Aanhoudende hoefzweer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 09:42

En paard is nu wel wormvrij? Maagzweren? Een fikse worminfectie doet een lichaam ook niet goed natuurlijk..

Ik zou echt opladen en de hele molen doorgaan.
Of inslapen, de leeftijd is natuurlijk ook wel een ding.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 09:51

Ik ben ook net door zo'n periode heen gekomen met mijn merrie. Ik wist mij ook geen raad meer. Uiteindelijk zei de dierenarts ook, of inslapen of opladen en naar de kliniek. Wij hebben vlak voor de trailerrit de hoef uitverdoofd zodat ze er toch kon staan erop.

Op de kliniek was een foto gemaakt en heeft ze pijnstillers gehad. Op de foto was de zweer duidelijk zichtbaar, terwijl 3 dagen ervoor er niets zichtbaar was. De zweer zat diep en ze hebben flink moeten graven. Helaas niet diep genoeg en kwam de zweer een paar weken later weer terug. Nu ben ik eindelijk door die periode heen en begint ze goed aan te komen. De hoefwand is wel volledig weggebroken aan die kant en daar zijn we nog mee aan het strugglen, maar met tijd komt dat wel weer goed.

Het gevaar van die diepe zweren is dat het hoefbot ook aangetast kan worden en dan heb je echt grote problemen. Dus wil je echt aanraden om die hoef uit te verdoven en naar de kliniek te rijden.

Heel veel sterkte!

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 09:58

DPTomboy schreef:
Mijn ervaring met een vergelijkbare situatie had de afloop dat ik mijn paard in heb laten slapen.

Wat leek op een hoefzweer in het linker achterbeen werd enkel erger. Het begin met enkel de teen belasten en eindigde in ondanks bute en metacam zijn hoef de grond niet meer laten raken.

De tweede dierenarts die in erbij haalde wist de de foto's te maken waarop duidelijk zichtbaar was dat het om een botontsteking ging die het bot al aan het opeten was. Omdat het al in zo'n ver gevorderd stadium was (paard was hard voor zichzelf en omdat het zo laag zat dacht iedereen dat het een hoefzweer was), konden we niet anders dan hem laten gaan.

Ik raad je dus echt aan om zo snel mogelijk foto's te laten maken om uit te sluiten dat de ontsteking iets anders is dan een hoefzweer. Ik zou de foto's thuis laten maken als je paard het been niet meer belast, een rit met de trailer lijkt me dan erg naar voor je paard.

Hier dezelfde ervaring. Bleek ook geen zweer maar botontsteking. Paard is ook ingeslapen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 10:15

Mijn oude merrie van 31 had een hoefzweer,ook met koorts en opgetrokken staan,maar die heeft echt wel metacam gehad hoor.
Pijnstilling en ontstekingsremmer heeft dan echt wel zin toch.
Als een paard ook zo staat door pijn eten ze niet en vallen ze ook af.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 10:22

Het paard heeft op elke foto een lusteloze uitdrukking en met zoveel pijn zonder pijnstilling laten staan vind ik echt sneu. Ik zou er pijnstilling in doen en zo snel mogelijk naar een kliniek gaan. Je gaat er vanuit dat het een zweer is, maar het kan wel heel wat anders zijn. Dat ziet niemand aan de buitenkant. Heel veel sterkte hopelijk komt alles goed!

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 11:10

ManonRijck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 17:18

Rocamor schreef:
Vorig jaar mijn merrie laten rxen ivm kreupel na hoefzweer. De zweer zelf was niet (meer) zichtbaar. De baan die de zweer genomen had, wel.

Overigens bleef mijn merrie kreupel omdat zich door de zweer een keratoma had ontwikkeld.

Staat jouw paard op vlas of houtvezel?

Hij staat op stro

ManonRijck

Re: Aanhoudende hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 17:29

Bedankt voor al jullie ervaringen en tips!

Ik ben vanmorgen met Aragon naar de kliniek gegaan. Op de foto was te zien dat er boven de twee gaten die al gemaakt werken, nog iets zat.
Het gat is groter gemaakt en dan kwam er wel degelijk nog een hoop vocht uit.
Hij staat nu op een droge verharde paddock voor 10 dagen met zijn voet ingepakt. Als het verband loskomt, moet ik het heel goed proper houden.

De dierenarts vermoed dat dit komt doordat zijn hoefwand bol bekapt wordt en daardoor eerder de grond raakt dan zijn hoefrand (dit hoort het meeste gewicht te dragen).
Nu ik er op terug kijk, is zijn eerst zweer er gekomen nadat hij voor de 3de keer bekapt werd door mijn natuurlijk bekapper.
Daarvoor had hij dit nog nooit gehad bij mij.
Door de jaren heen heb ik altijd een natuurlijk bekapper gehad. Nu raadde de kliniek dus aan om toch even te kijken naar een gewone bekapper, of om expliciet te vragen om anders te bekappen.

Hopelijk is dit de oplossing om de hoefzweren te voorkomen, want dat is best makkelijk op te lossen.

Bij een paard kan je er eigenlijk niet achterkomen of hij al dan niet een darmtumor heeft.
Ik moet nu ondersteunen met ruim voldoende slobber en 1 - 2 maanden aankijken.

Zijn hoef is nu nog verdoofd, dus ik weet nog niet of hij straks, als de verdoving uitgewerkt is, hij niet meer mankt. Dat hoop ik zo erg…

Hij was ik ieder geval enorm happy omdat hij eindelijk geen pijn meer voelde en begon meteen weer volop te eten.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 17:32

Goed gedaan! Ik ga enorm voor je duimen dat hij op knapt!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 18:21

wat bedoel je met 'zijn hoefwand wordt bol bekapt'?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 18:24

Nou hij zal vast nog niet rad zijn maar waarschijnlijk wel beter.. verder geen idee na je voerbeleid maar gezien dat hij vrij mager is zal ik dat opnieuw onder de loep nemen en ( tijdelijk) aanpassen en idd opnieuw testen en mocht hij nog in de grens zitten toch medicatie starten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 20:00

Oh meis, wat fijn voor jullie...!

Duimen dat het herstel doorzet! +:)+

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 20:32

Kinke schreef:
wat bedoel je met 'zijn hoefwand wordt bol bekapt'?

Ben ik ook nieuwsgierig naar, nog nooit van gehoord. Heel veel beterschap en gezien zijn schraalheid; is zijn gebit nog goed (genoeg)?
Op de foto van mei ziet hij er prima uit.

Ik zou hem wel bijvoeren met grasbrok, coolstance copra etc als je dat nog niet doet, naast onbeperkt goed hooi en een vitaminebrok, en voorzorgshalve laag in suiker en zetmeel vanwege de verdenking van PPID. Hij heeft meer energie nodig dan hij uit het voer kan halen de laatste maanden. En zodra de hoefzweer aan het genezen is en hij kreupelt niet meer, toch maar weer bloed laten prikken. PPid en ontstekingen gaan helaas hand in hand.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 23:46

Storytime:
Sorry ik heb niet alles gelezen, er kunnen veel redenen zijn waarom hij telkens opnieuw een hoefzweer heeft (aan dezelfde hoef?)

Maar hier 1 geval van terugkerende hoefzweren:
Het paardje zag er uit alsof het een typisch textbook cushing paard was. Krulvacht, lange vacht, hoefjes niet erg mooi maar ook niet bevangen. Slecht verharen. En testte telkens negatief voor cushing/PPID (gedurende enkele jaren). Waarden ACTH waren perfect. Ze had behalve de krulvacht eigenlijk geen andere symptomen waar ze last van had, tot ze hoefzweren begon te krijgen. Wisselde ook welke voet het was (ze mocht ook wel iets vaker bekapt worden) voor een 4e keer getest op PPID. En de waarde was nog steeds goed. Ze heeft hoefzweren gehad aan alle voeten, en ook meerdere x.
We hebben toch besloten om ze op medicatie voor PPID te zetten, en na maanden worstelen met de ene na de andere hoefzweer werd het eindelijk beter. De zweren stopten en de gaten in de hoeven konden eindelijk uitgroeien.

ManonRijck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 11:32

Voor diegene die benieuwd zouden zijn:

Aragon is er volledig bovenop!
Hij kreeg al 24/7 hooi, dus dat blijft uiteraard zo. Verder heeft hij in het begin goed voer bijgekregen om op een gezonde manier aan te komen.
Dit heb ik stelselmatig terug afgebouwd toen ik zag dat hij het eigenlijk niet meer nodig had.
Onlangs is er nog eens bloed afgenomen, een geen ppid te bespeuren! Ook zijn gebit is vorige maand gedaan en hij heeft een prachtig gebit, enkel 2 haakjes die wat bijgevijld mochten worden.

Eigenlijk al vanaf het moment dat we terug thuis kwamen van de kliniek, at hij meteen terug heel goed en was hij heel happy.
Toen hij terug in de kudde mocht, was hij zo gelukkig. Dat deed me zo goed om te zien! Ik heb mijn paard terug! Hij speelt weer enorm veel met zijn maatjes en hij wil graag werken. Dus 1 of 2x in de week mag opa nog eens aan de slag. Voor de rest staat hij overdag van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds wanneer het donker is buiten (ook al jaren).

Hij is gelukkig en beleeft zijn tweede jeugd, zo lijkt.
Paard happy, baasje happy!
Eind goed al goed voor ons dus.
Bedankt voor jullie reacties en het meedenken!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:43

fijn om te lezen dat hij er weer helemaal bovenop is gekomen.
Heb je nu ook een andere hoefsmid?

ManonRijck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 18:02

Jokonootje schreef:
fijn om te lezen dat hij er weer helemaal bovenop is gekomen.
Heb je nu ook een andere hoefsmid?

Ja, ik heb inderdaad een andere hoefsmid. Tot hiertoe gaat dat helemaal prima!