Steeds terugkerende hoefzweren, second opinion?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 12:19

senna21 schreef:
Ik zou ook een langere periode laten tussen de bekapbeurten. Hoeven groeien sowieso bij oudere paarden en in de winter minder snel.
Ook de ondergrond waarop ze staat maakt verschil.
Staat ze veel op rust met dit been?

Hij staat er niet constant mee op rust, eigenlijk ook pas als de zweren op het hoogtepunt komen en hij erop gaat kreupelen. Dan ontlast hij hem totaal. Helaas is het stomme ook dat hij laatst 3 dagen kreupel liep en dus begon te ontlasten, maar geen warme voet of iets en ook geen reactie op de visiteertang. Pas op de 4e dag was het warm en ging hij wel reageren op de visiteertang, de dierenarts heeft toen ook vrij diep moeten snijden voordat ze bij een zweer kwam.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 12:23

Zam_Cas schreef:
Mijn paard had continu hoefzweren toen ze leverproblemen had. Was de ene net over en dan kwam de volgende. Het kan zeker ook met de bekapping te maken overigens, mijn merrie had ook zoolkneuzingen die uiteindelijk zweren werden, het was dubbelop.

Hoe is zijn mest? Veel problemen komen uit de darmen.

Ja, daarom wilde ik ook bloedonderzoek doen. Maar volgens de dierenarts kan dat juist door de zweren nu vertekend zijn (wat logisch is met een ontstekingsbeeld). Dus eigenlijk pas als alles eruit is en hij even ontstekingsvrij is kunnen we bloed prikken. Leverwaarde zal nu sowieso ook afwijkend zijn.
Alleen is er nu dus niet te onderscheiden of bij wijze van de lever/nieren en andere organen primair een oorzaak zijn van de zweren of andersom.
Dat z'n immuunsysteem verlaagd/over de kop is, dat staat boven water.
Mest is altijd goed, ook altijd al geweest. Mooie substantie en ook geen zand.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:31

Lastig zeg. Ik ben normaal niet zo voorstander van vlas. Je ziet in de praktijk toch dat dit vaker hoefzweren geeft. Het gekke hier is alleen dat hij steeds zweren aan dezelfde voet heeft. Je zou haast denken dat er misschien dan al die tijd iets in de hoef zit (wellicht hoger omdat daar de zweren komen) wat zo irriteert en zweren veroorzaakt. Misschien wel een stukje vlas, misschien wel iets anders. Als het metaal geweest was had je het wel gezien op de röntgenfoto. Anders wordt het lastig te zien en zou ik toch een mri/ct overwegen om dat uit te sluiten.
En inderdaad niet te vaak bekappen als het niet nodig is. En over biotine bijvoeren zou ik inderdaad ook even overnadenken. Je hoort natuurlijk echt wel succesverhalen. Maar onderzoek heeft al aangetoond dat je echt heel veel moet bij voeren mocht het effect hebben op de hoeven etc. Er zijn supplementen die makkelijker wat toe kunnen voegen zeg maar.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:33

Bij hoefzweren door problemen in het immuunsysteem zou ik eerder verwachten dat de zweren zich in verschillende hoeven presenteren. Maar een over de kop immuunsysteem helpt zeker niet mee.

Opvallend inderdaad de ellende begonnen is bij wisseling van smid. Ik zou de oude smid om zijn mening vragen. Die kan goed zien of er verandering in de stand etc is opgetreden. Wellicht is de oude smid misschien wel bereid om voor 1x jouw kant op te komen om mee te denken.

Toch nog terugkomend op de osteopaat. :D Ik vind het gek dat de zweer alleen maar in 1 hoef terugkomt. Daarom denk ik in eerste instantie aan een verkeerde manier van belasten (icm andere problematie zoals bv immuunsysteem). Die verkeerde manier van belasten kan komen door een standverandering (andere smid). Maar ook als ze pijn in hun lijf hebben en ze anders gaan bewegen kan er overbelasting ontstaan. Zeker als jij schrijft dat je paard na elke bekapping gevoelig loopt en meerdere keren kreupel is geweest dan kan ik me bijna niet voorstellen dat er geen compensatie is geweest. Dat je paard tussendoor steeds zuiver is geweest wil niet zeggen dat hij een andere manier van belasten (van bv het hoefzweerbeen) heeft. Zeker als je een osteo hebt die je paard kent kan het veel info geven als deze je paard checkt, die weet immers hoe het lijf van je paard normaal aanvoelt.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 13:13

Radiostilte schreef:
Lastig zeg. Ik ben normaal niet zo voorstander van vlas. Je ziet in de praktijk toch dat dit vaker hoefzweren geeft. Het gekke hier is alleen dat hij steeds zweren aan dezelfde voet heeft. Je zou haast denken dat er misschien dan al die tijd iets in de hoef zit (wellicht hoger omdat daar de zweren komen) wat zo irriteert en zweren veroorzaakt. Misschien wel een stukje vlas, misschien wel iets anders. Als het metaal geweest was had je het wel gezien op de röntgenfoto. Anders wordt het lastig te zien en zou ik toch een mri/ct overwegen om dat uit te sluiten.
En inderdaad niet te vaak bekappen als het niet nodig is. En over biotine bijvoeren zou ik inderdaad ook even overnadenken. Je hoort natuurlijk echt wel succesverhalen. Maar onderzoek heeft al aangetoond dat je echt heel veel moet bij voeren mocht het effect hebben op de hoeven etc. Er zijn supplementen die makkelijker wat toe kunnen voegen zeg maar.

Ja het is een lastig verhaal.
Enkel op de "ziekenboeg" waar hij een paar keer voor een dag of 3 stond, is een beetje vlas (soort plas en lighoek).
Maar dan altijd met een ingepakt hoefje met tubbease erom of juist een andere hoefzak om de zweer eruit/open te weken, verder komt hij niet op vlas. En dus pas er een paar keer op gegaan nadat er dus al een probleem was.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 13:20

Ir111 schreef:
Bij hoefzweren door problemen in het immuunsysteem zou ik eerder verwachten dat de zweren zich in verschillende hoeven presenteren. Maar een over de kop immuunsysteem helpt zeker niet mee.

Opvallend inderdaad de ellende begonnen is bij wisseling van smid. Ik zou de oude smid om zijn mening vragen. Die kan goed zien of er verandering in de stand etc is opgetreden. Wellicht is de oude smid misschien wel bereid om voor 1x jouw kant op te komen om mee te denken.

Toch nog terugkomend op de osteopaat. :D Ik vind het gek dat de zweer alleen maar in 1 hoef terugkomt. Daarom denk ik in eerste instantie aan een verkeerde manier van belasten (icm andere problematie zoals bv immuunsysteem). Die verkeerde manier van belasten kan komen door een standverandering (andere smid). Maar ook als ze pijn in hun lijf hebben en ze anders gaan bewegen kan er overbelasting ontstaan. Zeker als jij schrijft dat je paard na elke bekapping gevoelig loopt en meerdere keren kreupel is geweest dan kan ik me bijna niet voorstellen dat er geen compensatie is geweest. Dat je paard tussendoor steeds zuiver is geweest wil niet zeggen dat hij een andere manier van belasten (van bv het hoefzweerbeen) heeft. Zeker als je een osteo hebt die je paard kent kan het veel info geven als deze je paard checkt, die weet immers hoe het lijf van je paard normaal aanvoelt.

Ik heb m'n oude smid ook gesproken en om advies gevraagd.
Hij vind het ook een lastig verhaal, gaf wel aan dat elke 8 weken bekappen ook echt te vaak is voor hem.
Hij vond de hoeven nu wel netjes in de zin van, schimmel is er goed uitgesneden zo op de foto's te zien (helemaal rondom van alle hoeven foto's gemaakt en gestuurd).
Hij vind het ook opvallend dat hij nu na al die jaren ineens zweren heeft in hetzelfde voetje en ook dat het zich op meerdere plekken in die voet uit.
Ik kan mij niet meer herinneren of hij iets over de stand of manier van bekappen zei, zal hem dat nog eens vragen of dat anders is.
Kan wel vragen of hij eenmalig de moeite wil doen om hierheen te komen, maar lijkt mij best een opgave omdat het voor hem ook meer dan een uur enkele reis is naast een drukke agenda.

En het op eieren lopen is niet perse kreupel, maar wel het gevoelige lopen. En kreupel is hij enkel aan het been met de zweer op z'n hoogtepunt. Dus grootste deel van de tijd loopt hij goed en laat hij eigenlijk niks zien/merken. Maar ik snap wel wat je bedoeld, misschien dat hij wel iets voelt en het slechte lopen wat de meeste paarden al eerder laten zien, compenseert door anders zijn been weg te zetten of iets. De osteopaat zal ik ook eens benaderen, zal misschien ook buiten zijn regio zijn maar wellicht dat hij er wel meer in deze regio heeft.
Laatst bijgewerkt door Gowlan op 05-12-24 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 13:22

Misschien iets anders wat daar zit? Omdat het één hoef is. Dierenarts niet gezegd waarom ze een ct/mri aanraad? Of ze een vermoeden heeft?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 13:49

Radiostilte schreef:
Misschien iets anders wat daar zit? Omdat het één hoef is. Dierenarts niet gezegd waarom ze een ct/mri aanraad? Of ze een vermoeden heeft?

Nee het is een beetje vreemd eigenlijk, heb het verslag opgevraagd maar zie ook geen conclusies of vermoedens daarin.
Ze zei dat ze ziet dat het een hele rommelige hoef is en veel woekeringen inwendig. Maar het beeldmateriaal geeft geen directe tekenen voor een hoornzuil. Toen ik vroeg wat het anders kon zijn als oorzaak, somde ze wel wat dingen op waarvan ik nu al niet meer weet wat. Ik hoopte dit in het verslag terug te kunnen lezen. Ik had uiteindelijk ook gevraagd of het een vorm van hoef/straalkanker kon zijn (omdat de laatst geopende zweer, dus die deze week na röntgen is ontdekt in de straal zit) kon zijn, dat kon mogelijk ook maar wist ze ook niet met zekerheid te zeggen. :o?
Ze zei dus eigenlijk een mri als ik nu direct zeker wil weten wat er nou precies gebeurd van binnen, maar anders nu dus dit behandelen in de hoop dat dit de laatste zweer was en zien wat het komende maanden doet (alle kamers zijn nu open en gespoeld en nog in nat verband). Morgen komen ze weer controleren en spoelen. Maar veel duidelijker dan dit wordt het dus niet. Ze gaven ook aan dat op thuislocatie ze niet meer kunnen dan dit.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:41

Vervelend probleem.
Ik zou denken dat er iets aan de hand is met een ander been en de hoef die steeds hoefabcessen creëert degene is van overbelasting.

Ik zou sowieso een kreupelheidsonderzoek laten doen met uitverdoven van het hoefabces been zodat er evt een ander probleem naar boven komt ergens in de andere 3 benen.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 00:08

Hannanas schreef:
Vervelend probleem.
Ik zou denken dat er iets aan de hand is met een ander been en de hoef die steeds hoefabcessen creëert degene is van overbelasting.

Ik zou sowieso een kreupelheidsonderzoek laten doen met uitverdoven van het hoefabces been zodat er evt een ander probleem naar boven komt ergens in de andere 3 benen.

Dit is ook wel iets waar ik, zeker nu, mijn vraagtekens bij heb..

Ik heb in ieder geval een update vanuit deze kant:

Dinsdag 3 december zijn er röntgenfoto's gemaakt, deze gaven niet een heel duidelijk beeld van een hoornzuil. Wel nog 2 andere zweren in datzelfde voetje welke zijn uitgesneden. Hij is met een tubbease schoentje terug de groep in gegaan (24/7 paddock paradise systeem, zelf kiezen binnen/buiten).

Vrijdag 6 december is de dierenarts weer geweest om het goed te verzorgen, helaas heeft het schoentje nu een wond gemaakt op de bal van zijn hoef waardoor hij op box moest zonder iets.
Het weekend heeft hij op stal gestaan, na een miscommunicatie is hij maandag 9 december naar buiten gedaan zonder iets om zijn voet.

Vrijdag 13 december, eindelijk contact met de dierenarts gehad (ook door miscommunicatie, de DA had een sterfgeval binnen de familie gehad waardoor ze mij geen persoonlijke update had gegeven). Ik heb aangegeven dat hij niet goed loopt en dat ik eigenlijk verbaasd ben waarom hij naar buiten is gegaan zonder enige vorm van bescherming, daar hij echt een heus gatenkaas in zijn voetje had.
Dit was niet de bedoeling, ze ging het met de staleigenaar opnemen.
Waar het precies mis is gegaan weet ik niet, maar omdat hij goed leek te lopen en verder gewoon comfortabel leek binnen de groep, stond hij daar. De staleigenaresse gaf dan tevens aan dat hij goed liep (niets ten nadele van de staleigenaresse overigens, je ziet het ook niet elke pas). Ik heb aangegeven dat ik een andere visie heb hierover en het niet helemaal vertrouw. Het is ook niet dat hij stokkreupel liep, maar ook zeker niet rad. Ik heb hierin ook aangegeven dat ik linksvoor compensatie vermoed. Afgesproken dat weekend nieuwe videobeelden toe te sturen en dan zou de dierenarts maandag contact met mij opnemen.

16 december opnieuw contact gehad met de dierenarts, zij gaf aan mijn zorgen te begrijpen en zag ook dat hij rechtsachter niet helemaal goed liep. Gezien hij eigenlijk al die dagen wel gewoon meekwam in de groep en toch al buiten stond, hoefde ze van mij ook niet ad-hoc te komen. Ook zou ik een paar dagen naar het buitenland gaan, dus de dag maakte voor mij niet zozeer uit omdat ik er zelf niet bij kon zijn.
Ze zou deze week opnieuw langskomen, op de vrijdag.

Op woensdag ochtend 18 december was mijn verzorger op stal en deze heeft toen contact opgenomen, hij had een fors bloedende wond op datzelfde voetje aan de achterzijde.
Ik heb deze direct naar de dierenarts gestuurd en gevraagd woensdag nog te komen. Het bleek dat de schuurwond op de bal van zijn voet was gaan infecteren.
Hij is terug op stal gegaan, het is behandeld en de rest van de voet is bekeken.
Verder is er bloed afgenomen.
Hij blijkt ineens een dubbele zool aan te maken. De smid wordt opgetrommeld.

Donderdag 19 december heeft de smid de voet verder bewerkt. De voet is warm maar hij reageert niet perse op de zool. Maar hij heeft ook pijnstilling, dus dat kan meespelen.

Vrijdag 20 december, de dierenarts komt weer voor controle en warempel, hij liep weer slechter en heeft wederom een hoefzweer. Advies om een MRI te laten stond natuurlijk als een paal boven water.
Zo nodig moest ik linksvoor ook mee laten scannen, omdat de vorm van die hoef ook ineens begint te veranderen.
Ik heb direct rondgebeld en door de adviezen uit onder andere dit topic contact gehad met Someren en Heesch.
Someren zit ik nog steeds te wachten op de prijsopgave die ik per mail zou krijgen. :')
Heesch was heel vlot en had op 24 december plek. Ineens had ik de dierenarts van daar aan de telefoon en omtrent de situatie raadde zij juist een CT scan aan. Prima, dan doen we dat.
Ik zou 23 december laat in de avond terug zijn op Nederlandse bodem, dus de 24e werd vastgezet.

Dinsdag 24 december, begin van de middag konden we met hem terecht bij het SMDC en hebben ze de CT-scan gemaakt. Besloten in overleg met mij is om eerst enkel te kijken naar zijn rechterachtervoet, omdat daar nu het grootste probleem speelt. Eind van de middag kwam het verslag over de e-mail. Hierin staat geen advies of iets, alleen diagnose.
Verder ben ik einde van de middag gebeld door onze huis-dierenarts omtrent de bloeduitslagen: Deze zijn eigenlijk wel normaal te noemen.

De conclusie:
- Ruimte-innemende massa in het dorsale sagittale gedeelte van de hoef - passend bij een keratoom (hoornzuil) en secondaire hoefzweren (abcessen).
Aangrenzende osteolyse van het hoefbeen (druk) en compressie van de bloedvaten.
- Tweede accumulatie van gas passend bij een hoefzweer (abcess) in het laterale distodorsale gedeelte van de hoef.
- Latrogene exploraty defect met mediaal aangrenzende oppervlakkige hoefwand scheur.

Ik heb mailcontact gehad (ze zijn nu natuurlijk kerst aan het vieren), vrijdag spreek ik de orthopeed van aldaar over een advies en (on)mogelijkheden.
Verder staat hij nu nog altijd op stal waar nog elke dag zijn voetje schoongemaakt wordt op instructie van de dierenarts en krijgt nog steeds pijnstilling.

Ik weet het dus niet zo goed, ik weet dat er vaak mogelijkheden zijn om operatief de hoornzuil te verwijderen. Maar ik heb dus echt geen kaas gegeten hiervan.
Ik weet niet hoe diep dit gelegen is, hoe intens pijnlijk deze ingreep zal zijn, hoe pijnlijk het herstel is en ook hoe lang dat herstel tussen 4 muren zal duren. Ook weet ik niet hoedanig dat hoefbeen beschadigd is, evenals de bloedvaten daar en wat dit voor hem betekend.
En als je er al iets aan kan laten doen, mag hij na volledige revalidatie dan wel weer gewoon in een groep? Blijft dit een zwakke plek?

Daarnaast weet ik dus ook niet of er nu mogelijk wel of niet iets met dat linker voorhoefje aan de hand is die van vorm begint te veranderen (hij loopt er niet kreupel op overigens), dus of de hoornzuil nu is ontstaan door bv trauma aan de achterzijde of dat het misschien toch juist vanuit de voorkant is ontstaan door overbelasting? Weet niet of dit überhaupt zo zou kunnen ontstaan.

Ik heb dus echt heel veel vragen en ik ben er echt flink ziek van. Hij is nu 20 jaar en ik gun hem echt een gelukkig en paardwaardig leven. In zijn koppie wil hij echt nog heel graag, hij geniet er intens van om lekker met zijn paardenvriendjes rond te scharrelen en vind het heerlijk om lekker gepoetst te worden en zo nu en dan (naja nu al even niet meer dus) buitenritjes te maken.
Maar ik weet dus niet wat ik voor hem het beste kan doen, een intensieve behandeling of toch afscheid nemen.
Ik hoop gelijkwaardige ervaringen te vinden/horen en dat de dierenarts alles zal kunnen beantwoorden zodat ik een weloverwogen keuze kan maken.

siskeh

Re: Steeds terugkerende hoefzweren, second opinion?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 09:18

Jeetje ts wat heftig! Ik hoop dat je morgen goed overleg kan hebben.

Ik kan je helaas niet helpen met ervaringen.. voor de compleetheid zou ik ( en dat schrijf je zelf ook) ook willen weten wat er in de andere voet eventueel nog zit.

Maar voor nu kan je ook niets meer dan afwachten tot morgen..

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 09:52

Hij staat niet op ijzers toch? Dit kan ik niet herlijden uit je post.
En dat een paard op eieren loopt na de smid. Grote rode vlag!!! Ik heb al genoeg gezien hoe verkeerd dit loopt na maanden djt te doen. :j

Maar de keuze ligt uiteindelijk bij jou wel heftig nieuws. Hij is wel al 20, als hij niet teveel pijn heeft en hij kan verder met af en toe een pijnstiller zou je hem zn rustige dag verder kunnen gunnen.

Wacht even af wat de rest geeft en bespreek het dan even verder met de artsen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 09:56

Sentir schreef:
En dat een paard op eieren loopt na de smid. Grote rode vlag!!! Ik heb al genoeg gezien hoe verkeerd dit loopt na maanden djt te doen. :j

Herlijden is herleiden. :)
Eens dat een paard na de smid niet op eieren mag lopen. Ik heb er eentje gehad die gevoelig was voor hoefzweren en die deed het goed op eggbars met zooltjes.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 10:13

Suzanne F. schreef:
Sentir schreef:

Herlijden is herleiden. :)
Eens dat een paard na de smid niet op eieren mag lopen. Ik heb er eentje gehad die gevoelig was voor hoefzweren en die deed het goed op eggbars met zooltjes.

Een ijzer of zonder is altijd een verschil. Op eieren lopen bedoelde ik niet het ijzer :') maar blootvoets.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 10:19

Ik ook. Een paard mag nooit voorzichtig/op eieren lopen na de smid.

Een aanvullende opmerking was over ijzers. Dat zou een oplossing kunnen zijn en zoals ik al aangaf heb ik goede ervaringen met een rond ijzer met siliconen en zooltjes bij terugkerende hoefzweren.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 10:21

Ooh okay wow :))

Kan nooit kwaad om er ook een gespecialiseerde hoefsmid te laten komen kijken. Je kan alles uitleggen wat je tot nu toe hebt van de dierenarts. Plakschoentjes bestaan ook. Kost wel wat, maar ik denk maar alle opties zijn een optie toch?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 10:32

Omdat het maar 1 voetje is, ga ik zitten op verminderde doorbloeding daar.
Laat het voetje anders eens met bloedzuigers behandelen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 10:38

Ik heb ook een merrie die keer op keer hoefzweren heeft, maar ijzers en zooltjes lossen dat nooit op want bij haar komt het van binnen uit. Dan sluit je de zweer alleen in. Dus komt het bij jou door broze hoeven en kan je ze beschermen met zooltjes, of komt het van binnen uit.

Bloedzuigers heb ik trouwens ook wel is gegaan heeft gezorgd dat het minder vaak voorkwam maar het is niet verdwenen

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 10:40

Ik vraag me af of het graszaadhooi hier een rol in heeft, naar mijn weten is dat niet geschikt als volledig ruwvoer en kun je het maar deels geven, met ander hooi ernaast. Niet al het graszaadhooi is sowieso geschikt voor paarden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 11:14

Miran schreef:
Ik vraag me af of het graszaadhooi hier een rol in heeft, naar mijn weten is dat niet geschikt als volledig ruwvoer en kun je het maar deels geven, met ander hooi ernaast. Niet al het graszaadhooi is sowieso geschikt voor paarden.

Precies, daar gingen mijn gedachten ook gelijk naar toe toen ik las dat het ruwvoer alleen graszaadhooi is. Dat werd vroeger veel gegeven bij paarden die makkelijk te dik werden maar voortschrijdend inzicht heeft geresulteerd dat het niet meer als solo-ruwvoer wordt geadviseerd wegens te eenzijdig, en veelal ook bespoten. Ook een grote Fourageur als Venhorst raadt aan te mengen met weidehooi.

Een test is niet zo moeilijk; overstappen op helemaal (getest) weidehooi en als de hoefzweren verdwijnen dan heb je je antwoord. Maar dan moeten de anderen ook mee willen.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 11:21

@ iedereen, bedankt voor de reacties.

DDDara schreef:
Ik heb ook een merrie die keer op keer hoefzweren heeft, maar ijzers en zooltjes lossen dat nooit op want bij haar komt het van binnen uit. Dan sluit je de zweer alleen in. Dus komt het bij jou door broze hoeven en kan je ze beschermen met zooltjes, of komt het van binnen uit.

Bloedzuigers heb ik trouwens ook wel is gegaan heeft gezorgd dat het minder vaak voorkwam maar het is niet verdwenen

Het is hier ook van binnenuit, het startte bij de kroonrand en het komt dus door de hoornzuil.
Ik weet dus ook niet in hoeverre het hoefbeen nu nog intakt is (te zien is dat er echt een hap uit is) en in hoeverre de bloedvaten intact zijn. Eens dit stuk is, dan valt daar denk ik niet veel winst op te behalen.
Ik ken de zuiverende werking van bloedzuigers, dat het zorgt voor reinigen van wonden en verbeterde bloedsomloop. Maar iets wat echt stuk is kan dat ook niet magisch fixen natuurlijk.

Sterkte ook met jouw merrie.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 11:22

Lindsey_99 schreef:
Miran schreef:

Precies, daar gingen mijn gedachten ook gelijk naar toe toen ik las dat het ruwvoer alleen graszaadhooi is. Dat werd vroeger veel gegeven bij paarden die makkelijk te dik werden maar voortschrijdend inzicht heeft geresulteerd dat het niet meer als solo-ruwvoer wordt geadviseerd wegens te eenzijdig, en veelal ook bespoten. Ook een grote Fourageur als Venhorst raadt aan te mengen met weidehooi.

Een test is niet zo moeilijk; overstappen op helemaal (getest) weidehooi en als de hoefzweren verdwijnen dan heb je je antwoord. Maar dan moeten de anderen ook mee willen.

Bedankt voor jullie aanvullingen ook hierin.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed weet of het enkel graszaadhooi betreft of dat dit gemengd is.
Ik ga dit ook wel even navragen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 11:34

Heeft dat voetje een andere kleur / hoorn kwaliteit ?Stond je dier voor heen meer op stal?
Door natte bodem in de pp kan de hoef zachter worden en als er dan ook nog ergens kleine steentjes liggen is dat misschien mede de oorzaak ?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:25

Ze heeft dus al een hoornzuil?

Mijn merrie is daar vorig jaar aan geopereerd. Ook daar hap uit hoefbeen, hoornzuil en hoefzweren. Volgorde is me onduidelijk, maar vermoedelijk zuil tgv de zweer.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:58

Gowlan schreef:
@ iedereen, bedankt voor de reacties.

DDDara schreef:

Het is hier ook van binnenuit, het startte bij de kroonrand en het komt dus door de hoornzuil.
Ik weet dus ook niet in hoeverre het hoefbeen nu nog intakt is (te zien is dat er echt een hap uit is) en in hoeverre de bloedvaten intact zijn. Eens dit stuk is, dan valt daar denk ik niet veel winst op te behalen.
Ik ken de zuiverende werking van bloedzuigers, dat het zorgt voor reinigen van wonden en verbeterde bloedsomloop. Maar iets wat echt stuk is kan dat ook niet magisch fixen natuurlijk.

Sterkte ook met jouw merrie.

Ik zeg ook nergens magisch fixen := .
Maar hoeven zijn moeilijk als het slecht doorbloed, om weer goed te krijgen. Zo ook met hoefbevangenheid is het moeilijk om de bloedsomloop daar weer echt goed te krijgen.
Bloedzuigers spuiten naast pijnstiller, ook bloedverdunner en ontstekingsremmer in ( niet letterlijk, maar natuurlijk werkt hun speeksel zo).
Mijn merrie heeft het bij haar hoefbevangenheid echt het zetje gegeven. Achteraf was haar slechtste voetje altijd het gevoeligste voor zweren, omdat de doorbloeding door een ongeluk minder goed was.
Het komt van binnenuit, maar het genezingsproces kan je echt helpen met bloedzuigers.