Voeradvies gezocht: krachtvoer laag in suiker/zetmeel & niet te vet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mystery3434

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 22:12

DromenLies

Re: Voeradvies gezocht: krachtvoer laag in suiker/zetmeel & niet te vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 22:52

Dankjewel de tip. Op het moment is ze zo goed als bultjesvrij maar voor een ander dingetje staat ze nu een paar dagen aan de metacam dus ja… waar het nu precies door komt, kan ik niet helemaal meer zeggen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 15:56

Hoe is het met haar tanden?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:25

Wij voeren al een tijdje een mix van Dodson and Horrell. Ik meen de Triple Action Low Starch. Heeft maar 10% suiker en zetmeel!! Werkt super bij onze springpaarden.
Bestel het altijd bij Voer voor paarden. Wordt netjes thuis bezorgd.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 20:31

Volgens mij voer ik onder de 10% nu. Ben overig wel enthousiast over dat merk.

Tanden zijn recent gedaan maar zelfs al zou dat niet zo zijn, is dat niet de oorzaak van de bultjes.

Ldk14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 20:38

Ik heb een tijdje van Lannoo (nu Equilannoo) de Sport Zen gevoerd.
Die zit rond de 11% op suikers en zetmeel geloof ik.
Heel tevreden van en betaalbaar.
Intussen wel aangepast omwille van drachtige merrie zonder echt te werken, enkel nog wat wandelingetjes. Nu krijgt ze voorlopig enkel een balancer, tot het voerbeleid omhoog moet qua eiwitgehalte voor het veulen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 20:39

DromenLies schreef:
Volgens mij voer ik onder de 10% nu. Ben overig wel enthousiast over dat merk.

Tanden zijn recent gedaan maar zelfs al zou dat niet zo zijn, is dat niet de oorzaak van de bultjes.

Als je paard rotte tandjes heeft waar je niks van weet slaat dat op zijn hele gestel en kunnen er zeer zeker vreemde klachten en onverklaarbare bultjes ontstaan.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 21:30

Zijn het geen eiwitbultjes? Die van mij kan ik zo veel suiker en zetmeel voeren als ik wil, maar zodra er veel eiwit in gaat (en dat is voor hem al boven de 13% VREp) krijgt ie allemaal bultjes. Misschien zoek je het in de verkeerde hoek?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 22:17

Nou nee want na een tijdje komen er korstjes op. Ik heb er al heel wat uren research opzitten en ook al meerdere dierenartsen om advies gevraagd. Geen een vond het zorgwekkend en aangezien ze er geen pijn of jeuk aan heeft, ben ik zelf ook niet echt gespannen eronder.

Ook al een keer iemand met een lecherantenne. Ook al eens een soort desinfecterende spray als ik het goed herinner maar allemaal niks opgeleverd. Tot ik minderde in suiker en zetmeel. Dat leverde een bijna bultvrij maar volslanke dame op :+

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 22:28

Heeft die van mij ook hoor. Na een tijdje worden ze krokant en gaan ze open. Als je het zeker weet dan doe je ermee wat je wilt, maar het klinkt voor mij bekend.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:05

Horsefood the best heeft ook wat fijne muesli, zonder graan.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 21:42

Mevrouw heeft bedacht dat ze het toch niet mot… de
DA had geadviseerd om wat equizol samen met de metacam te geven om de maag te beschermen maar daar was was ze denk ik toch niet zo van gecharmeerd. Hopelijk keert het tij zich nog. Stond op het punt nog even een aantal zakken in te slaan.

Anders maar over op de balancer. Het houdt je bezig, die knollen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 21:10

Toch maar weer een update. We zijn over op de balancer en ze heeft nog nooit zoveel bultjes gehad.

Steek mij maar lek hoor…. Ik weet het ook even niet meer.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:26

Welk merk geef je nu?

Die van mij doet het bv echt enorm slecht op de Vitalbix, overigens is het voer niet slecht maar gewoon niet het voer voor mijn paardje.
Nu doet zij het wel super op de Pavo Vital met wat luzerne. In principe heeft ze hiermee voldoende energie bij gewoon dressuurmatig trainen, buitenritten van gerust 15km etc. Enkel met dressuurwedstrijden of spring/cross lessen mag ze net wat meer hebben. Dan geef ik d'r wat extra Sportfit muesli van Pavo bij. Dan houd ze het net ff wat langer vol.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:27

Misschien is subli dieet iets voor je paard?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:34

SansaS schreef:
Wat maakt je denkt het paard energie te kort komt?

Mijn paard loopt op hooi en vitaminebrok Z2 dressuur. Energie halen ze uit ruwvoer.

Doe mij jouw ruwvoer als je een sportpaard alleen daarop kunt trainen :)) :))
Zelden gezien dat ze volledig voorzien worden in eiwit op alleen hooi of voordroog, zeker zo na het M..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:38

Hier reageren een aantal paarden op vitalbix dus ik ben daar totaal niet weg van.

Ik voer nu altijd cavalor. Voorheen de fibre force en sinds vorig jaar de silhouette. Erg fijn voer met meer eiwitten dan de fibre vandaar onze overstap.
Als balancer heb je daar de nutri fibre nog van. Die zit op 6.5% suiker/zetmeel gehalte

(Bij extra eiwitbehoefte vul ik het aan met erwteneiwitisolaat van Bulk.com)

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:47

Jasmijn159 schreef:
SansaS schreef:
Wat maakt je denkt het paard energie te kort komt?

Mijn paard loopt op hooi en vitaminebrok Z2 dressuur. Energie halen ze uit ruwvoer.

Doe mij jouw ruwvoer als je een sportpaard alleen daarop kunt trainen :)) :))
Zelden gezien dat ze volledig voorzien worden in eiwit op alleen hooi of voordroog, zeker zo na het M..

Hier lukt het :D maar je hebt ook vitaminebrokken/balancers met extra eiwitten he en je kan extra eiwitten bijgeven. Dat doe ik in de winter wel. Soja schroot bijvoorbeeld.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 23:22

Ja klopt, die van vitalbix. Ze heeft echt nog nooit zo onder gezeten. Voor nu heel snel terug naar cavalor fibre force (waar ze eigenlijk te dik van wordt) omdat ik dat nog heb liggen en even goed puzzelen op een alternatief.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 23:38

Welke variant van vitalbix heb je? Wij hadden vroeger een paard op stal die erg allergisch was voor luzerne. Kreeg ook extreem veel bultjes, alles open schuren en vreemd gedrag. Werd ook beter door luzernevrij te voeren.

Ik voer de mijne zelf vitalstyle met metazoa balancer. Die van metazoa is er ook in timothee of esparcette variant.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 00:03

DromenLies schreef:
Ja klopt, die van vitalbix. Ze heeft echt nog nooit zo onder gezeten. Voor nu heel snel terug naar cavalor fibre force (waar ze eigenlijk te dik van wordt) omdat ik dat nog heb liggen en even goed puzzelen op een alternatief.

En als je nou puur een balancer zou geven? Bijvoorbeeld de nutri fibre van Cavalor.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 00:30

DromenLies schreef:
Toch maar weer een update. We zijn over op de balancer en ze heeft nog nooit zoveel bultjes gehad.

Steek mij maar lek hoor…. Ik weet het ook even niet meer.

Welke balancer? Vaak is de drager van vitaminebrok luzerne, en dat zit ook in de Cavalor fibre force.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 03:32

In plaats dat je het zoekt in teveel koolhydraten, is je paard niet allergisch voor 1 van de bestanddelen in het voer? Misschien kun je op voervergelijk kijken wat er in de vitalbix zit en in die basisbrok die je had, maar niet in de cavalor. Zo op het eerste oog kom ik uit op timothee, erwteneiwit of cichoreipulp, maar het kan net zo goed een hulpstof zijn waar je paard het niet goed op doet.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 04:01

Ja precies Diddykong, voor die lezing sta ik ook open.

Eigenlijk zou ik even helemaal moeten stoppeb met krachtvoer ln te checken of daar het probleem zit maar dat komr ivm wedstrijdseizoen nu echt slecht uit. Zeker ook omdat ze geen pijnlf jeuk heeft. DA vermoedt wel iig een allergische reactie.

Het gaat dus om de vitaminekorrel/balancer van Vitalbix (en nog een zootje andere krachtvoeren maar dit is echt tot dusver de ergste).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 08:36

Ga eens helemaal terug naar de basis: alleen hooi. Onverpakt, dus geen voordroog. En dat voor 2-4 weken om te kijken wat dat doet.

Ondertussen alle voer opschrijven dat je tot nu toe hebt gevoerd, bijschrijven of ze wel of geen reactie kreeg en dan ingrediënten vergelijken.
Je moet gaan elimineren, anders ga je er nooit achter komen.