Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gerlindie schreef:Ik denk dat het overdag prima is, in de nacht is het afhankelijk van hoe laat haar hooi op is.
Stel dat ze het om 2 uur 's nachts allemaal al opheeft, staat ze daarna eigenlijk te lang zonder.
Ik zou haar in elk geval maximaal 3-4 uur zonder iets hebben staan.
kebie schreef:Maagzweren bij mensen worden 9 van de 10x veroorzaakt door een bacterie. Vroeger werd dan ook altijd geroepen dat het stress was.
Ik vind het nog steeds bijzonder dat het op stress wordt gegooid, terwijl paarden in basis zoveel beter worden gehouden dan vroeger. Vraag me dan toch af of het niet misschien een bacterie is die we gewoon nog niet kennen.
Ibbel schreef:Er is een groot verschil tussen paardenmagen en die van de mens. Wij mensen hebben overal een beschermende slijmvlieslaag. Paarden hebben die alleen onderin de maag. Zodra je als paard met een lege maag moet rennen, klotst het maagzuur tegen het onbeschermde bovenste deel van de maag.
Dus die zweer kan er makkelijk ontstaan zonder dat er bacteriën eerst een gat in een slijmvlieslaag hoeven te maken.
kebie schreef:Maar dan is het heel simpel, niet het voerbeleid is belangrijk, of het aantal uur zonder voer. Maar dat jij je paard tijdens het poetsen wat hooi geeft voordat je gaat rijden.
kebie schreef:Diegene die aan huis staan hebben altijd hooi of gras. Maar ik heb nu een jongeling in pension die ik voortaan wat zal voeren voor het rijden![]()
Het zal dan wel slobber of brokjes worden. Stalhouder wil niet dat je aan zijn hooi zit.
SansaS schreef:DuoPenotti schreef:Slobber kan prima. De fibre beet bijvoorbeeld
Dat zie ik niet als slobber maar als ruwvoer![]()
Slobber bedoel ik echt de suikerbommen.