Diarree paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

floortjeRein

Re: Diarree paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 19:07

Ik denk idd dat het minder bewegen en meer hooi zeker verschil maakt! Al moet ik zeggen dat de mijne buiten sowieso extreem lui is, zowel op de paddock als wei staat hij eigenlijk alleenmaar stil Alleen op de wei staat die te eten en op de paddock niet.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 20:06

Op de wei doen ze hapje stapje. En lopen de meeste paarden de hele dag wat heen en weer.
Bij het hooi staan ze echt stil. En een paddock nodigt meestal ook niet echt uit tot bewegjng. Dus de beweging zal flink minder zijn verwacht ik nu hij niet meer op de wei staat.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 20:37

Ook al zit er weinig zand in de mest, een kuurtje psyllium kan nooit kwaad, de darmflora knapt er vaak ook van op. Gewoon doen en kijken hoe de mest na een paar dagen eruit ziet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 21:34

floortjeRein schreef:
ik heb net zijn mest gecontroleerd, hier zat echt heel weinig zand in, echt een klein puntje maar

Als er zand te zien is zou ik altijd een zandkuur geven, beter nog is even de echo door de VA aangezien jouw paard ook echt mest klachten heeft.
Ook al zitten ze vol zand, het komt er niet altijd in grote hoeveelheden uit, soms zelfs helemaal niet. Maar als er zand te zien is, zit het er dus wel in.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 11:05

Lindsey_99 schreef:
Ook al zit er weinig zand in de mest, een kuurtje psyllium kan nooit kwaad, de darmflora knapt er vaak ook van op. Gewoon doen en kijken hoe de mest na een paar dagen eruit ziet.

Ga vandaag met de psyllium kur van vitalbix beginnen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:54

Doe je goed, kan nooit geen kwaad.
Hopelijk heeft het effect

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:35

Ik zou me er niet zo druk om maken hoor, ik denk dat een zandkuur nooit kwaad kan, en eventueel ontwormen/ wormenonderzoek ook niet maar zo lang hij er niet ziek van is zou ik het gerust nog even aan durven kijken zeker aangezien je beschrijft dat de mest wisselend is, ene keer wat dikker andere keer wat dunner.
Wat ik ook wel is doe is iedere dag een flesje yakult door het voer. Dat werkt hier altijd perfect.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 08:41

Hoe gaat het nu?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:38

floortjeRein schreef:
Lindsey_99 schreef:

Ga vandaag met de psyllium kur van vitalbix beginnen

Zorg wel dat je voldoende geeft, de meeste mensen geven veel te weinig.
1 week lang 500 gram per dag, heb je zand bij de mest dan mag je 2x 500 gram geven.
En geef de zaadjes, geen husk.
Beterschap!

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 23:15

Hi Bokkers, ik heb hem 7 dagen een zandkur gegeven, tot en met afgelopen vrijdag. Zijn mest is afwisselend nogsteeds veelste nat. Er zitten wat drollen met vorm tussen, maar afwisselend ook nog diarree. Ook merk ik dat hij veel meer drinkt dan normaal, gelukkig ook maar want ik wil niet dat hij uitdroogt, maar het valt me wel op! Wat kan ik naast een zandkuur nog meer doen?

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 23:19

ik merk ook dat hij niet helemaal lekker in zijn vel zit. Hij is wat zenuwachtiger dan normaal, heeft super veel moeite met stilstaan op de wasplaats en is mega alert op geluid. Hij schrikt niet echt ofzo, maar ik merk wel gewoon een onzekere energie van hem afkomen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 23:22

Naast de standaard zand en wormen, kan ook maagproblemen voor diaree / slappe mest zorgen.
Overleg met de DA qua hoe nu verder, die kan ook eventueel meer zeggen over hoe goed de vertering is en of er andere opties zijn om mest structureel beter te krijgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 23:35

Wordt het nu geen tijd om de veearts te bellen? Hij staat nu al bijna 14 dagen zo en het wordt er niet beter van.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 00:10

Diaree is lastig he

truiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 00:17

Mijn jongste had vorige week ook echt diree. Spoot er echt uit.
Ook echt getwijfeld om dierenarts te bellen.
Heb een kuur van 5 dagen van vitalstyle 100 gram darmbalans geven en alleen hooi na drie dagen al verbettering en nu heeft ze weer mooi keutels.nu beetje bij beetje eigen voer toevoegen tot normale hoeveelheid. Tot nu doet ze het super

Wie weet is dit ook iets voor u Hopelijk knapt ie snel weer op.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 00:57

truiska schreef:
Mijn jongste had vorige week ook echt diree. Spoot er echt uit.
Ook echt getwijfeld om dierenarts te bellen.
Heb een kuur van 5 dagen van vitalstyle 100 gram darmbalans geven en alleen hooi na drie dagen al verbettering en nu heeft ze weer mooi keutels.nu beetje bij beetje eigen voer toevoegen tot normale hoeveelheid. Tot nu doet ze het super

Wie weet is dit ook iets voor u Hopelijk knapt ie snel weer op.

wat fijn dat het al beter gaat!! Is darm balans ook een psyllium kür? want die naar de mijne komende weken weer niet hebben. Gelukkig komt het er bij hem niet echt uitgespoten maar blijft het een echt te nat. het is al wel iets beter geworden van de zandweg kur van vorige week, maar nog niet het resultaat dat ik hoopte

truiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:08

Is een kuur van probiotica

Is een krachtige kruidencombinatie (met o.a. zoethoutwortel en mariadistelzaad) met prebiotica en probiotica ter stabilisatie van de spijsvertering van paarden en pony's. Het kan preventief, tijdens of na een spijsverteringsstoornis worden toegepast. De krachtige kruiden, prebiotische vezels en probiotica zijn goed voor een normale darmfunctie en ondersteunen de darmflora.

Echt super spul

Even googlen wordt ve veel gebruikt voor veel problemen of overgang

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 22:17

truiska schreef:
Is een kuur van probiotica

Is een krachtige kruidencombinatie (met o.a. zoethoutwortel en mariadistelzaad) met prebiotica en probiotica ter stabilisatie van de spijsvertering van paarden en pony's. Het kan preventief, tijdens of na een spijsverteringsstoornis worden toegepast. De krachtige kruiden, prebiotische vezels en probiotica zijn goed voor een normale darmfunctie en ondersteunen de darmflora.

Echt super spul

Even googlen wordt ve veel gebruikt voor veel problemen of overgang

Kuur is besteld! Komt zaterdag binnen, hopelijk gaat het zijn werk doen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 13:08

floortjeRein schreef:
Hi Bokkers, ik heb hem 7 dagen een zandkur gegeven, tot en met afgelopen vrijdag. Zijn mest is afwisselend nogsteeds veelste nat. Er zitten wat drollen met vorm tussen, maar afwisselend ook nog diarree. Ook merk ik dat hij veel meer drinkt dan normaal, gelukkig ook maar want ik wil niet dat hij uitdroogt, maar het valt me wel op! Wat kan ik naast een zandkuur nog meer doen?

Je paard staat nu ongeveer een maand met mestklachten. Met de zandtest blijkt je paard zand in de darmen te hebben. En de zandkuur heeft niet afdoende geholpen.
Op de vraag het niet eens tijd wordt om naar de veearts reageer je niet en je blijft zoeken naar andere voeropties.
Maar dat is wel een vraag uit je OP. Waarom wil je niet naar de veearts?

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 13:11

Babootje schreef:
floortjeRein schreef:

Je paard staat nu ongeveer een maand met mestklachten. Met de zandtest blijkt je paard zand in de darmen te hebben. En de zandkuur heeft niet afdoende geholpen.
Op de vraag het niet eens tijd wordt om naar de veearts reageer je niet en je blijft zoeken naar andere voeropties.
Maar dat is wel een vraag uit je OP. Waarom wil je niet naar de veearts?

Snap ik! ik heb de DA wel gebeld, maar omdat zijn mest afwisselde diarree en dan weer redelijk goed is en hij verder fit is, vond de medewerkster aan de telefoon het prima om het even aan te kijken. Maar ik wil hem graag wel helpen in de tussentijd, want ondanks dat hij niet mega diarree heeft, vind ik zijn mest wel te nat en moet dat toch ergens vandaan komen

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 13:30

Wanneer was de laatste wormkuur?
De pramox is nu weer aan de beurt.

Ik had het eigenlijk niet verwacht omdat ze vrij recent nog een andere wormkuur hadden gehad(ivm aarsworm).
Maar toch kwamen er bij iris best wat spoelwormen af. Nog wel de "kleintjes".
Maar spoelworm is spoelworm.....
Ca 20 uur na de wormkuur begon ze met extreme dunne mest...
En na de allerdunste vloeibare bende kwamen er weer normale ballen uit.

Hiervoor had ze wisselende mest waardoor ze al een kuur had gekregen ivm zand.
Maar alsnog had ze af en toe een dunnere mest erbij. Nog geen diaree Maar ook niet mooi.

En omdat het toch pramox tijd was... die erin gegooid....

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 20:23

Je hebt al veel tips gehad! Ik wil daar de Pavo Guthealth nog aan toevoegen.

Mijn paard had vorig jaar een ontstoken darmwand en zand in zijn darm. Beetje kip-ei verhaal of de darm geïrriteerd is geraakt door het zand of het zand niet goed weg kon door de geïrriteerde darm.

Wij hebben om van dat zand af te komen echt fors meer van de zandkuur gegeven dan aangeven op de verpakking.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 21:06

Hoeveel psyllium gaf je per dag tijdens de kuur?

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 21:09

Wat er op de verpakking stond bij het kopje ‘zand aangetroffen in de mest’ dus een hogere dosering voor 7 dagen. Wat dat precies was weet ik niet meer! in ieder geval psyllium mash van vitalbix

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 21:19

Ik weet niet hoeveel je paard weegt maar je moet minimaal een kilo van die slobber per dag geven. Weet je zeker dat je juist gedoseerd hebt?Wanneer was je paard nog ontwormd? Maagzweren uitgesloten? En je paard krijgt echt onverpakt hooi? Geen voordroog of iets uit een pak?