Hooibalen retour of ruilen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

genja

Re: Hooibalen retour of ruilen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 23:17

Wij hebben vorig jaar gehad dat er af en toe een slechter pak tussen zat. De boer kwam het dan omruilen en nam het mee voor de koeien.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:24

genja schreef:
Wij hebben vorig jaar gehad dat er af en toe een slechter pak tussen zat. De boer kwam het dan omruilen en nam het mee voor de koeien.

Dat is wel een hele fijne service

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:29

Ik heb dit bij de hand gehad. De niet aangebroken balen zijn keurig omgeruild. De aangebroken baal werd echt niet gegeten. De paarden van de buren lustte t wel dus die hebben t opgegeten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:40

Zonnetje81 schreef:
Een leverancier calculeert dit in. Daarbij is in overleg gaan het minste wat ze kan proberen. Ik weet dat een goede leverancier niet blij is als een klant spul heeft waar ze niks aan hebben. Zeggen dat het een natuur product is, is wat te makkelijk. Ze moeten goed spul leveren en daar hoort smakelijkheid ook bij. Paarden eten het niet voor niets niet. Daarbij kan het een slechte batch zijn met meer klachten. Daar horen ze wel iets mee te doen anders kunnen ze rommelen inkopen en verkopen en hun handen vanaf trekken. Zo werkt dat niet.

Inderdaad is er natuurlijk een reden als paarden bepaald hooi of ander voer weigeren te eten. Dan is er iets mis mee. Heeft men liever dat ze alles maar naarbinnen stouwen en dan ziek worden? De DA is duurder dan vervangen van slecht voer.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:43

Je zou slecht hooi eventueel als bodembedekking kunnen gebruiken, in de stal of nu om de grote plassen in de wei mee te dempen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 11:11

Beemsterkaas schreef:
genja schreef:

Dat is wel een hele fijne service

Zeker ook heel blij mee. Is het ook 2 boerderijen verder maar toch het is wel service.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:26

Afbeelding

Vandaag achter gekomen dat we donderdag (in het donker) per ongeluk stro hebben meegekregen. Echter zegt de boer dat het soieso geen stro is. Mag het gelukkig wel komen omruilen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:42

Prince schreef:
Hoef ook geen geld terug maar zou het fijn vinden als de balen geruild kunnen worden. En snap dat het een natuurproduct is maar als je negen balen uit één partij met een hooianalyse hebt vind ik wel dat je mag verwachten dat ze redelijk vergelijkbaar zijn. Anders heeft de hooi analyse toch ook geen toegevoegde waarde.

Ik krijg het idee dat je niet weet hoe het werkt met zo'n hooianalyse. Met name hoe de monsters genomen worden en wat de analyse zegt (en vooral wat het niet zegt). Ik denk dat het wel handig is als je je daar wat meer in verdiept.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 20:52

Ik werk wel eens bij een vriend die een handel in Frans en Duits hooi heeft. Dit hooi is echt geselecteerd op laag suiker gehalte. www.tophooi.nl We krijgen ook wel eens melding dat het niet gegeten wordt. Deze balen kunnen retour als ze goed bij elkaar gebonden worden en te laden zijn. In de buurt komen we ze ruilen en anders met een volgende levering mee genomen. Deze retourbalen worden aan de eigen paarden gevoerd en echt er is nog nooit één niet opgegeten.