Heeft iemand ervaring met een huidarts voor paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariljo

Re: Heeft iemand ervaring met een huidarts voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 01:11

Vroeg me af of het wel mok is en of het ook sarcoidose kan zijn. Paard wat ik kende had het ook, en dan helemaal rond de kroonrand. Met haren die weg staken en uiteindelijk de bovenkant van de hoef die ook ribbels ging krijgen. Die kreeg er ook 10 dagen prednison voor.

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 05:46

Ik zou eens een tijdje stoppen met het gegeven van de vitaminebrok en kruiden en kijken of je verbetering merkt. Mijn paard krijgt ook huidproblemen van bepaalde balancers. Bij stoppen merkte ik vrijwel direct verbetering dus is wellicht de moeite waard om te proberen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 09:30

Eens met Madelief. Stop eens met de balancer.
Mijn pony had nooit last van mok totdat ik een bepaald merk ging voeren. In het begin linkte ik het niet aan het voer.
Qua behandeling leek niets echt goed te werken, totdat ik stopte met die betreffende balancer.
Overgestapt naar een ander merk en de mok verdween weer.

Nu moer ik wel zeggen dar ze naast mok ook slecht in haar vacht ging zitten, weinig energie had.
Ook dat verbeterde na overstap met sprongen.
Overigens maakt het die balancer niet slecht, maar niet geschikt voor mijn paard.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 10:12

Dat ziet er niet fijn uit. Ik zou hier ook biopt(en) van laten nemen en opsturen. Dat kan als het goed is je eigen dierenarts gewoon regelen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 10:49

Sassy4barrel schreef:
Gini schreef:
Gebruik je isobetadine of isobetadinezalf?

Moet ik even kijken
We hebben inmiddels iets van 6 verschillende zalf gehad dus ik weet nu uit m’n hoofd niet hoe deze heet. Heb ook de oude tube van de vorige nog liggen dus zal even kijken

Het komt wel eens voor dat paarden reageren hierop. Ik zou de bestanddelen van de zalven eens nagaan.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 18:23

Gini schreef:
Gini schreef:
Gebruik je isobetadine of isobetadinezalf?

Moet ik even kijken
We hebben inmiddels iets van 6 verschillende zalf gehad dus ik weet nu uit m’n hoofd niet hoe deze heet. Heb ook de oude tube van de vorige nog liggen dus zal even kijken

Het komt wel eens voor dat paarden reageren hierop. Ik zou de bestanddelen van de zalven eens nagaan.

Het is begonnen op een simpele mok zalf
En daarna nog honing zalf
Hydrocortiderm ect
Dus ik denk niet dat het aan 1 bestanddeel ligt want ze heeft veel verschillende soorten zalfjes gehad

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 18:24

prugelpiet schreef:
Dat ziet er niet fijn uit. Ik zou hier ook biopt(en) van laten nemen en opsturen. Dat kan als het goed is je eigen dierenarts gewoon regelen.

Inmiddels zijn we doorgestuurd naar huidarts die in kliniek Utrecht heeft gewerkt ,biopt word afgenomen en ondertussen ook al met medicijnen begonnen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 18:34

Vasculitis zie je meestal toch vaker op benen met veel wit. Maar het zou kunnen natuurlijk. Ik zou ook een biobt laten doen voor onderzoek naar de oorzaak.
Mocht er toch gewoon mok uitkomen kan chevaldonyll (kruiden) icm gewone zinkzalf op de aangedane plekken goed helpen. Van chevaldonyll kun je het beste thee trekken en dan door de slobber oid doen.
Werkt echt heel goed bij mok.
https://www.fionasruitersport.nl/chevad ... enmix.html

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:11

Sassy4barrel schreef:
prugelpiet schreef:

Inmiddels zijn we doorgestuurd naar huidarts die in kliniek Utrecht heeft gewerkt ,biopt word afgenomen en ondertussen ook al met medicijnen begonnen

Fijn! Hopelijk heb je snel een uitslag waar je wat mee kan en komt er verbetering in.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:10

Hoe ziet het er ondertussen uit? Is er al verbetering in ?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 12:21

Sorry voor de late reactie. Sarcoidose is het Het was een hele uitzoekerij maar nu eindelijk weten we wat het is en gelukkig is het goed te behandelen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 12:59

Ik heb enkele jaren terug fijn resultaat behaald met voedingsadvies en lymfedrainage bij een paard met sarcoidose.
Dus ik denk dat er zeker goede hoop is dat je hiermee verder kunt.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 16:51

toevallig zei een vriendin van mij dat vandaag ook lymfydrainage dus dat wou ik ook gaan proberen naast de medicijnen en de bandages . Voeding moet denk ik ook aangepast worden maar daar moet ik nog even op zoek naar waar/wat hoe advies

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:48

Voor voeding en daardoor klachten als stofallergie en alopecia areata heb ik goede ervaringen met tessa van horse and feel. Ik heb het paard met sarcoidose wat ik kende ooit willen overnemen omdat het echt mijn maat was, had haar er denk ik ook voor gebeld.