Tussenpeesblessure, lotgenoten gezocht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mcjv

Re: Tussenpeesblessure, lotgenoten gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 21:03

@Skessa_: Gelukkig niet kreupel erna, ik snap dat je even lichtelijk paniekje zou hebben als dat wel was na zo’n uitspatting |o

@BarbaLala: Dankje voor je ervaring! Fijn dat het bij jou zo snel is hersteld! Vroeger had je inderdaad minder hippe dingen om behandelingen toe te passen :')

———

Ik heb er vandaag voor het eerst na 7 weken weer op gezeten! Weliswaar met een stalgenootje die me vast had aan de longe voor het geval dat, maar wat voelde dit weer eventjes fijn. 10 minuutjes even rond gestapt in de bak maar ik merkte dat ze best flink werd dus de volgende keer doe ik er een streepje tranquigel bij.. Ik beperk het “erop” stappen even tot eens in de week om wat afwisseling te houden voor mij en vooral voor haar.

Zie hier de blije koppies! :))

Afbeelding

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:50

mcjv schreef:
———

Ik heb er vandaag voor het eerst na 7 weken weer op gezeten! Weliswaar met een stalgenootje die me vast had aan de longe voor het geval dat, maar wat voelde dit weer eventjes fijn. 10 minuutjes even rond gestapt in de bak maar ik merkte dat ze best flink werd dus de volgende keer doe ik er een streepje tranquigel bij.. Ik beperk het “erop” stappen even tot eens in de week om wat afwisseling te houden voor mij en vooral voor haar.

Zie hier de blije koppies! :))

[ Afbeelding ]

Super fijn! Ik heb ook vooral onder het zadel gestapt!
Aan de longe of aan de hand liep ze alleen maar te sjokken en vond ze duidelijk saai.
En ik denk ook niet dat sjokken op de voorhand bevorderlijk is voor herstel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:56

mcjv schreef:
Skessa_ schreef:
Half juli stond mijn merrie letterlijk op 3 benen. Ze wilde absoluut niet meer lopen, stond constant op de teen.
DA erbij, die dacht in eerste instantie aan een hoefzweer of breuk.
Paar dagen later fotos laten maken, was niks op te zien.
Na een paar dagen ging het weer wat beter. Ze stond wel op pijnstillers toen.
Verder niks mee gedaan, ging toen ook op vakantie.
Na ongeveer een maand stond ze weer ineens slechter, weer pijnstillers er in en na een paar dagen weer beter.

Omdat ik niet goed hoe en wat toch gebeld om een echo te maken en net de dag nadat ik gebeld had stond ze weer terug slechter. Ze bleef ook vocht houden boven de enkel.

DA geweest en ook blessure aan de tussen pees. Erg lastige plek zei hij zelf. Mijn advies was ook 6 maanden rust op een klein stukje, zodat aangalopperen niet mogelijk is. Mag ongeveer een half uurtje stappen op een zachte/gelijke bodem. Aangepast beslag en dan rond April opnieuw een echo maken.
Na die laatste keer is ze niet meer kreupel geweest. Ben 2 weken terug begonnen met laser therapie. Degene die dat doe zei wel dat ze verbetering voelde. Ik heb wat oefeningen mee gekregen om toch wat spieren te behouden en de balans.

Balen, zeg! Gelukkig heb je nu wel een juiste diagnose en weet je wat te doen tijdens de herstelperiode. Heeft jouw paard ook de blessure in de achterbenen zitten of juist voor? Ik heb soms het idee dat aan de hand daarvan ook vaak besloten wordt of ze op de box moeten of juist niet.

Fijn dat lasertherapie iets voor jullie doet. Ik heb er ook naar gekeken, maar wil eerst het ene de kans geven voordat ik aan het andere begin.

Tot april geen controles gepland?

Helaas is het bij veel dierenartsen nog steeds zo dat ze laser inzetten als laatste redmiddel terwijl ze het feitelijk als eerste moeten doen. Resultaat van shockwave is veel beter als je erbij lasert. Dierenartsen die dit afraden hebben vaak zelf geen laser.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:34

Wat fijn dat je er weer even op heb kunnen zitten TS! :) Het is zo'n opluchting als het goed gaat!

Hier gaat het gelukkig ook de goede kant op met het check ligament. Dierenarts is 10 dagen terug weer komen scannen, Ik ben vorige week begonnen met 5 minuten stappen op het harde aan de hand. En dat mag ik uit gaan bouwen tot 15.

Ik merk aan mijn paard dat hij zich echt helemaal rot verveelt. := Hij staat nu bijna 2 maanden niks te doen en dat is hij absoluut niet gewend.

Ik gebruik nu de ice vibes zonder ice en dat vindt hij heerlijk. :D Dus ik doe de icevibe om voordat ik met hem op het harde ga wandelen. En ik ben ontzttend veel met mijn paard aan het tutten, haha :D

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 17:35

@janderegelaa: hier op de kliniek doen ze ook aan high power laser! Ik ga daar binnenkort ook mee starten icm de shockwave behandelingen. :-)

@Tallie1979: ja hè! Het is zo gek om na zo’n periode weer even op je paard te kunnen zitten, het voelt bijna “illegaal” ondanks dat het mag van de behandelend arts. :+

Fijn om te horen dat jij ook weer kunt uitbouwen, dat betekend altijd iets positiefs! Dat vervelen herken ik wel, die van mij is op het moment strontchagrijnig op stal, zo ken ik haar niet, maar zodra we samen bezig zijn fleurt ze toch weer wat op gelukkig.

Ice vibes zijn volgensmij ook echt een gouden hulpmiddel bij peesblessures! Ik gebruik ze ook iedere dag, wel met ijs en dan op stand 2. Moet er soms alleen erg in houden dat ik ze oplaad. :+

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 20:48

janderegelaa schreef:
Helaas is het bij veel dierenartsen nog steeds zo dat ze laser inzetten als laatste redmiddel terwijl ze het feitelijk als eerste moeten doen. Resultaat van shockwave is veel beter als je erbij lasert.

Hoelang/hoe vaak adviseer je gemiddeld om dit te doen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 22:12

Kleine leasie 6 weken, grote leasie 10 weken. Liefst om de 3 dagen maar minimaal 2 keer per week. Er is ook een andere filosofie en die is 2 weken lang 2 keer per dag. Het probleem is alleen dat je daarna nog steeds moet revalideren en dat vergeten eigenaren echt heel vaak of ze denken te snel dat het wel goed is. Daarom liever de eerste omdat je daarin ook moet revalideren tijdens de behandeling en dan hebben eigenaren die discipline vaak beter omdat ze ook nog met de laserbehandelingen bezig zijn.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 22:55

janderegelaa schreef:
Kleine leasie 6 weken, grote leasie 10 weken. Liefst om de 3 dagen maar minimaal 2 keer per week. Er is ook een andere filosofie en die is 2 weken lang 2 keer per dag. Het probleem is alleen dat je daarna nog steeds moet revalideren en dat vergeten eigenaren echt heel vaak of ze denken te snel dat het wel goed is. Daarom liever de eerste omdat je daarin ook moet revalideren tijdens de behandeling en dan hebben eigenaren die discipline vaak beter omdat ze ook nog met de laserbehandelingen bezig zijn.

Dank voor je uitleg!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 23:46

Mijn paard heeft twee keer een tussenpeesblessure in het rechtervoorbeen gehad. Daarna nog een blessure aan de aanhechting van hetzelfde been.
Al met al ben ik denk ik 3 jaar zoet geweest...

De eerste keer heb ik weken gestapt, daarna weer opgebouwd en dat was ongeveer een jaar bij elkaar.

Na een paar maanden ging hij de wei op en kwam de blessure weer terug. Paard is niet zuinig op zichzelf.
Toen heb ik besloten te kiezen voor rust op de wei ipv boxrust en stappen.
Hij was 3 maanden op de wei geweest en bij controle helemaal geen verbetering.
Dierenarts had geen positieve verwachtingen, want hij had al meer hersteld moeten zijn. Sportpaard zou het nooit meer worden, rijpaard überhaupt twijfelachtig.

Ik ben voor een second opinion naar de raaphorst gegaan en die waren veel positiever.
Shockwave therapie gedaan (3x) en weer weken en weken stappen.
Toen heeeeel rustig opgebouwd en na ruim een jaar konden we weer.

Dat feest duurde een half jaar, ik zette hem in de paddock en hij ging compleet blij uit zn stekker. Volgende dag... kreupel.
Bleek dat hij door overstrekking de aanhechting had ingescheurd....
Tildren infuus erin en wéér stappen stappen stappen....
Dit duurde bij elkaar een half jaar en ik dacht, dit komt echt nooit meer goed en dacht, als hij maar pijnvrij kan bewegen en beetje onder zadel fun kan hebben is het al goed.
Dierenarts was wel positiever dan ik.

En hij had gelijk, we mogen bijna Z2 starten!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:43

Hier ook een pony welke een tussenpees blessure heeft gehad, linksvoor.
Heeft flink wat tijd gekost (jaar herstel in totaal, moesten eigenlijk uitgaan van 3-6 maanden werd er aanvankelijk gezegd) en meermaals shockwave therapie. Maar is daarna mooi genezen gelukkig en was daarna wel weer volledig rijdbaar. :)

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 00:17

Kleine update nog vanaf onze kant.

We stappen rustig door en zojuist onze tweede kuur van de tendiprotec+ afgemaakt. Morgen gaan we er voor de tweede keer op stappen, wel even met hulp voor onze veiligheid nog, als dat een paar keer goed gaat durf ik het wel alleen te gaan doen eens in de week. :)

Ze is momenteel alleen stront en dan ook echt strontchagrijnig. Ik vraag me bijna af of het komt door de blessure dat ze niets mag doen, want normaal is het echt een heel werkwillig en vrolijk paard, of dat ze misschien ergens anders last van heeft.

Met de dag doet ze lelijker tegen andere paarden en lijkt ze ongelukkiger te worden. Ik probeer zoveel mogelijk afwisseling te bieden voor haar koppie, maar het zet niet echt zoden aan de dijk.

Afbeelding

Groetjes van ons!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:22

Herkenbaar hoor, ik ken meer paarden die heel slecht gaan op niks mogen doen. Vooral als het normaal gemotiveerde werkers zijn die het werk leuk vinden.

Ik probeer altijd te zorgen dat ze meerdere keren per dag uit de stal komen, meerdere voer momenten, eventueel een slowfeeder of net, gebruik likits of van die grote luzerne brokken.
Zodra het kan en mag tijdens het stappen simpele grondwerk oefeningen doen, een parcoursje maken met pionnen, stretches doen. Kortom proberen het koppie ook een beetje bezig te houden...met naf magic ook goede ervaringen. Maar het is en blijft voor sommige paarden een nare periode die zijn gewoon echt blij als ze weer mogen werken.

Maar bovenal fijn dat het nog steeds de goede kant op gaat!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:31

Mijn paard werd echt super chagrijnig, zocht ook echt dingen om van te schrikken en dan compleet uit zn stekker te gaan. Hij stond altijd boos in de hoek van zn stal ook.

Terwijl het normaal het meeste brave paard is wat je ooit gezien hebt, en áltijd met zn hoofd uit zn stal stond te kijken naar alles en iedereen en daarbij ook altijd met zn oren naar voren.

Ik had gewoon zo met hem te doen, probeerde hem ook meerdere keren per dag uit zn stal te halen en dan bijv in de berm te gaan grazen, zo liep hij niet veel meer dan wat de dierenarts aangaf maar wel even wat anders dan zn stal

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 13:11

Ja, mijn paard is totaal losgeslagen nu. Zet het, als het even kan, zijn nek erop en neemt de benen, bokkend en schetenlatend in volle galop de stal in. Levensgevaarlijk gewoon.

Dus die gaat in strafkamp.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 19:37

@0000: Dankje voor de tips! Ga ik meenemen. :) het is inderdaad een beetje “afzien” en roeien met de riemen die je hebt op het moment gezien er nog niet veel mag.

@ivypower: Ze zeggen inderdaad dat afwisseling voor t koppie ook veel doet. Op een gegeven moment wordt het gewoon een vaste routine en ik denk dat dat ook wel gaat vervelen ja. Grasjes pikken doen wij ook! Maar wel als haar pet goed staat, anders kan ik er achteraan rennen denk ik. :+

@tallie1979: Hoe gaaat het nu met jouw paard? Klinkt inderdaad eng, hopelijk heb je er op het moment niet te veel last van.

———-

Hier positief nieuws! We zijn vandaag terug geweest voor weer een shockwave behandeling en een controle. Ze wordt wat stijf maar dat is ze al snel, maar het kleine kreupelheidje is zo goed als verdwenen. We mogen nu wat joggen onder het zadel, dus echt een minimaal drafje volgens schema en over 4 weken gaan we weer terug om een echo te maken.

Ze blijft me gelukkig wel verbazen met hoe braaf ze blijft, maar ik hoop dat haar humeur het ook goed zal doen als ze wat meer afwisseling heeft.

Even een “sfeerplaatje” erbij van de slapende meid met die flink aan t kwijlen was. :')
Afbeelding

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:40

Ahhh, ze was er echt niet bij hè? :(:)

Hier gaat het heel goed! Na een strafkamp is vriend weer attent. Het was niet leuk om hem zo grof aan te pakken, maar hij let nu wel weer op en zijn beleefdheid is terug, daar gaat het om :D

Zijn pees is helemaal mooi dun en koud, dus ook daar veel verbetering. Volgende week donderdag komt de dierenarts opnieuw een scan/echo maken. Hopelijk dan groen licht om heel voorzichtig weer wat te gaan doen. Paard verveelt zich te pletter. :')