Paard kreupeler tijdens uitverdoven onderbeen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knoek

Re: Paard kreupeler tijdens uitverdoven onderbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:04

Maar is is gescand direct na het uitverdoven? Is je ook verteld dat je dan geen correct beeld krijgt ivm de vloeistof die in het been zit?

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 01:50

Nou ik dacht laat jullie toch even weten hoe het nu is…
Deze week had ik een afspraak bij het SMDC omdat ik daar snel terecht kon bij een fijne arts.
Ik had alles bij me van aankoopkeurrapport tot het laatste verslag van de mobiele kliniek die bij mij op stal is geweest..
De arts heeft een kreupelheidsonderzoek gedaan en mij aangehoord over dingen in het verleden en ik had een mooi lijstje gemaakt met dingen die mij op zijn gevallen in de jaren dat ik het paard heb..
Na het kreupelheidsonderzoek,zei de arts dat hij de hals graag op de foto/scan wilde zien…

En daar was helaas veel op te zien, artrose rechts in C7T1 links C6,7 vergrootte gewrichten met matige remodelering
Instabiliteit caudale hals forse stepdefect C6 wervellichaam met name zichtbaar in extensie mogelijk met daardoor een zenuwbeknelling(zenuwbaan liep niet mooi door op deze plek)
En actieve synovitus..

Geen gunstige diagnose en prognose.
Omdat ik eigenlijk tot ze kreupel werd geen gek of stakend paard heb gehad, ze heel vrolijk is er goed uitziet en dus geen gevaarlijk gedrag heeft vertoond heeft de dierenarts besloten om de synovitus te behandelen ( injectie onder echo begeleiding)
Het wil voor nu niet zeggen dat er linksvoor ook niet iets niet goed is in het onderbeen omdat ze op de buigproef LV positief was ( gevoelig bij wegdraven)
Was helaas niet meer te onderzoeken aangezien ze voor het halsonderzoek gesedeerd was
Voor nu afwachten,stappen en over 6 weken weer terug..
Ik besef dat het niet eerlijk zou zijn als zij met pijn moet blijven leven, maar man wat is het moeilijk om wellicht los te moeten gaan laten…en wat is ze een wereldpaard qua karakter, altijd braaf meegewerkt terwijl dit waarschijnlijk al jaren speelt.. ik voel me er behoorlijk schuldig en rot over..

Zijn er mensen die ook een dergelijke diagnose hebben gehad en hoe is het bij jullie afgelopen?
Laatst bijgewerkt door For_Que op 12-12-24 02:01, in het totaal 4 keer bewerkt

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 01:51

Knoek schreef:
Maar is is gescand direct na het uitverdoven? Is je ook verteld dat je dan geen correct beeld krijgt ivm de vloeistof die in het been zit?

Ja er is gescand na het uitverdoven

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 01:58

Wat een rotnieuws, ik was er al bang voor...
Mijn ervaring is zoals je weet niet goed.
Het enige wat ik kan doen is je heel veel sterkte wensen!

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 02:05

Maartxje schreef:
Wat een rotnieuws, ik was er al bang voor...
Mijn ervaring is zoals je weet niet goed.
Het enige wat ik kan doen is je heel veel sterkte wensen!

Nou idd je zei het idd over de hals… jaa voel me echt rot… en twijfel enorm over hoeveel pijn ze gehad moet hebben… ja nu is ze kreupel dus dan is het duidelijk dat ze pijn heeft maar schuldig dat ik dit niet eerder heb ontdekt
Bedankt in ieder geval! Ook voor het advies om de hals te laten bekijken!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 08:30

Wat een nare update, kan me heel goed voorstellen hoe rot je je voelt. Dit is toch wel een zwaard van Damocles boven jullie hoofd hangen. Je hebt er geen controle over, en kunt alleen maar hopen dat de behandeling en de goede zorgen die ze van jou krijgt haar gaan helpen. Je doet er alles aan. Ze boft met jou, vergeet dat niet hè! Ik ga voor jullie duimen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 09:57

Dat is goed balen. Ben benieuwd of het nu verbetert of niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 13:06

Dat is balen zeg, toch de C6-C7.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:28

Ach TS, ik heb vooral meegelezen. Wat een verdrietige uitkomst. Wees niet te hard voor jezelf, jij doet er alles aan om uit te vinden wat er nu mis is. Heel veel sterkte en een dikke knuffel.

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 01:40

Hannanas schreef:
Wat een nare update, kan me heel goed voorstellen hoe rot je je voelt. Dit is toch wel een zwaard van Damocles boven jullie hoofd hangen. Je hebt er geen controle over, en kunt alleen maar hopen dat de behandeling en de goede zorgen die ze van jou krijgt haar gaan helpen. Je doet er alles aan. Ze boft met jou, vergeet dat niet hè! Ik ga voor jullie duimen.

Ahh lief dank je wel!

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 01:40

germie schreef:
Dat is goed balen. Ben benieuwd of het nu verbetert of niet.

Ja echt hoor.. maar ik hoop dat ze er van opknapt idd!

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 01:43

Suzanne F. schreef:
Dat is balen zeg, toch de C6-C7.

Ja…. Helaas wel

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 01:44

Slmt9 schreef:
Ach TS, ik heb vooral meegelezen. Wat een verdrietige uitkomst. Wees niet te hard voor jezelf, jij doet er alles aan om uit te vinden wat er nu mis is. Heel veel sterkte en een dikke knuffel.

Ja ik had hier niet op gehoopt idd… en dank je

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 20:33

Sterkte TS, wat een rot diagnose... Anderzijds heb je nu wel antwoorden.
Wat eerder is genoemd: wees lief voor jezelf. Je hebt opgemerkt dat er problemen waren, en je bent gaan zoeken. Je paard had niets meer van je kunnen verwachten. :(:)

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 20:35

Juut schreef:
Sterkte TS, wat een rot diagnose... Anderzijds heb je nu wel antwoorden.
Wat eerder is genoemd: wees lief voor jezelf. Je hebt opgemerkt dat er problemen waren, en je bent gaan zoeken. Je paard had niets meer van je kunnen verwachten. :(:)

Ja dat wel idd..

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 20:40

Ik vraag me toch af of dit dan ECVM is?
De dierenarts gaf aan hier voorzichtig mee te zijn omdat er nog veel onduidelijkheid over bestaat….

Na de behandeling moesten we een aantal dagen stappen en verder mocht ze wel lekker naar buiten
Vervolgens moest ik gaan longeren om de dag en moest er verbetering zichtbaar worden met een aantal weken..
De eerste keren leek ze inderdaad beter alleen vond ik haar slechter worden als voordat we naar het SMDC gingen… morgen even bellen met de kliniek ondertussen ben ik niet blijven longeren omdat m’n paard echt kreupeler werd, en haar lijf dan op de volte erg vastzet en niet graag de buiging van de volte pakt…

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:09

Maar dat wist je toch al dat dat het was? ECVM is een C6-C7 malformatie. Dat heeft die van jou toch of vergis ik me nou?

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 21:58

Suzanne F. schreef:
Maar dat wist je toch al dat dat het was? ECVM is een C6-C7 malformatie. Dat heeft die van jou toch of vergis ik me nou?

artrose rechts in C7T1 links C6,7 vergrootte gewrichten met matige remodelering
Instabiliteit caudale hals forse stepdefect C6 wervellichaam met name zichtbaar in extensie mogelijk met daardoor een zenuwbeknelling(zenuwbaan liep niet mooi door op deze plek)
En actieve synovitus..

Dit was de diagnose en toen ik aan de arts vroeg of dit ECVM is gaf hij er geen antwoord op en gaf hij aan dat hij daar niet echt antwoord op kon geven omdat er nog veel onduidelijkheid is omtrent deze aandoening
Dus nee de arts heeft niet gezegd dat dit ECVM is maar vroeg het me af, maligment of malformatie zie ik niet staan

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 07:32

Malformatie is afwijkende vorm. Ik lees in jouw beschrijving zeker wel afwijkende vormen en sowieso ellende daar in C6-C7. Daarmee kan je er in mijn ogen vanuit gaan dat je dit kan scharen onder ECVM.

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 23:36

Suzanne F. schreef:
Malformatie is afwijkende vorm. Ik lees in jouw beschrijving zeker wel afwijkende vormen en sowieso ellende daar in C6-C7. Daarmee kan je er in mijn ogen vanuit gaan dat je dit kan scharen onder ECVM.

Ok bedankt voor je uitleg

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 00:04

Zit de eerste rib niet geblokkeerd? Heeft het paard wel eens een flinke klap op schouderblad/borst gehad of over de kop gegaan?

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 02:24

Hutcherson schreef:
Zit de eerste rib niet geblokkeerd? Heeft het paard wel eens een flinke klap op schouderblad/borst gehad of over de kop gegaan?

Ik heb er een paar keer per jaar een ostheopaat bij
(Jeroen Duenk en Marit Brandsema en Sandra Vetter) en die hebben er niks van gemerkt.. die vonden het allemaal een los paard en hadden geen opmerkingen over haar hals en ribben
Er zijn ook foto,s gemaakt in het SMDC van de voorste ribben en dat zag er normaal uit…

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 02:37

Als ik die eerste naam lees krijg ik persoonlijk al kippenvel. Die andere twee zeggen me niks maar een man die naast je paard gaat staan boeren omdat het paard dat niet kan, en hij dus voor het paard gaat boeren omdat die last heeft van zijn maag, dat is wel echt een smetvlek op de osteopathie.

Tot zover mijn beklag.

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 02:43

Hutcherson schreef:
Als ik die eerste naam lees krijg ik persoonlijk al kippenvel. Die andere twee zeggen me niks maar een man die naast je paard gaat staan boeren omdat het paard dat niet kan, en hij dus voor het paard gaat boeren omdat die last heeft van zijn maag, dat is wel echt een smetvlek op de osteopathie.

Tot zover mijn beklag.

Oh dat was bij niet zo.. hij heeft m’n paard 2 x behandeld en niks geks gevonden… na die 2 keer behandelen ben ik overgestapt naar Marit Brandsema en toen zij is verhuisd en niet meer in onze regio kon komen voor een consult de overstap gemaakt naar Sandra Vetter…
Ook gaat ze minimaal 1 x per jaar een Balance tandarts
Laatst bijgewerkt door For_Que op 08-01-25 02:49, in het totaal 1 keer bewerkt

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 02:47

Hutcherson schreef:

Tot zover mijn beklag.

Oh my god das wel een raar verhaal :+