Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xLoki schreef:Er is bewijs dat magnetische dekens geen toegevoegde waarde of extra voordelen hebben ten opzichte van een gewone deken.
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /evj.12291
Mars schreef:Ontstekingsremmend vind ik ook nogal een claim, geen idee of hier regelgeving over is in Nederland. Warmte op stijve spieren is sws wel fijn, kan dat niet bereikt worden met een ‘normale’ deken?
Ik denk niet dat de therapiedekens per se slecht zijn maar ik heb wel serieus vraagtekens bij de beloftes die gedaan worden.
FriesWytske schreef:Ik weet zeker dat het iets doet. Zo had ik mijn bucas recuptex laatst op bij mijn jonkie na het trainen. Die ging zich al snel heel ongemakkelijk voelen. Dit uitte bij haar in heel veel zweten, zo erg dat het er gewoon afstroomde. En niet willen eten. Na snel de deken af te hebben gehaald, voelde ze zich al snel weer happy. Terwijl mijn andere merrie er heerlijk ontspannen onder wordt.
Celebi schreef:FriesWytske schreef:Ik weet zeker dat het iets doet. Zo had ik mijn bucas recuptex laatst op bij mijn jonkie na het trainen. Die ging zich al snel heel ongemakkelijk voelen. Dit uitte bij haar in heel veel zweten, zo erg dat het er gewoon afstroomde. En niet willen eten. Na snel de deken af te hebben gehaald, voelde ze zich al snel weer happy. Terwijl mijn andere merrie er heerlijk ontspannen onder wordt.
Is dit niet gewoon een kwestie van hard gewerkt, nog nazweten, dan veel te snel een deken erop, warmte niet meer kwijt kunnen en dan nog meer gaan zweten?
Afgezien dat het misschien best wat kan doen klinkt dit meer als normale oververhitting namelijk. Dat is ook het lastige met dit soort dekens. Wanneer is het therapiespul werkend en wanneer ligt de oorzaak ergens anders?
troi schreef:Hutcherson schreef:Maar, dat er geen bewijs is dat het werkt... Betekend niet dat het niet werkt he. Wie weet.
Tja das dezelfde logica die spreekt voor het bestaan van trollen en elfjes...
Kan natuurlijk maar ik zou er niet teveel geld op inzetten
Gini schreef:Dat is natuurlijk altijd het moeilijke eraan. ALS je zo een product gebruikt, ga je (gedrags)veranderingen al snel daaraan wijden. Een paard ontspant zich waarschijnlijk voortdurend, maar als die dat dan net doet in die 15 minuten dat die een therapiedeken op heeft, dan trek je natuurlijk de conclusie dat het werkt.
En dan is er nog het verschil tussen therapieproduct versus geen product gebruiken en therapieproduct versus gewoon product gebruiken. Die stalbenen waren misschien ook weggegaan met een nachtje 'gewoon' inbandageren.
Ach ja, als de gebruiker ervan tevreden is, valt daar ook wel wat voor te zeggen. Paardensportfabrikanten verdienen toch zo al genoeg geld aan ons. De ene koopt therapieproducten, de andere peesbeschermers uit bamboe en nog iemand gooit zijn geld tegen zachtere/betere/nog anatomischer gevormde hoofdstellen.
Popstra schreef:Ik geloof wel in de therapie dekens met een batterij die je aan en uit moet schakelen die een ,pulse, geven aan de spieren.
Dat werkt wel ontspannend.
Maar ook die zijn rete duur..
Unleash schreef:De dekens, keramisch en magnetisch, zouden lichaamswarmte weerkaatsen.
Eigenlijk is dat toch exact hetzelfde als een deken met een hogere isolatiewaarde?
Een lekkere dikke wollen deken opleggen tijdens het poetsen warmt de spieren ook op?
Edit: de dekens die werken met infrarood snap ik niet, wat is de bron van de straling?
Met stijve spieren onder een infraroodlamp zitten helpt heel goed, maar ik zie dat nog niet voor me hoe dat in een deken werkt.
Mars schreef:Herinneren jullie het onderzoek van Radar nog naar de Biostabil ketting met magneten? Die ketting werd finaal onderuit gehaald, de magneet die erin zat was simpelweg niet krachtig genoeg om iets in het lichaam te beïnvloeden. Als ik t goed heb werd deze kracht uitgedrukt in Gauss, is dat bij de dekens ook zo? En is voor een normale consument na te meten of die waarde gehaald wordt?