Arthrodese laten doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flevolander

Re: Arthrodese laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 09:27

Germie, ik snap de insteek van je post, maar ik kan met de beste wil van de wereld je praktijkvoorbeeld niet rijmen met de de ingreep die TS overweegt. Bij een kaakbreuk wordt er onder staande narcose doormiddel van cerclagedraad de breuk weer bij elkaar gebracht en wat je zegt, deze ingreep komt heel regelmatig voor. Ik heb zelf bij een jonge ruin van 2 jaar deze ingreep moeten laten doen(overigens ook, doordat het dier zijn bovenkaak tussen de tralies van de box had gekregen) en zat ongeveer op de zelfde kosten als dat jij had. Kans van slagen was niet eens ter sprake gekomen omdat het meer dan logisch leek dat het allemaal goed kwam. Deze ingreep zou voor mij dus nooit ter overweging hebben gestaan, daarbij is het ook voor een arts geen optie om een paard om deze reden te laten inslapen.

In het geval van TS is er geen sprake van "spoed" en kan de keuze op een andere manier overwogen worden. Ik heb 3 jaar geleden voor de zelfde keuze gestaan, en toen besloten om het paard te laten inslapen. Ik zag de kans van slagen als zeer beperkt, en daarbij was er ook sprake van een ontsteking waardoor het dier erg veel pijn had en dit de kans van slagen nogmaals verkleinde.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 09:55

@ts ik zou met je ouders en de kliniek ook overleg hebben over hoeveel extra geld jullie hebben. Complicaties zorgen voor meer kliniekdagen en dat is duur. Je zit, zie ook een vorige post, zo op duizenden extra euro's. Er is ergens een grens, de rekening is een keer leeg.

Als het startbedrag 6000 is, dan zit je met wat complicaties, na een extra kliniek week, zo op 8 tot 10.000. Past dat in de portemonnee?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:01

Flevolander schreef:
Germie, ik snap de insteek van je post, maar ik kan met de beste wil van de wereld je praktijkvoorbeeld niet rijmen met de de ingreep die TS overweegt. Bij een kaakbreuk wordt er onder staande narcose doormiddel van cerclagedraad de breuk weer bij elkaar gebracht en wat je zegt, deze ingreep komt heel regelmatig voor. Ik heb zelf bij een jonge ruin van 2 jaar deze ingreep moeten laten doen(overigens ook, doordat het dier zijn bovenkaak tussen de tralies van de box had gekregen) en zat ongeveer op de zelfde kosten als dat jij had. Kans van slagen was niet eens ter sprake gekomen omdat het meer dan logisch leek dat het allemaal goed kwam. Deze ingreep zou voor mij dus nooit ter overweging hebben gestaan, daarbij is het ook voor een arts geen optie om een paard om deze reden te laten inslapen.

In het geval van TS is er geen sprake van "spoed" en kan de keuze op een andere manier overwogen worden. Ik heb 3 jaar geleden voor de zelfde keuze gestaan, en toen besloten om het paard te laten inslapen. Ik zag de kans van slagen als zeer beperkt, en daarbij was er ook sprake van een ontsteking waardoor het dier erg veel pijn had en dit de kans van slagen nogmaals verkleinde.

Ik noem het dus wel omdat de kosten ook meespelen. Ja, hier was het min of meer een spoedje, maar de TS heeft het ook over meer dan 5000-8000 euro. En zit met ouders. En een dierenarts die aanraadt om een ander dier te kopen.

Als je dus al op zulke bedragen zit, dan gaat geld echt wel meespelen, ook bij een goede slagingskans.
Want wat kun je echt nog missen? Hoe grof het misschien klinkt, maar inslapen en een ander dier kopen is goedkoper. Ik vind zulke bedragen ook niet iets waar je rekening mee gaat houden als je een paard koopt. Een keer 1000-1500 euro aan veeartskosten incalculeren is iets wat velen doen, maar 2000 of meer niet.

Een paard is geen wegwerpartikel, en je bent er ook aan gehecht, maar je moet ook realistisch zijn vind ik. Een paard is nog altijd geen mens. Het is gewoon een hele lastige keuze.
Maar als ik naar mezelf kijk, ik kan geen 8500 missen. Dan houdt het op, hoe erg ik ook aan een dier gehecht ben. Dan zou ik kijken naar opties voor pijnvrij grasmaaien, maar het is wel altijd de vraag wat pijnvrij is, want een dier kan niet praten.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:19

germie schreef:
Flevolander schreef:

Ik noem het dus wel omdat de kosten ook meespelen. Ja, hier was het min of meer een spoedje, maar de TS heeft het ook over meer dan 5000-8000 euro. En zit met ouders. En een dierenarts die aanraadt om een ander dier te kopen.

Als je dus al op zulke bedragen zit, dan gaat geld echt wel meespelen, ook bij een goede slagingskans.
Want wat kun je echt nog missen? Hoe grof het misschien klinkt, maar inslapen en een ander dier kopen is goedkoper. Ik vind zulke bedragen ook niet iets waar je rekening mee gaat houden als je een paard koopt. Een keer 1000-1500 euro aan veeartskosten incalculeren is iets wat velen doen, maar 2000 of meer niet.

Een paard is geen wegwerpartikel, en je bent er ook aan gehecht, maar je moet ook realistisch zijn vind ik. Een paard is nog altijd geen mens. Het is gewoon een hele lastige keuze.
Maar als ik naar mezelf kijk, ik kan geen 8500 missen. Dan houdt het op, hoe erg ik ook aan een dier gehecht ben. Dan zou ik kijken naar opties voor pijnvrij grasmaaien, maar het is wel altijd de vraag wat pijnvrij is, want een dier kan niet praten.

Je kan niet in de portemonnee van iemand anders kijken...
Waar baseer je het op dat velen een bedrag van een keer 1000-1500 incalculeren?

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:35

Germie; voor mij is de €8700 ook een hoop geld. Zeker aangezien ik van de zomer al €7000 kwijt was met injecties en onderzoeken en daarvoor ook de hond twee kruisband operaties nodig had en mijn turbo motor van de auto kapot was.

En dan loopt het nog verder op…
Maar ik zal even een dagje benoemen:

Infuus therapie ivm uitdroging/vocht tekort/dalende nierwaardes €200
Echografie darmen/longen €50
Sonderen €80
Orale medicatie toedienen €80 incl medicatie
Bloedgas onderzoek €50
Specifiek bloed onderzoek €22.50
Stalling €42.50

Als je 9 van dit soort dagen hebt (en dan een keer niet sonderen uiteraard, maar dan kwam er wel weer wat anders bij) loopt de teller snel op. Per dag zit je dan op 500-550…. De operatie zelf was het geld niet.

Stop je dan? Ik snap dat als het geld er niet is dat het op den duur moet. Ik heb gelukkig ouders die mij kunnen en willen ondersteunen. Maar hij was nog goed te redden; zij zouden het zeker deze kans geven. En na 12 jaar in mijn bezit kies ik er dan voor om het te doen omdat het paardwaardig is. Maar wat ik ermee bedoel is dat dit gewoon een risico is. Het kan vreselijk rap oplopen. Hier zit niet eens alles bij want ik ben nog flink gematst ook…. Ze hebben ook elke 2 uur een medische controle uitgevoerd. Ook snachts…

En ja dat is pech. Maar het is wel iets dat kan gebeuren. Het was niet bekend dat het zo extreem zou oplopen. Maar als je er eenmaal in zit en het gaat verder steeds beter stop je niet zomaar. Dat is meer wat ik ermee bedoel. Want als hij nog net even een “ extra “ zetje nodig heeft, maar het verder heel goed doet… en je stopt ermee; is alles voor niets geweest. Ik denk niet dat veel mensen NA een operatie stoppen als er complicaties komen. En dat is iets om wel in je achterhoofd te houden.

aishasamoura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 14:37

troi schreef:
@ts ik zou met je ouders en de kliniek ook overleg hebben over hoeveel extra geld jullie hebben. Complicaties zorgen voor meer kliniekdagen en dat is duur. Je zit, zie ook een vorige post, zo op duizenden extra euro's. Er is ergens een grens, de rekening is een keer leeg.

Als het startbedrag 6000 is, dan zit je met wat complicaties, na een extra kliniek week, zo op 8 tot 10.000. Past dat in de portemonnee?

Ja klopt dat is ook echt heel erg veel, om eerlijk te zijn weet ik niet precies hoeveel mijn ouders extra hebben om nog hieraan uit te geven maar ik denk dat als we de operatie doen dat ze dan ook geld apart zetten voor complicaties.

aishasamoura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 14:41

Earth schreef:
Lastige hoor, ik vind dit soort operaties altijd nog wel spannend, zeker voor een pony van 14. Ik zou sowieso een second opinion laten doen door een andere kliniek, om te controleren of het wel de moeite waard is. Want echt rijden kun je waarschijnlijk niet meer want het gewricht wordt vast gezet. Dat zal op termijn weer andere problemen gaan geven waarschijnlijk.
Dus als je het geld hebt om haar daarna een goed pensioen te geven, dan zou ik het doen. Anderzijds zou ik dat dus niet doen, want dan heb je een dure grasmaaier staan en dan moet de operatie nog maar goed verlopen...

De kliniek had wel tegen ons gezegd dat ze dan echt alles weer zou mogen en kunnen doen , ik denk om heel eerlijk te zijn als dat niet zo was mijn ouders het ook niet zouden willen doen. Maar ja het is natuurlijk niet zeker dat ze er bovenop komt en dat is waar mijn ouders bang voor zijn.

aishasamoura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 15:09

Afbeelding
We moeten trouwens nogsteeds wachten op de precieze prognose van de kliniek die het uiteindelijk moet gaan doen, de 90% kwam van de DA die de röntgen foto’s heeft gemaakt maar niet van de mensen die de operatie gaan doen want de DA kon de operatie zelf niet, ik denk dat als we de officiële prognose hebben dat het dan voor ons ook veel duidelijker is. ( ik heb geprobeerd er een foto van haar been bij te doen maar ik weet niet zeker of het gelukt is := )

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 15:28

Wanneer je er niet voor kiest om hem te laten opereren, snap ik dat volkomen. Inslapen is net zo gerechtvaardigd.
Het is veel geld en je weet niet of je pony er pijnvrij door wordt.
Sterkte met deze moeilijke beslissing.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 15:31

Elke operatie is een gok, hoe de percentages ook zijn of hoe geroutineerd die al dan niet is. Het is altijd risicovol.

Maar als het kan, zou ik het zeker doen. Mijn paard is met slechte cijfers enkele jaren geleden geopereerd voor septische artritis. De kans dat het niet zou lukken, was veel groter. Maar hij heeft het zonder complicaties gehaald.

aishasamoura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 18:54

Hi! We hebben de prognose gekregen , kliniek wilt opereren en zegt dat het 95% kans is dat ze een pijnvrij weide maatje word en 80% dat ze kan doen wat ze altijd deed.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:31

Dat klinkt positief en wat vinden je ouders er van ?

aishasamoura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 20:23

office schreef:
Dat klinkt positief en wat vinden je ouders er van ?

Ook positief!! :D Ze zou al over een paar weken gepeperd kunnen worden in Emmeloord.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 20:27

O dus jullie gaan er voor ?
Wel spannend !

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 23:54

Spannend, nog even aftellen dan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 09:46

Dat zijn hele mooie prognoses! De cyste is goed te zien op de foto.

aishasamoura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 00:36

Ja, ik ben ook best zenuwachtig maar wel heel fijn natuurlijk, heeft iemand al ervaring met de kliniek in Emmeloord? Daar zijn wij nog nooit geweest

aishasamoura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 00:49

Ze is vandaag weggebracht naar den ham en word morgen al geopereerd ! Ze vind het gelukkig helemaal niet eng en ik hoop natuurlijk dat alles goed gaat
Afbeelding

Afbeelding

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 08:49

Succes! Kerstdeken voor de gelegenheid? :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:14

Heel veel succes!
Blijf je het traject hier plaatsen?
Ben heel benieuwd hoe het bij jullie gaat.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 21:29

Hoe is de operatie gegaan vandaag?

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 23:01

Heel veel succes met alles! Ik blijf jullie volgen

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 23:26

Heel veel succes! Ze is bij de kliniek in Den Ham in hele goede handen.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 23:37

Wat fijn dat jullie haar deze kans hebben gegeven! Veel beterschap!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:17

Succes, al vind ik persoonlijk dat een paard na de operatie te veel op stal moet staan (sorry, ik vind zo'n operatie niet paardwaardig hoe meer ik er over na denk, het dier begrijpt het immers niet en heeft ineens meer pijn, moet op stal blijven enz) en dat 80% kans op volledig herstel bij zulke hoge kosten veel te weinig is. Ik vind dingen als pijnvrij weidemaatje altijd discutabel, want zijn ze echt pijnvrij en wat als ze zelf eens besluiten een boksprintje te trekken ofzo? Mag dat dan ook niet meer? Want elk paard heeft immers af en toe een stukje rengalop nodig met bokkesprongen om het koppie leeg te maken. Bij 98% kans op volledig herstel had ik misschien het overwogen, maar het stukje van niet paardwaardig blijft dan wel in m'n hoofd spelen, nog afgezien van de enorme financiele kosten.

Maar ik hoop voor je dat je over 4-6 maanden weer een sportpaard terug hebt, of een goed beeld dat het weer goed komt. En dat er dus geen complicaties optreden. Hoe is de operatie gegaan?