PPID maar te mager

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:21

Wiesencobs geef ik ook, die is heel goed hoor.
je kunt er eventueel een handje muesli door doen als je het gaat voeren zodat het wel gegeten word.
En er zijn er wel veel laag in suiker :j

Marije_jiplover

Re: PPID maar te mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:33

Ik gaf mijn senior een eigen mix van (geweekte) bietenpulp, grasbrok, zemelen en een balancer. En afhankelijk van hoeveel hij nog gewerkt had, ook nog een senioren muesli.
Dat mengsel ben ik blijven geven toen hij ppid kreeg.
Muesli steeds verder afgebouwd, omdat hij langzamerhand echt met pensioen was.

Daarnaast nog onbeperkt gehakseld ruwvoer, begonnen met Hartog compact gras, daarna werd het grasmix en uiteindelijk Hartog senior, omdat zijn beschikbare kauw oppervlak steeds kleiner werd en hij de ruwvoermix steeds moeilijker weg kreeg.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:42

Als je PPID goed onder controle is en je jaarlijks bloed controleert. Dan kun je hem gewoon alles voeren. Ze worden alleen bevangen als de PPID niet onder controle is.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 21:19

Seniores priores is geen voer wat mijn eerste keus zou zijn voor een pony die gevoelig is voor hoefbevangenheid. In mijn ervaring hebben lang niet alle dierenartsen veel verstand van goede voeding. Er zijn tegenwoordig alternatieve producten met een geschikter samenstelling voor hoefbevangen gevoelige pony's beschikbaar. Op voervergelijk kun je makkelijk verschillende opties vergelijken en de beste keuze voor jouw paard maken, succes!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 21:25

Jasmijn159 schreef:
Als je PPID goed onder controle is en je jaarlijks bloed controleert. Dan kun je hem gewoon alles voeren. Ze worden alleen bevangen als de PPID niet onder controle is.

Dit klopt als je paard niet eerder bevangen is geweest. Dat is bij de pony van TS niet het geval.

@TS, je schreef nog dat hij heel veel dingen niet wil eten of iets na een tijdje niet meer. Van de pergolide kunnen ze behoorlijk misselijk worden, zeker als de dosis voor ze (iets) te hoog is. En dan eten ze hun eten niet meer (op). Sommige paarden zijn een stuk gevoeliger voor pergolide en hebben een (veel) lagere dosis nodig dan de fabrikant/DA aangeeft, zowel vanwege de bijwerkingen die ze ervaren als hoe goed een lagere dosis al voor ze werkt. Misschien ook iets om naar te kijken?

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 21:32

Mijne doet het goed op deels Pavo weight lift / deels luzernebrok als ruwvoer vervanger.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:51

Lindsey_99 schreef:
StalNollie schreef:
Paardenmeel van de molen in den dungen
Moet je even kijken wat erin zit weet ik zo niet maar zet zeer goed aan. Weet niet of het in de buurt is en of ze anders doen aan verzenden

Dit is zeer ongeschikt voor een PPIDer, het zit vol mais en mais is zetmeel ->koolhydraten. Er zijn goede alternatieven als Coolstance copra, Vitalbix breed & Grow, grasbrok, of Seniores priores. De laatste bevat wel iets meer suiker en zetmeel maar niet onbenullig.
Wat Ibbel schrijft; en van alles valt een slobber te maken, en het mag ook door elkaar.

Oke sorry hoor was als tip en zoals ik erbij zeg even kijken wat erin zit want dat weet ik niet zo uit mijn hoofd ....

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 14:45

Nado schreef:
Jasmijn159 schreef:

Dit klopt als je paard niet eerder bevangen is geweest. Dat is bij de pony van TS niet het geval.

@TS, je schreef nog dat hij heel veel dingen niet wil eten of iets na een tijdje niet meer. Van de pergolide kunnen ze behoorlijk misselijk worden, zeker als de dosis voor ze (iets) te hoog is. En dan eten ze hun eten niet meer (op). Sommige paarden zijn een stuk gevoeliger voor pergolide en hebben een (veel) lagere dosis nodig dan de fabrikant/DA aangeeft, zowel vanwege de bijwerkingen die ze ervaren als hoe goed een lagere dosis al voor ze werkt. Misschien ook iets om naar te kijken?

Mijn shet krijgt nu een pil per dag pergoquin, misschien dat dat dan de oorzaak is dat hij niet goed eet? Of geeft dat die bijwerkingen niet? Ik dacht ook dat het kieskeurigheid was

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:39

Een pil per dag is vrij ruim voor een shet. Zijn jullie eerst op een halve tablet begonnen? Het is soms lastig mikken op de juiste hoeveelheid medicatie. Je kunt eens zakken naar 1/2 tablet per dag, maar dan wel na 2-3 weken bloed controleren of je niet te weinig aan het geven bent en de ACTH waarde dus weer te hoog wordt.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 17:06

Mijn Shet-kruising van 1,18m was erg gevoelig voor pergolide. We zijn begonnen op 1/16e mg (1/4 pil van 0,25 mg pd) en, na een periode van 8 jaar geleidelijk verhogen vanwege hogere behoefte, uiteindelijk geëindigd op 3/4 van 0,25 mg pd. 1 hele pil voor een shet klinkt mij ook erg hoog. Was hij heel erg ziek toen je er mee begon dat de DA hem zo hoog heeft ingesteld?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 17:31

Ga eens terug naar 1/4e pil en bouw heel langzaam op. 1 hele is erg veel voor een shet maar ook om mee te beginnen

Senioren priores kun je prima geven. Mijn e pony krijgt een halve tablet per dag en 2 emmer senioren priores.

Te hoge dosering hebben ze geen eetlust en vaak zijn ze dan ook chagrijnig

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:10

Jasmijn159 schreef:
Een pil per dag is vrij ruim voor een shet. Zijn jullie eerst op een halve tablet begonnen? Het is soms lastig mikken op de juiste hoeveelheid medicatie. Je kunt eens zakken naar 1/2 tablet per dag, maar dan wel na 2-3 weken bloed controleren of je niet te weinig aan het geven bent en de ACTH waarde dus weer te hoog wordt.

Eens, ik hoorde ook pas achteraf dat ik van een heel klein stukje moest opbouwen, dat had mijn DA niet gezegd. Onze welshpony (121 cm) heeft nooit meer dan een halve pil gehad. Dat was voldoende om haar waarden op peil te houden. Maar het geven van die pillen werd wel steeds moeilijker, omdat ze ontzettend vies zijn en kennelijk lang eetlustremmend werken.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:29

Ik heb ook goede ervaringen met Coolstance Copra.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:51

De mijne staat al jaren op seniores priores. Hij krijgt 2 kg per dag. Aangemaakt dus 6 kg. Dit is het enigste wat hij krijgt omdat hij geen hooi of gras meer weg krijgt.
Op de seniores doet de mijne het super. Zelfs icm de bevangenheid.

Hij staat al jaren stabiel op een halve pil prascend.
Maar, deze moest wel over langere tijd opgebouwd worden ivm de bijwerkingen. O.a lusteloosheid en niet willen eten..toen hij te hoge dosering kreeg wilde hij niet eten en stond hij een beetje zielig in de wei. Terug gezet naar lagere dosering en zn gedrag veranderde.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:53

Jasmijn159 schreef:

Klopt niet. Ze kunnen ook winterbevangen raken. Heeft met de kou te maken en niet met het eten. Dieren die al eens bevangen zijn geweest die zijn er extra gevoelig voor.
En ook al is de ppid onder controle, dan nog kan je ze niet zomaar alles geven.