Ruwvoer beleid op stal, is die oké?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Ruwvoer beleid op stal, is die oké?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:25

Er is ook veel over te zeggen. Het ene paard bunkert zo alles in 1x weg (bij wijze van he) en de ander eet, slaapt, loopt een rondje, eet, rolt, dut, eet. De 1 wordt moddervet en de ander blijft mooi. De meeste mensen voeren niet snachts dus veel die niet onbeperkt kunnen staan even zonder.

Ik denk dat t ook alles met elkaar is. Genoeg voerbeurten met voldoende inhoud, zo min mogelijk stress, niet teveel kracht voer (liever minder en goed passend dan veel en dus nier goed passend), genoeg beweging

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 18:42

Lijkt me heerlijk een paard die een tijdje doet met zn hooi.
Ik heb er eentje die vreet elk hooinet zonder te stoppen leeg. Vind ie de mazen te klein, dan werkt een gat in het net bijten goed :')
Ook een strostal wordt vakkundig leeg gegeten. Gevolg: in de nachten staat hij best lang zonder ruwvoer. Gelukkig is de laatste beurt om 23.30.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:45

Als ze inderdaad dus langer zonder hooi kunnen staan, kunnen die akelige paardenpestende hooinetten ook weg...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:52

gerlindie schreef:
Ik denk dat het overdag prima is, in de nacht is het afhankelijk van hoe laat haar hooi op is.
Stel dat ze het om 2 uur 's nachts allemaal al opheeft, staat ze daarna eigenlijk te lang zonder.
Ik zou haar in elk geval maximaal 3-4 uur zonder iets hebben staan.

Hoeveel mensen voeren er snachts?

Hier staan ze op stro, dus altijd wel wat te knabbelen. Laatste voorronde om 10u. Heb een hekel aan slowfeeders, vind dat beetje dieren pesten die helemaal gefrustreerd mini hapjes hooi zitten te eten, dus dat komt er ook niet in

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:54

Maagzweren bij mensen worden 9 van de 10x veroorzaakt door een bacterie. Vroeger werd dan ook altijd geroepen dat het stress was.
Ik vind het nog steeds bijzonder dat het op stress wordt gegooid, terwijl paarden in basis zoveel beter worden gehouden dan vroeger. Vraag me dan toch af of het niet misschien een bacterie is die we gewoon nog niet kennen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:55

Laatste ronde hooi voor mij is tussen half 8 en 8 ( In de winter ) volgende ochtend om 6 uur weer, dan heeft hij het nooit helemaal op. Dus hij heeft de hele nacht voldoende.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:59

kebie schreef:
Maagzweren bij mensen worden 9 van de 10x veroorzaakt door een bacterie. Vroeger werd dan ook altijd geroepen dat het stress was.
Ik vind het nog steeds bijzonder dat het op stress wordt gegooid, terwijl paarden in basis zoveel beter worden gehouden dan vroeger. Vraag me dan toch af of het niet misschien een bacterie is die we gewoon nog niet kennen.

Stress bij paarden komt hoofdzakelijk door wat we van ze vragen want dat is alles behalve natuurlijk voor hen. Dat heeft niet met geen genoeg ruwvoer van doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:01

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:12

Inderdaad is bij mensen aangetoond dat een bacterie 9 van de 10 x de oorzaak is van maagzweren. En dat die bacterie van moeder op zuigeling wordt doorgegeven (gevallen speentje even schoonzuigen)

Bij paarden is dat nooit aangetoond.
En waar het humane onderzoek eerst nog zo'n beetje 20 jaar op hoongelach kon rekenen (een bacterie, bij pH 2? laat je nakijken..) voor die bacterie echt geloofd werd (en uiteindelijk wel een Nobelprijs opleverde) is er uiteraard bij paarden heel serieus naar gekeken. En niet gevonden. Dus ga er maar van uit dat bij paarden een bacterie geen rol speelt.

Er is een groot verschil tussen paardenmagen en die van de mens. Wij mensen hebben overal een beschermende slijmvlieslaag. Paarden hebben die alleen onderin de maag. Zodra je als paard met een lege maag moet rennen, klotst het maagzuur tegen het onbeschermde bovenste deel van de maag.
Dus die zweer kan er makkelijk ontstaan zonder dat er bacteriën eerst een gat in een slijmvlieslaag hoeven te maken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:13

Denk dat bacterien in een paardenmaag ook minder kans maken omdat hun maag constant zuur is en de bacterie dat niet overleeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:15

Dat is dus de reden voor die 20 jaar weglachen van het aantonen van H. pylori. Dat ding overleeft gewoon in pH 2, in de mensenmaag. Niemand die dat geloofde.
De mensenmaag is gewoon echt ook altijd zuur. Er wordt alleen niet continu zuur aangemaakt. Maar dat verandert niets aan het feit dat de pH constant heel laag is.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:22

Ibbel schreef:
Er is een groot verschil tussen paardenmagen en die van de mens. Wij mensen hebben overal een beschermende slijmvlieslaag. Paarden hebben die alleen onderin de maag. Zodra je als paard met een lege maag moet rennen, klotst het maagzuur tegen het onbeschermde bovenste deel van de maag.
Dus die zweer kan er makkelijk ontstaan zonder dat er bacteriën eerst een gat in een slijmvlieslaag hoeven te maken.

Maar dan is het heel simpel, niet het voerbeleid is belangrijk, of het aantal uur zonder voer. Maar dat jij je paard tijdens het poetsen wat hooi geeft voordat je gaat rijden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:24

Dat doe ik wel altijd.
Zet ze binnen waar hooi ligt.
En leg dan pas mijn spullen klaar.

Misschien mag dat op pension ook wel?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:40

kebie schreef:
Maar dan is het heel simpel, niet het voerbeleid is belangrijk, of het aantal uur zonder voer. Maar dat jij je paard tijdens het poetsen wat hooi geeft voordat je gaat rijden.

Dat klopt 100%.
En je moet de mensen de kost geven die denken dat een paard niet moet werken/sporten op een volle maag. Omdat mensen dat niet kunnen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:55

Diegene die aan huis staan hebben altijd hooi of gras. Maar ik heb nu een jongeling in pension die ik voortaan wat zal voeren voor het rijden +:)+
Het zal dan wel slobber of brokjes worden. Stalhouder wil niet dat je aan zijn hooi zit.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:57

kebie schreef:
Diegene die aan huis staan hebben altijd hooi of gras. Maar ik heb nu een jongeling in pension die ik voortaan wat zal voeren voor het rijden +:)+
Het zal dan wel slobber of brokjes worden. Stalhouder wil niet dat je aan zijn hooi zit.

En dat is nu juist weer niet zo goed.

Juist ruwvoer moet je dan geven..geef dan een bak met ruwvoermix bijvoorbeeld.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:04

Slobber kan prima. De fibre beet bijvoorbeeld

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:05

Alle maagvulling is goed. Bij endurancewedstrijden gaan er in de vetgates ook gewoon bakken met slobber en krachtvoer en zo in. En daarna weer in galop de volgende ronde in.
Maar een bak met slobber en extra zemelen en/of grasmix oid is een goed compromis als je geen hooi mag pakken.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:09

DuoPenotti schreef:

Dat zie ik niet als slobber maar als ruwvoer :D

Slobber bedoel ik echt de suikerbommen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:14

Ze krijgt genoeg hooi, en staat op stro. Dus vezels genoeg en ze heeft absoluut geen problemen met suiker. Maar ze krijgt niet onbeperkt, en ik weet nooit goed wanneer ze voor het laatst gevoerd is als ik kom rijden. En als de oplossing “iets” in de maag is, is slobber volgens mij net zo prima als iets anders.
Laatst bijgewerkt door kebie op 16-12-24 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:15

SansaS schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat zie ik niet als slobber maar als ruwvoer :D

Slobber bedoel ik echt de suikerbommen.

Ja eens, FibreBeet geldt als ruwvoer. Slobber met granen etc zou ik niet geven als maagvulling voor het rijden. Beter een bak luzerne, grasmix of FibreBeet achtig spul.
Kebie, of je paard een probleem heeft met suiker staat daar los van.
Laatst bijgewerkt door LadyFiesta op 16-12-24 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:18

Inderdaad, super goed om eerst ruwvoer aan je paard te geven (tenzij ze uit een volle wei komen natuurlijk, dan kijken ze er soms niet eens naar).

Ze zijn veel meer ontspannen en makkelijker met wat ruwvoer in de buik.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:20

Ik heb dus juist een hekel aan luzerne. Volgens ooit mijn voerboer was het koeienspul, en ik heb er paarden niet beter van zien worden. Dat waren er maar een handvol en is zeker niet wetenschappelijk onderbouwd. Maar genoeg om er liever niet aan te beginnen :o

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:24

Slobber is bij mij alles met water.
:)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:25

Ooh gier komen allemaal dingen voorbij wat ik wat aan heb.

Ik ga vanaf nu ook voeren voor het rijden. Deed ik zomers al omdat ze dan alleen binnen staan niet leuk vind en net hooi rustig werdt. Maar kan ik nu dus ook mooi doen