Vreemde bult onder buik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Vreemde bult onder buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:45

Koorts, hoofdpijn waarschijnlijk (oren), vocht vasthouden, niet eten.

Is echt spoed! Hopelijk kan de DA snel komen.

Het kan een onschuldig virus oid zijn maar er kunnen ook andere zaken aan de hand zijn. Een DA kan dit het beste beoordelen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 11:05

ik hoop dat de dierenarts snel kan komen. Zeker met koorts erbij klinkt het niet fijn. Veel beterschap voor je paardje. Heb je geen halster die je los kunt maken zodat het niet over de oren hoeft te worden getrokken?

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 11:37

De dierenarts is net weg. Hij had nu 39,4 koorts. Hij kreeg antibiotica en een koortsremmer ingespoten. Ze zegt dat de koker heel dik en warm is en ze wil deze onder verdoving schoonmaken maar dit kan nu niet omdat de koorts dan nog zal stijgen. Ze zegt dat ik hem in de gaten moet houden en dat ze maandag zal terugkomen. Intussen moet ik morgen een pasta aan hem geven en 2x per dag een zakje poeder. Ze weet niet wat de oorzaak is en ze vindt het vreemd want vaak hebben paarden wel eens een dikke koker maar geen koorts.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 13:45

Hopelijk knapt hij snel op!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 13:46

Hopelijk helpt de medicatie :(:)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 13:49

Ik ga duimen dat hij snel opknapt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 14:12

De koorts klinkt als een ontsteking.

Hopelijk helpt de medicatie.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 18:50

Elisa2 schreef:
De koorts klinkt als een ontsteking.

Hopelijk helpt de medicatie.

Ik hoop het ook. Maandag komt ze opnieuw dan laat ik iets weten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:01

Beterschap gewenst hopelijk gaat het snel beter!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:04

woemp schreef:
De dierenarts is net weg. Hij had nu 39,4 koorts. Hij kreeg antibiotica en een koortsremmer ingespoten. Ze zegt dat de koker heel dik en warm is en ze wil deze onder verdoving schoonmaken maar dit kan nu niet omdat de koorts dan nog zal stijgen. Ze zegt dat ik hem in de gaten moet houden en dat ze maandag zal terugkomen. Intussen moet ik morgen een pasta aan hem geven en 2x per dag een zakje poeder. Ze weet niet wat de oorzaak is en ze vindt het vreemd want vaak hebben paarden wel eens een dikke koker maar geen koorts.

Fijn dat de dierenarts is geweest. Hopelijk voelt hij zich wat beter door de medicijnen en kan ze maandag goed verder kijken.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 10:31

mavantos schreef:
woemp schreef:

Fijn dat de dierenarts is geweest. Hopelijk voelt hij zich wat beter door de medicijnen en kan ze maandag goed verder kijken.

Voorlopig wil hij nog steeds geen hooi eten. Enkel korrels. Zijn koorts is wel onder controle met de medicatie. De dierenarts vermoedt dat het een probleem is aan zijn koker die ervoor zorgt dat hij zich nu zo slecht voelt. Wat ik wel vreemd vindt, is dat hij ook niet aan zijn horen laat komen en ze heel raar houdt als hij hooi wil proberen te eten.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:32

En kauwen? Slikken? Drinken?
Gaat dat wel goed

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:34

Kan het niet zijn dat de koker een bijzaak is in dit geval? Van stilstaan en weinig bewegen kan een koker ook vrij rap opzwellen soms. En met die bult van vocht op de buik is de koker duidelijk niet het enige wat vocht vasthoudt.

Als je het niet vertrouwd zou ik denk ik in dit geval niet meer twijfelen en nog een keer de dierenarts laten komen of opladen naar een kliniek.

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:47

Ik heb ooit een shetlandpony gehad die ook niet meer wilde eten, sloom en een bult onder zijn buik kreeg. Hij had ook een heel hoge en onregelmatige hartslag. Hij bleek een hapje genomen te hebben van een blad van de vingerhoedsplant. Een vergiftiging dus...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:50

Ik denk zelf ook dat de koker bijzaak is, zijn de lymfeklieren opgezet achter de kaak? Het klinkt als hoofdpijn en ik ben ook wel benieuwd of hij nog goed kan kauwen, slikken en drinken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:20

Zit er wellicht iets in het hooi....? Eten andere wel echt goed van dezelfde baal? En hebben die geen klachten...? Wil hij geen ander hooi? En grazen...?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:36

Vocht in de buik en ik de koker klinkt mij meer als een symptoom in plaats van een oorzaak. Is er bloed afgenomen? Een virus kan zoiets namelijk ook veroorzaken.

Probeer eens wat andere ruwvoer aan te bieden. Bijvoorbeeld een ruwvoermix of een baaltje hooi van een andere partij. Of gras.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 13:18

Wij hebben hetzelfde gehad met onze PRE. Goed dat je de dierenarts erbij geroepen hebt, want dit kan heel snel verergeren en zelfs fataal aflopen. Bij Ed liep de koorts snel op naar 40 graden en zijn darmen zijn twee keer gestopt met werken. Het was echt een vreselijke situatie. Door het oedeem onder zijn buik kon hij niet meer liggen en dus werd hij oververmoeid. Lopen ging steeds minder en hij kon niet meer uitschachten, dus plassen was een verzoeking. Een oedeem komt nooit zomaar, het kan verschillende oorzaken hebben en is een gevolg van onderliggende aandoeningen. Het kan vele oorzaken hebben, het kan bijvoorbeeld het hart zijn, buikvliesontsteking of iets mis zijn met de darmen. Alvast 1 waarschuwing, als je niet de onderliggende oorzaak weet, doe dan in ieder geval GEEN lymfedrainage. Want als het hart de oorzaak is dan vererger je de problemen.

Hij heeft 2 x een terugval gehad met dik 40 graden koorts, dus ik had bijna een abonnement op de dierenarts, elke dag temperaturen is een must. Want hij kon van de ene op de andere dag van 37 graden zo naar 40 graden koorts gaan.

Ik heb het oedeem uiteindelijk (in samenspraak met de dierenkliniek) weg kunnen krijgen door naast wat hij kreeg van de dierenarts, regelmatig kleine stukjes te wandelen en hem te ondersteunen met kleefkruid en brandnetel. Ook luzerne werd aanbevolen ondanks dat PRE’s het daar niet altijd goed op doen, moest het nu helpen om het oedeem te laten slinken. Ook kreeg hij berkenblad en wilgenblad.
*de kruiden niet langer dan 5 weken voeren.

We hebben hem echt voor de dood weggehaald en het heeft zeker 2 maanden geduurd voordat hij weer de oude was, maar hij heeft het gered. Nu houd ik zijn buik nauwlettend in de gaten en zodra ik weer wat verharding zie of voel, direct weer kleefkruid en brandnetel erin. Het blijft dus een punt van aandacht voor de rest van zijn leven.

Zijn enorme oedeem. :n
Afbeelding

Nu :)
Afbeelding
Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 16:15

Als het goed is zal een therapeut zeker geen lymfedrainage geven als de oorzaak niet bekend is.
Of althans: dat zou niet mogen gebeuren

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 16:27

Geef je je paard nu wel vloeibare vezels als in geweekte grasbrok, fibrebeet of seniores priores? Dat heeft hij wel nodig als hij geen hooi eet.

Klinkt me eerlijk gezegd wel zorgelijk zoals je zijn situatie beschrijft, en de pijnlijke oren en koorts zijn erg vreemd, zeker omdat hij nu antibiotica en ontstekingsremmers krijgt.

Ik zou de dierenarts morgen zeker weer laten komen. Heel veel beterschap.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:26

Sterkte TS. Hoop dat je paard vandaag wat meer is opgeknapt.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:45

Sterkte TS , hoop dat de koorts in ieder geval snel wat zakt.

Verder lees ik mee , omdat mijn pony sinds donderdag ook wat vocht onder z'n buik heeft hangen en ik geen idee heb hoe en wat. (Dierenarts was er bij )

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:15

Hoe gaat het met je paard, TS? Hopelijk positieve ontwikkelingen.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 09:50

senna21 schreef:
Hoe gaat het met je paard, TS? Hopelijk positieve ontwikkelingen.

Hij is inmiddels helemaal terug de oude

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 10:08

Muze schreef:
Als het goed is zal een therapeut zeker geen lymfedrainage geven als de oorzaak niet bekend is.
Of althans: dat zou niet mogen gebeuren

Klopt en al helemaal niet bij koorts.

Zijn koker loopt vol vanwege het oedeem onder zijn buik. Heeft de dierenarts naar zijn hart geluisterd?