Paard met probleemgedrag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1311

Re: Paard met probleemgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 13:17

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Het voelt voor mij ook niet eerlijk om hem weg te doen.

Helemaal eens met racomor

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:23

Rocamor schreef:
Mirjam1311 schreef:

Als ik geen goede oplossing kan vinden moet ik toch een andere eigenaar voor hem gaan zoeken. Hij wordt hier ook niet gelukkig van. Is al enorm afgevallen en staat vol stress als Kate weggaat. Of als hij weggaat.

Serieus?

Songe heeft 10 jaar een lief maatje gehad en heeft ook 10 jaar dezelfde eigenaar gehad?
Nu heeft ie in korte tijd dus EN zijn maatje verloren EN zijn vastigheid van zijn vorige eigenaar verloren, en nog een paar verhuizingen gehad in heel korte tijd.

Het dier staat nog geen 3 maand bij jullie en krijgt met nog een verandering te maken (haf erbij) en ipv rust bij hem, gaat ie over de flos (je zou van minder) en dan wil je beslissen om Songe dan maar weg te doen?

Waarom niet terug naar enkel Kate en Songe en haal er hulp bij om hem te leren dat als Kate weggaat, ze ook weer terug komt.

Ja, dat kost geldt, ja dat kost tijd en inzet.

Dat dier staat stijf van de stress zo te lezen en ik vind dat je dan als eigenaar verplicht bent om hem te helpen. Het was kennelijk leuk zolang je er plezier mee had, maar nu er wat in geinvesteerd moet worden, denk je er over om niet thuis te geven?

Mijn tip:
1) haf weg
2) investeer tijd en geld om hem te helpen met zijn stress (bv met ESDR therapie; daar heb ik heel goede ervaringen mee gezien)
3) geef dat dier waar hij recht op heeft: een baas die naar zijn behoeften luistert en hem niet enkel leuk vindt als hij doet wat jij leuk vindt

Hier ben ik het mee eens. En ik zou dan kijken naar een tweede merrie erbij. Daarmee hoeft Songe niet te concurreren, maar voorkomt wel dat hij alleen is als Kate mee gaat en dan stress heeft.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:26

Vanuit parelli-instructie veel handvaten gekregen om met verlatingsangst om te gaan. Vergt tijd en inzet, maar elke kleine stap vooruit is genieten en het is op te lossen.
Met ieder paard kom je iets ingewikkelds tegen, kortste klap is inderdaad verkoop. Als dat jezelf veel rust geeft, dan echt een fijn adres vinden, inclusief het hele verhaal. Wat mij betreft klinkt zijn gedrag 'normaal' voor een kuddedier, maar escaleert en vind jij het lastig om mee om te gaan. Dat kan je omdraaien door fijne instructie te zoeken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:33

Mirjam1311 schreef:
Shenavallie schreef:
Kan Kate niet af en toe als handpony mee als je met jouw paard gaat rijden? Als je rustige stapritjes doet met af en toe een beetje draf, dan zou dat misschien een oplossing zijn.

Hun tempo verschilt enorm dus dat ik niet heel handig

Snap ik, vandaar dat ik het heb over rustige ritjes.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:20

Rocamor schreef:
Mirjam1311 schreef:
Als ik geen goede oplossing kan vinden moet ik toch een andere eigenaar voor hem gaan zoeken. Hij wordt hier ook niet gelukkig van. Is al enorm afgevallen en staat vol stress als Kate weggaat. Of als hij weggaat.

Serieus?

Songe heeft 10 jaar een lief maatje gehad en heeft ook 10 jaar dezelfde eigenaar gehad?
Nu heeft ie in korte tijd dus EN zijn maatje verloren EN zijn vastigheid van zijn vorige eigenaar verloren, en nog een paar verhuizingen gehad in heel korte tijd.

Het dier staat nog geen 3 maand bij jullie en krijgt met nog een verandering te maken (haf erbij) en ipv rust bij hem, gaat ie over de flos (je zou van minder) en dan wil je beslissen om Songe dan maar weg te doen?

Waarom niet terug naar enkel Kate en Songe en haal er hulp bij om hem te leren dat als Kate weggaat, ze ook weer terug komt.

Ja, dat kost geldt, ja dat kost tijd en inzet.

Dat dier staat stijf van de stress zo te lezen en ik vind dat je dan als eigenaar verplicht bent om hem te helpen. Het was kennelijk leuk zolang je er plezier mee had, maar nu er wat in geinvesteerd moet worden, denk je er over om niet thuis te geven?

Mijn tip:
1) haf weg
2) investeer tijd en geld om hem te helpen met zijn stress (bv met ESDR therapie; daar heb ik heel goede ervaringen mee gezien)
3) geef dat dier waar hij recht op heeft: een baas die naar zijn behoeften luistert en hem niet enkel leuk vindt als hij doet wat jij leuk vindt

Ik ben het zó met jou eens Rocamor. Ik word er verdrietig van dat Songe maar meteen afgedankt wordt omdat ie niet 1, 2, 3 zich even aanpast aan alle gigantische veranderingen en zeer begrijpelijk natuurlijk gedrag vertoont. En dan moet dat arme dier dus van hand tot hand blijven gaan |( .

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:31

Hij vertoont helemaal geen raar gedrag maar wij ervaren het wel als probleemgedrag. Maar een paard is geen fiets. En 3 maanden wennen is niks voor een paard, ook al zijn ze braaf in het begin. Vaak zijn ze in het begin overdonderd en sluiten zich af, doen braaf wat hen geleerd is maar op een later tijdstip durven ze wat meer te tonen. Helemaal als ze een fijn maatje hebben is de kans wat groter.

Heel veel trouwe en iets onzekere paarden vertonen dit gedrag, en het is echt aan de eigenaar daar goed mee om te gaan en het paard veel meer vertrouwen te laten krijgen en een band op te bouwen.
Beetje sneu dat dit door jullie als 'probleem' betiteld wordt; hij heeft verlatingsangst...

Het is wel belangrijk dat jullie hem mee blijven nemen op buitenrit, helemaal nu hij het wat moeilijk vindt en in de afgelopen tijd wel buitenritten heeft gemaakt. Stop je ermee dan wordt het nog veel moeilijker het straks weer op te pakken.

Hij houdt zich enorm vast aan de merrie, en dat is prima maar hij moet leren dat hij steeds weer bij haar terugkomt. En moet hij leren dat ook zij steeds weer terugkomt als ze even weg is.

Ik zou met hem veel gaan grondwerken, korte wandelingen en ritjes maken, en op die manier vertrouwen opbouwen. En voor de merrie geldt hetzelfde; het afwezig zijn eerst korte momenten, en die uitbouwen naar langere periodes. Dan kan hij eraan wennen dat ze er soms niet is. Neem er maar rustig een half jaar voor, en monitor goed wat hij aan kan. Hulp hierbij is altijd goed, want het herkennen van zijn signalen van onrust moet goed opgepakt en correct beantwoord worden.

Heb je een stal? Hier werkte het het beste in het begin, om 1 van de 2 even op stal te zetten met een zak hooi. Ze vinden dat niet leuk maar het gaf bij mij het minste gedoe. Na verloop van tijd leren ze dat ze echt wel weer terugkomen bij elkaar. Het kan wel lang duren, 3 maanden is nog zo kort.

De merrie hier vindt het nog steeds niet leuk als ik mijn paard meeneem, en gaat voor het hek ijsberen (ondanks dat er nog een ruintje aanwezig is) maar ze weet wel dat hij weer terugkomt. Vroeger rende ze heen en weer, nu wandelt ze...

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:40

Je krijgt het niet altijd goed met training. Soms geeft een combinatie gewoon echt stress en dat is in deze situatie overduidelijk.. ik zou er zelf met mijn paarden geen zin in hebben, het gaat hier om een pensionklant immers. Daar kan je ook een andere partij voor in de plek zoeken.

Mirjam1311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 14:51

Ja het is inderdaad verlatingsangst.

Had op YouTube al een iemand gevonden die daar een goede training voor had. Natural horsemanship. Helaas wonen hun te ver en ligt het buiten hun werkveld.

Misschien weten jullie iemand die kan helpen? meer in de buurt vd veluwe.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:55

dioni schreef:
Ik zou het wat anders verwoorden, maar ik ben het eigenlijk wel eens met Rocamor

Ik ook. Jullie hebben dit paard amper 3 maanden, geef hem eerst eens de tijd om te wennen aan alle veranderingen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:06

Ik herken dit, zou de haflinger ruin vragen een andere plek te zoeken en er een shetlander merrietjes (jong 1 of 2 jaar) bij nemen. Ga met jouw paard weer even terug naar de basis, even uit zicht poetsen, rondje wandelen, even het vertrouwen terug geven dat je weg gaat, terug komt en alles in orde is.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:31

Mirjam1311 schreef:
Ja het is inderdaad verlatingsangst.

Had op YouTube al een iemand gevonden die daar een goede training voor had. Natural horsemanship. Helaas wonen hun te ver en ligt het buiten hun werkveld.

Misschien weten jullie iemand die kan helpen? meer in de buurt vd veluwe.

Waar op de Veluwe? Dat is nogal groot gebied.

Mirjam1311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 16:22

Ermelo

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:32

Helemaal eens met Rocamor!
Paarden hebben ook een ziel..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:45

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:39

Als dit allemaal in 3 maanden speelt zou ik zeggen dat er nog genoeg huiswerk is om de situatie nog te verbeteren.

En uit ervaring: ja het kan zeker beter worden. Ik heb ook zo'n stress ei met verlatingsangst en dat wordt echt steeds minder. Overigens kan het ook juist steeds erger worden als je het op de verkeerde manier triggert.
Maar die training lijkt me wel een handige. Vooral omdat je dan ook anders leert kijken naar het probleem.

Ik heb er nooit specifiek op getraind maar werken aan ontspanning en zelfvertrouwen en zelfstandigheid helpt altijd in dit soort situaties. Dus een training die daar op gericht is zal je zeker ook helpen in deze situatie.

Mirjam1311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 17:51

Ja zou het goed kunnen komen zonder 1 van de paarden weg te doen?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:59

mijn merrie moest na de vorige verhuizing 6 maanden wennen, waarvan ze een groot gedeelte ook probleemgedrag liet zien. dus ik vind het ook wat kort om al zulke conclusies te trekken. geef hem stabiliteit en laat hem wat langer wennen

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:29

Ik ben even benieuwd of je al besloten hebt wat je gaat doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:33

Mirjam1311 schreef:
Ja zou het goed kunnen komen zonder 1 van de paarden weg te doen?

Goed weet ik niet. Maar gezien hoe kort deze situatie nu zo is en dat er nog geen gerichte stappen gedaan zijn. Zou ik sowieso niet durven zeggen dat er géén verbetering mogelijk is.

Ik moet tot op zekere hoogte altijd een beetje rekening met hem houden. Maar het is zeker niet meer zo hysterisch als in het begin.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 19:43

Hier een pony er bij gedaan om mijn paard te ondersteunen. Ging totaal niet en heeft echt geduurt. Pas na een half haar konden ze 24/7 bij elkaar en pas na dik een jaar goede maatjes. Iedereen wil altijd maar zo snel dat het goed gaat en dat is gewoon niet zo. Mijn ponies zijn nu 1.5 jaar verder en echt beste maatje, spelen echt de hele dag en helemaal happy.

Toen mijn pony zijn maat overleed is hij overigens mega ziek en somber geweest. Hij heeft de eerste week mij niet aangekeken en moest zijn eten niet. Daarna is hij heel veel bevangen geweest van alle stress en ellende in zijn lijf, was voor het overlijden al geen vet kluif maar daarna had hij echt behoorlijk ondergewicht. Ging iedere dag echt veel voer in maar de stress hield hem broodmager. Pas na ruim een jaar was hij weer een beetje zichzelf.

De haflinger of pony de schuld geven vind ik nogal wat want alles bij elkaar is het net 3 maanden en zoveel veranderingen. Geef de nieuwe situatie in zijn geheel eerst eens 6 maanden tot een half jaar de tijd. Geen idee of ze allemaal bij elkaar staan maar mochten ze apart staan is het misschien een idee je ruin een voetbal of iets van afleiding te geven?
Ik heb ze hier bij elkaar maar mijn pony en paard krijgen beide vaak wat lekkers om te zoeken en eten als ik weg ga met 1 van de 3. Laag met hun hoofd en kauwen is stress verminderen voor paarden waardoor je wat meer rust zou kunnen creëren. Al begrijp ik wel dat je de haflinger ook niet zomaar voer extra wil/kan/mag geven.

Dit soort dingen kosten vooral tijd.

Mirjam1311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 22:23

We hebben samen besloten om het de tijd te geven. Komt tijd komt raad! *\o/*

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 08:23

Wat fijn voor Songe,
Blijft de Haf nu ook?
En ga je er nog iemand bijhalen om Songe te ondersteunen?

Mirjam1311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 14:48

Ja falcon mag ook blijven. Ze zijn al wel aan hem gewend en hinneken als hij naar de les gaat.

Songe en falcon gaan ook samen op buitenrit. Dit gaat heel goed en is hij ineens heel vriendelijk tegen falcon. Ik denk ook omdat Kate er dan niet is. Songe is op buitenrit dan ook veel rustiger.

Alleen in de wei mag falcon van songe absoluut niet in de buurt komen van Kate.

We hebben besloten, in overleg met experts voor nu even rust en geen geschuif in de kudde.

Hopelijk gaat dat zijn vruchten afwerpen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:05

Ik zou eerst laten controleren of het geen klophengst is.

Mirjam1311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 16:37

Het lijkt inderdaad wel veel op hengstengedrag.
Maar bij andere merries doet hij dat niet..!