Paard drinkt niet na operatie en infuus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

X2305

Re: Paard drinkt niet na operatie en infuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 12:29

Dit is zelfs de ton van hun, haha. De automatische drink bak is voor nu nog dicht.

Wellicht zout tekort? Wie weet na het rondje lopen en buiten grazen? Ik durf het echt niet te zeggen: ik hoop vooral dat het zo blijft.. hij staat nu nog aan het infuus en heeft veel nat gras op in principe zou hij nu niet persee weer verder hoeven te drinken. Maar het is vooral hopen dat hij het blijft doen en alle waardes beter worden. En dat hij na het infuus ook gewoon blijft drinken..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:33

Oh haha, sorry, verkeerd begrepen. Maar des te beter!
Het kan ook gewoon mentaal zijn, dat hij nu wat tot rust gekomen is. Je ziet vaker bij dieren dat ze op een vreemde plek niet willen eten of drinken uit stress.

De belangrijkste stap is alleszins gezet!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:36

Wat fijn!
Hopelijk gaat het verdere herstel van de darmen nu ook volgen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 14:09

Fijn dat hij gedronken heeft!

Is het geen optie om hem hele natte slobber te geven? Aangezien hij dat wel eet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 14:55

X2305 schreef:
Dit is zelfs de ton van hun, haha. De automatische drink bak is voor nu nog dicht.

Wellicht zout tekort? Wie weet na het rondje lopen en buiten grazen? Ik durf het echt niet te zeggen: ik hoop vooral dat het zo blijft.. hij staat nu nog aan het infuus en heeft veel nat gras op in principe zou hij nu niet persee weer verder hoeven te drinken. Maar het is vooral hopen dat hij het blijft doen en alle waardes beter worden. En dat hij na het infuus ook gewoon blijft drinken..

Ik noemde zout, omdat mijn paard ook uitgedroogd is geweest en kritiek stond op de kliniek. Zijn nierwaarden waren ook bar slecht. Daar gaven ze wat zout over het eten om hem te laten drinken. Dat doe ik nu nog steeds.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:55

Had hij niet gewoon pijn aan zijn keel na al die slangen in z’n huig.
Dat duurt even.. en kan wat aanmoediging gebruiken (tijd en ervaring) voordat zijn keel minder zeer doet maar ook de extra prikkel (zout, dorst) van het likken aan de zoutsteen kan hem over de drempel geholpen hebben. Hebben ze gekeken of hij met een volle dosis pijnstilling weer beter ging drinken?

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 20:39

Hij dronk toen blijkbaar minimaal, hij deed wel zijn neus in de bak.
De hele natte slobber at hij op een gegeven moment ook niet meer gisteren.. vandaar dat hij toen aan het infuus weer is gezet gisteravond. Ze kregen op geen andere manier vocht binnen.

Hij heeft vandaag 1L paraffine gehad voor de darmen, via de sonde en vanmiddag goed gemest.. het infuus staat nog aan. De fibrefeet at hij wel goed op vandaag, nat gras ook! Dus dat is heel fijn. Ik ben ook, ondanks de box rust, met hem gaan grazen heel even zodat hij er ook even uit was.

Ze gaan nu weer heel rustig alles opbouwen, en dan weer heel rustig het infuus afbouwen. Ik vind het vooral spannend daarna. Afgelopen weekend was alles tijdens het infuus ook weer oké… dus ik ben wel bang dat hij daarna weer terug valt.. dat is een beetje mijn angst. Hij heeft nu best flink nat gras op, best wat fibrefeet en een paar slokjes genomen! En natuurlijk een flink druppelend infuus. Maar dan hoop ik wel dat hij als het infuus weer losgekoppeld wordt hij afdoende drinkt.. ik laat de zoutsteen sowieso hangen en de zwarte ton blijft ook staan :)

Pijnstillers volledig is niet uitgeprobeerd maar had hij al op gestaan en toen dronk hij ook niet.. en hij at toen wel hooi.. hij heeft het ook gewoon niet geprobeerd toen verder. Keek ernaar en draaide weg.

Plan is nu dus verder opbouwen met voer (voornamelijk hooi en Fibrefeet), drinken blijven stimuleren, en dan het infuus steeds langzamer te laten gaan. Zodra hij dan weer is afgekoppeld blijven ze alles (mest, bloedwaardes en echo’s) goed testen… hopelijk gaat hij nu wel drinken na het loskoppelen van het infuus.

Hij houdt hun en mij flink bezig in ieder geval, haha! Bedankt voor al het meedenken!

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 21:41

Hoe gaat het nu met je paard?
Hopelijk drinkt hij weer en gaat t goed.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:02

Hoe zijn de electrolyten waarden?

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 00:35

Je kan ook eens Vitalbix Nutrimash proberen, dat vinden de meeste paarden heel lekker en is goed voor de darmen. je moet daar ook een slobber van maken kan zo dun als je zelf wil

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 08:30

Het gaat tot nu toe heel goed! Hij drinkt weer zelf uit de zwarte ton, gemiddeld 28-35 L dagelijks naast de fibrefeet welke wordt aangemaakt met flink water. Het vermoeden is dat hij toch niet dronk door de slechte nierwaardes - die dus steeds slechter werden omdat hij niet dronk. Hij is normaal ook helemaal niet kieskeurig kwa voeding; vandaar dat het ook gewoon echt gek was dat hij de waterige slobber liet staan.

Hij is nu sinds maandagavond van het infuus af, het hooi wordt nu verder opgebouwd en de fibrefeet wordt wat afgebouwd. De nierwaardes blijven gelukkig nu heel stabiel op 168 - die waren vorige week 280..

Hopelijk blijft deze stijgende lijn zich voort zetten en krijgen zijn darmen, nieren longen en maag ( :Y) ) geen terugval. Alles heeft bij hem een enorme klap gehad van de complicaties na de operatie. Dat hangt natuurlijk ook weer allemaal samen…

Hij krijgt nu ook alvast zijn eigen hooi (dus elke twee dagen zit ik met een baal in de auto, haha) om een grote overgang van voer tegen te gaan. Het krachtvoer zal ook gemixt gaan worden.

We hebben nu voor het eerst gesproken over mogelijk volgende week een keer naar huis *\o/*

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 08:33

Oh wat een fijne update! Duimen maar dat hij zo verder evolueert.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 08:37

Fijn!

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 08:44

Bedankt!!

Ja ik hoop het ook echt! Ik vind dit wel genoeg complicaties na een operatie haha… nu duimen dat de operatie zelf ook het juiste resultaat heeft gehaald :D Inmiddels was ik al vergeten waar we voor kwamen.

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:28

Wat een goed nieuws, fijn hoor!

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 20:24

Hij is weer thuis!

Het drinken bleef super gaan: vermoedelijk toch een ontbrekende prikkel na zo’n lange tijd het infuus. Inmiddels drinkt hij namelijk ook gewoon weer uit de automatische waterbak etc. Heel fijn!

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 20:28

Oh fijn, op naar een goed herstel van het probleem waar het allemaal mee begon!