Paard poept moeilijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Paard poept moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 11:25

Die van mij heeft dit ook met het rijden, niet overigens als je vrij loopt.

Hier een paard met een karper rug en met kissing spines. Daarbij erg gevoelige darmen. Met Optiformvan Mijten en probiotica is de darmflora nu goed en de mest soepel.

Maar het probleem komt hier dus uit de rug. Door de kissing spines en de rug kan ze slecht opbollen en dus moeilijk mesten.

Is de rug al eens op de foto geweest?

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 12:10

@MarliesV mag ik vragen welke probiotica jij geeft?

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 12:31

Lijnzaadolie is een natuurlijke olie en wordt opgenomen in de darmen. Paraffineolie is synthetisch en wordt niet in de darm opgenomen. Aldus de uitleg vam mijn DA. Om eventuele verstoppingen “mee te nemen naar buiten” en ook als laxeermiddel heeft paraffineolie volgens die redenatie dus de voorkeur boven natuurlijke oliën. Hoeveel ml geef je dagelijks? Ik mocht tot 100ml per dag geven.
Hoe heb je trouwens zand laten uitsluiten? Hier ook een zandeter, en dat was enkel zichtbaar middels rontgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 12:36

Ik moest ook gelijk aan lijnzaadolie denken, maar ik zou dit paard ook na laten kijken op andere zaken. Osteopaat om te kijken of de darmen goed werken qua zenuwgeleiding zeg maar, eventueel maagzweren uitsluiten.

En krijgt het hooi of kuil? Dat kan ook verschil maken namelijk. Wat krijgt het qua krachtvoer?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 12:57

Geen idee of het hetzelfde is maar mijn paard begon begin dit jaar ook te staken in de bak. Stilstaan, doen alsof hij moest mesten inclusief staart optillen maar dan niet mesten. Uiteindelijk na een paar rondjes zo aanmodderen ging hij mesten en liep hij weer door. Dacht dat buikklachten ook het probleem waren (stond op slecht beschimmeld ruwvoer op die stal dus een vrij logische aanname in combinatie met het stoppen om te mesten).

Hij is de hele medische molen ingegaan nadat hij een aantal weken later kreupel raakte en uiteindelijk maanden later bleek hij artrose in de heup te hebben en ook last van zijn voorknie.

Hij had gewoon pijn en dat gaf ie duidelijk aan. Maar zowel ik als de dierenarts dachten eerst aan de darmen, toen aan PPID (heeft ie uiteindelijk ook trouwens) en pas toen hij kreupel ging lopen kwamen we uit bij de pezen en gewrichten.

Neemt niet weg dat harde mest wel een duidelijk signaal is dat daar iets niet goed zit maar minder willen bewegen vanuit ongemak helpt de werking van de darmen ook niet natuurlijk. En als de pijn in de bekken of rug zit dan zal mesten ook minder prettig gaan en blijft het misschien daardoor te lang in de darmen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 13:05

Ik zie dat je hem lijnzaad bij geeft, is dit gekookte lijnzaad zo'n lekker smurrie papje?

Krijgt hij droog hooi of voordroog?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 15:30

Wat jij zoekt is weer een klassiek gevalletje van pleistertje plakken zodat we weer kunnen rijden. Twee weken geleden koliek gehad en je zit er alweer op. Persoonlijk zou ik het paard meer tijd gunnen om bij te komen. Koliek is zeg maar dodelijk enzo.

Nu zoek je laxeermiddel zodat de ontlasting er makkelijker uit komt (lees: diarree) want dan kan jij weer lekker rijden.

Ik zou wat meer tijd steken in het achterhalen wat de oorzaak is en het rijden even laten tot die tijd.

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 15:46

Paard krijgt lijnzaadolie en in de slobber zit ook lijnzaad.

Paraffine zit die nu op 1 liter per dag wat ik langzaam afbouw. Toen hij meer had kwam het er niet makkelijker uit.

Hij moet bewegen maar is meer in de staak van dat het moeite kost en pijn doet. Daarom mijn vraag ook of iemand weet hoe ik zijn mest zachter krijg. Telkens ook dat niet in een keer komt.

In januari wil ik hem van het biks van stal afhalen en biks gaan geven wat die vroeger ook kreeg. Slobber wil ik blijven geven. Wortels krijgt die ook elke dag.

Marjan hij had een grote uitloop maar omdat kwaliteit ruwvoer niet goed was verhuisd. In het begin hier knapt die op en ging makkelijk mesten. Nu is het echt om te janken en weet het gewoon niet meer.

Land is groot en deelt die met een maatje. Hoog gras en niet kort.

Osteopaat kan ik weleens inschakelen om te kijken naar zijn gestel. Daarna kan die nog door eventueel naar de kliniek.

Dierenarts zegt alleen dat ik geduld moet hebben zodat ze darmen kunnen herstellen. Meerder gesproken.

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 15:55

Hutcherson schreef:
Wat jij zoekt is weer een klassiek gevalletje van pleistertje plakken zodat we weer kunnen rijden. Twee weken geleden koliek gehad en je zit er alweer op. Persoonlijk zou ik het paard meer tijd gunnen om bij te komen. Koliek is zeg maar dodelijk enzo.

Nu zoek je laxeermiddel zodat de ontlasting er makkelijker uit komt (lees: diarree) want dan kan jij weer lekker rijden.

Ik zou wat meer tijd steken in het achterhalen wat de oorzaak is en het rijden even laten tot die tijd.

Dat is zeker het geval niet en ben helemaal gek op dit paard. Als jij al weet wat ik gedaan heb voor mijn paard dan zal je dit niet zeggen.

Ik zoek gewoon oplossing naar beter mesten.

Zoek zeker oplossingen want paard vindt werken super leuk dus als zelf longeren te veel is.

Ik heb met dit soort opmerking al spijt dat ik een topic heb geopend.
Heb meerdere keren al overleg gehad met een dierenarts maar niemand komt met de oplossing.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 16:01

Ik moet er toch even aan denken wat paard van kennis van me heeft.
Die is wat kieskeurig met hooi eten en krijgt daardoor soms wat minder binnen, die heeft dan ook wat last van trage stoelgang.
Dat paard krijgt een paar keer per dag geweekte grasbrok er bij zodat alles net wat makkelijker gaat.
Heb je zoiets al geprobeerd. Al zou dan inderdaad gras ook goed moeten gaan.
Lastig probleem zo!

En iets van transfauneren?, met betere darmbioom?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 16:08

Zijn er tijdens de onderzoeken ook foto's van de rug gemaakt @TS?
Ik ken een paard wat erg veel moeite had met mesten, en die bleek artrose in het bekken gebied te hebben en kissing spines in de onderrug.
Ze hebben eerst ook lang gezocht om de mest dunner te krijgen... maar uiteindelijk bleek dat de mest er langer in bleef omdat het paard het op hield omdat mesten pijn deed.
Was dus niks met het maag darmkanaal zelf aan de hand. Maar dus met de rug en bekken.
Paard vertoonde een beetje het zelfde beeld als de jouwe. Die kon wel ietsjes makkelijker vrij mensen dan met iemand op zijn rug. Maar nog steeds niet makkelijk.
Dit paard liep trouwens in de zomer op het land en in de winter in een grote paddock met schuilstal.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 16:12

Magnesium werkt ook lacterend dus zou je ook bij kunnen geven en dan een dubbele dosering.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 16:16

Wat voor ruwvoer krijgt hij?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 16:17

Hi TS, bied je nu ook nog water aan in een ton en niet alleen automatische drinkbak? Ik heb goede ervaringen met gastro plus brok in combi met een havens mix (extra moeten kauwen geef meer speeksel aanmaak). Ik geef ook elke dag vers gemalen lijnzaad met slobber. Krijgt je paard op dit moment hooi? Staat je paard op stro? En wat voorgangers hier ook al zeggen: ik zou een goede paardenfysio laten komen. En misschien nog een idee om te overleggen met je dierenarts of het een idee is om tijdelijk pijnstilling te geven en kijken of het mesten dan makkelijker gaat (dan kan je hopelijk uitsluiten dat het pijn geeft en anders weet je ook meer). Rijden gaat nu niet maar bewegen is wel belangrijk, heb je misschien de mogelijkheid om te gaan wandelen en je paard onderweg te laten grazen? Alle beetjes helpen

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 16:17

MarjanB schreef:
Magnesium werkt ook lacterend dus zou je ook bij kunnen geven en dan een dubbele dosering.

Hahaha sorry Marjan maar moest wel lachen; ga je melk geven van magnesium?? :D :+ :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 16:26

Pallatin schreef:
MarjanB schreef:

Hahaha sorry Marjan maar moest wel lachen; ga je melk geven van magnesium?? :D :+ :D

Whahaha iets met autocorrectie :') laxerend natuurlijk

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 16:54

c_alsemgeest schreef:
Dit inderdaad. Misschien is er een probleem in de rug waardoor het paard pijn heeft tijdens het mesten? Bolt het paard de rug goed tijdens het mesten?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 16:58

Als de oorzaak pijn in de rug of bekken zzou zijn zou je denken dat het met pijnstillers uit te sluiten kort zijn. Misschien dat eens proberen

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 17:04

noviceh schreef:
c_alsemgeest schreef:
Dit inderdaad. Misschien is er een probleem in de rug waardoor het paard pijn heeft tijdens het mesten? Bolt het paard de rug goed tijdens het mesten?

Hij maakt zijn rug wel bol. Er is geen verschil met ruiter of aan de longeerlijn kwa poepen.

Ik heb nu zelf idee om eerst osteopaat te laten kijken die ook kijkt naar de organen. Als iemand een goede weet in de buurt die in regio Amsterdam komt, laat mij weten.

Er zijn geen rug foto's gemaakt omdat geen dierenarts dit geadviseerd heeft.

Ga ook even kijken naar magnesium want daar nog niet aan gedacht

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 17:23

Paard_Trutje schreef:
noviceh schreef:

Hij maakt zijn rug wel bol. Er is geen verschil met ruiter of aan de longeerlijn kwa poepen.

Ik heb nu zelf idee om eerst osteopaat te laten kijken die ook kijkt naar de organen. Als iemand een goede weet in de buurt die in regio Amsterdam komt, laat mij weten.

Er zijn geen rug foto's gemaakt omdat geen dierenarts dit geadviseerd heeft.

Ga ook even kijken naar magnesium want daar nog niet aan gedacht

Rug op de foto laten zetten. Als er kissing spines te zien zijn, moet je een heel ander traject in, dan dat het bv zand is, maagzweren of wat dan ook.

Optiform van Mijten is relatief goedkoop en baat het niet, dan schaad het niet. Zou ik zeker bij gaan voeren. 2 handjes per dag maakt mega verschil bij veel paarden.

Angelo_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 18:01

Paard_Trutje schreef:
Bibin schreef:
Onze merrie poepte ook moeilijk. Stond steeds stil met staart omhoog maar er kwam niks. Soms duurde dat inderdaad vreselijk lang en ze wilde ook niet meer aandraven, zowel onder zadel als longeren. Ze was ook erg opgeblazen.

Maagscopie gedaan en ze had maagzweren, deze met medicatie behandeld, we zijn overgestapt van voordroog op onverpakt hooi. En nu is ze niet meer opgeblazen en kan zelfs mesten tijdens het draven en galopperen.

Heeft geen symptomen die hierop wijzen maar kan hier eens over nadenken om te laten doen.

Hier ook moeite met mesten gehad tijdens maagzweren, en vooral met rijden (ondanks veel vrije beweging). Maagzweren zijn behandeld en zijn gestart met natte zemelen. Sindsdien geen problemen meer.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 19:01

Ik zou opladen en naar de kliniek gaan. Dat overleg met dierenartsen.... ik snap niet dat je 'm nog niet binnenstebuiten hebt geleerd. Niet kunnen poepen is toch wel zegmaar iets groots..

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 19:07

Het kunnen zelfs ook melanomen zijn, van binnen.
Om nog maar wat te noemen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 19:24

Zelf zou ik een goeie probiotica bijvoeren. Dit werkt wel maar na enkele weken geven.

Maar koliek, incorrecte mest,…
Klinkt sowieso als de darmflora die niet correct werkt en dan kan probiotica dit terug wat rechttrekken en stabiliseren.
Of de oorzaak daarmee aangepakt wordt, geen idee, maar het kan sowieso geen kwaad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 20:07

Pallatin schreef:
Hi TS, bied je nu ook nog water aan in een ton en niet alleen automatische drinkbak? Ik heb goede ervaringen met gastro plus brok in combi met een havens mix (extra moeten kauwen geef meer speeksel aanmaak). Ik geef ook elke dag vers gemalen lijnzaad met slobber. Krijgt je paard op dit moment hooi? Staat je paard op stro? En wat voorgangers hier ook al zeggen: ik zou een goede paardenfysio laten komen. En misschien nog een idee om te overleggen met je dierenarts of het een idee is om tijdelijk pijnstilling te geven en kijken of het mesten dan makkelijker gaat (dan kan je hopelijk uitsluiten dat het pijn geeft en anders weet je ook meer). Rijden gaat nu niet maar bewegen is wel belangrijk, heb je misschien de mogelijkheid om te gaan wandelen en je paard onderweg te laten grazen? Alle beetjes helpen

Dit, genoeg reden om even verder te laten zoeken door de veearts.