Paard is niet zichzelf.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 15:02

In de topsport zit trouwens wel luzerne hoor :j

Weet je .. bloedonderzoek is niet verkeerd.
En ik weet dat sloom en traag ook kan komen als er wat seleniumtekort is en dat komt nog wel eens voor.
Dit kun je laten onderzoeken…

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 15:04

Is ppid ook al uitgesloten? Het eerste symptoom van m'n pony was ook lusteloosheid en dun worden. Ik heb bloed op tekorten laten checken en op aanraden van m'n da ook op ppid. Dat bleek het te zijn.

Petrichor

Re: Paard is niet zichzelf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 16:15

Goed dat je het zegt, als ik ga laten prikken laat ik dat ook gelijk controleren. Op dit moment heeft ze voor de rest niet echt de symptomen maar het kunnen natuurlijk wel de eerste tekenen zijn..

Om even op een misschien gekke vraag terug te komen: kunnen paarden ook net zoals mensen depressief gedrag vertonen door het weer?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:31

Nee ik denk niet dat paarden zo werken.
Ik zou het echt op het lichamelijke zoeken. Zand zou ik ook niet uitsluiten. Ik zou eens naar de kliniek gaan en zand,maag en bloedbeeld checken. Misschien ook pssm bijv.

Chan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:53

Vorig jaar met mijn paard ook gehad
Halverwege december op een ochtend heftig ademhalent en bezweet in stal aangetroffen dierenarts dacht in eerste instantie aan een virus dus eerst koortsremmer en pijnstillers gekregen werd hier niet echt beter van. toen antibiotica voor 2 weken gekregen want bleek toch een longontsteking te zijn daar knapte die in eerste instantie goed van op ging weer goed eten en koorts was ook weg heb toen nog ongeveer 2 weken doorgetemperatuurd maar had toen de hele tijd goede temperatuur.
Dus ik dacht dat gaat de goede kant weer op hij at weer goed maar bleef wel wat rustiger als wat ie normaal was maar de longontsteking was op dat moment dus aan het sudderen en eind januari werd ie plotseling weer heel ziek savonds nog niks aan de hand en sochtends echt heel slecht diezelfde dag nog naar de dierenkliniek in wolvega gegaan daar bleek dat zijn longen al gedeelte was afgestorven ( zware longontsteking)hij heeft dit helaas ook niet overleefd 4 dagen later hebben we hem bij de kliniek in laten slapen.
hij heeft dus tussendoor geen enkele klacht gehad nooit gehoest geen neusuitvloeing niks alleen dus dat ie wat rustiger was nu wil ik niet zeggen dat jou paard ook zoiets ernstigs heeft maar idd een bloedonderzoek zou ik je wel aanraden.
Ik blijf mij altijd afvragen als ik nu in januari nog een bloedonderzoek gedaan had hadden we het dan mischien eerder geweten dat ie longontsteking nog sluimerde en hadden we hem mischien nog kunnen redden

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 17:26

Enge verhalen over die longontsteking. Maar had een dierenarts dat niet moeten horen tijdens het onderzoek?

Chan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 17:50

Zat heel diep en paard was een grote fries en een beetje aan de stevige kant was dus heel lastig te horen en doordat het zo diep zat had ie er ook geen hoestreflex van en omdat ie weer begon te eten en zijn temperatuur weer normaal werd ging ik ervan uit dat de longontsteking voorbij was dierenarts in wolvega zij ook al dat dit soms heel moeilijk te diagnosticeren is, soms kapselt de bacterie ook in dat is waarschijnlijk wat er bij die van mij gebeurt is en dan lijken ze in eerste instantie idd op te knappen. Dierenarts van wolvega zij ook dat zo'n erge longontsteking ook bijna niet van een virus ofzo kan komen mijn paard heeft het waarschijnlijk opgelopen doordat ie ging rollen in een plas en daarbij water heeft binnen gekregen( vette pech dus )
Achteraf had ik idd wel van, vandaar dat ie zo rustig was en en niet helemaal zichzelf maar vond dat toen in eerste instantie niet zo vreemd omdat ie in december best wel ziek was geweest.
Nu begrijp ik uit je verhaal dat die van jouw niet super ziek was maar kan beter voor de zekerheid een bloedonderzoek doen dat er weinig uitkomt dan dat je straks wel te laat bent.
Hoop voor jullie dat het gewoon iets simpels als een tekort is.
En sorry als ik je bang gemaakt heb hoor dat was niet de bedoeling maar wou het toch even met je delen

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 18:25

mce schreef:
vitamine of mineralen - m.n. ijzer - tekort?? ondanks goed voer kan het - na medicijn gebruik - wat extra nodig hebben,
bloedonderzoek kan duidelijkheid geven

wormen!! een keer extra controleren kan geen kwaad,

Of overschot ( 2x perdag de metazo " daar hoef je niet zo veel van te voeren), en slobber en overmatig gebruik liksteen
Weet natuurlijk niet hoeveel ze er can krijgt maar even uit rekenen hoeveel ze krijgt kan handig zijn

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 18:33

snorkel1986 schreef:
mce schreef:
vitamine of mineralen - m.n. ijzer - tekort?? ondanks goed voer kan het - na medicijn gebruik - wat extra nodig hebben,
bloedonderzoek kan duidelijkheid geven

wormen!! een keer extra controleren kan geen kwaad,

Of overschot ( 2x perdag de metazo " daar hoef je niet zo veel van te voeren), en slobber en overmatig gebruik liksteen
Weet natuurlijk niet hoeveel ze er can krijgt maar even uit rekenen hoeveel ze krijgt kan handig zijn

Metazoa krijgt ze 2 keer per dag 150 gram van, vitalstyle 2 keer per dag 200 gram :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 19:45

Een heel andere insteek: kan het zijn dat ze na die oogproblemen niet meer goed ziet, en zich daardoor niet "veilig" voelt om veel te bewegen als ze niet begeleid wordt? Ik weet het, heel onwaarschijnlijk, maar je weet nooit.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:25

Metazoa krijgt ze 2 keer per dag 150 gram van, vitalstyle 2 keer per dag 200 gram :)[/quotePetrichor]

dat is al best veel voor wat ze doet, teveel suiker kan ook nadelig zijn
stress heeft veel invloed op cpl, de laatste tijd heeft ze meer stress ervaren dat is ook nadelig voor cpl

dan kunnen de lymphen mogelijk niet alles afvoeren,

* Lymfe is een kleurloze vloeistof die door het lymfevatenstelsel en klieren van het lichaam stroomt. De functie van Lymfe is oa het afvoeren van vocht en afvalstoffen, evenals het ondersteunen van het immuunsysteem.

tenminste als ik cpl goed interpreteer

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:06

Petrichor schreef:
Om even op een misschien gekke vraag terug te komen: kunnen paarden ook net zoals mensen depressief gedrag vertonen door het weer?

Paarden kunnen depressief gedrag vertonen als ze zich minder veilig en geborgen voelen, bv door veranderingen in de kudde; vriendje weg, andere plek in de rangorde door nieuw paard in de kudde etc.

Ik heb nog niet gelezen of je paard in een groep/ met een ander paard buiten staat of alleen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 11:08

mce schreef:
Metazoa krijgt ze 2 keer per dag 150 gram van, vitalstyle 2 keer per dag 200 gram :)[/quotePetrichor]

stress heeft veel invloed op cpl, de laatste tijd heeft ze meer stress ervaren dat is ook nadelig voor cpl

* Lymfe is een kleurloze vloeistof die door het lymfevatenstelsel en klieren van het lichaam stroomt. De functie van Lymfe is oa het afvoeren van vocht en afvalstoffen, evenals het ondersteunen van het immuunsysteem.

Nou ik ben het zeker niet met je eens dat ze te veel voer krijgt voor wat ze doet, bij minder krijgt ze haar vitamine en mineralen niet binnen en dat lijkt me toch wel van belang. Ze krijgt iets Guts en Gastro erbij omdat ze anders de Metazoa niet wil eten.

Mijn paard heeft zeker geen stress ze is zo ontspannen als het maar kan. Ik weet echt wel hoe haar blik staat als ze wel stress ervaart en dat is op het moment zeker niet aan de orde.

Zoals ik al eerder vermelde is de cpl juist goed onder controle, op dit moment heeft ze 0.0 rimpels vochtophoping of wondjes. Wat betreft de cpl krijgt ze dus het perfecte voer want haar benen zijn nog nooit zo strak geweest. Ik zelf denk alleen dat ze helaas toch te weinig energie uit dit voer haalt omdat het natuurlijk geen krachtvoer is maar enkel een goede balans voor vitamine en mineralen. Ik wil het hooi nog laten testen omdat ik vermoed dat dit ook vrij schraal is. Nu er in het gras ook helemaal niks geen voedingsstoffen meer zitten ben ik persoonlijk bang dat ze te weinig energie haalt uit alles wat ze binnen krijgt.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 11:10

Wranglerbutt schreef:
Petrichor schreef:

Paarden kunnen depressief gedrag vertonen als ze zich minder veilig en geborgen voelen, bv door veranderingen in de kudde; vriendje weg, andere plek in de rangorde door nieuw paard in de kudde etc.

Ik heb nog niet gelezen of je paard in een groep/ met een ander paard buiten staat of alleen.

Mijn paard staat al een paar jaar buiten met de zelfde paarden, daarin is niks veranderd. :)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:19

Petrichor schreef:
mce schreef:

Nou ik ben het zeker niet met je eens dat ze te veel voer krijgt voor wat ze doet, bij minder krijgt ze haar vitamine en mineralen niet binnen en dat lijkt me toch wel van belang. Ze krijgt iets Guts en Gastro erbij omdat ze anders de Metazoa niet wil eten.

Mijn paard heeft zeker geen stress ze is zo ontspannen als het maar kan. Ik weet echt wel hoe haar blik staat als ze wel stress ervaart en dat is op het moment zeker niet aan de orde.

Zoals ik al eerder vermelde is de cpl juist goed onder controle, op dit moment heeft ze 0.0 rimpels vochtophoping of wondjes. Wat betreft de cpl krijgt ze dus het perfecte voer want haar benen zijn nog nooit zo strak geweest. Ik zelf denk alleen dat ze helaas toch te weinig energie uit dit voer haalt omdat het natuurlijk geen krachtvoer is maar enkel een goede balans voor vitamine en mineralen. Ik wil het hooi nog laten testen omdat ik vermoed dat dit ook vrij schraal is. Nu er in het gras ook helemaal niks geen voedingsstoffen meer zitten ben ik persoonlijk bang dat ze te weinig energie haalt uit alles wat ze binnen krijgt.

dank je , 'n hele geruststelling, kan dat dus niet van invloed zijn.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 11:58

Maar ik weet dat stress een boosdoener kan zijn dus wel goed dat je er aan denkt. Maar gelukkig dus niet het geval, of ik moet een zeer slechte radar hebben. :D

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:55

Mijn paard had ook een virusje en had daarna bloedarmoede. Hij was ook lusteloos en traag. Een paar weken terug heeft hij een prik gehad om dat voor een deel weer aan te vullen en daarna nog een kuur. Nu is hij weer helemaal de oude <3

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:43

Jeetje wat een aan namens allemaal. Ik zie van alles voorbij komen van ppid tot aan longontsteking. Als je het niet vertrouwd neem dan een bloedonderzoek af. Mijn paard heeft in november en april altijd een dipje. Ik merk dat meestal onder het zadel omdat hij van zijn eigen een enorme looplust heeft valt dat ook wat meer op, verder eet hij ook gewoon goed. Ik geef hem altijd even een vitamine/weestand boost(spuit). Werkt bij hem altijd heel erg fijn om hem even een weerstand boost tegeven. Vooral ook na wormenkuur en enting

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 15:34

Maandag gaan we naar de kliniek voor een bloed en mest onderzoek. Ik wil mijzelf niet iets kunnen verwijten. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 15:43

Fijn dat je naar de kliniek gaat het kan mee vallen maar dat weet je niet. Er komen van alles voor bij hier geeft je alleen maar stress.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 15:49

Het is vooral het stukje dat het nu misschien niet heftig is maar dit ook een voorbode kan zijn van iets ernstigs en dat wil ik niet op mijn geweten hebben.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:03

Een keertje extra checken kan naruurlijk nooit kwaad en in de kliniek kunnen ze even alles goed bekijken . Mijn paard is blind aan één kant en die heeft een aantal keer al last van ontstekingen die vaak terug kwamen ook al zag je niks kwam het toch dus laat het oog even goed controleren . Ik merkte wel dat ze af en toe met vlagen erg moe was omdat het allemaal veel meer energie kost

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:11

Goh wat een kopzorgen zo rond de feestdagen. Verstandig om maandag eerst met mest en bloed te beginnen, dan kan je vanuit daar verder gaan puzzelen. Verder zou ik proberen nog even niet op de zaken vooruit te lopen, er komt hier zoveel voorbij, het kan van alles zijn en het kan het ook allemaal niet zijn :+

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 21:08

Kom ik net op stal lijkt ze opeens weer fit te zijn, net als ik een afspraak heb staan. :+

Nou goed, ik kijk het gewoon aan en ga morgen even kijken of ze weer gestoord is tijdens het longeren. :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 21:25

Als je naar de kliniek gaat, zou ik toch voor de zekerheid ook even een foto laten maken van de darmen. Zand kan heel lang blijven zeuren in de darmen. Kost een paar tientjes en heb je het gelijk uitgesloten. Succes!