Wat is er met mijn paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Re: Wat is er met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 20:02

Veel sterkte. Krijgt hij extra pijnstilling voordat hij de trailer op gaat?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 20:11

Heel veel succes! Zou een paardenvrachtwagentje misschien iets minder stress opleveren voor hem?
Hopelijk kunnen ze in Heesch de oorzaak achterhalen!

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 20:34

Wat naar dat je maatje zich niet goed lijkt te voelen.
Naast wat hier allemaal gezegd is (onderzoek naar o.a. hals/rug/ppid/pssm) vind ik dit beeld ook herkenbaar bij paarden met Lyme. Misschien niet zo extreem, maar als al het andere uitgesloten wordt, zeker een optie om te onderzoeken.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:17

Succes morgen! Hopelijk krijg je duidelijkheid!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:26

succes vandaag!

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:09

Heeft hij al eens een periode dexamethason gehad?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:18

Als ik het goed begrepen heb, ga je vanmiddag naar de kliniek. Succes! Ik hoop dat er wat uit komt waar je wat mee kunt.

Een paard dat ook zulk gedrag vertoonde had geen paniek maar pijn. Die kwam in scheuten, dus het ene moment was het paard zijn eigen lieve zelf, het volgende moment was het een bijtend agressief dier en het linke was dus dat dat binnen een nanoseconde omsloeg.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:38

Ts allereerst heel veel respect met hoe je omgaat met je paard. Hoe begripvol je bent. En wat verdrietig moet het voor je zijn hem zijn maatje zo te zien aanvallen. En je paard zo te zien lijden. Een vreselijke situatie lijkt het me.

Ik vind de reactie van de dierenarts met ogen en longen zijn goed, dus zit het tussen zijn oren, wel kort door de bocht. Ik ben benieuwd of je naar zijn kliniek bent gegaan of naar een andere kliniek.

Ik vind het ook respectvol van je dat hij oud bij je mag worden en dure grasmaaier mag zijn. Geloof me, ik herken dat, maar niet in die mate die jij het hebt. En lief ook dat je voor hem verhuisd bent naar een plek waar hij aan huis kan staan omdat het in pensionstalling niet verantwoord is.

Maar je hebt wel gelijk dat je zegt dat het voor iedereen veilig moet blijven. Ik volg je topic en hoop op goede berichten na vandaag. Sterkte.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:41

Ik duim dat je er vandaag achter komt waar hij last van heeft!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:36

Hoop dat de reis meegevallen is en je inmiddels meer te weten bent gekomen.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 20:12

Wat lief al jullie berichtjes, doet me goed <3

Vanmiddag zijn we héél de middag bij het SMDC in Heesch geweest. We voelden ons welkom en begrepen. Ze hebben hem uitgebreid klinisch onderzocht en naar aanleiding daarvan hebben ze (nieuwe) foto's gemaakt van zijn lagere halswervels en van zijn beide voorvoeten. Aanvullend nog een echografie gemaakt.

Zijn laatste halswervels zijn niet goed; Als hij zijn hoofd naar beneden zakt om bijvoorbeeld hooi te eten, gaat de 'kop' van een van deze wervels (c7) omhoog in plaats mee in de goede richting. Deze duwt dan tegen zijn ruggenmerg en dus zenuwen aan. Dat veroorzaakt neurologische reacties en (zenuw)pijn. Hierdoor is hij zichzelf in een bepaalde houding gaan houden wat zorgt voor ontstekingen in zijn hals- en borstwervels, voor botwoekering (al een flinke stulp zichtbaar op c6) en compensatie in de rest van zijn lichaam; beide voorvoeten irritatie/artrose op hoefgewricht.

In principe zouden we 3 halswervels in kunnen laten spuiten om tijdelijk de ontstekingen weg proberen te halen. Echter is het zeker dat de ontstekingen terugkomen en dit haalt de zenuwpijn en heftige reacties zodra zijn halswervel in zijn ruggenmerg drukt niet weg, daar is geen oplossing voor zeiden ze...

We laten het dus even bezinken, we staan voor een hele moeilijke beslissing. Hoofd en hart spreken elkaar tegen. Want is het eerlijk om een 'grasmaaier' te houden als hij continu als hij wil eten (grazen?) misschien een scheut krijgt aan zenuwpijn/ pijn ervaart zoals hij nu heel vaak per dag heeft? Tot hoever ga je? Ik weet het even niet meer.. ;(

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:20

Jeetje zeg, dat is niet een uitslag waar je op hoopt :(
Ik denk dat je er heel goed over na moet denken, wat eerlijk voor hem is…
Sterkte :(:)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:21

Oepf
Een eigenlijk duidelijke diagnose waar je iets mee "kunt".
De optie dure grasmaaier zou ik waarschijnlijk niet kiezen in dit geval.
Hoe moeilijk ook. Maar ik denk niet dat hij er zelf lang plezier van zal hebben

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:24

Verdorie, dit is niet het bericht dat je wilde krijgen. Maar dit is wel het bericht dat je hebt gekregen en het "mooie" daarvan is dat je nu weet wat je paard mankeert en dat je op basis van die informatie een beslissing kunt nemen. Dat betekent niet dat dat een makkelijke beslissing is, onafhankelijk van wat je beslist.

Ik zou hem in dit geval laten gaan want hij heeft zo geen paardwaardig pijnvrij leven.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:33

Ach jeetje wat een verdrietig nieuws.. Goed dat je het hebt laten onderzoeken. Alleen had je op een andere uitslag gehoopt. Veel sterkte bij het maken van een beslissing

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:38

Wat een heftige diagnose.... ergens goed dat je nu weet wat hem scheelt maar het klinkt wel heftig en definitief... Als ik dit zo lees is er naar mijn idee maar 1 keuze die je kunt maken, en dat is de allermoeilijkste...

Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst :(:)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:50

Ach wat ontzettend sneu
Maar zo te lezen heeft hij ook pijn met bijvoorbeeld grazen. Of op zijn minst, fors ongemak…
Sterkte met wat je ook besluit.
Heel verdrietig deze uitslag.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:54

Sjemig, wat heftig dit. Ik zou hem laten inspuiten met wat ze voorstellen en als hij daar erg van opknapt, heb je misschien al nieuwe info kunnen inwinnen over dit. Misschien zijn er wel giropractors, ik roep maar iets onzinnigs, maar misschien zijn er toch vergelijkbare dingen waar wel verlichting is gevonden door wat voor methode dan ook. In ieder geval veel sterkte!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:58

Dat verklaart een hoop, maar maakt het er niet makkelijker op. Zo te horen heeft jouw paard pijn, ook als hij vervroegd met pensioen is. Voor mij zou de keuze snel gemaakt zijn. Heel veel sterkte met deze moeilijke situatie!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:12

Wat verdrietig! Heel erg veel sterkte met deze enorme moeilijke beslissing!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:18

Ah wat sneu..ik denk dat je eigenlijk het antwoord wel hebt, de vraag is alleen of je het nog wilt rekken.

Hij moet wel heel erg veel pijn hebben om zo compleet om te slaan qua gedrag.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:42

Jeetje, arm dier. Wat sneu, dat zelfs eten zo’n pijn doet. Ik had hem zelf niet mee naar huis genomen maar ik snap dat je dit even moet laten bezinken.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 23:26

Het is nog niet helemaal geland maar wel een beetje. Ik voel me machteloos en verdrietig. De meelevende berichtjes (ook in PB) zijn erg lief, dankjewel daarvoor ;(

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 23:45

Wat een nare uitslag van het onderzoek, ik kan me voorstellen dat jullie je machteloos voelen, heel veel sterkte!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 00:04

Is helder waardoor het komt dat die 'kop' omhoog komt ipv de goede kant op gaat?