Paard met jeuk en over actief immuunsysteem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 15:46

_Zsazsa_ schreef:
Ik heb hier een PRE fokmerrie met deze reactie op eiwitten.
Dus merriebrok, lucerne, te rijk hooi, gras zijn hier echt een boosdoener voor haar.

Zij krijgt heel arm hooi qua suikers en eiwitten en een handje Metazoa Esparcette.
Tegen het eind van de dracht gaan we pas opbouwen met merriebrok, maar dan neemt het schuren dus ook weer toe. Ze schuurt nog wel ooit, maar echt heel veel minder dan vroeger. Gelukkig is het een sober ras en blijft ze wel altijd mooi rond op dit voerbeleid.

Oh wat fijn dat je je ervaring deelt! De manueel therapeut op de kliniek had eiwit rijk voer aangeraden omdat we haar nu op de juiste manier trekken i.p.v. trek maar in de krul en prik bij. We hebben haar toen los laten maken om een goede start te hebben en we moesten er toch zijn voor het huid en bloed onderzoek. Dus daarom kreeg ze eerst de merriebrok en extra eiwitten. We zullen dat eens weglaten om te proberen.

Ze is ook mooi rond met dikke nek van zichzelf en echt een hele knappe verschijning :j

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:49

Mijn ruin is op 12 jarige leeftijd "spontaan" begonnen met schuren. In combinatie met opzette strakke huid op de hals, wonden, opgeblazen buik, niet lekker in zijn vel. Hij kreeg al suikerarm en divers te eten. Die eerste zomer heb ik er zelf van alles tegenaan gegooid, inclusief bloedzuigers (helaas zonder resultaat, was erg duur).
Dit jaar ben ik een traject in gestapt met Eqinful en met gerichte ondersteuning van binnenuit aan de slag gegaan.
Ik was te laat begonnen, dus er was nog steeds jeuk vanaf mei. Maar met een eczeemdeken was het onder controle te houden. Nu gaan we volle vak op zijn immuunsysteem (darmgezondheid) en hoop ik volgend voorjaar duidelijk resultaat te hebben. Hij reageert er vooralsnog goed op; minder lymfatische symptomen, minder opgeblazen, meer energie. Vorige winter heeft hij ook herhaaldelijk mok gehad (voor het eerst). Nu was het ook erg nat, maar ik geloof ook zeker dat de interne disbalans enorm zijn weerslag had op hem.
Ik focus me dus volledig op het traject, dokter niet meer zelf aan en hoop in de winter en het voorjaar duidelijk resultaat te hebben.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:57

Ben je weleens met haar op pad geweest? Een paar dagen weg naar zee bijvoorbeeld? Maakt dat nog uit? Ik bedoel: wie weet zit er bij jullie gewoon 'iets' in de omgeving waar ze niet tegen kan.

Capriootje

Re: Paard met jeuk en over actief immuunsysteem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 15:59

@Leo: Bedankt voor je ervaring! Zo'n traject is voor ons ook zeker een overweging waard.

@Autumnn: Nee dat nog niet gedaan met haar. We wonen wel een paar kilometer van de kust af.

Anne200

Re: Paard met jeuk en over actief immuunsysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:24

Evt Eric Laarakker. Ik heb een paard met immuunsysteem probleem en heb dat (na heel veel andere dingen geprobeerd te hebben ) aardig goed onder controle door Eric.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:54

_Zsazsa_ schreef:
Ik heb hier een PRE fokmerrie met deze reactie op eiwitten.
Dus merriebrok, lucerne, te rijk hooi, gras zijn hier echt een boosdoener voor haar.

Zij krijgt heel arm hooi qua suikers en eiwitten en een handje Metazoa Esparcette.
Tegen het eind van de dracht gaan we pas opbouwen met merriebrok, maar dan neemt het schuren dus ook weer toe. Ze schuurt nog wel ooit, maar echt heel veel minder dan vroeger. Gelukkig is het een sober ras en blijft ze wel altijd mooi rond op dit voerbeleid.

Herkenbaar. Hier ook een spanjaard (en haar dochter ook) die jeuk krijgen van te hoog eiwit en luzerne

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 14:50

Kleine update

Sinds begin september dat de paarden van de wei af zijn gegaan hebben wij een nieuwe partij hooi gekregen. Volgens de leverancier zoals gewenst; arm aan suiker.
Omdat de jeuk nu weer erger werd ipv minder vertrouwde ik het niet helemaal en heb ik zelf een analyse gedaan en jullie raden het al: hoog in suikers.

Vanavond halen we met de vrachtwagen nieuw hooi bij een andere boer die al geanalyseerd is. De balen zijn 500 kilo dus kan even niet anders als dat mijn vader het ophaalt. Brengen kon pas begin volgende week en ik wil wel zsm over. Het gaat om alleen dit paard die er ‘last’ van heeft van de totaal 7 maar toch. Haar ‘kudde’ van 3 gaat dan meteen op het nieuwe hooi en de baal die open is voeren we op aan de andere groep.
Qua kracht voer is het helemaal uitgezocht en dat moet goed zijn dus hoop echt dat we hier na enkele weken zichtbaar verschil van gaan merken.

Nogmaals bedankt voor alle adviezen. We houden het zeker in ons achterhoofd maar voor nu is dit even de belangrijkste stap.