Help! Peesblessure of hoefzweer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Help! Peesblessure of hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:20

Ik moet ook denken aan een hoefzweer en dan zijn ontstekingsremmers juist weer niet goed, ik zou inderdaad de hoef laten weken en de hoefsmid er bij halen.

Bij een hoefzweer kan het been ook dik worden.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 12:54

Mijn merrie had afgelopen zomer ook een hoefzweer. Die had er zoveel last van dat ze er ook niet meer op wilde staan. Pijnmedicatie heeft er toen wel voor gezorgd dat ze er wel op ging lopen en zichzelf niet helemaal scheef trok. Ik denk dat dit ook heeft bijgedragen aan het herstel van de hoefzweer, omdat erop lopen het proces versneld

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:02

Ik denk ook aan een hoefzweer. Over de ontstekingsremmers zei mijn dierenarts: liever niet, maar het comfort van het paard is ook belangrijk. Nu had mijn paard ook wel vaak hoefzweren en hoog in de hoef die er meestal bij de kroonrand uitkwamen. Dit gaf zodanig veel pijn dat niks geven geen optie was.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:10

Even je smid laten komen, 9 op de 10 is het een zweer, benen kunnen ook opzwellen daarvan. Een zweer is typisch dat ze een dag of twee wat onregelmatig zijn en dan "plots" op drie benen staan. Als ze er echt niet meer op steunen is het tijd voor de smid, dan is die goed rijp en kunnen ze makkelijk uitsnijden.
Wel eens goed controleren of de zool nog gaaf is, als er iets scherps ingeprikt is zijn dit ook de symptomen en als er nog een nagel of een stuk hout in zit moet je uiteraard zo snel mogelijk de smid of de dierenarts erbij halen.

dionneschuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 13:23

Gini schreef:
Ik denk ook aan een hoefzweer. Over de ontstekingsremmers zei mijn dierenarts: liever niet, maar het comfort van het paard is ook belangrijk. Nu had mijn paard ook wel vaak hoefzweren en hoog in de hoef die er meestal bij de kroonrand uitkwamen. Dit gaf zodanig veel pijn dat niks geven geen optie was.

Even een update!

Vanmorgen liep hij opeens een stuk beter. Ik heb voor de zekerheid toen de smid gebeld en die komt maandag om te kijken. Voor de zekerheid ben ik begonnen met het weken in biotex.
Maar toen ik net klaar was met weken zag ik opeens dit bij z’n kroonrand LV.

Gelijk contact opgenomen met zowel da als hoefsmid. De zweer lijkt goed open te zitten, dus het blijft bij stalrust en weken. In overleg met beide hebben we er wel voor gekozen om nog antibiotica en ontstekingsremmer te gebruiken omdat Spencer nog een verhoging had en het bij de kroonrand zit. Koot en pees zijn nog steeds dik, maar iets minder vergeleken met gisteren.

dionneschuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 13:25

Gini schreef:

Even een update!

Vanmorgen liep hij opeens een stuk beter. Ik heb voor de zekerheid toen de smid gebeld en die komt maandag om te kijken. Voor de zekerheid ben ik begonnen met het weken in biotex.
Maar toen ik net klaar was met weken zag ik opeens dit bij z’n kroonrand LV.

Gelijk contact opgenomen met zowel da als hoefsmid. De zweer lijkt goed open te zitten, dus het blijft bij stalrust en weken. In overleg met beide hebben we er wel voor gekozen om nog antibiotica en ontstekingsremmer te gebruiken omdat Spencer nog een verhoging had en het bij de kroonrand zit. Koot en pees zijn nog steeds dik, maar iets minder vergeleken met gisteren.[/quote]

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door dionneschuur op 03-01-25 13:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:32

Foto doet het niet, maar wat fijn dat de zweer doorgebroken is!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 14:04

Dan zal de zweer er idd aan de bovenkant uitgebroken zijn. Fijn dat hij comfortabeler is en de hoefsmid maandag nog even komt kijken.

Mijn ervaring is idd ook dat als ze (zonder aanwijsbare oorzaak) er ineens bij staan alsof ze iets gebroken hebben, het 9 van de 10 x een zweer is. Ik heb zelf een keer gehad tijdens een wedstrijd dat m'n paard in het stukje van inrijbaan tot wedstrijdbaan ineens steenkreupel werd. Gelukkig lopen ze dan altijd vrij snel weer goed wanneer de zweer doorbreekt.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 14:17

Lekker dat ie open is, jammer van box rust, is buiten waarschijnlijk te nat?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 14:19

Daar is de boosdoener. Kan echt gemeen pijn doen. Blijven verzorgen zoals je doet en het komt wel goed. Na het weken goed drogen, is wel belangrijk nu.

dionneschuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 15:01

boedjang schreef:
Lekker dat ie open is, jammer van box rust, is buiten waarschijnlijk te nat?

Normaal gesproken staat hij 24/7 buiten met gedeeltelijke bestrating, maar door alle regen de afgelopen tijd is het zelfs op de bestrating een modderbende..
Gelukkig hebben we op stal ook een droge stenen paddock waar die 4 uurtjes in mag staan, dus hij kan nog wel iets naar buiten gelukkig. Maar ideaal is het niet..
Ik hoop dat hij dinsdag weer lekker de kudde in kan gaan. Zonodig met een droog verband er omheen die ik twee daags kan verschonen.