Wat te doen? Paard met peesblessure en gevaarlijk gedrag.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat te doen? Paard met peesblessure en gevaarlijk gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 12:14

Dus hij staat wel op de wei elke dag? Daar kan en mag hij ook rennen dan?
Dan mag grondwerk toch ook?
En eventueel met dubbele longeerlijn stappen zodat je grote figuren kan maken?

met uit de wei halen bit in met hengstenketting.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 12:18

DuoPenotti schreef:
Dus hij staat wel op de wei elke dag? Daar kan en mag hij ook rennen dan?
Dan mag grondwerk toch ook?
En eventueel met dubbele longeerlijn stappen zodat je grote figuren kan maken?

met uit de wei halen bit in met hengstenketting.

Klopt. Als hij zou willen rennen, dan kan dat. Hij doet het echter niet in de wei. Hij bewaart het rennen voor naar de stal.

Ik ga hem inderdaad nu met bit uit de wei halen. En met stok.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 12:25

Caily schreef:
Welkom in de wondere wereld van een Tinker. Hij mist de structuur en leiding die jij gaf voor en na het rijden, eigenlijk alle vanzelfsprekende “beleefdheid” die daarbij komt tijdens ophalen, opzadelen, meelopen, etc. En daarnaast de mentale uitdaging. Ik zou dus juist met hem gaan lopen, dan ondervang je al een groot deel. Je kan naast grondwerk en lopen (wel met hoofdstel), ook denken aan lange teugelen bijvoorbeeld. Andere keuze is hem weg zetten, echt helemaal weg. En als hij genoeg hersteld is er even “doorheen”. De meeste oplossingen er tussenin zullen bij een type paard als deze gevaar opleveren en zou ik niet aanraden. Hier doen verdovingsmiddelen niks goeds op de Tinkers.

Dank je voor deze tip! En wat je zegt, hij is normaal gewoon beleefd. Hij heeft in het verre begin een paar dingen geprobeerd en daar heb ik meteen even de grenzen aangegeven. Nooit meer gedoe gehad en ik kan lezen en schrijven met hem.

Hij was voor de struikelpartij zo fit! Mensen geloven niet dat hij in april 2025 gewoon 20 wordt. En hij laat zich nu enorm horen. :=

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 12:35

Suzanne F. schreef:
Friesfanaat schreef:
Wellicht kun je overleggen met je veearts of het stappen ook onder het zadel mag ivm jouw veiligheid.

:')
Nee dat is veilig denk je.

Ja? Ik ben van mening van wel.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 12:36

Het gaat over van de wei naar stal..........

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 12:41

Zonnetje81 schreef:
Het gaat over van de wei naar stal..........

Niet alleen. Ook over het stappen aan de hand.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 12:42

Ik heb het nu ook. Maar verschil is dat mijn merrie bij andere blessures dit nooit gedaan heeft. Helaas voor haar is het dus dagelijks sederen, want zij mag absoluut niet gek doen. Nu is het geen peesblessure, maar afgebroken stukken bot. Maar ook met peesblessure had ik dit gedaan. Zij krijgt dus een uur tot half uur voordat ze aan de hand mee moet sedatie en ze staat helaas korter buiten. Nee, ben ik geen voorstander van en al helemaal niet voor langere tijd, maar is in overleg met de da de beste optie nu.
Alsnog wel met soms touw om haar neus en andere vormen van tuig heb ik eerst geprobeerd voordat we gingen sederen.

Zomaar aan de longe gooien zou ik echt niet doen, de kans dat de gunstige blessure een extreem zware wordt is veel te groot. En dan heb je straks ineens een paard wat nooit meer kan herstellen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 12:48

Nou dendert hij op die stoute momenten ook in volle galop naar binnen. Dus ik ga voor nu even kijken wat hij doet met hoofdstel icm hengstenketting. Andere opties zijn er niet meer, op dus sederen na.

Ik zal ook de dierenarts vragen wat er wel of niet kan.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:10

Touw over de neus of ketting.

Hoofdstel met bit in doen?

En desnoods 2 linten een pad maken naar de stal..

Longe zou ik echt niet doen dar is op een kleine stukje rondjes lopen.. dat is veel belastender dan recht uit rennen

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:14

Zou rennen zoveel mogelijk proberen te beperken. Hij staat al in de wei waar hij vrij kan bewegen. Je kan proberen in de ochtend en avond een klein beetje tranquigel te geven (of iets anders als je dierenarts dat adviseert). Dat haalt net het aller scherpste randje eraf. Kan je halen bij de veearts.

En verder een hengstenketting eraan met binnenhalen en aan de hand stappen met een hoofdstel met hengstenketting. Je kan onder je hoofdstel nog een geluiddempend oornetje doen als hij reageert op geluid en eventueel een zweepje erbij die je voor zn neus kan houden zodat hij je niet voorbij scheurt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:25

Eens met bovenstaande en mag hij stappen?

Dan zou ik namelijk stappen gaan opbouwen aan de dubbele longe en er dan zoveel mogelijk achter lopen en rechtuit. Met DL en hoofdstel kun je hem als het goed is wel bij je houden (en anders schoudervoor/ binnen zetten/ contrastelling dan kan hij geen vaart maken) Dan is hij toch wat aan het "doen" wat denk ik zowel fysiek als mentaal beter voor hem is.

Andere optie is inderdaad om hem volledig op de wei te gooien en er pas na een half jaar weer naar om te kijken. Maar bij peesblessures is gematigde beweging geven, opbouwend..altijd beter. Anders wordt het bindweefsel wat het gat opvult te stug.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:20

Als hij stout gedrag alleen bij het binnen zetten vertoont dan heeft hij dringend een spoedcursus (her) opvoeding nodig. Even op zijn plek zetten. Hij kan dus zijn energie prima kwijt dus dat is het niet. Hoofdstel of hengstenketting en geen millimeter ruimte meer geven. Durf je het zelf niet vraag iemand die hiermee ervaring mee heeft.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:29

Kijk ook even naar je eigen houding. Mogelijk ben jij je ook (begrijpelijk) anders gaan gedragen. Voorzichtiger.
En reageert jouw paard daarop door zo idioot te doen?

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:33

Tallie1979 schreef:
Nou dendert hij op die stoute momenten ook in volle galop naar binnen. Dus ik ga voor nu even kijken wat hij doet met hoofdstel icm hengstenketting. Andere opties zijn er niet meer, op dus sederen na.

Ik zal ook de dierenarts vragen wat er wel of niet kan.

Je hebt de spreeekwoordelijke teugels laten vieren en daar maakt hij nu misbruik van. Vanwege zijn blessure was je wellicht bang om door te pakken, of was je wat 'zachter' dan normaal. Heel tinker-typisch zag hij dat jij een vinger gaf, en nu neemt hij je hand en je arm er bij. Mijn tinker was precies hetzelfde, en het enige dat hier hielp was een pak 'ongenadig op zijn flikker'. Dus ik zou inderdaad eventjes een spoedcursus heropvoeding overwegen. Hengstenketting er aan, en bij 1 hoefje verkeerd is het meteen UHH! en een snok aan die ketting. Daarna de druk er weer af en rustig verder gaan. Heel sneu, maar straks lig je zelf in de kreukels in de wei en staat hij vrolijk bij de stal op je te wachten.

Ik zou dit overigens doen VOOR het binnenkomen, dus gewoon eventjes 1 of 2 een lesje 'grondwerk' in de wei. Daarna een snoepje er in en klaar. Bij het binnenhalen doe je de ketting er weer aan, en ik durf met zekerheid te zeggen dat je die dan niet eens meer nodig bent. Zo zacht als het kan, zo hard als het moet, voor je eigen veiligheid.

Wil dit zeggen dat je je paard de puinpoeier in moet snokken? Nee natuurlijk niet! Hij heeft door dat hij groot en sterk is en dat je niks te zeggen hebt, en dus moet je je leiderschap weer even terugwinnen. Typisch tinker. Rustig, duidelijk, en streng zijn. Onspannen blijven en gewoon doorademen. Hij moet netjes meelopen, en stil gaan staan als jij stil staat. Punt.

Aanvulling: het is de kunst om hem voor te zijn. Bekijk dus of je aan zijn lichaamstaal kan zien wanneer hij wil gaan, en dan grijp je al in. Mijn tinker wist ook precies hoe lang het halstertouw was, en dat hij je kon ombeuken met zijn schouder door van je af te draaien. Dan was het touw "op" en had hij gewonnen. Ik zou er dus een longeerlijn aan doen, mocht hij dan gaan dan kan je hem na 3 passen alsnog om trekken. Ze verwachten dan namelijk niet dat jij nog 'touw' hebt, en dan heb je de controle terug.

De kunst is echt om hem niet te laten winnen, even zijn geheugen opfrissen wie er ook al weer de baas is. Ik zou gewoon halster+ketting+longeerlijn doen, en dat hoofdstel achterwege laten. Anders krijg je mogelijk weer ge-emmer dat hij zijn neus omhoog steekt of mond dicht houdt ofzo. Want zo slim zijn ze :Y) (denk trouwens ook even aan handschoenen + evt cap!)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 16:12

Ok, om het even duidelijk te maken, meneer heeft in een onbewaakt moment voor de eerste keer gedaan. Omdat hij het nooit eerder flikte, kon hij er dus vandoor en ben ik gelanceerd.

We hebben meteen met hem gelopen met het correctie halster, waarna hij het gewoon nog een keer deed.

Weer terug het pad op, net zo lang tot hij rustig was.

Dat was de eerste keer dat het gebeurde. Direct wel gecorrigeerd, maar kennelijk niet afdoende.

Nou hoor ik vanmiddag dat hij vorige week ook met binnenzetten is losgelaten omdat hij ook bij stalbaas de sokken erin kreeg.

En nu gisteren bij mij wederom.

Vandaag echter hoofdstel erin, stok erbij en handschoenen aan. Hij was buitengewoon op zijn hoede! Heb hem in de bak even laten rennen, gooi die bokken er maar uit, maar je gaat niet staan lummelen en gras vreten en vervolgens niks eruit gooien.

We weten ook al wat de trigger is. Als de paarden bijna naar binnen gaan en er is onrust in de weides dan ontploft hij.

Donderdag gaan we 2 vrouw sterk, vlak voor het binnenhalen van de rest aan de slag. We kunnen zeker vlakken op het pad afzetten, vriendinnetje heeft van dat rood witte lint wat we gaan gebruiken.

Ik ben zeker geen softie, want deze jongen heeft duidelijke regels waar hij zich normaal gewoon aan houdt. Maar hij is ze even vergeten, dus we gaan er nu met een gestrekte poot in.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 16:22

Tallie1979 schreef:
Vandaag echter hoofdstel erin, stok erbij en handschoenen aan. Hij was buitengewoon op zijn hoede! Heb hem in de bak even laten rennen, gooi die bokken er maar uit, maar je gaat niet staan lummelen en gras vreten en vervolgens niks eruit gooien.

Bedoel je nou dat je hem hebt opgejaagd?

Het lijkt me zeer verstandig om hem weer met zijn kop erbij te krijgen, maar een paard met een peesblessure aanzetten tot rennen en bokken? Dat is vragen om een vertraging van het herstel, of mogelijk zelfs erger maken, en dat is voor niemand een fijne oplossing. Dat staat je paard alleen maar langer stil.
En zelfs als het niet om bewust opjagen gaat, het opzoeken/faciliteren van een situatie waarin hij gaat rennen vind ik erg onverstandig als je nog andere opties hebt (namelijk met hengstenketting etc weer wat respect bijbrengen zonder te grote belasting op die pees)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 16:30

Bowo schreef:
Tallie1979 schreef:

Bedoel je nou dat je hem hebt opgejaagd?

Het lijkt me zeer verstandig om hem weer met zijn kop erbij te krijgen, maar een paard met een peesblessure aanzetten tot rennen en bokken? Dat is vragen om een vertraging van het herstel, of mogelijk zelfs erger maken, en dat is voor niemand een fijne oplossing. Dat staat je paard alleen maar langer stil.
En zelfs als het niet om bewust opjagen gaat, het opzoeken/faciliteren van een situatie waarin hij gaat rennen vind ik erg onverstandig als je nog andere opties hebt (namelijk met hengstenketting etc weer wat respect bijbrengen zonder te grote belasting op die pees)

Ja, ik heb hem inderdaad opgejaagd. Ik heb nog liever dat hij even in de bak zijn frustratie uit, als dat hij over een spekglad blubber pad gaat lopen denderen en mensen omver loopt. Denk dat dat meer kwaad doet.

Overigens ging het binnen zetten nou goed. Hoofdstel erin, stok erbij, halthouden en wachten. Dus komende dagen even terug naar de basis en les geduld en luisteren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:40

Friesfanaat schreef:
Wellicht kun je overleggen met je veearts of het stappen ook onder het zadel mag ivm jouw veiligheid.

Nou en dan.... Dan vliegt hij er zo vandaar succes met uitzitten.

Trainings halster / hengstenketting
Eventueel stukje in rijbak afzetten of elders waar hij kan bewegen maar beperkt en geen sprinten kan trekken.(Even DA bellen of dat ook oke is)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 18:00

Niet opjagen.
Gewoon opvoeden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 18:01

Besteedt in plaats van wandelen een kwartiertje grondwerk in de bak als tijdverdrijf, of ga clickeren met hem, dan moet hij z'n hersens gebruiken. Tinkers zijn meestal dol op lekkers, en met een in plakjes gesneden wortel kom je een heel eind. Ze willen graag wat verdienen, en tegelijk kun je hem leren zich een beetje normaal te gedragen.
Inge Teblick en Shawna Karrash hebben veel filmpjes toe je clickert.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:28

Bowo schreef:
Waaruit bestond je grondwerk? Ik denk dat je veel van die dingen wel kunt doen. Overleg dat ook eens met je dierenarts.

Longeren zou ik met een peesblessure eigenlijk niet doen. Dat is best een flinke belasting.

Onder het zadel (rondje hoefslag) zou mogelijk ook een optie zijn, maar daarin ken jij je paard het beste.

ik heb zelf toen grondwerk gehad met ruimte innemen, achterwaarts met goede rug belasting, voorhand verplaatsen, achterhand verplaatsen en om me heen cirkelen in stap

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:10

Bij ons normaal super rustige paard was het ook geen doen met het opbouwen. We hebben toen 'muisjes' gekregen van de dierenarts voor het opbouwen. Dat werkte goed :j

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 20:41

Kidde schreef:
Bij ons normaal super rustige paard was het ook geen doen met het opbouwen. We hebben toen 'muisjes' gekregen van de dierenarts voor het opbouwen. Dat werkte goed :j

Ik zal dit eens navragen bij de dierenarts.

Maar hoe dan ook, hij gaat in strafkamp de komende weken. :=

Ik zal inderdaad wel weer wat meer grondwerk oppakken, dat vindt hij leuk. Heb het in deze periode al een keer gedaan, maar dat werd mij ook weer afgeraden niet te vaak te doen.

Clickeren ga ik niet doen, dat deden zijn vorige eigenaren met hem en daar werd hij over enthousiast van, waardoor hij ook regelmatig ging lopen rennen en bokken (geen idee waarom overigens)

Bedankt voor het meedenken zover. :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 20:43

floortjeRein schreef:
Bowo schreef:
Waaruit bestond je grondwerk? Ik denk dat je veel van die dingen wel kunt doen. Overleg dat ook eens met je dierenarts.

Longeren zou ik met een peesblessure eigenlijk niet doen. Dat is best een flinke belasting.

Onder het zadel (rondje hoefslag) zou mogelijk ook een optie zijn, maar daarin ken jij je paard het beste.

ik heb zelf toen grondwerk gehad met ruimte innemen, achterwaarts met goede rug belasting, voorhand verplaatsen, achterhand verplaatsen en om me heen cirkelen in stap

De mijne doet schouder voor, appuyement, travers, strekken, buigen, wijken voor druk en nog een boel dingen. Maar moet even opletten welke wel kunnen en welke niet :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:57

Ik denk dat het ook goed is dat je met een andere mindset hem in handen neemt. Nu heb ik een beetje een gevoel dat je boos bent en dat wat af reageert op hem. Ik snap de frustratie, maar probeer dat thuis te laten. Als jij gefrustreerd raakt, dan raakt hij dat ook.

Ik heb nog wel een goede tip. Ik had ook zo'n gevaarlijk projectiel met peesblessure. Die sprong zelfs bovenop mensen enzo :+ Gelukkig was ik niet de sjaak maar wel anderen helaas. Bij hem hielp het om een longeersingel om te doen, en dan longeerlijn door het halster of hoofdstel en dan vast maken aan de singel. Als hij braaf is hangt de lijn gewoon los, maar als hij er vandoor wil stuiven dan trek je hem scheef en dan kan hij zijn kracht niet gebruiken. En jij hoeft weinig kracht te gebruiken. Dat had die van mij snel genoeg door.