Veulen zwaar onderkoeld en daarna zware spierbevangenheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Veulen zwaar onderkoeld en daarna zware spierbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:28

Ik zeg niet snel kliniek maar dit dier moet naar een kliniek of ingeslapen.
Liggend vervoeren en op de kliniek met een paar man er uit heffen.
Geef het arme dier de zorg die het nodig heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:31

Om half 2 vinden ? Niemand te bereiken? Er is altijd een da te bereiken dus laat je zo’n dier verdorie toch niet nog urenlang op zeer koude ondergrond liggen? Buiten dat, die had ook in een trailer geschoven kunnen worden en linea recta naar een kliniek vervoerd kunnen worden.
Ik hoop dat ze het red maar ziet er niet positief uit.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:40

Krijgt ze alleen novacam op dit moment? Kan mij voorstellen dat hier meer aan de hand is ? (kwamen er geen verhoogde ontstekingswaarden uit het bloed ook ? ) Ik zou ook zeggen, opladen en op laten nemen in de kliniek. Als hij amper kan staan, dan maar liggen in de trailer en desnoods er bij blijven tijdens de rit. Dit gaat anders niet goed aflopen voor het dier ben ik bang.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:46

Ik zou denk ik ook de kliniek bellen of een andere DA voor een second opinion.

Wellicht zou je in de tussentijd voor infraroodlampen kunnen zorgen om de doorbloeding te stimuleren en het dier meer warmte te geven.

Heel veel sterkte ermee!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:49

Universiteit Utrecht heeft een enorme vrachtwagen om je paard naar de kliniek te vervoeren.......

Sterkte voor dat arme beestje.... Y;(

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:57

Dik pak stro of zaagsel op de vloer en dan kunnen ze prima liggen vervoeren (na de kliniek dan tenminste) dat is wat eigenlijk meteen al beter was geweest.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:57

Flevolander schreef:
Krijgt ze alleen novacam op dit moment? Kan mij voorstellen dat hier meer aan de hand is ? (kwamen er geen verhoogde ontstekingswaarden uit het bloed ook ? ) Ik zou ook zeggen, opladen en op laten nemen in de kliniek. Als hij amper kan staan, dan maar liggen in de trailer en desnoods er bij blijven tijdens de rit. Dit gaat anders niet goed aflopen voor het dier ben ik bang.

Niet erbij blijven dat is hartstikke gevaarlijk

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 15:41

Volgens mij mag een spierbevangen paard zo weinig mogelijk nog bewegen. Het kan best zijn dat rust in een warme stal nu beter is dan ermee gaan sjouwen want dan kan de spierschade nog toenemen. De DA komt toch 3X daags? Die zal wel zeggen wat te doen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 15:42

Als je haar in een vrachtwagen laad en alle tussenwanden eruit haalt kan ze gewoon liggen, is net zo groot als een box.

Ik zou die dekensingels aanpassen, daar komen ongelukken van als ze zo los hangen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 15:45

anjali schreef:
Volgens mij mag een spierbevangen paard zo weinig mogelijk nog bewegen. Het kan best zijn dat rust in een warme stal nu beter is dan ermee gaan sjouwen want dan kan de spierschade nog toenemen. De DA komt toch 3X daags? Die zal wel zeggen wat te doen?

Ik denk ook dat de betrokken dierenarts hier wel een advies over heeft. Dat de dierenarts inschat wat er nodig is.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 15:48

Ik ben niet snel van de optie kliniek en denk dat veel met dierenarts idd ook thuis kan worden gedaan (of knoop doorgehakt) maar in dit geval schreeuwt alles in mij om ook naar de kliniek toe te laten gaan. Dat zo'n jong dier zo slecht overeind wil blijven..zo zwaar onderkoeld is geraakt daardoor en sowieso al problemen heeft met rechtstaan/evenwicht.... ga alsjeblieft daar naartoe en zoek uit wat er aan de hand is

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 15:54

Majabeestje schreef:
anjali schreef:

Ik denk ook dat de betrokken dierenarts hier wel een advies over heeft. Dat de dierenarts inschat wat er nodig is.

Dat denk ik ook. Die DA ziet het paard en de Bokkers hier niet. Je kunt trouwens niets zonder verwijsbrief van de behandelend arts volgens mij. Of is dat alleen bij mensen zo?

Dvanzon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 16:06

Nee dat kon niet.

Nu staat ze alweer 2,5 uur dus het wordt steeds wel wat langer!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 16:11

Anjali je hebt absoluut geen verwijsbrief nodig voor een kliniek. TS ik zou echt op zijn minst even bellen naar een kliniek voor advies. Je slaat jezelf toch voor je kop als dit hem later op deze manier fataal wordt

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 16:24

Opladen en naar kliniek. Dit had die nacht al moeten gebeuren.
Desnoods verdoofd op iemands schoot in een camion/trailer, weet ik veel wat, om bewegen te beperken.

Nood breekt wetten.

Onmogelijk dat je een veulen thuis hierdoor erdoor krijgt. Op een kliniek kunnen ze veel accurater handelen…

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 16:36

Misschien had ts best haar veulen naar een kliniek willen brengen, maar behoort dat niet tot zijn/haar mogelijkheden.
Als je een account aanmaakt hiervoor, dan zal daar ook een reden voor zijn.
In overleg met de dierenarts wordt er gedaan wat mogelijk is.
Veel sterkte ts!

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 16:49

Ookal zegt de dierenarts dat dit alles is wat je kan doen, alsnog bellen naar de kliniek. Geen idee wat je omgeving is maar bel met Utrecht of Lingehoeve of een andere grote kliniek. Leg daar je hele verhaal uit en laat hun beslissen wat ze nog kunnen betekenen. Mocht dit financieel niet lukken, prima maar denk dan wel aan het welzijn van je veulen.

Als je geen vervoer hebt zou ik ergens een oproep plaatsen als de kliniek zegt dat je kan komen. Als dit omgeving Lingehoeve is wil ik je veulen wel brengen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 16:51

swatch schreef:
Misschien had ts best haar veulen naar een kliniek willen brengen, maar behoort dat niet tot zijn/haar mogelijkheden.
Veel sterkte ts!

Dan neem je de andere eerlijke beslissingen maar dit is trekken aan een dood paard.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:01

Er is al genoeg gezegd dus daar ga ik niet weer hetzelfde zeggen.

Ik wil je veel sterkte wensen. Wat sneu om je veulen zo aan te treffen en ik hoop dat het goed komt. :knuffel:

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:04

Je hebt geen verwijzing nodig hoor, gewoon kliniek bellen. Ik zou niet afwachten en wat kosten betreft ben je daar waarschijnlijk goedkoper uit dan steeds een dierenarts aan huis te laten komen, mocht dat de reden zijn waarom je het niet overweegt...

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:10

Ayasha schreef:
swatch schreef:
Veel sterkte ts!

Dan neem je de andere eerlijke beslissingen maar dit is trekken aan een dood paard.

Dat bespreekt dan jouw dierenarts toch met je als dat aan de orde is?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:10

Ik had ook een kliniek gekozen maar inmiddels zijn we 5 dagen verder en het dier knapt langzaam op. Het kost ‘gewoon’ tijd. De DA komt 3x per dag, dier staat goed ingepakt en droog. Ze heeft rust nodig en tijd om te herstellen. Dat kan beide prima op de plek waar ze nu staat. Dierenarts zal ook zo zijn/haar bronnen hebben en dit serieus nemen.
Veel sterkte. Dat ze alweer 2 uur heeft gestaan is een goed teken. Of ze goed gaat herstellen en er al dan niet sprake zal zijn van restschade…dat moet allemaal nog blijken. Lijkt me veel te vroeg om daar een uitspraak over te kunnen doen.
Veel sterkte!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:20

swatch schreef:
Ayasha schreef:

Dat bespreekt dan jouw dierenarts toch met je als dat aan de orde is?

Klopt en ik heb een gelijkaardige situatie gehad. Daarbij zei mijn DA dat als hij niet in de benen bleef na het op helpen dat het dan oneerlijk was om verder te doen tenzij ik hem naar de kliniek deed.
Paard in kwestie kon na wat hulp (meteen, niet zes uur na het vinden) staan en met hulp tot de stal wandelen waar we hem konden opwarmen op een dik bed stro en konden behandelen. Het heeft hem alsnog jaren van zijn leven gekost en hij is nooit meer helemaal hersteld.

Zou hij niet zijn kunnen blijven staan was hij in geslapen. Dit dier heeft pijn hè. Spierbevangenheid doet pijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:26

Het is gewoon schandalig dat dit dier niet een kliniek heeft gezien in de hele week dat ie al half dood is..
Het is meer geluk dan wijsheid dat (als) het beter wordt, maar na zoveel dagen nog steeds niet kunnen staan... en nu weer een hele dag voorbij :n

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:30

Dvanzon schreef:
Dierenarts is er 3x per dag. Ze is omdat ze niet goed kan staan moeilijk te vervoeren. Wat kans op spierschade vergroot. Als is kliniek natuurlijk wel handiger, want dan kan ze een infuus krijgen.

Dierenarts zegt dit is alles wat je kan doen.

je geeft haar zorg die op dit moment kan, geef haar ook even de tijd om te herstellen, en ben het met je DA eens niet teveel bewegen om spierschade te voorkomen,
Rode lampen of andere verwarming die helpen op temperatuur te komen?

Hoe gaat het met jou!! Dit is best een hele zorg extra, alle goeds voor beide
Laatst bijgewerkt door mce op 07-12-24 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt