Hoefringen voor ijsklompen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 21:43

Afbeelding
Ik heb sneeuwveren die ik vastschroef met 5 mm widiastiften. Op de foto staan ze met gewone blokstiften, had denk ik de goede toen niet, maar normaal dus de veel kortere 5 mm met widiapunt, die geven super veel grip op opgevroren ondergrond en ijsplaten. Ik bedoel dus de zelfde stiften als op de foto bij anoukwendy.

Moet je alleen wel stiftgaten hebben en die had mijn paard gisteren nog niet.
Maar gisteren was de ondergrond nog zacht genoeg, dat ik het wel aandurfde om hem gewoon te laten lopen met de ijzers.

Vanmorgen waren we bij de hoefsmid, die afspraak stond al even.
Nu dus weer stiftgaten erin.

Die sneeuwringen waar DP het over heeft, heb ik in het verleden ook gehad, ook in combinatie met stiftgaten en schroefde dan als er sneeuw lag dezelfde 5 mm stiftjes in als nu.
Afbeelding

Maar voordeel van deze veren is dat je ze er alleen in schroeft als er daadwerkelijk sneeuw ligt en ze nu inmiddels al hun 8e winter in gaan, zonder te vervangen.
Als de sneeuw weg is, schroef ik ze weer los, maak ze schoon en berg ze op tot de volgende sneeuw.
Alleen de stiftjes slijten wel, want ik ga ook graag naar het bos als er sneeuw ligt.
Met die stiftjes super veel grip, ook op opgevroren ondergrond.

Sneeuwritten zijn zo magisch <3
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 23-11-24 21:49, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 21:46

Die zien er idd uit dat ze goed werken :j

Maar denk als ik ze daarmee op de wei zet er geen gras meer staat daarna. Of de sneeuw moet wel heel dik liggen.

In een paddock of bos lijken ze me super.

Marije_jiplover

Re: Hoefringen voor ijsklompen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 21:48

Valt heel erg mee hoor, ze lopen hier het gras niet mee stuk (nog iets toegevoegd, op de foto niet de juiste stiftjes, kan zo snel geen foto met de goede vinden).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 21:51

Oh echt, valt dat mee ja?
Dat had ik niet verwacht.

Maar was er vorig jaar geen topic dat ze amper meer te krijgen waren? Of heb ik dat verkeerd onthouden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 21:51

Ja degene in Nederland die ze verkocht, die is met het bedrijf gestopt geloof ik. Of die heeft zn iig niet meer op voorraad.

Ze komen ergens uit Oostenrijk.

Edit: hier dus te koop: https://www.schneefeder.at/?fbclid=IwY2 ... lMbWGJKQvg

Let opt dat als je de stiften erbij wil bestellen, je de juiste maat besteld.
Ik weet uit mijn hoofd niet welke maat, maar in Duitsland en Oostenrijk gebruiken een andere maat dan wij in Nederland.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 00:15

Marije_jiplover schreef:
[ Afbeelding ]
Ik heb sneeuwveren die ik vastschroef met 5 mm widiastiften. Op de foto staan ze met gewone blokstiften, had denk ik de goede toen niet, maar normaal dus de veel kortere 5 mm met widiapunt, die geven super veel grip op opgevroren ondergrond en ijsplaten. Ik bedoel dus de zelfde stiften als op de foto bij anoukwendy.

Moet je alleen wel stiftgaten hebben en die had mijn paard gisteren nog niet.
Maar gisteren was de ondergrond nog zacht genoeg, dat ik het wel aandurfde om hem gewoon te laten lopen met de ijzers.

Vanmorgen waren we bij de hoefsmid, die afspraak stond al even.
Nu dus weer stiftgaten erin.

Die sneeuwringen waar DP het over heeft, heb ik in het verleden ook gehad, ook in combinatie met stiftgaten en schroefde dan als er sneeuw lag dezelfde 5 mm stiftjes in als nu.
[ Afbeelding ]

Maar voordeel van deze veren is dat je ze er alleen in schroeft als er daadwerkelijk sneeuw ligt en ze nu inmiddels al hun 8e winter in gaan, zonder te vervangen.
Als de sneeuw weg is, schroef ik ze weer los, maak ze schoon en berg ze op tot de volgende sneeuw.
Alleen de stiftjes slijten wel, want ik ga ook graag naar het bos als er sneeuw ligt.
Met die stiftjes super veel grip, ook op opgevroren ondergrond.

Sneeuwritten zijn zo magisch <3

Jaa die bovenste zijn idd die ik bedoelde! Ik heb ze zelf nooit getest maar wel eens over gelezen.
Wat mij alleen wel lijkt hiermee, ze drukken konstant op de zool? Als ze over harde ongelijke ondergrond lopen? Als de grond zacht is merk je het misschien minder maar je det ze er juist onder als de grond hard en bevroren is, het lijkt me dat je dan bij iedere bonk waar ze op lopen een drukplek krijgen? Of zie ik spoken?

Dat sneeuw beslag heb ik dus minder goede ervaring mee. Ze verliezen veel makkelijker hun ijzers vind ik en ik merkte dus weinig verschil met het klompjes vormen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:25

Nee, ze drukken niet op de zool, ze "zweven" vrij boven de zool, anders zouden ze niet inveren als er sneeuw in de hoef komt.

Je kunt je paard er ook gewoon mee op stal zetten, of in een sneeuwvrije (binnen) bak rijden, zonder ze eruit te halen, maar dan wel even goed de hoeven uitkrabben voor je ze weer in de sneeuw op de wei zet, anders kan er zand tussen zijn gaan zitten en dan veren ze niet goed en dan werken ze ook minder goed.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:39

Andere paarden die ik noodgedwongen op beslag had staan, kregen in de winter sneewringen tussen hoef en ijzer . Ik was er wel tevreden over . Huidige paardje gaat ook paar rondes op beslag met sneeuwringen nu in de winter

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 18:25

Nou ik heb de ringen binnen en de pasvorm is raar en ze zijn te groot. Met andere woorden: Ik krijg ze er niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:16

Petrichor schreef:
Nou ik heb de ringen binnen en de pasvorm is raar en ze zijn te groot. Met andere woorden: Ik krijg ze er niet in.

Wil je eens een foto maken aub? Ik heb ook sneeuwringen. Misschien kunnen wij je helpen. Misschien zitten ze verkeerd om? -O-

EDIT: Pardon. Ik heb sneeuw veren. Dat is wat anders.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:14

Die ringen waren bij mijn pony ook aan de grote kant. Heb ze in kokend water gegooid en na even laten liggen met een tang kunnen verbuigen naar een iets kleinere maat. Toen paste het wel. Maar was echt even stuntelen. Hij zat blijkbaar precies tussen twee maten in dus een maat kleiner was te klein en deze was heeeel krap. Geen idee of het weinig genoeg scheelt dat je ook nog wat kunt vervormen?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 10:41

Vandaag de hoefringen geprobeerd in te doen met de blote hand, dit ging voor redelijk wel pittig je hebt behoorlijk wat kracht nodig. Maar dan nog twijfel ik of het wel goed is zo, ivm dat de straal op verschillende plekken word geraakt het zit ook zo strak dat ik mij afvraag hoe goed dit is voor het ijzer. Achter lukte het mij niet om het in te brengen, wellicht met een andere tang? Maar goed, ik word er niet zo vrolijk van verder zit je in de winter met koude temperaturen te stoeien met die ringen.

Hier ligt hij er op:
Afbeelding
Hier zie je dat de haak op de straal ligt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De ring iets draaien heeft geen nut, dan heb je het zelfde probleem helaas aan de andere kant. Of beide haken leunen iets op de straal.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 11:52

Er bestaat een speciale tang voor
Zo op de straal lijkt het me dat ze eruit gedrukt/gewipt worden?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 12:40

anoukwendy schreef:

Ik heb de speciale tang, maar dat is geen succes. Hij begon te scharen met druk en ik kreeg mijn vingers er tussen. Vingers nu dus dik en opgezet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:27

Zelfs met een flut tangetje is het mij gelukt maar dan zijn deze toch gewoon echt een maat te groot? Maatje kleiner gaat er een stuk makkelijker in lijkt me. En anders echt even verwarmen en verbuigen maar dat lost de lengte niet op.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:31

Marije_jiplover schreef:

Ik heb hiervan een ongebruikte (verpakking is nog dicht) set in maat L te koop. Maat L is geschikt voor ijzers die aan de binnenkant gemeten 10 cm of groter zijn. Van tak tot teen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 13:51

Celebi schreef:
Zelfs met een flut tangetje is het mij gelukt maar dan zijn deze toch gewoon echt een maat te groot? Maatje kleiner gaat er een stuk makkelijker in lijkt me. En anders echt even verwarmen en verbuigen maar dat lost de lengte niet op.

Nou, ik meet 11.5 cm dat betekend dat maat L nog net zou moeten passen want die is voor 10.5 tot 11.5 cm. En ik heb toch echt goed gemeten.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 23:26

Petrichor schreef:
anoukwendy schreef:

Ik heb de speciale tang, maar dat is geen succes. Hij begon te scharen met druk en ik kreeg mijn vingers er tussen. Vingers nu dus dik en opgezet.

Ah okee, hm dan weet ik het helaas niet

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 23:55

Siliconen ringen die onder het beslag wordt gezet is toch wel het makkelijkste en goedkoop. Ik denk dat het 10-20 euro voor 4 stuks en gingen bijna een volledige winter mee. Sneeuwveren schroef ik er enkel in als we gingen buitenrijden (ivm stijgen/dalen op het pad). Dan met een plat kalkoen. Werkte zeer fijn.
Toen ik plakijzers had gebruikte ik hoefleder. Dat bleef 2-3 dagen zitten en dan opnieuw plakken. Was prima voor korte sneeuwperioden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 13:03

Hier ging elk jaar in november het sneeuwbeslag eronder hoor. En in maart ofzo er weer onderuit. Dus meestal 2 of 3 hoefsmidrondes. Ideaal.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 15:29

Mijn paard staat al voor de 2e dag binnen. Gisteren ivm vieze plak sneeuw en vandaag omdat half bevroren modder schijnbaar ook zorgt voor klompen, ik baal hier flink van. Morgen maar eens kijken of ik haar achter in de andere wei kan zetten waar nog geen modder is. En dinsdag komt de hoefsmid dan maar even overleggen en kijken wat hij er van vind.