog.

Over ijzers ga ik verder geen discussie voeren, maar ik raad jullie allemaal aan om je in te lezen over natuurlijk bekappen. Ieder zijn eigen ding natuurlijk! Maar ik sta hier echt vast in.

Voor nu ga ik een pssm1 test doen en meer eiwitten + vitamine E bijvoeren. Ik denk niet dat dit iets echt gaat oplossen maar misschien helpt het wel.

Verder heel erg bedankt voor alle tips en reacties!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:25

Hooi wordt niet verpakt. Dat is voordroog.

Natuurlijk bekappen is ook niet per definitie beter.

Ik denk dat juist jij je verder moet inlezen omdat je een paard hebt die baad heeft bij iets dat misschien buiten jou wensen om gaat. Je horizon verbreden.

Cehor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 00:31

Cioccolato schreef:
Hooi wordt niet verpakt. Dat is voordroog.

Natuurlijk bekappen is ook niet per definitie beter.

Ik denk dat juist jij je verder moet inlezen omdat je een paard hebt die baad heeft bij iets dat misschien buiten jou wensen om gaat. Je horizon verbreden.

Ik zou jullie hetzelfde advies kunnen geven :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:36

Hoe is de stand van de hoeven eigenlijk? Heeft een hoefsmid van de kliniek daar toevallig nog naar meegekeken?

Voordroog is inderdaad gewoon al het verpakte hooi. Zo heet dat. Verpakt betekend dat er een fermentatieproces heeft plaatsgevonden, hoe nat of hoe droog het ook verpakt is. Het hele natte (zure) spul wordt eerder kuil genoemd trouwens. Veel paarden doen het goed op kwalitatief voordroog mede ook omdat het minder stof bevat. Mijn paard doet het er met gevoelige longen geweldig op. Maar andere paarden schijnen er duidelijk wat minder goed tegen te kunnen. Hierin testen wat bij jouw paard past is het meest handig. Net als wel of niet scheren, wel of geen dekens, wel of geen extra kracht voeding en wel of geen beslag. Uiteindelijk moet je doen wat bij je paard past en dat is niet altijd wat je zelf als ideaalplaatje had.

Kocht zelf een paard uit Frankrijk die 24/7 buiten leefde in de bossen. Wilde hem zo natuurlijk mogelijk houden, maar hij bleek hier in Nederlands klimaat zonder de schuilmogelijkheden van de bossen toch een deken nodig te hebben.. En zonder ijzers schraapte hij zijn hele voeten stuk dus hop toch maar terug op ijzers. Daar gingen mijn plannen voor hem. :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:42

Voor paarden met ongezonde hoeven is er in de natuur maar 1 oplossing. Principes zijn goed, maar weet wel waar ze op gebaseerd zijn. De natuur heeft totaal geen interesse in het individuele paard.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:43

Cehor schreef:
Du

[quote="Cehor schreef:
Nee ze loopt echt wel kreupel.

Ijzers ga ik niet aan beginnen, daarmee los je niks op. Je zorgt er alleen voor dat het probleem minder zichtbaar wordt.

Jammer dat je eigen visie boven haar welzijn gaat.
Het kan gewoon best een tijdelijke oplossing zijn.
Het advies van een van de beste klinieken daarbij in de wind slaan vind ik een bijzondere stap.

En de rest van de vragen?
Wat voor hooi ze krijgt, kan ze op een rustige fijne plek slapen enz.
Dat beantwoord je helaas niet

Ze krijgt verpakt hooi, maar wel echt hooi en geen voordroog. Dit kan ik niet veranderen. Ja, ze staat in een fijne kudde en heeft vriendjes, en kan ook rustig staan/liggen/schuilen.

Ze heeft geen hoefkatrol, dit is uitgesloten. Op beide klinieken was er eigenlijk niks bijzonders gevonden.[/quote]
Verpakt hooi is nog steeds voorsprong

En ja verdiept in natuurlijk bekappen. Maar ook dat is niet heilig helaas. Ook paarden ervan gezien die er eerder slechter dan beter van gingen lopen. Puur omdat er in veel gevallen word gekeken naar het perfecte natuurlijk bekapte hoef plaatje. En niet wat de juiste stand voor het dier was. Hoef was volgens " kenners" perfect. Keek je verder, dan klopte de hoef/been as totaal niet meer

Cehor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 00:55

Celebi schreef:
Hoe is de stand van de hoeven eigenlijk? Heeft een hoefsmid van de kliniek daar toevallig nog naar meegekeken?

Voordroog is inderdaad gewoon al het verpakte hooi. Zo heet dat. Verpakt betekend dat er een fermentatieproces heeft plaatsgevonden, hoe nat of hoe droog het ook verpakt is. Het hele natte (zure) spul wordt eerder kuil genoemd trouwens. Veel paarden doen het goed op kwalitatief voordroog mede ook omdat het minder stof bevat. Mijn paard doet het er met gevoelige longen geweldig op. Maar andere paarden schijnen er duidelijk wat minder goed tegen te kunnen. Hierin testen wat bij jouw paard past is het meest handig. Net als wel of niet scheren, wel of geen dekens, wel of geen extra kracht voeding en wel of geen beslag. Uiteindelijk moet je doen wat bij je paard past en dat is niet altijd wat je zelf als ideaalplaatje had.

Kocht zelf een paard uit Frankrijk die 24/7 buiten leefde in de bossen. Wilde hem zo natuurlijk mogelijk houden, maar hij bleek hier in Nederlands klimaat zonder de schuilmogelijkheden van de bossen toch een deken nodig te hebben.. En zonder ijzers schraapte hij zijn hele voeten stuk dus hop toch maar terug op ijzers. Daar gingen mijn plannen voor hem. :')

Aan de buitenkant zijn haar hoeven top. Aan de binnenkant moet er eigenlijk wel iets mis zijn. Maar dat kan dus niemand vinden.