Ongelukkig paard door onoplosbare klachten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Re: Ongelukkig paard door onoplosbare klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 14:54

Superpony: Dat is inderdaad een duidelijk verhaal en als het hier zo was, was de keuze "makkelijker" (met heel veel aanhalingstekens).
Maar mijn paard geeft op andere momenten wel weer aan dat het ze het naar haar zin heeft.
Zo staat ze nu met haar been grasjes uit de sneeuw te graven en ziet er relaxed uit.
Ze is niet non-stop boos en ik kan in principe gewoon achter haar langs lopen, zolang ik maar niks van haar vraag.

Dark7: Mee eens, maar het zou voor de laatste periode wel fijn zijn om te proberen, niet als oplossing.
Ik herken wat je zegt en het scheelt dat ik al ervaring heb met deze aandoening, waardoor ik nu vind dat het te vroeg is, terwijl ik bij het andere paard achteraf te lang heb gewacht (door gebrek aan ervaring van zowel mijzelf als bepaalde artsen).

Oji: Ik snap wat je zegt en misschien denk ik over een paar jaar ook wel dat ik te laat was.
Maar voor mij blijft het zwaar om 'voor god' te spelen en zo 'makkelijk' te beslissen over leven en dood.
Mijn gevoel zegt dat het op dit moment te vroeg is, niet het juiste moment.

Bedankt allemaal voor het meedenken trouwens.
Ik ben me er al een tijdje van bewust dat ze in reservetijd leeft, maar het besef is nu wel wat sterker.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:07

In mijn optiek kun je twee dingen doen, pijnstilling geven en kijken of het gedrag veranderd. Of het in de hormonen hoek zoeken, ik lees namelijk een twijfel bij je of het misschien daardoor veroorzaakt wordt. Bloed onderzoek zou kunnen maar ook alternatief of regulier kun je iets met hormonen doen (monnikspeper/ regumate) en kijken of dit verschil maakt.

Voor de rest denk ik dat het heel moeilijk is om het juiste moment in te schatten, maar als de klachten onoplosbaar zijn en paard duidelijk niet meer happy (te krijgen) is dan is het moment daar.

Heel veel sterkte met deze lastige situatie.

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:22

Polar schreef:
Superpony: Dat is inderdaad een duidelijk verhaal en als het hier zo was, was de keuze "makkelijker" (met heel veel aanhalingstekens).
Maar mijn paard geeft op andere momenten wel weer aan dat het ze het naar haar zin heeft.
Zo staat ze nu met haar been grasjes uit de sneeuw te graven en ziet er relaxed uit.
Ze is niet non-stop boos en ik kan in principe gewoon achter haar langs lopen, zolang ik maar niks van haar vraag.

Dark7: Mee eens, maar het zou voor de laatste periode wel fijn zijn om te proberen, niet als oplossing.
Ik herken wat je zegt en het scheelt dat ik al ervaring heb met deze aandoening, waardoor ik nu vind dat het te vroeg is, terwijl ik bij het andere paard achteraf te lang heb gewacht (door gebrek aan ervaring van zowel mijzelf als bepaalde artsen).

Oji: Ik snap wat je zegt en misschien denk ik over een paar jaar ook wel dat ik te laat was.
Maar voor mij blijft het zwaar om 'voor god' te spelen en zo 'makkelijk' te beslissen over leven en dood.
Mijn gevoel zegt dat het op dit moment te vroeg is, niet het juiste moment.

Bedankt allemaal voor het meedenken trouwens.
Ik ben me er al een tijdje van bewust dat ze in reservetijd leeft, maar het besef is nu wel wat sterker.

Sorry maar in mijn ogen ben je vooral voor jezelf aan het proberen, je paard zoals je zelf omschrijft heeft niet veel baat meer van het proberen, gezien die heel hard z’n best doet discomfort te laten merken.
Paarden schreeuwen en mensen spelen dan doof.
Als jij dit te vroeg vind, dan “meld” ik me hier af in je topic, want ik vind dit zeer kwalijk, zeker als je aangeeft al “ervaring” te hebben met deze aandoening.

Succes ermee.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 16:02

Elisa2: Het is niet zozeer dat ik denk dat haar gedrag daar weg komt, maar ik vind het wel opvallend.
Vaak is het juist dat hengstige merries wat lastiger worden, maar zij wordt juist erg knuffelig.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:06

Vreselijk als je dier niet gelukkig is en ongemak ervaart. Echt een zoektocht. Ik heb je post en alle reacties gelezen en ben vandaag wat kort van stof. Ik zou focussen op pijn en op de hengstigheid en dat gaan uitzoeken zodat je zeker weet alles gedaan te hebben.

Bij dat uitzoeken zou imo ook pijnstilling horen. Bijwerkingen vind ik geen argument daar vanaf te blijven. Zowel metacam als andere types. Het is helemaal niet gezegd dat metacam niet gaat helpen bij zenuwpijn. Soms helpt het wel omdat er toch ook sprake is van zwelling en/of ontsteking van ene of andere aard waardoor bijv een zenuw in de knel komt. Daarnaast zou je in opbouwende stap kunnen kijken naar pijnstillers als gabapentine, amantadine, bute en evt opiaten.

Kwa hengstigheid lijkt mij belangrijk te weten hoe het met haar eierstokken staat en de hormonen en dergelijke. Voor het zelfde geld komt de meeste ongemak van een vleesboom vandaan ofzo en is de halsartrose bijzaak.

Daarnaast kan maagpijn echt super poedersuiker zijn en is mogelijk de huidige medicatie nog niet genoeg.

Heel veel sterkte, hopelijk vind je iets dat helpt en anders iets dat duidelijker maakt of het nog te doen is voor haar.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 16:13

Klopt, als er een ontsteking zit, kan Metacam inderdaad verlichtend werken, alleen die is bij haar niet aanwezig.
Ik heb een flesje staan nog, dus ik ga het haar vanavond bij haar laatste voerbeurt geven.
Zoals gezegd, aan Gabapentine kan ik niet komen.
Buut heb ik ook nog in huis, maar je moet ook kunnen begrijpen dat ik wat huiverig ben om dit te geven, aangezien ik eerder een paard heb gehad met zeer ernstige neurologische problemen, die daar juist op verslechterde.
Dit in combinatie met haar bestaande maagproblemen.

De meeste dingen die je noemt, zijn al uitgesloten.
Ze is vorig jaar opgevoeld en gescand en daar is niks uitgekomen, er is toen alleen geen bloed afgenomen geloof ik.
Tenminste, niet dat ik me kan herinneren.
En ze staat nu op de juiste dosering van maagsupplementen + medicatie, in overleg met de dierenarts.
We hebben haar een tijdje terug geprobeerd af te bouwen, maar dat was geen succes en hier is ze gelukkig wel heel duidelijk in.

Ik had dit topic achteraf misschien beter niet kunnen openen, omdat ik zelf ook wel weet dat er geen genezing mogelijk is of oplossing bestaat.
Maar ik vergelijk haar waarschijnlijk teveel met mijn andere paard die echt zware neurologische symptomen had en daarbij is zij ontzettend mild.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:19

Wat een lastige situatie polar. Het inderdaad ook moeilijk om met iets te komen waar jij of je merrie iets aan hebt... :(:)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:19

Goh denk dat het altijd waardevol is een topic te openen met dit soort vragen.
Ook al krijg je vragen driedubbel of denk je “dat weet ik al”.. doordat buitenstaanders er blanco naar kijken en vragen kun je toch alles weer even nalopen.

Je bent toch weer gewezen op evt bloed-uitslagen hormonen.

Er is natuurlijk meer dan alleen metacam, bute en gabapentine. Ik ben ook geen fan van gabapentine, het werkt zeer traag en veel negatieve effecten, maar mocht je het willen proberen dan zie je de bijwerkingen die jij bedoeld vaak toch al snel in 1 dag of paar dagen en kun je er mee stoppen tov langer geven dan altijd afbouwen.

Was ze kwa gedrag altijd al zo?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:20

Polar, achteraf weet je of je iets goed doet/gedaan hebt,

wat je ervan leert is dat elk paard anders is en niets moet vergelijken,
ook niet onbelangrijk denk ik

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:20

Ps sucralfaat al eens geprobeerd naast de omeprazol en calcium?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 16:37

Ja, dat is waar.
En anders eventueel voor bokkers die in de toekomst op dit onderwerp zoeken.

Ik heb haar nu zo'n 2 jaar en ze is inderdaad altijd wel heftig geweest, maar het gaat een beetje met vlagen.
Er zijn periodes geweest waarin ze echt niet aangeraakt kon worden en periodes waarin ze zelf toenadering zocht.
Het laatste jaar is ze daarin vrij stabiel, ze doet boos, maar ze komt wel naar me toe en is nieuwsgierig.
Maar haar boosheid komt niet door een trigger van buitenaf.

Sucralfaat heb ik nog niet geprobeerd, alleen van gehoord, ik ga daar informatie over opzoeken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:57

Polar schreef:
Elisa2: Het is niet zozeer dat ik denk dat haar gedrag daar weg komt, maar ik vind het wel opvallend.
Vaak is het juist dat hengstige merries wat lastiger worden, maar zij wordt juist erg knuffelig.

Ik herken het juist wel dat merries tijdens de hengstigheid knuffeliger worden en ervoor vaak vervelender. (Iedere merrie is anders natuurlijk)

Bute zou ik ook niet geven bij maagproblemen, heb je weleens aan natuurlijke pijnstilling gedacht?

Bijvoorbeeld: PEA? Dat is speciaal voor neuropatische pijn.

Van maagzweren en pijn kunnen ze ook heel boos worden trouwens.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 17:04

Als een paard zoveel pijn heeft dat ze boos wordt, dat zou voor mij al een stap te ver zijn. Want dan is je paard gewoon echt niet blij, en al lange tijd niet. Met andere woorden, dan heeft ze dus al best lang pijn en of last van haar lichaam, hoe duidelijk moet ze het aangeven hé?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 17:33

Ja klopt, en logisch, want het doet ongelofelijk veel pijn.
Ik zal eens kijken naar natuurlijke pijnstilling.

Earth: Als ze non-stop boos zou zijn, zou het zeker een ander verhaal zijn, maar ze heeft ook genoeg goede momenten en betere periodes.
Ik heb haar vorig jaar zelfs enkele keren onder het zadel gehad en dat ging helemaal prima.
Het is vooral het wisselende beeld dat het zo lastig maakt.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 17:43

Maar wegen de goede momenten nog op tegen de slechte momenten?
Als het 80% slecht gaat, zijn die 20% dat het goed gaat helaas niet veel waard.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 17:45

Polar schreef:
Ja klopt, en logisch, want het doet ongelofelijk veel pijn.
Ik zal eens kijken naar natuurlijke pijnstilling.

Earth: Als ze non-stop boos zou zijn, zou het zeker een ander verhaal zijn, maar ze heeft ook genoeg goede momenten en betere periodes.
Ik heb haar vorig jaar zelfs enkele keren onder het zadel gehad en dat ging helemaal prima.
Het is vooral het wisselende beeld dat het zo lastig maakt.

We hebben elkaar natuurlijk in PB al gesproken maar de wisselende momenten maken het juist ook zo moeilijk. Dat herken ik, en ik denk andere met soortgelijke verhalen, ook heel erg goed.

Je denkt dan in zo'n goede periode, "ja maar.. nu gaat het goed". Je moet je alleen afvragen of dat paardwaardig is, of er wel weer een goede periode komt na een slechte periode, of wanneer de slechte periode weer gaat komen.

Verder eens met Dark7, je bent nooit te vroeg, alleen maar te laat. Als ik alles had geweten wat ik nu wist, had ik de keus veel eerder gemaakt en daarmee waarschijnlijk mijn vriendje een hoop pijn en stress bespaart gehad.

Het soortgelijke topic wat eerder genoemd is zal wel de mijne zijn geweest. Als je wil, kan je daar nog in kijken. Misschien heb je er iets aan. Sterkte.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 17:45

Dat wisselende beeld hoort heel erg bij ECVM. Soms zit er een zenuw "klem", soms niet. Maagpijn etc zijn constant aanwezig. Lastig hoor!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 17:47

@Polar, Sorry, dit is de beknopte versie, maar we zijn vanaf zijn 4e bezig geweest tm zijn 7e. Hij was juist heel lief en ook goed tussendoor. Kan je heel veel leuke foto's en filmpjes laten zien.

Het waren die explosies, haperingen in ontwikkeling als we een stap verder gingen of dingen die hij echt echt niet begreep of kon uitvoeren.

En toen het enorm wisselende gedrag naar andere paarden. Ik had hem natuurlijk nooit bij mn andere paarden gezet als hij altijd zo lelijk deed.

Door de foto's van de hals en wat we zagen viel alles op zijn plaats. Toen bedachten we zelf met de veearts dat hij dan in bepaalde houdingen een pijnscheut had en daarom zo kon wisselen.

Het was alles behalve duidelijk of makkelijk. Had hij een toekomst gehad als weideversiering hadden we dat echt wel gedaan, ook al was hij nog jong. Maar hij had waarschijnlijk een heel leven alleen moeten staan en dus pijn gehad, al dan niet constant of met komen en gaan.

Ik hou zielsveel van mn paarden en probeer zoveel mogelijk, maar er zijn gewoon grenzen. Pijn=pijn en dat zou nog acceptabel kunnen zijn als ze toch plezier tonen, maar ik ga ook geen leven lang pijnstilling geven. Doorgaans zal het de scherpe kantjes eraf halen, maar ik geloof nooit dat het alle pijn wegneemt.

Bij onze oude merrie keek ik ook naar hoe de rest op haar begon te reageren. Waren haar kinderen en die waren echt wel gek op haar. Het was een 3 in 1 paard. Ze had zelf nog wel een tijd kunnen doorsukkelen, maar de kudde vertelde ons wat anders en het maakte haar ook niet gelukkiger.

Ik stel mezelf altijd de vraag; wat hebben zij aan die extra tijd?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 17:48

wat is het nut dan van constant pijnstilling blijven geven?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 17:54

Dat is inderdaad een beetje wat ik lastig vind om in te schatten.
Ze zit momenteel in een minder goede periode, waardoor ik me dat inderdaad ook afvraag.
Maar zelfs op dagen als vandaag zie ik haar wel gewoon ontspannen en met de rest mee doen.
Ik kan gewoon heel moeilijk inschatten hoeveel plezier zij zelf in het leven heeft.

Darley: Klopt, plus je eigen grens verschuift ook mee.
Want wat je op een gegeven moment als 'goed' ziet, was zeg maar in het begin slecht.

Prompter: Bij ECVM hoort ook dat ze heftiger worden naarmate ze ouder worden in plaats van rustiger.
Dat merk ik bij haar ook heel erg. Het is gewoon een rot aandoening.

Superpony: Dat begrijp ik en ik herken in je verhaal veel van mijn andere paard met neurologische problemen.
Die kon op een gegeven moment ook niet meer met andere paarden samen staan waar hij juist altijd mee speelde en lol had.
En ik snap wat je schrijft, maar ik wil zo'n beslissing niet gehaast maken.
Ik heb in het verleden meerdere paarden in laten slapen en ik ben bij één paard daarvan te laat geweest en ik zal er altijd mijn best voor doen om dat te voorkomen.

Eindeloos pijnstilling geven is geen optie, maar het kan wel tijdelijk ondersteunen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:11

maar verwacht je dan dat de klachten gaan verdwijnen?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 18:14

Nee, ik hoop dat de goede momenten nog een tijdje langer blijven duren dan de slechte en dat ze nog een zomer van het gras kan genieten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:18

maar dat is dan puur voor jouw gevoel dan toch?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 18:19

Nee, dat is voor haar.
En ja, ik ken alle uitspraken over dat paarden geen besef hebben van tijd of later, maar ik gun het haar om haar leven zo af te sluiten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:29

En het maakt voor jezelf een hoop duidelijk. Als ze ineens heel anders is en dus slechter blijkt is de keuze ook 'makkelijker'. Of dat dan na de zomer is of eerder omdat er andere dingen naar boven komen (te heftige bijwerkingen, maag die het niet trekt of weet jij het) of het verandert niks bij bijvoorbeeld metacam. En dan is het jammer dat je niet aan de andere pijnstilling kan komen.