Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DuoPenotti schreef:Dus hij staat wel op de wei elke dag? Daar kan en mag hij ook rennen dan?
Dan mag grondwerk toch ook?
En eventueel met dubbele longeerlijn stappen zodat je grote figuren kan maken?
met uit de wei halen bit in met hengstenketting.
Caily schreef:Welkom in de wondere wereld van een Tinker. Hij mist de structuur en leiding die jij gaf voor en na het rijden, eigenlijk alle vanzelfsprekende “beleefdheid” die daarbij komt tijdens ophalen, opzadelen, meelopen, etc. En daarnaast de mentale uitdaging. Ik zou dus juist met hem gaan lopen, dan ondervang je al een groot deel. Je kan naast grondwerk en lopen (wel met hoofdstel), ook denken aan lange teugelen bijvoorbeeld. Andere keuze is hem weg zetten, echt helemaal weg. En als hij genoeg hersteld is er even “doorheen”. De meeste oplossingen er tussenin zullen bij een type paard als deze gevaar opleveren en zou ik niet aanraden. Hier doen verdovingsmiddelen niks goeds op de Tinkers.
Tallie1979 schreef:Nou dendert hij op die stoute momenten ook in volle galop naar binnen. Dus ik ga voor nu even kijken wat hij doet met hoofdstel icm hengstenketting. Andere opties zijn er niet meer, op dus sederen na.
Ik zal ook de dierenarts vragen wat er wel of niet kan.
Tallie1979 schreef:Vandaag echter hoofdstel erin, stok erbij en handschoenen aan. Hij was buitengewoon op zijn hoede! Heb hem in de bak even laten rennen, gooi die bokken er maar uit, maar je gaat niet staan lummelen en gras vreten en vervolgens niks eruit gooien.
Bowo schreef:Tallie1979 schreef:Vandaag echter hoofdstel erin, stok erbij en handschoenen aan. Hij was buitengewoon op zijn hoede! Heb hem in de bak even laten rennen, gooi die bokken er maar uit, maar je gaat niet staan lummelen en gras vreten en vervolgens niks eruit gooien.
Bedoel je nou dat je hem hebt opgejaagd?
Het lijkt me zeer verstandig om hem weer met zijn kop erbij te krijgen, maar een paard met een peesblessure aanzetten tot rennen en bokken? Dat is vragen om een vertraging van het herstel, of mogelijk zelfs erger maken, en dat is voor niemand een fijne oplossing. Dat staat je paard alleen maar langer stil.
En zelfs als het niet om bewust opjagen gaat, het opzoeken/faciliteren van een situatie waarin hij gaat rennen vind ik erg onverstandig als je nog andere opties hebt (namelijk met hengstenketting etc weer wat respect bijbrengen zonder te grote belasting op die pees)
Friesfanaat schreef:Wellicht kun je overleggen met je veearts of het stappen ook onder het zadel mag ivm jouw veiligheid.
Bowo schreef:Waaruit bestond je grondwerk? Ik denk dat je veel van die dingen wel kunt doen. Overleg dat ook eens met je dierenarts.
Longeren zou ik met een peesblessure eigenlijk niet doen. Dat is best een flinke belasting.
Onder het zadel (rondje hoefslag) zou mogelijk ook een optie zijn, maar daarin ken jij je paard het beste.
Kidde schreef:Bij ons normaal super rustige paard was het ook geen doen met het opbouwen. We hebben toen 'muisjes' gekregen van de dierenarts voor het opbouwen. Dat werkte goed
floortjeRein schreef:Bowo schreef:Waaruit bestond je grondwerk? Ik denk dat je veel van die dingen wel kunt doen. Overleg dat ook eens met je dierenarts.
Longeren zou ik met een peesblessure eigenlijk niet doen. Dat is best een flinke belasting.
Onder het zadel (rondje hoefslag) zou mogelijk ook een optie zijn, maar daarin ken jij je paard het beste.
ik heb zelf toen grondwerk gehad met ruimte innemen, achterwaarts met goede rug belasting, voorhand verplaatsen, achterhand verplaatsen en om me heen cirkelen in stap