De ‘therapie’ van therapiedekens…

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:23

Ik heb ruim 30 jaar geleden zelf een magneet jas gekocht omdat ik zo stijf in mijn rug was, nooit verschil in stijfheid gemerkt, maar het werd wel mijn liefelingsjas en heb 'm tot op de draad versleten.
Een aantal jaren terug stond een paard van mij met pijnlijk dikke stalbenen door een blessure en heb ik horseware ionic stalbeschermers gekocht, toen ze binnen kwamen had ik weinig hoop, maar ze werkten fantastisch!
Elke nacht die dingen om en geen dikke benen meer, bij een keer vergeten begonnen ze meteen weer op te lopen. Dus mijn mening: het doet zeker iets, maar alleen op zichzelf moet je er geen wonderen van verwachten. Als ondersteuning in een groter geheel kan het wel helpend zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:29

Als je de benen “gewoon” ouderwets had ingebandageerd met stalbandages waren de benen ook dun geweest :)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:36

Ik heb een paard gehad wat permanent in de bandages stond en ben daar geen voorstander van.
Ook voor weken/ maanden inbandageren geeft een onwenselijke verandering in de structuren van het weefsel en dat wilde ik graag voorkomen en is hiermee perfect gelukt, zonder enig nadeel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:37

Ik geloof wel in de therapie dekens met een batterij die je aan en uit moet schakelen die een ,pulse, geven aan de spieren.
Dat werkt wel ontspannend.
Maar ook die zijn rete duur..

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:39

xLoki schreef:
Er is bewijs dat magnetische dekens geen toegevoegde waarde of extra voordelen hebben ten opzichte van een gewone deken.
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /evj.12291

Bewijs dat er geen effect is zou ik dit niet willen noemen. Dit is onderzoek met een steekproef van 10 paarden. Om een significant effect te meten in een dergelijke kleine steekproef, dan moet het effect al zo'n enorm verschil zijn in vergelijking tot de controle zonder de magnetische deken. Het kan best zijn dat bij een groep van 100, met hetzelfde kwantitatieve resultaat, het effect wel degelijk significant is.

Zelf geen ervaring mee, ik heb nog nooit met magnetische of therapy dekens gewerkt dus geen idee of het werkt of niet. Maar mijn punt is vooral dat matig/slecht uitgevoerd onderzoek als wetenschappelijk bewijs voor zoete koek wordt aangenomen. Een steekproef van 10 is gewoon echt niets om subtiele kwantitatieve effecten te kunnen meten.
Laatst bijgewerkt door oji op 05-01-25 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:40

De magneet spullen vertrouw ik niet zo op. Dat klinkt me te vaag eigenlijk. Ik kocht eerst nooit therapiespullen maar ben toch in het afgelopen jaar overstag gegaan sinds de artrose van mijn paard naar boven kwam. Ik kwam toen die keramische spullen tegen en dat trok me toch meer op een of andere manier. Natuurlijk nog steeds geen idee of het werkt, maar de weerkaatsing van lichaamswarmte terug naar het lichaam vond ik in ieder geval minder raar klinken en ik kocht het met het idee baat het niet dan schaadt het niet.

Begonnen met een kniebeschermer voor paard die ik ook even om mijn eigen been gedaan had om te testen. Wat ik maf vond was dat mijn knie inderdaad wat warm voelde, terwijl mijn dunne rijlegging die ik toen aanhad gewoon koel voelde onder de kniebeschermer. Maar veel deed het ook niet.

Uiteindelijk voor mezelf wat gekocht voor mijn nek en mijn paard staat nu ongeveer 22/7 onder de nieuwe therapie liner van Horseware. Dat ding is blijkbaar een fijne temperatuur voor hem dus ik hou hem voorlopig lekker op. Ik merkte inderdaad dat hij het best goed doet op ietsjes warm, maar omdat hij een behoorlijke vacht heeft is de grens tussen ietsjes warm en te warm heel klein en sinds dat laatste echt ongemak geeft kijk ik er dus wel flink mee uit. Gelukkig is die therapie liner zelf maar 50g en hoop ik dus dat het intern warmer voelt dan dat het is, dat gevoel dat ik ook 1x had met die kniebeschermer. Maar dat kon ook toeval zijn.

Al met al is het een leuk verdienmodel dat woordje therapie. :+

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:41

Mars schreef:
Ontstekingsremmend vind ik ook nogal een claim, geen idee of hier regelgeving over is in Nederland. Warmte op stijve spieren is sws wel fijn, kan dat niet bereikt worden met een ‘normale’ deken?

Ik denk niet dat de therapiedekens per se slecht zijn maar ik heb wel serieus vraagtekens bij de beloftes die gedaan worden.

De dekens an sich zullen geen kwaad doen. Alleen wat ik wel zorgelijk vind is dat claims zoals 'ontstekingsremmend' en 'pijnstillend' er imo voor kunnen zorgen dat mensen zullen zijn die hun paard ontzien van adequate medische zorg (zoals pijnstillers of ontstekingsremmers), omdat ze denken dat zo'n deken voldoende is.

Verder spek je vooral de portemonnee van de directeuren van bedrijven als BOT en Bucas, die het waarschijnlijk geen snars uitmaakt of de dekens wel of niet helpen bij jouw paard. :D
Laatst bijgewerkt door xLoki op 05-01-25 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Re: De ‘therapie’ van therapiedekens…

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:43

Ik denk meer aan baad het niet dan schaad het niet..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:48

FriesWytske schreef:
Ik weet zeker dat het iets doet. Zo had ik mijn bucas recuptex laatst op bij mijn jonkie na het trainen. Die ging zich al snel heel ongemakkelijk voelen. Dit uitte bij haar in heel veel zweten, zo erg dat het er gewoon afstroomde. En niet willen eten. Na snel de deken af te hebben gehaald, voelde ze zich al snel weer happy. Terwijl mijn andere merrie er heerlijk ontspannen onder wordt.

Is dit niet gewoon een kwestie van hard gewerkt, nog nazweten, dan veel te snel een deken erop, warmte niet meer kwijt kunnen en dan nog meer gaan zweten?

Afgezien dat het misschien best wat kan doen klinkt dit meer als normale oververhitting namelijk. Dat is ook het lastige met dit soort dekens. Wanneer is het therapiespul werkend en wanneer ligt de oorzaak ergens anders?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:39

Dat is natuurlijk altijd het moeilijke eraan. ALS je zo een product gebruikt, ga je (gedrags)veranderingen al snel daaraan wijden. Een paard ontspant zich waarschijnlijk voortdurend, maar als die dat dan net doet in die 15 minuten dat die een therapiedeken op heeft, dan trek je natuurlijk de conclusie dat het werkt.
En dan is er nog het verschil tussen therapieproduct versus geen product gebruiken en therapieproduct versus gewoon product gebruiken. Die stalbenen waren misschien ook weggegaan met een nachtje 'gewoon' inbandageren.
Ach ja, als de gebruiker ervan tevreden is, valt daar ook wel wat voor te zeggen. Paardensportfabrikanten verdienen toch zo al genoeg geld aan ons. De ene koopt therapieproducten, de andere peesbeschermers uit bamboe en nog iemand gooit zijn geld tegen zachtere/betere/nog anatomischer gevormde hoofdstellen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:47

Ik weet in ieder geval dat de therapiedeken mijn shetlander wel goed helpt. Laatst had ik een rit met ze, zou 17km zijn, maar we reden verkeerd waardoor het 27km was geworden. Ik had de deken niet mee, hij had een gewone 200g op. Hij heeft een achterbeen met artrose erin, dus in de winter kan hij wel eens wat stijf worden. Ja hoor, stijf de trailer af bij thuiskomst, meteen de bucas therapy erop gelegd en dezelfde avond liep hij weer goed. Meestal na zo'n rit stapt hij daarna niet veel rond door de paddock overigens, dan gaan de ogen even dicht of ze gaan hooi bunkeren. Met alleen die 200g had hij er niet genoeg aan op dat moment. Misschien was het ook goed gekomen als ik de gewone 100g onderdeken ertussen had gelegd, maar voor hem is die deken wel een uitkomst. Alleen jammer dat deze achter 10cm te groot is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:50

Celebi schreef:
FriesWytske schreef:
Ik weet zeker dat het iets doet. Zo had ik mijn bucas recuptex laatst op bij mijn jonkie na het trainen. Die ging zich al snel heel ongemakkelijk voelen. Dit uitte bij haar in heel veel zweten, zo erg dat het er gewoon afstroomde. En niet willen eten. Na snel de deken af te hebben gehaald, voelde ze zich al snel weer happy. Terwijl mijn andere merrie er heerlijk ontspannen onder wordt.

Is dit niet gewoon een kwestie van hard gewerkt, nog nazweten, dan veel te snel een deken erop, warmte niet meer kwijt kunnen en dan nog meer gaan zweten?

Afgezien dat het misschien best wat kan doen klinkt dit meer als normale oververhitting namelijk. Dat is ook het lastige met dit soort dekens. Wanneer is het therapiespul werkend en wanneer ligt de oorzaak ergens anders?

Nee, want dan zou ze het ook onder andere dekens moeten hebben. En zo hard werkt ze nog niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 15:23

Ik gebruik de back on track voor mezelf. Als ik echt last heb van mijn enkels sta ik na een nachtje met de bandage pijnvrij op.
En na 14 jaar zware artrose in voeten en enkels is BoT echt niet de enige elastische bandage die ik op die manier geprobeerd heb. Gewone bandages die oa de zwelling ‘tegen gaan’ hielpen niks met de pijn. Catago was ronduit onaangenaam. Maar de back on tracks liggen op mijn nachtkastje.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:06

troi schreef:
Hutcherson schreef:
Maar, dat er geen bewijs is dat het werkt... Betekend niet dat het niet werkt he. Wie weet.

Tja das dezelfde logica die spreekt voor het bestaan van trollen en elfjes...

Kan natuurlijk maar ik zou er niet teveel geld op inzetten :P

Oke dies wel vergezocht maar theoretisch waar. Ik dacht meer aan het feit dat in de medische wereld vaak gezegd wordt door artsen 'we vinden niks op de scan, dus het zit tussen uw oren'. Dat de scans iets niet laten zien betekend niet dat er niks is zeg maar. Meer op die manier.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:07

Voor een paard met gevoelig rug had ik dekjes met keramische vezels gekocht om te proberen, onderweg naar stal over mijn schoot gelegd met de therapeutische kant over mijn benen, niet eens om zelf uit te proberen, gewoon omdat het zo beter bleef liggen zoals ik met alle dekjes doe. Maar ik merkte wel echt een heel verschil met andere dekjes en pads. Die therapeutische stof gaf een hele fijne veel dieper doordringende warmte aan mijn spieren, zonder heet te worden.

Dus voor mezelf een rijbroek met keramische vezels gekocht, ik heb oa chronische pijn en slijmbeursontsteking en merkte echt wel positief verschil met die broek, minder pijn tijdens en vooral na het rijden. Alleen na een aantal maanden van dragen en wassen werd de werking ook wel minder, nu na een paar jaar merk ik helemaal geen verschil meer, behalve dat het gewoon een fijne broek met meer compressie is. Eigenlijk moet ik eens een nieuwe kopen om te kijken of dat wel weer verschil geeft.

Het paard waar ik de dekjes (Harry's Horse Exceed) voor kocht merkte ik weinig verschil bij, bij mijn welshpony ook niet maar bij mijn huidige tinker wel, zij loopt echt fijner onder de therapeutische dekjes dan met andere.
Mijn Welsh deed het wel weer heel goed met het Catago Fir Tec masker, maar of dat door de stof of de compressie van het masker kwam durf ik dan weer niet te zeggen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:16

Een magneet helpt mij als ik een, sporadisch voorkomende, migraineaanval heb. Ik voel het wegtrekken.
Een familielid van mij kreeg door de magneetarmband haar leven terug. Anders was ze 3/4 dagen ziek door een migraineaanval. Ook was haar wagenziekte opgelost.
Het zal niet voor iedereen werken, maar het kan zeker invloed hebben.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:24

De dekens, keramisch en magnetisch, zouden lichaamswarmte weerkaatsen.

Eigenlijk is dat toch exact hetzelfde als een deken met een hogere isolatiewaarde?
Een lekkere dikke wollen deken opleggen tijdens het poetsen warmt de spieren ook op?

Edit: de dekens die werken met infrarood snap ik niet, wat is de bron van de straling?
Met stijve spieren onder een infraroodlamp zitten helpt heel goed, maar ik zie dat nog niet voor me hoe dat in een deken werkt.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:33

Gini schreef:
Dat is natuurlijk altijd het moeilijke eraan. ALS je zo een product gebruikt, ga je (gedrags)veranderingen al snel daaraan wijden. Een paard ontspant zich waarschijnlijk voortdurend, maar als die dat dan net doet in die 15 minuten dat die een therapiedeken op heeft, dan trek je natuurlijk de conclusie dat het werkt.
En dan is er nog het verschil tussen therapieproduct versus geen product gebruiken en therapieproduct versus gewoon product gebruiken. Die stalbenen waren misschien ook weggegaan met een nachtje 'gewoon' inbandageren.
Ach ja, als de gebruiker ervan tevreden is, valt daar ook wel wat voor te zeggen. Paardensportfabrikanten verdienen toch zo al genoeg geld aan ons. De ene koopt therapieproducten, de andere peesbeschermers uit bamboe en nog iemand gooit zijn geld tegen zachtere/betere/nog anatomischer gevormde hoofdstellen.

Helemaal mee eens! Zo denk ik er ook over.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:36

Popstra schreef:
Ik geloof wel in de therapie dekens met een batterij die je aan en uit moet schakelen die een ,pulse, geven aan de spieren.
Dat werkt wel ontspannend.
Maar ook die zijn rete duur..

Die hadden wij vroeger voor de koersdravers, zowel met een deken als met beenstukken. Met een hele uitgebreide handleiding erbij. Hielp het? Ik kan het niet bewijzen. Ze vonden het altijd wel prettig, stonden helemaal te doezelen met deze spullen aan, dus voor de ontspanning was het in ieder geval nuttig. De beendingen gebruikten we bij peesblessures, die genazen altijd wel goed. Maar dekens zonder extra energietoevoer, daar geloof ik niet in.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:16

Unleash schreef:
De dekens, keramisch en magnetisch, zouden lichaamswarmte weerkaatsen.

Eigenlijk is dat toch exact hetzelfde als een deken met een hogere isolatiewaarde?
Een lekkere dikke wollen deken opleggen tijdens het poetsen warmt de spieren ook op?

Edit: de dekens die werken met infrarood snap ik niet, wat is de bron van de straling?
Met stijve spieren onder een infraroodlamp zitten helpt heel goed, maar ik zie dat nog niet voor me hoe dat in een deken werkt.

Weltex beweerd de infrarood (warmte) straling van het eigen lichaam te weerkaatsen. Je hebt daar dus geen bron voor nodig. In de Alpine sport is het ook heel gebruikelijk om zilver of goud te gebruiken in jassen voor warmte reflectie. Denk ook maar aan een reddingsdeken.

Ik heb nu voor het eerst iets van BoT gekocht maar dat was ook vanwege de pasvorm. Als het ook iets doet voor de doorbloeding is dat mooi meegenomen. Als je warmte kan creëren zonder meer grammen dan is dat natuurlijk al winst.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:21

Het mag dan niet wetenschappelijk bewezen zijn, maar een van onze paarden vind de deken wel degelijk erg fijn.

Gaat lekker staan dutten als je 'm op legt en als ik 'm weer af haal, steekt ie altijd zn neus er nog even bij.
Doet ie bij geen van de andere dekens (zoals zn regen- of fleecedeken)

Onze andere ruin vind de therapy deken van Bucas wel best, maar is er niet zo enthousiast bij als de ander.
Maar de ander heeft ook sneller last van stijve spieren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:45

Mensen gooien hier het effect van warmte (ongeacht hoe je die warmte creëert) en magnetisme door elkaar. Voor het effect van magnetisme is 0 onderbouwing, warmte is wel heel zinvol en ontspannend.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:46

Nouja, door elkaar halen weet ik niet. De bucas dekens werken bijvoorbeeld met magneten en de spullen van Felix buhler weer met keramische vezels en dus warmte reflectie zoals ze zelf zeggen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 11:23

Herinneren jullie het onderzoek van Radar nog naar de Biostabil ketting met magneten? Die ketting werd finaal onderuit gehaald, de magneet die erin zat was simpelweg niet krachtig genoeg om iets in het lichaam te beïnvloeden. Als ik t goed heb werd deze kracht uitgedrukt in Gauss, is dat bij de dekens ook zo? En is voor een normale consument na te meten of die waarde gehaald wordt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:34

Mars schreef:
Herinneren jullie het onderzoek van Radar nog naar de Biostabil ketting met magneten? Die ketting werd finaal onderuit gehaald, de magneet die erin zat was simpelweg niet krachtig genoeg om iets in het lichaam te beïnvloeden. Als ik t goed heb werd deze kracht uitgedrukt in Gauss, is dat bij de dekens ook zo? En is voor een normale consument na te meten of die waarde gehaald wordt?

Ja, die apparatuur is gewoon te koop.
Maar dan moet je je eerst afvragen hoeveel Gauss nodig is voor welk effect……

En dan nog, er zijn mensen die doodziek worden van een inductiekookplaat. Ik weet dat van enkele mensen maar het zijn er te weinig dat dat algemeen bekend is.