Een pech jaar eerste klas

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: Een pech jaar eerste klas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 10:41

Nou dat laatste sowieso haha. Als ik me achteraf nu bedenk wat we allemaal hebben doorstaan de afgelopen vier jaar is dat best wat. Ik heb zoveel geleerd op medisch vlak ook.

Qua pensioen, als dat zou moeten, verwacht ik sowieso een actief pensioen. Lekker buiten wandelen, een drafje aan de hand, nog een beetje licht grondwerk in de bak en als hij een jolige bui heeft gaat ie maar even lekker rennen als hij dat zelf doet. Hem helemaal stil zetten gaat toch niet want hij is nog zo vrolijk en blij. Maar wie weet kan er wel meer straks. Laten we het hopen. <3

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 16:29

Cortico in een gewricht kan echt mega snel effect geven, bij een mens in een knie heeft dat soms ook dezelfde dag al meteen effect, dus denk dat z’n heup dan wel het euvel is helaas nu je zoveel voor/na verschil ziet. Hopelijk blijft hij nog lang fit.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 16:50

Goed om te weten! Dank! Ergens vervelend maar ook gewoon goed om te weten. Tegenwoordig kunnen ze een hele hoop dus wellicht slaat er iets voldoende aan om hem weer een tijd lekker op de been te houden. <3

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 17:00

Even een update! Geen idee of iemand erop zit te wachten maar anders is het voor mezelf en mijn ongeduld. :+

Inmiddels zijn we 2,5 week verder en is hij 2x ingespoten met een combinatie van IRAP en corticosteroïden. Ik moet nog tot woensdag stappen aan de hand en dan woensdag ook controle bij de kliniek. Vind het zó spannend. Nadat er bij de knie elke keer weinig tot minimaal verbetering was is dit natuurlijk wel een beetje erop of eronder weer. Ik mag nu niet met hem draven dus ik kan niet zien of het echt effect heeft al. Hij was namelijk vooral wat slecht in draf en eigenlijk prima in stap dus dat maakt het lastig nu.

Gezien hij niet op boxrust staat maar gewoon rustig in de kleine groepspaddock kan ik hem niet volledig rustig houden en ook met stappen aan de hand wordt hij wat drukker nu (hij bokte al tegen me aan van de week en deed gisteren ook stiekem even een pas of 3 in draf..) maar dat maakt wel dat ik natuurlijk toch stiekem iets heb gezien en het lijkt toch wel echt beter dan dat het was. Ik durf er niet op te hopen maar het zou zo fijn zijn als de inspuitingen wat hebben gedaan en hij nu misschien zelfs weer goed zou lopen.

Goed, ik ga hem proberen nog een paar dagen rustig te houden en dan hopen op het beste woensdag. Al zal hij dan bij de controle wel af gaan na 3 weken niks doen en die kou erbij. Wat dat betreft voelt het niet alsof ie 24 is nu. Hij is opeens ook super schrikachtig aan het worden en loopt te zwaaien met zijn hoofd als hij denkt dat hij kan gaan draven. :')

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:28

Hoe is de controle gegaan in de kliniek woensdag ? Ik hoop dat er vooruitgang is voor jullie !

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 19:44

Lief dat je het vraagt!

Helaas had ik het zelf van te voren al stiekem even bekeken maar hij liep nog steeds niet goed. Op de bewegingsanalyse was er wel vooruitgang van 30 en 50 procent of zoiets (weet de aantallen niet meer) dus op zich wel positief, maar hij loopt in draf gewoon nog duidelijk wel onregelmatig. Het inspuiten doet dus gewoon echt te weinig en ze hadden nu geen IRAP meer en het opnieuw maken is vrij duur voor de hoeveelheid verbetering die ze zagen. De dierenarts twijfelde er nog wel over maar besloot het niet aan te raden.

Het is dus gewoon echt een lastig verhaal met rechtsachter en rechtsvoor en hij zei dat we aan echt duur onderzoek moeten denken om een beter beeld te krijgen (scintigrafie, onderzoeken en foto's onder narcose, etc.). Maar ook daarbij was er 0,0 garantie dat we wat gingen vinden en ook 0,0 garantie dat als ze iets zouden vinden dat we er dan ook wat aan konden doen. Dus ook dat werd niet geadviseerd.

Wat wel? De arts hoopte dat het nu een soort restpijnlijkheid is in het heupgebied door langere tijd rust en ontlasten van de artrose plek. Ik heb dus novacam meegekregen en moet hem de komende weken heel voorzichtig opbouwen met een lage dosering pijnstiller om te kijken of we hem soepeler en weer sterker kunnen krijgen en zo te verbeteren.

Komende week dus balkjes stappen, up tempo wandelen, heuveltjes lopen, achterwaarts.. En dan vanaf volgende week voorzichtig wat draf erbij en na een week dan filmpjes sturen voor overleg.

Het is een beetje de laatste poging geloof ik en als dit niet werkt is het echt tijd voor pensioen en moet ik hem voor vervelende belasting zoals hij de smid wellicht wat ondersteunen met wat pijnstillers zodat het makkelijker gaat. Voor de rest is hij gewoon vrolijk en voorwaarts dus het is ook niet dat hij nu met flink ongemak staat of loopt hoor dus met rustig wandelpensioen kan hij zeker maar toch is het echt balen zo na 7 maanden aanmodderen.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 20:10

Alles gelezen, wat een verhaal zeg. Zo stom hoe snel dingen kunnen gaan …

Nu moet ik wel zeggen dat ik in een soortvan zelfde soort situatie gezeten heb, zelfs inslapen (ivm eventueel niet pijnvrij) was destijds een optie.
Ook problemen met lopen, er waren 3 dagen Utrecht voor nodig om erachter te komen wat er aan de hand was etc etc. (En veel meer andere DA bezoeken)
We waren uiteindelijk op het punt dat ze met actief pensioen ging, ze kon wel bereden worden maar alleen op haar tempo en geen bak ivm korte bochten.

Nu ruim een jaar later zijn we op het punt dat ze eigenlijk weer zo goed als de oude is. Buitenritten kunnen weer in alle gangen gemaakt worden etc.
Alleen geen bak, maar daar is prima mee te dealen.

Zelf ben ik best sceptisch over supplement gebruik en lees mij ook altijd goed in over de dingen die ik geef, maar ik zou je van harte deze willen aanraden:
https://www.dochorse.nl/kurasyn-trm.html
Zeg het niet snel, maar dit is echt topspul! Ze is er fitter door en loopt soepeler.
Duur geintje maar ik wil niet meer anders, een ander paard met ook een bewegingsprobleem die ik ken is er weer helemaal een jonge god mee geworden hahaha. Dat paard is ook al op leeftijd, moest eerst met pensioen maar is dankzij dat spul dan toch maar weer een beetje opgepakt.

Heel veel succes met die van jou! Met dit verhaal probeer ik te vertellen dat het ook weer de andere kant op kan draaien met wat aanpassingen haha. <3

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 20:21

O beetje jammer wel maar het belangrijkste is dat hij vrolijk is.Grondwerk is ook heel leuk en een lekker rustig stap ritje is ook gewoon genieten hoor !

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 20:52

Dank voor de tip! Ik heb toevallig net een pot kurkuma besteld dus wellicht doet dat wat. Hij krijgt verder ongeveer alles wat zou kunnen bijdragen.. Glucosamine met Hyaluronzuur, MSM, Duivelsklauw en Groenlipmossel.. :')

Vond bij de kliniek een mengsel voor oudjes met artrose en daar zat dus nog kurkuma en wat anders in dus met de black friday korting dat maar gehaald op hoop van zegen.

En inderdaad, wie weet met voldoende rust en gedoseerde beweging dat hij er over een paar maanden weer anders bij loopt maar voor nu heb ik er helaas een hard hoofd in en ben ik langzaam wel afscheid aan het nemen van het rijden en dan met name de mooie lange ritten en vakanties samen.

Ik merk helaas dat hij van alleen wandelen wel een beetje afstompt. Juist met rijden gaat dat interne vuurtje aan en ook met diversiteit in de bak maar goed daar zullen we onze weg dan ook in moeten gaan vinden.

Voor nu nog even flink duimen maar. En hopen dat zijn therapiedeken en al die supplementen op magische wijze gaan werken. :+

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 20:58

Duimen draaien dan maar je doet er in ieder geval alles aan wat je kan !

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 13:17

Ik werk tegenwoordig met lange teugels veel ernaast (kissing spines) en dat werkt echt geweldig. Je loopt naast de achterhand zodat je het paard goed kunt zien. Wij zijn inmiddels zover dat we in de hand draven, waarbij ik gewoon loop (nou ja gewoon... hij is 1.70, dus ik moet wel een beetje snelwandelen). En we doen in die jog zijgangen. Hij wordt echt merkbaar sterker. Maar ook als draven niet zou gaan, dan hebben we zoveel plezier samen met die oefeningen in stap. En ook voor de ruiter is het echt een stuk fitness. In een halfuurtje leg ik makkelijk 3,5 km af van stevig doorwandelen ;)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:19

Annemarievzr schreef:
Ik werk tegenwoordig met lange teugels veel ernaast (kissing spines) en dat werkt echt geweldig. Je loopt naast de achterhand zodat je het paard goed kunt zien. Wij zijn inmiddels zover dat we in de hand draven, waarbij ik gewoon loop (nou ja gewoon... hij is 1.70, dus ik moet wel een beetje snelwandelen). En we doen in die jog zijgangen. Hij wordt echt merkbaar sterker. Maar ook als draven niet zou gaan, dan hebben we zoveel plezier samen met die oefeningen in stap. En ook voor de ruiter is het echt een stuk fitness. In een halfuurtje leg ik makkelijk 3,5 km af van stevig doorwandelen ;)

Tof zeg! Werk je dan ook op de volte?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:42

Ik heb niet heel je topic gelezen. Ik zou geen dure onderzoeken doen, maar wel paardje comfortabel houden en hem zijn pensioen geven en wanneer hij het leuk vindt nog wat spelletjes doen, clickermethode of zo.

Ik heb een merrie die niet meer beter wordt, 13 jaar nu. Het zij zo. Ze leeft in haar kudde van 4 en vaak zie je niet eens dat ze niet rad meer is. Af en toe speel ik wat met haar, en verder mag ze gewoon paard zijn en grazen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 19:23

Als nu voorzichtig opbouwen onder lichte pijnstilling niet helpt is dat ook een beetje het laatste wat we geprobeerd hebben hoor. Het is niet anders inderdaad.

Goed dat voorzichtig opbouwen was natuurlijk niet zo voorzichtig. Was er al bang voor mij hij ging af als een raketje. :+

Hij heeft alles in ieder geval lekker los gebokt zegmaar. _O-

Dat teugelen moet ik inderdaad ook weer gaan oppakken. Dat vindt hij best leuk om te doen. Lange teugelen snapten we nog niet zoveel van samen (en is met zijn gebok nu ook niet bijster slim denk ik _O- ), maar aan de korte teugel gaat prima al. Goed idee om van de week misschien weer eens te gaan doen. :D

Nu nog een kleine week opbouwen met draf en dan filmpjes maken en de kliniek weer mee laten kijken. Spannend!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:09

Celebi schreef:
Als nu voorzichtig opbouwen onder lichte pijnstilling niet helpt is dat ook een beetje het laatste wat we geprobeerd hebben hoor. Het is niet anders inderdaad.

Goed dat voorzichtig opbouwen was natuurlijk niet zo voorzichtig. Was er al bang voor mij hij ging af als een raketje. :+

Hij heeft alles in ieder geval lekker los gebokt zegmaar. _O-

Dat teugelen moet ik inderdaad ook weer gaan oppakken. Dat vindt hij best leuk om te doen. Lange teugelen snapten we nog niet zoveel van samen (en is met zijn gebok nu ook niet bijster slim denk ik _O- ), maar aan de korte teugel gaat prima al. Goed idee om van de week misschien weer eens te gaan doen. :D

Nu nog een kleine week opbouwen met draf en dan filmpjes maken en de kliniek weer mee laten kijken. Spannend!

Zelf heb ik ook een ouder paard gehad met Cushing en artrose. Hij wilde op een gegeven moment ook geen voet meer optillen. Na de diagnose ben ik ook pracent en glucosamine bij gaan voeren. Hier is hij toen goed van opgeknapt. Met de glucosamine ben ik de eerste maanden op de hoogste dosis begonnen en pas toen ik resultaat zag overgegaan naar onderhoudsdosis. Zowel pracent als glucosamine moet je zomaar 3 maanden voor uittrekken om resultaat te zien, dus mocht je paard deze nog niet zo lang krijgen, dan zou ik het zeker nog even de tijd geven.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 22:18

Helaas zitten we al ruim 7 maanden in de medische molen. De Prascend krijgt hij langer dan dat en glucosamine was ik ook vrij snel mee begonnen geloof ik. Maar bedankt voor de tips!

Ben ook deze week begonnen met Kurkuma. Zag dat dat in de mix van het artrose supplement van de kliniek zitten dus ik dacht dat kan er ook nog wel bij. _O-

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 10:43

Update: na 2 weken rustig opbouwen vond ik er nog niet veel jofels aan, maar de kliniek vond hem toch verbeterd op de filmpjes. Ze hebben nu het advies gegeven om een week halve dosering novacam te geven en door te zetten en dan na een week stoppen en dan na 3 dagen zonde novacam weer filmpjes maken. Als ik tussentijds het idee heb dat hij verslechterd moest ik natuurlijk gelijk filmpjes maken en versturen.

Ben dus weer erg benieuwd. Aan de ene kant natuurlijk goed nieuws dat de kliniek nog steeds een hele kleine stijgende lijn ziet, maar aan de andere kant is het zo minimaal (met pijnstillers) dat ik denk dat het gewoon net als al die behandelingen hiervoor geen bal meer doet en ik hem meer aan het pesten ben met die opbouw dan dat we het samen leuk vinden. Was misschien vanuit die hoek bekeken nog meer tevreden geweest met 'stop maar gewoon en het is klaar qua behandeling'.

Maar goed een weekje weer uitzitten is natuurlijk te doen en ik hoop natuurlijk nog steeds met mijn hele hart dat die lieve pony weer fit gaat worden. Ik heb er alleen een heel hard hoofd in nu na bijna 8 maanden nadat hij stokkreupel werd. :=

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 21:14

Hannanas schreef:
Annemarievzr schreef:

Tof zeg! Werk je dan ook op de volte?

ja hoor! We doen eigenlijk alle rijbaanfiguren. Eerst gingen we vooral zwalkend de bak door, maar inmiddels lopen we een diagonaal kaarsrecht, beter dan onder het zadel :)

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 21:20

Celebi schreef:
Maar goed een weekje weer uitzitten is natuurlijk te doen en ik hoop natuurlijk nog steeds met mijn hele hart dat die lieve pony weer fit gaat worden. Ik heb er alleen een heel hard hoofd in nu na bijna 8 maanden nadat hij stokkreupel werd. :=

heel veel sterkte! Soms duurt het gewoon langer dan je zelf wilt. Ik ben nu bijna een jaar bezig met opbouwen. En ik had niet gedacht dat we weer zo ver zouden komen. Ik ben wel het afgelopen jaar gaan denken dat de notie die we hebben dat een paard pijnvrij moet zijn, misschien ook wel wat overdreven is. Ik doe zelf ook van alles met pijn en als ik zou moeten wachten tot ikzelf pijnvrij beweeg dan is dat richting sint Juttemis. Aan de andere kant laten paarden pijn natuurlijk niet snel zien, dus als je wat merkt dan is het meestal wel echt erg. Al dat getob, daar word je vooral moe van!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 21:32

Moet toegeven dat bij ons het teugelen er nog niet van gekomen is. Maar je inspireert me wel Annemarievzr!

Dat stukje van pijnvrij is inderdaad ook wat mijn dierenarts zei. Dat dieren net als wij vaak wel door willen met wat pijntjes. Het is alleen lastig dat ze niet kunnen vertellen wanneer het wel te erg wordt. Plus dat ze zelf bewegen met wat ongemak of dat wij ze belasten en laten bewegen is natuurlijk weer anders. Blijft een lastige vraag.

Ik ben inmiddels nu trouwens een week afgebouwd op hele lage dosering pijnstillers en vanaf vandaag helemaal zonder. Zondag/maandag filmpjes maken voor de kliniek en dan hopelijk voor de kerst nog even contact met ze. Spannend. Vind hem niet slechter geworden tijdens het afbouwen en hij was juist actief, blij en voorwaarts. Ook enorm soepel met achterwaarts gaan en zeker buiten wilde hij graag aan de hand draven. Lijkt me toch een goed teken.

Hou hem nu ook onder de 50g therapie liner en hij krijgt nu ongeveer een volledig assortiment supplementen dus wellicht doet het allemaal toch wel wat naast het voorzichtig opbouwen. Maar ik durf nog niet teveel te hopen.

Ik ben in ieder geval ook voorzichtig met natuurlijke aquatraining begonnen in het meertje hier bij stal. Eerst aan de hand maar vandaag ook heel eventjes erop gegaan zodat hij iets dieper kon. Was eigenlijk voornamelijk voor de kerstfoto's die ik wilde maken van hem. Die pony vond het zo onwijs leuk. Hij stond alleen maar te stampen en spetteren en hij had zoveel plezier. Deed me echt even goed om hem zo te zien. <3

Afbeelding

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 21:48

Hoe gaat het nu ? Is er een verandering zichtbaar op de filmpjes ?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 22:05

Lief dat je het vraagt!

Maar.. hij bleef even goed zonder medicatie en ik had echt weer een klein beetje hoop. Alleen ik werd ziek, kon minder met hem doen, waardoor hij dus een aantal dagen minder heeft bewogen. Daarnaast werd er ook een nieuw paard in de kudde gezet van de week (lief beestje trouwens, doet niks) waardoor mijn oudje toch even aan de hol ging. Hij moest even stoer doen.. Dus toen ik gisteren eindelijk filmpjes kon maken van hem zag ik meteen dat het minder was en vandaag contact gehad met de kliniek en die zagen hetzelfde.

Maar we weten nu dus niet zeker of het komt door het stoppen met de pijnstillers (wel meest logische natuurlijk) of doordat hij minder bewogen heeft en stijver is (al staat ie wel 24/7 buiten in de kudde, maar niet enorm groot) of dat hij zich toch bezeerd of overbelast heeft bij de inscharing. Advies van de dierenarts was om hem voor de zekerheid toch nog even kort een paar dagen novacam te geven en dan na een paar dagen stoppen opnieuw video's maken in de hoop dat het toch van de inscharing is en de komende dagen wel te blijven bewegen, maar wel met mate en weer erg voorzichtig.

De moed is dus weer een beetje mn schoenen in gezakt en ik hoop echt op het beste maar ik denk dat ik hem niet meer er bovenop ga krijgen. Zo balen. Maar we zetten nog eventjes door.

Hij was vandaag in ieder geval enorm blij met wandelen en ik heb aan de hand rechtuit buiten de drafjes gedaan die de kliniek aangaf. Scheelt weer belasting ipv op de volte ook en hij vindt dit zoveel leuker. Zolang hij dat zelf nog wil is dat in ieder geval fijn en in stap lijkt hij gelukkig echt geen ongemak te hebben en hij weerhoudt zich er ook niet van om even een klein drafje te maken in de kudde dus het valt gelukkig allemaal wel mee maar als hij niet beter gaat worden dan dit houdt de belasting verder wel echt op denk ik.

In ieder geval nog een leuk fotootje van vandaag in de mist:

Afbeelding

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 23:06

Het is ook koud weer en dan druk gedaan.Hopelijk dat het van de zomer een heel stuk beter gaat.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 23:14

Ja al staat ie netjes warm onder een dekentje en met artrose in de heup blijft dat een stuk warmer natuurlijk dan een plek lager in de benen. En de hele zomer is hij niet goed geweest helaas. Ik hoop ook nog steeds dat hij richting het voorjaar 'magisch' opknapt maar ik denk het niet meer.. :n

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 13:47

Nog een update voor eventuele meelezers en anders voor mezelf. :')

Ik heb pony weer afgebouwd van de novacam en helaas weer niet goed. Maar wel beter dan vorige keer. Er lijkt dus nog steeds een hele kleine stijgende lijn te zijn, maar het is zo minimaal..

Advies van de dierenarts was nog 3 weken doorgaan met voorzichtige belasting gericht op het ontwikkelen van spierkracht in de achterhand om te kijken of dat toch helpt om de artrose te ondersteunen. Maar wel heel goed blijven monitoren of hij stabiel blijft, verbeterd en zeker niet slechter wordt. Met dat laatste moet ik natuurlijk meteen stoppen. De focus ligt erop om te blijven kijken hoeveel hij zelf wil bewegen en hem niet teveel te moeten dwingen. Vooralsnog wil hij buiten bijvoorbeeld heel graag draven en in de bak ook. Longeercirkel niet, dus dat probeer ik te beperken. Veel rechtuit, wat heuveltjes, balkjes, achterwaarts, naar het water. Wel blijven bewegen dus, maar het moet natuurlijk echt geen pony pesten worden door hem maar te blijven pushen met ongemak. Goed aanvoelen en monitoren.

Voorlopig is hij blij en wil hij af en toe nog een bokkensprong maken. Hij rolt soepel, staat nog makkelijk op, slaapt, eet onbeperkt, staat tussen vriendjes en vind zeker buiten wandelen en draven aan de hand geweldig leuk. En spetteren in het water is zijn favoriet. Dus voorlopig nog blij genoeg om nog even te proberen. :j

Maar er is wel een hele grote kans dat hij niet meer gaat verbeteren helaas en de kliniek zei ook al dat verder onderzoek kan, maar heel duur is, we richting onderzoeken onder narcose gaan en het de risico's en het geld niet meer waard zijn. Helaas. Y;(