Paard heeft stress en word mager

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Re: Paard heeft stress en word mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:49

Als een paard te weinig gevoerd wordt, gestressed is en afvalt. Geschiedenis heeft met maagzweren.

Is het zeker geen goede keuze om te rijden.

Goed dat je verhuisd! Maar je eigen keuze (het laten werken van je paard) ook wel dom en een onderdeel van zijn verslechterende gezondheid.

14 jarige Paarden horen normaliter niet te vermageren en te stressen.
Mijn advies; toch bijvoeren. Afleiding met bijvoorbeeld wandeling. Geen arbeid. Wel naar buiten, bijvoorbeeld in de avond zelf naar buiten doen.

Dan krijg je het beste een snel herstel op de nieuwe plek. Zolang jij je paard meer uitput met arbeids creëer jezelf ook meer achterstand die je op de nieuwe plek in moet halen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:52

Ingeeu schreef:
@DubbelFun: Gaat SP me echt zoveel meer bieden dan de combi pulp/zemelen/luzerne? Het weken is geen probleem, dit doe ik nu ook.

In SP zit zoveel meer dan alleen wat buikvulling. Het is een volledig uitgebalanceerd voer voor oude of herstellende paarden en ze eten het graag. Ik heb al meerdere te magere paarden er goed van bij zien komen.
Met de combi pulp/zemelen/luzerne ga je vaak ongebalanceerd voeren en er zitten weinig tot geen mineralen en vitaminen in.

Verder ga ik wel met Popstra mee; een kuur Omeprazol. En voer wat zo weinig mogelijk prikkelend is voor de maagwand, dus geen grof voer (zoals grof hooi luzerne) die de maagwand meer belasten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:54

Rugzak mee en als je terrein af gaat voor grazen daar ook iets geven van slobber oid? Of auto buiten terrein laten staan en daar voer in? Gras heeft weinig voedingswaarde momenteel

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:54

In plaats van merriebrok kun je ook Weightlift van Pavo geven. Dat werkt beter vinden wij.

Wat is eigenlijk de samenstelling van de pulpbrok en paardenmeel? (ken het beide niet namelijk).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:59

Maar hoe lang sta je hier dan al? Was het beleid eerst anders? En hoe zien de andere paarden eruit?

Er is een verkeerd beleid of het past iig niet bij jouw paard en pony, maar als je niet dagelijks komt, weet je ook nooit wat er die andere dagen gebeurt.

Je mag niet bijvoeren, maar kan dus wel je paard uit stal halen en ergens anders op het terrein laten eten.

Als je paard maagzweren heeft moeten die behandeld worden, maar het heeft nu weinig nut als het beleid niet goed is en je paard stress heeft.

Zelfde als je paard nu volgooien met van alles. Natuurlijk moet je nu wel bijvoeren, maar als het nog maar 1 maand is en ze op de volgende stal wel voldoende goed hooi krijgen, zou ik dat wel in mn achterhoofd houden.
Dan inderdaad bijvoeren met ruwvoer vervangers en voldoende eiwitten, maar ik zou er geen bergen brok in gaan gooien.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:01

Mee eens. Voer ze zolang wat bij (als dat lukt) met lucerne mix, daar zitten veel eiwitten in. Maar wat een vreemde situatie zeg, bizar dat je op de stalling aan zulke regels bent gebonden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:05

Bloodymary schreef:
Mee eens. Voer ze zolang wat bij (als dat lukt) met lucerne mix, daar zitten veel eiwitten in. Maar wat een vreemde situatie zeg, bizar dat je op de stalling aan zulke regels bent gebonden.

Ik zou zelf niet alleen lucerne geven. Bij teveel krijg je een scheve verhouding en ik ben er laatst achter gekomen dat mijn merrie er dus niet zo goed tegen kan. Had het niet in die hoek gezocht, maar merkte het toen ik overstapte van ene mix naar andere.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:08

superpony schreef:
Bloodymary schreef:

Ik zou zelf niet alleen lucerne geven. Bij teveel krijg je een scheve verhouding en ik ben er laatst achter gekomen dat mijn merrie er dus niet zo goed tegen kan. Had het niet in die hoek gezocht, maar merkte het toen ik overstapte van ene mix naar andere.

Het geeft een scheve herhouding maar dat is makkelijk op te lossen!
Dat jouw paard er niet goed op doet is vervelend, maar veel doen het er wel goed op.

Bovendien is het een in dit geval best een goed advies. Dier krijgt gewoon te weinig ruwvoer!

tamary

Het verhaal dan worden de andere paarden onrustig heb ik wel vaker gehoord. Klopt niet trouwens, paarden weten echt wel wie voor hen komt en voert. Als eigenaren die voeren de andere paarden onrustig maken, dan voeren die eigenaren ook andere paarden. De stalhouder zal dat zelf niet zien, omdat alle paarden van hem eten krijgen en er dus als die voert altijd onrust is in stal.

Subli SP is mooi spul, al was dat hier toen lang niet genoeg, daar zette een 50/50 mix van bietenpulp en grasbrok (hartog = 16% eiwit) wel goed aan.

Beemsterkaas

Zemelen moet je een mager paard niet geven, dat bevordert de stoelgang en dat wil je nu niet.

Geef je oudje gewoon een goede brok bij in plaats van (of toch zeker náást) al die hippe ruwvoervervangers.

Er zijn nog nooit zoveel gewicht- en spijsverteringsproblemen geweest sinds mensen bang zijn geworden van krachtvoer.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:13

Marilu schreef:
Wat herkenbaar zo'n paardonvriendelijke stalling ... en al helemaal verschrikkelijk dat je zelf niet mag bijvoeren in hooinetten enzo.

Ingaan tegen de huisregels heeft misschien tot gevolg dat de staleigenaar je vroegtijdig aan de deur zet (heb ik zelf wel eens meegemaakt, dat ik te horen kreeg, 'als het je niet aanstaat, moet je maar vertrekken'), dus ik denk dat je dat beter niet doet als je geen - betaalbaar - alternatief hebt voor de periode die je nog moet overbruggen.

In ieder geval geweldig goed dat je bijna weg kan daar ! 1 februari is niet zo lang meer, al besef ik dat dit heel erg knaagt aan jouw geweten dat je jouw paard nog drie weken in deze ellende moet laten staan. Ik weet perfect hoe het voelt en ik weet dat je hart bloedt.

Enige optie die ik zie, is misschien wat kalmerende supplementen geven ? Op basis van valeriaan ofzo ... maar ik zou hiervoor toch even de dierenarts contacteren om advies te vragen.

Veel sterkte in afwachting van de verhuis !!

Word je de stal uitgezet dan haal je de politie erbij. Het lijkt hier wel de omgekeerde wereld. Ze hebben het recht niet om je uit de stal te zetten als je voor je paard wil zorgen.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:34

Ingeeu schreef:
Hooinetten/bakken/slowfeeders mogen niet van stal. Heb gevraagd of ze extra hooi mogen omdat ze invallen qua gewicht. Dit mocht wel, in de praktijk merk ik er niets van. Vaak hebben die twee van mij het hooi al op als anderen nog staan te eten.

edit: paarden bijvoeren mogen wij van stal niet, daar ze de rust willen bewaren onder de paarden... met pijn en moeite heb ik voor elkaar gekregen dat ik ze al extra slobber mag geven.

In deze situatie zou ik persoonlijk 'de mazen van de wet' wel durven opzoeken. De gezondheid van je dier is belangrijker dan wat zij vinden.

Één van de mazen die ik nu zie, is gewoonweg zelf aan het einde van de avond nog een Alpen-gebergte aan hooi in de stal mikken. Balen rijk hooi kopen, in je achtertuin parkeren en een grote bak van Ikea vullen en meenemen. Dan zit het niet in een hooinet/bak/slowfeeder en krachtvoer 'bijvoeren' is het ook niet. Beter iets dan niets. In combinatie met fibrebeet (of iets dergelijks) en olie kom je dan al een heel eind. Maar goed, ik denk niet dat de eigenaren het erg zullen waarderen.

Krijgt je paard nog medicatie voor de maagzweren? Je geeft aan dat hij herstellende is, maar maagzweren kunnen behoorlijk zeer doen. Zo niet, zou ik zeker met de dierenarts overleggen om een tijd omeprazol te geven, ook om de stressvolle tijd van een verhuizing te overbruggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:47

Anomien schreef:
Het geeft een scheve herhouding maar dat is makkelijk op te lossen!
Dat jouw paard er niet goed op doet is vervelend, maar veel doen het er wel goed op.

Bovendien is het een in dit geval best een goed advies. Dier krijgt gewoon te weinig ruwvoer!

Dan moet TS dus wel weten wat ze geeft, hoeveel en het aanpassen. Er wordt dus veel en veel te weinig ruwvoer gegeven en als je dat alleen maar aan gaat vullen met lucerne kan dat een scheve verhouding geven en dat werd nu niet genoemd, maar moet TS wel rekening mee houden.

Ik heb ook paarden die het wel krijgen en er geen last van hebben, maar ook daar weer; Er zijn heel veel paarden die het niet goed doen op Lucerne en dan is opeens klakkeloos heel veel geven niet altijd de beste oplossing.
Je ziet ook steeds meer lucerne vrije mixen.

Van alleen lucerne worden ze ook niet opeens veel dikker als ze echt mager zijn. Daarbij heeft dit oaard maagzweren en dan is bekend dat Lucerne wel kan irriteren. Waar het natuurlijk ook de goede eigenschap heeft bij maagzuur en dat het vezelrijk is. Maar het is dan wel zoeken wat werkt nu het paard al in slechte conditie is en dus ook duidelijk ongemak laat zien.

Wij wisten het ook niet en kwamen er na zoeken in een andere richting opeens achter.

Naast dat hebben we alle merken wel gegeven en worden niet alle merken even goed gegeten.

Er zijn hele mooie alternatieven waar je goed gevarieerd aanvult. Wiesencobs/Nuggets, Fibrebeet etc. De SP is meest bekend, maar zou ik bij een jong paard die naar een beter situatie gaat niet langere tijd blijven geven.
Je hebt die van Havens nu, maar ik vond die tegenvallen.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:48

Wat eerder is gezegd, voer hem bij tijdens het wandelen, flinke pluk goed hooi in een rugzak.

En heeft hij een deken? Dan spaart hij energie

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:55

Van een rugzakje vol hooi trekt een paard toch niet bij? Dan beter in de berm gaan staan met een flinke bak fibrebeet bijvoorbeeld.

Maar als je niet dagelijks komt, is het toch al lastig om het echt op de rit te krijgen. Zo een paard moet meerdere keren per dag voldoende goed voer krijgen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:10

Ik sta er misschien wat anders in dan gemiddeld, maar ik zou dus wel verhuizen en echt vandaag of morgen.

Mijn ervaring is dat in dit soort situaties (en het gebeurt nog schrikbarend vaak helaas) het altijd erger word ipv beter. Hoe dichter bij je vertrekdatum, hoe slechter de zorg en het wil ook nog weleens gebeuren dat naarmate jij meer gaat voeren ze van stal steeds minder krijgen. En als je constant in zo'n discussie blijft is anderhalve maand echt heel erg lang. Die stress is voor jou en je paard niet goed.

Ik snap ook heel goed dat het een dure oplossing lijkt, maar de extra (voer) kosten die je nu maakt zijn dat ook. En de dierenarts kosten die je straks krijgt als het misgaat zijn al snel een stuk hoger dan anderhalve maand dubbele stalling. Ik zou ze nog liever ergens verder weg zetten, voor meer geld waar ze top verzorgd worden dan dit nog volhouden tot eind februari want ik denk echt dat het je gaat opbreken.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:19

Eens met bovenstaande.

Alleen zitten tegenwoordig goede stallen behoorlijk vol.

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 17:27

Waaah er zijn veel reacties bij gekomen, fijn! Daarom reageer ik even algemeen.

Hij krijgt medicatie via Rob Jan Zomer voor zijn maagzweren en dit verbeterd zeker momenteel. Ook heeft hij een 200 grams outdoor deken op, is niet geschoren, heeft wat wintervacht. Twijfel om hem misschien toch een dikkere deken op te doen. Let wel, hij staat maar een paar uurtjes buiten.

Ik heb straks een zak SP gekocht om uit te proberen. Vanmiddag heb ik hem een stukje verderop een half uurtje gras laten eten. Langer durf ik niet zo goed aan omdat hij natuurlijk ook geen gras meer gewend is. Ik kan aan mini baaltjes onverpakt hooi komen, ben nu in overleg met stal of dit op zijn minst de laatste voerbeurt in de avond gewoon een baal per paard gegeven mag worden. Hier heb ik nog geen antwoord op gehad. :)

@Beemsterkaas: inderdaad, het heeft me maanden gekost om een andere fatsoenlijke stal te kunnen vinden, helemaal voor 2 paarden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:41

Zou deken sowieso aanhouden, ondanks het weinig buiten komen kunnen ze zich niet warm bewegen op stal. Van stilstaan krijg je het zelf ook sneller koud.

0000 heeft wel een punt wat betreft hoe stallingen kunnen zijn als ze weten dat je verhuisd. M'n zus is 1 januari verhuisd maar laatste 2 weken waren ook echt niet fijn op de vorige stal zei ze. Zij is verhuisd om meerdere redenen... Oa dat haar merrie ook mager werd.

Mijn ervaring is ook dat paarden niet onrustig worden als 1 ander paard nóg eens voer of hooi krijgt.

Je zou eigenlijk zeggen dat 3 hooibeurten wel goed is (vaak is het maar 2x namelijk) , maar geven ze dan zo weinig dat het elke beurt na 2 u al op is?

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 17:54

@Art_Ificious: Misschien toch verstandig dat ik dan even een dikkere deken alsnog om ga doen. Ik ben een beetje bang dat dat hier ook het geval is wat je aangeeft wanneer ze weten dat je gaat verhuizen. Ze doen hooguit een half uur met het hooi. Als ze dat al redden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:58

Je zou eens een weegschaal/kofferweger mee moeten nemen als ze net hooi gehad hebben, dat geeft een aardige indikatie hoeveel ze dagelijks krijgen.

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 19:20

Zijn er mensen die ervaring hebben om eerder te kunnen vertrekken dan de afgesproken datum (ivm opzegtermijn/contract)? Die optie lijk ik nu te hebben met paardlief. Ik weet alleen niet hoe ik dit kan brengen naar de staleigenaar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:26

Je kunt toch gewoon gaan?
De kans dat je de resterende tijd door moet betalen is wel aanwezig dan, maar dan is je paard in ieder geval gered van de ellende.

Tot die tijd zou ik geweekte grasbrok bijvoeren, dat kun je thuis klaar maken en zo in de stal zetten, aanvullen met lijnzaad en psyllium voor de maag. Evt ook nog een maagsupplement erbij geven.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:27

Ik heb dat wel eens ooit gedaan. Ik moest dan gewoon nog de resterende periode betalen, alsof mijn paard er dus nog wel stond ...
In België is het wel niet de gewoonte van met contracten te werken. Of dat was het alleszins toch niet vroeger. Dus dan is het een kwestie van iets overeen te komen met de staleigenaar.
Geen idee dus hoe het er in Nederland aan toe gaat ... ik vrees dat je, als alles officieel loopt, toch een opzegtermijn in acht zult moeten nemen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:34

Ingeeu schreef:
Zijn er mensen die ervaring hebben om eerder te kunnen vertrekken dan de afgesproken datum (ivm opzegtermijn/contract)? Die optie lijk ik nu te hebben met paardlief. Ik weet alleen niet hoe ik dit kan brengen naar de staleigenaar.

Heel simpel: "Hoi Henk, wij hebben de mogelijkheid om per [datum] al over te gaan naar de nieuwe stal dus die dag gaan we verhuizen". Ik weet niet of de staleigenaar de paspoorten in bezit heeft, dan kun je die z.s.m. ophalen. En gewoon betalen tot de datum die je hebt afgesproken, dan krijg je ook geen gezeur.

Edit: kunnen beide paarden over? Dan zou ik voor beide betalen tot februari en het paard wat pas 1 maart zou vertrekken overleggen met de staleigenaar. Mogelijk heeft hij al een nieuwe staller op het oog en hoef je het stalgeld van februari niet meer te betalen.