[Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Re: [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 11:18

Jeetje wat een pech zeg... Sterkte en beterschap gewenst!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 07:23

Dank jullie wel allemaal.

Het valt vrij zwaar. Ze is onwijs braaf hoor, zodra ze buiten staat of op stal als alles er staat. Maar op het moment van buiten wordt ze wel heel onrustig vanaf het 1e paard. En door de plek waar ze nu staat, echt op het pad naar aantal paddocks toe ennvoor het hek van de paddock waar haar vriendinnen staat, moet ze wel wachten tot die allemaal buiten staan. Het gaat goed als je haar snel pakt en dan alvast naar de paddocks loopt en haar vasthoudt tot alles erin staat en ze dus los kan. Maar dat kan ik van anderen niet verwachten, dus dat betekent dat we het elke dag zelf doen. Ook met binnenhalen, door die plek moet zij als 1 van de 1e. Maar eigenlijk moet haar buurvrouw tegelijk mee, anders gaat ze alsnog op stal rondjes draaien op 3 benen. Voor ons zelf geen probleem, maar van anderen verwachten is lastig. Vooral het buiten zetten. Helemaal omdat ze achter ook nog schoenen af heeft en dat wil ik niet door anderen aan laten doen, want je moet toch aan het been met de blessure zitten waar optillen niet altijd even fijn is en je haar dus haar gang moet laten gaan met hoe hoog en alles.

Ook vindt ze het op de poetsplaats staan absoluut niet fijn met been, maar in stal poetsen heeft ze nooit prettig gevonden. Zo sneu, want ze geniet altijd enorm van poetsen en flink kriebelen, maar wij hebben haar op stal altijd met rust gelaten. Haar plek dus mag ze gewoon doen wat ze wil en je merkt dat met poetsen ze dan toch wat wegloopt, of niet echt weglopen maar ze geniet er niet van. Dus doen we het maar niet, gewoon controleren elke dag en hoeven krabben maar de rest niet.

Blijkbaar is het volgen van de adviezen van de dierenarts en het vermijden van aantal dingen die ze niet fijn vindt al apart of gaat het te ver. Dierenartsen advies wordt overdreven gevonden en dat een half uurtje op de poetsplaats moet gewoon kunnen, dan kan ze daarna weer gewoon staan waar het comfortabeler is. Maar nee, wij volgen gewoon al het advies van de dierenarts want wij vinden dat geen moeilijk advies plus dat we gewoon willen dat ze beter wordt. Dan gaan we geen advies in de wind slaan, omdat dat makkelijker zou zijn. Helemaal niet omdat het oorspronkelijk echt boxrust was en paar rondjes maximaal op zachte bodem stappen, dan steken wij met alle liefde extra energie erin zodat ze iig een tijd buiten komt. En ik ga ook niet bewust dingen doen die pijn doen of op z'n minst ongemak geven alleen maar omdat ik haar wil poetsen bijvoorbeeld. Of bijvoorbeeld wassen waar ze en op beton staat en een flinke opstap moet nemen. In de tijd dat ze dachten dat het een hoefzweer was moest ze 2 keer per dag de wasplaats al op om te weken en dat kostte haar echt veel moeite. Dan ga ik haar daar nu niet voor de lol neerzetten.
Nog 2,5 week tot de 1e controle en dan kunnen we altijd nog kijken of ze qua pijn al vooruit gaat en we wel af en toe iets kunnen doen. Zelfs nu met de zware pijnstilling laat ze op die momenten ongemak zien, maar zelfs als dat niet zo was, daarvoor wel dus waarom zouden we het doen.

Maar het is dus een hele planning en toch elke keer stress. Gelukkig heb ik een aantal hele lieve stalgenootjes die alles in de gaten houden als ze er zijn en 1 belde van de week al dat ze onrustig was. Viel gelukkig mee, was rondjes aan het stappen en aan het graven, enige keer dat ze beetje gek gedaan had was door bezoeker die met paraplu bezig was en daar had stalgenootje meteen wat van gezegd, maar zo blij dat ze meteen aan de telefoon hing. Liever keer te veel

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 07:58

Fijn zulke stalgenoten die aan de bel trekken als er iets is. <3

Zou het ook helpen als je haar wat kalmerends geeft? Olivia krijgt 2 streepjes tranquigel als er wat veranderd. Dat haalt net de scherpe randjes eraf. Inmiddels staat ze helemaal zonder. Maar zeker in het begin erg prettig daar ze zich ook rustig moest houden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 08:24

Daar knalt zij op zulke momenten juist doorheen om vervolgens als ze ontspannen is bijna om te vallen, omdat ze heftig reageert op sedatie. Bij de da krijgt ze ook altijd hele lage dosis, want ze geeft zichzelf zo over dat ze echt wankel wordt.
Maar tegelijk gaat ze dus nog wel door het lint als ze denkt alleen achter te blijven, maar dan wankel en dat is nog veel gevaarlijker. Dat gebeurt namelijk al met 1 streepje. We hebben het liggen, maar voor dit stukje is het geen oplossing, helaas.

We hebben het meer liggen mocht ze buiten onrustig worden omdat ze zichzelf weer heel wat voelt. Wat normaal gesproken alsnog niks voorstelt, het is geen paard dat gek doet :') Alleen een paard die door verlatingsangst door kan slaan. We hebben eraan gewerkt en 99 procent verbeterd, maar dit stukje gaat gewoon niet meer over. En dan merk je dat als ze topfit is en vol in het werk staat dat het veel minder heftig is. Als ze of hengstig is of dus niet fit hangt ze veel erger aan de rest.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:06

Oooh ja dat is wel jammer dan, maar dan inderdaad geen optie.

Olivia een relaxte haflinger, dat scheelt ook wel. :))

Soms zou het fijn zijn als je ze dingen kon uitleggen. :Y)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 09:21

Haha Flow is ook extreem relaxed, hoor. Maanden stil staan en je kan er zo op. Alleen die verlatingsangst is lastig en die is door eierstoktumor erger geworden. In normale tijden merk je er eigenlijk niks van behalve dat ze een keer hinnikt en een rondje door de box loopt als de buurvrouw weg is. Dat is het ergste wat ze dan doet. Maar in de heftige tijden zoals nu gaat ze door echt door de box crossen, desnoods op 3 benen en moet het Luik dicht anders probeert ze daaruit te springen.
Maar 95 procent van de tijd is ze extreem relaxed en juist 1 van de paarden die de rest rustig houdt, omdat ze van weinig schrikt ook. En als ze eens gek is is het uit vrolijkheid een rondje galop en that's it.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:44

Wat een ellende zeg! Heel veel sterkte en beterschap :(:)
Fijn dat wij als eigenaar toch vaak veel eerder dingen opmerken dan mensen van buitenaf, zo ben je er gelukkig snel bij geweest en is de oorzaak gevonden!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 17:14

Stressless al eens geprobeerd (feromonengel). Bij ons paard helpt t zeker voor stress. Die heeft ook erg verlatingsangst.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 17:45

Wat lastig, ts. Kan me voorstellen dat haar emmertje de dag door sowieso aardig vol is met alles wat er aan de hand is, dus dat er nu veel minder nodig is om die emmer te doen overlopen dan anders.

Misschien kun je haar ondersteunen met bijvoorbeeld wat laagdrempelig speur/zoekwerk en/of wat lichaamsbewustzijnsdingen?

Dat laatste kan wat tricky zijn nu omdat je juist niet veel wilt vragen van haar lijf, maar ik heb wel hele positieve ervaringen gehoord van werken met bijvoorbeeld een balanskussen waar het paard met een voorbeen op gaat staan om wat meer te 'aarden'.

Maar ik denk dat wat speuren en zoeken ook een leuke manier is om wat ontspanning op te zoeken. Bijvoorbeeld door heel simpel een object te pakken (doos, handdoek, emmer, maakt niet zoveel uit) en daar wat lekkers in te leggen. Dat kun je dan uitbouwen naar meer objecten en het lekkers een beetje verstoppen, of andere geuren toevoegen (zoals een theezakje) of nieuwe smaken.

Ik weet even niet meer de exacte wetenschap erachter maar door dingen te onderzoeken op een manier die ook nog eens iets oplevert, komen er allemaal goede stofjes vrij in de hersenen (m.n. dopamine geloof ik). Wat weer super goed helpt om het zenuwstelsel te kalmeren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:11

Lastig probleem MWM.

Ik heb om die reden mijn paard naar een revalidatie plek gebracht.
Vooral omdat ik het thuis heel moeilijk goed kon aanpassen op deze tijdelijke situatie maar zeker ook omdat de DA aangaf dat paarden zich makkelijker in hun nieuwe dagindeling schikken op een onbekende plek, Dan hebben ze geen bekende aanknopingspunten om zich over op te winden.
En ik moet zeggen: mijn paard is van 24/7 buiten en cross conditie gegaan naar 3 weken boxrust zonder stappen. En doet dat wonderlijk rustig. Dat had thuis nooit zo goed gelukt omdat er dan van alles gebeurt waar ze normaal bij mag zijn.

Succes met het herstel de komende weken!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:21

Wat een verhaal, heel veel sterkte!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 09:35

Het is een tijd geleden dat ik geüpdate heb. We hebben alweer een controle op de kliniek gehad en moeten alweer bijna voor de volgende. Hopelijk krijgen we dan iets beter nieuws...

Runa, kleine oefeningen vragen zorgt bij haar juist voor frustratie nu, want ze gaat alles uit de kast halen en dat mag nu niet. Plus dat moet of in de paddock die ze spannend vindt of in haar box wat haar eigen plekje is en ik haar vooral met rust laat. Ze vindt poetsen bijvoorbeeld heerlijk, kan echt uren bezig zijn, maar in haar box draait ze binnen minuut weg. Ik ben enorm voorstander van de box haar rustplek te laten zijn enndaar mag zij dus ook aangeven wat ze wel en niet wil. Lichaamsbewustzijn is nu niet mogelijk of in ieder geval niet slim. Ze is enorm bewust van lichaam normaal, maar ze heeft op het moment zat aan het überhaupt weer op been durven staan en dat doet soms gewoon pijn nog. Zeker balanskussens is nu echt gewoon niet mogelijk, ook niet bij voorbeen. Die gebruik ik normaal regelmatig, maar ik ben nu al blij als ze gewoon 4 voeten wil optillen zodat ik ze kan uitkrabben en verzorgen. Wordt echt afgeraden, ook door de fysio. Plus dat ik dat dus ook nergens kan doen vanwege de ondergrond. Dus ik zit gewoon lange tijd bij haar in de paddock of de box en dat waardeert ze wel enorm, maakt er meteen gebruik van door te gaan liggen buiten bijvoorbeeld.
Speuren vind ik niet echt wat voor een paard. Laten scharrelen gebeurt wel door wat wortels op de grond te gooien in de box en ze doet het sowieso zelf in het stro, maar ergens iets in verstoppen zorgt voor te veel frustratie en te lomp gedrag. Dat heeft ze al met hooinet met te kleine mazen of iets als een voerbal. Plus dat we toch beperkt zijn in wat we überhaupt kunnen geven om haar niet te laten ontploffen in zowel gewicht als gedrag. De slobber moet ze krijgen voor supplementen en medicatie die ze anders niet eet, verder krijgt ze 2 keer handje krachtvoer zodat ze niet overgeslagen wordt als de rest eten krijgt. En ruwvoer en 2 wortels ofzo... Enige reden dat ze nu nog niet te rollen is is omdat ze echt een klap heeft gehad van dat virus en enorm afgevallen was.

Babootje; Supplementen hebben echt geen nut, dat helpt haar niet om rustig te blijven. Ze knalt letterlijk door sedatie heen op zo'n moment en ze krijgt altijd al een supplement wat enkel het scherpe randje eraf haalt als ze volledig in het werk staat. Zodra ze dus stil staan/zich niet goed voelt hebben ze geen nut meer. We hebben ooit al een gedragstherapeut erbij gehad voor de verlatingsangst en het is echt veel beter als wat het was, maar dit is echt 10 stappen verder als waar supplementen voor werken.

Pol; revalidatie stal past helaas echt niet meer in het budget, plus dat we het eerst gewoon wilden proberen op stal aangezien het na de operatie ook goed ging met wat aanpassingen. We zijn echt al een hele hoop geld kwijt en met huidige stalling en revalidatie stalling zouden we meer als 1000 euro per maand kwijt zijn en dat dan minimaal 3 maanden. Plus dat er nog meer kosten aan komen qua behandelingen en controles. De thuis en kliniek bezoeken voordat we bij eigen kliniek terecht kwamen waren al over de 1000 euro zonder dus een oorzaak of oplossing of zelfs echte behandelingen. := We hebben echt een flinke dierenartsenpot altijd, maar die gaat enorm hard zo.
Daarnaast zou ik niet weten waar we haar naartoe zouden moeten brengen waar wij ons goed bij hadden gevoeld en waar alles qua stalling ook mogelijk was wat zij nodig heeft. Het stuk op stal gaat gelukkig goed, omdat haar buurvrouw gewoon tegelijk naar buiten gaat en binnen komt.

-----

Helaas gaat het allemaal niet zo goed als we gehoopt hadden verder. De controle liet zien dat er nu wel schade aan het bot was, waar de 1e keer we de ct scan nodig hadden om iets te kunnen zien omdat de fotos perfect waren, was er nu op de foto te zien dat het bot ook onregelmatig wordt. Helaas kunnen we dat nog niet behandelen, want de fragmenten moeten nog vast groeien. Ze was wel vooruit gegaan qua kreupelheid. Het was van een 4/5 van de 5 naar een 3. Dus nog steeds goed kreupel, maar niet meer op 3 benen. De beschadiging aan het bot zit gelukkig niet in de buurt van de pezen, maar wat nu de prognose is hebben we het niet over gehad verder. Het was gewoon even flinke teleurstelling weer. Ze is wel ingespoten in het gewricht met pijnstilling om haar nog wat meer te helpen. Enige positieve is dat andere foto's en volledige andere achterbeen perfect zijn. Echt allemaal 1tjes, nergens iets te bekennen. Dat is toch fijn om te horen met haar bijna 15 haha.

Ze heeft enkele weken helaas wel dagelijks sedatie gekregen, maar daar zijn we ook weer mee gestopt, want ze deed alsnog gek. Dan liever volledig op de wereld als ze eens gek doet als toch wat duf. Het is 'gelukkig' alleen de tijd vanaf dat de 1e naar buiten gaat tot ze zelf in de paddock staat en naar het achterste hek gebracht is. En vervolgens als je haar eruit haalt is het de 1e paar meter. Ze vindt de plek van deze paddock vreselijk spannend, maar er is geen andere waar ze in kan die geschikter is. Ze zou eventueel weer bij de anderen mogen, als ze rustig blijft. En ik weet zeker dat ze daar rustiger is, maar er is enorm veel onrust bij die anderen dus durf ik niet aan. Want als die op elkaar gaan jagen gaat ze toch echt of mee of zich ermee bemoeien. Die onrust is waarschijnlijk wel omdat zij eruit is, maar eerst nog komende controle afwachten en als dat goed is gaan we het weer proberen. En anders vragen of er tijdelijk een draadje bij mag.
We doen het buiten en binnen zetten nog steeds zelf, dus elke dag 2 keer op en neer. Je moet haar echt naar het achterste hek brengen, waar haar paddock grenst aan de groepspaddock waar ze normaal in staat. Als ik haar bij de ingang loslaat gaat ze in volle galop daar naartoe en als ze heel gespannen is vliegt ze ook overeind en vliegen de benen je om de oren. Daarom doen we het elke dag nog zelf, we kunnen niet van anderen verwachten dat ze haar helemaal naar achteren brengen. En als je haar wel eens even aanpakt wordt ze juist gevaarlijk. Nu heeft ze altijd al gehad dat ze echt vol tegen mensen in gaat als ze haar te hard aanpakken. Ik heb daar normaal nooit zo'n last van, want heb al 5 stappen eerder gezegd dat iets niet mag. Maar met die sedatie was ze juist onvoorspelbaarder en tegelijk dus ook veel ongevoeliger. Maar daarom laten we niemand anders met haar lopen nu.
Ook met binnenhalen is die 1e 20 meter oid het probleem waar je echt touw om haar neus moet doen af en toe, zodra je daar voorbij bent loopt ze braaf mee. En ze moet helaas eerder naar binnen, de normale tijd is tot 5 uur, maar zodra het begint te schemeren wordt ze enorm onrustig. Dus we halen haar ook elke dag er zelf uit rond 4 uur kwart over 4. De uren tussendoor staat ze gelukkig wel braaf. Wel continu tegen het hek aan bij de groepspaddock, maar zo krijgt ze wel even frisse lucht en kan ze even rollen.

En omdat we nog niet genoeg pech gehad hebben werden we afgelopen weekend gebeld door de staleigenaar dat ze enorm onrustig was s ochtends, weer verhoging had en niet at. En vooral dat niet eten is een enorm rode vlag voor haar, zelfs die weken met hoge koorts bleef ze gewoon eten. Dus met mach 10 naar stal gereden, nog keer getemperatuurd en gekeken of ze wat anders wel wilde eten. Ze had haar voordroog niet op en slobber maar klein gedeelte. Krachtvoer was voor het grootste gedeelte wel op, maar niet volledig. En dat is echt raar. Maar ze viel wel meteen aan op alles wat ik aanbood, maar liet het daarna weer vallen. Bleek enorme pijn in keel te hebben, dus pijnstilling gegeven en gelukkig wilde ze daarna wel weer langzaam wat eten. Ze is nu nog niet 100 procent de oude, maar de verhoging is weer weg en ze eet haar ruwvoer op, wel wat langzamer, maar ze eet. Slobber moet ik erg nat maken, terwijl ze dat normaal niet zo lekker vindt, dus ben benieuwd of ze het zometeen op heeft.
Er is iets dit jaar waardoor ze zo enorm vatbaar is, maar bloedbeeld was weer volledig goed. Maar van paard dat 7 jaar lang nooit een virusje had naar paard dat vorige winter al paar keer net niet helemaal lekker en deze winter dus al wekenlang echt heel ziek en nu ineens weer uit het niets verhoging en echt niet lekker. En ja, deze kan nog komen dat weerstand minder is door alle medicatie en noem maar op, maar die 1e keer al niet.
We hopen op een beter 2025, want ik zit er ondertussen wel doorheen. Normaal ben ik niet zo onder de indruk van zo'n telefoontje en nu moest ik meteen tranen wegslikken :=

Maar we hebben vorige week nog wel even een foto gemaakt :+: ook al ziet ze er slecht uit qua vacht en alles, het blijft mijn knappe meisje

Afbeelding

Afbeelding

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:28

Sterkte en beterschap met haar :knuffel: zo naar als je paard opeens zo in de lappenmand ligt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:32

MyWishMax schreef:
Babootje; Supplementen hebben echt geen nut, dat helpt haar niet om rustig te blijven. Ze knalt letterlijk door sedatie heen op zo'n moment en ze krijgt altijd al een supplement wat enkel het scherpe randje eraf haalt als ze volledig in het werk staat. Zodra ze dus stil staan/zich niet goed voelt hebben ze geen nut meer. We hebben ooit al een gedragstherapeut erbij gehad voor de verlatingsangst en het is echt veel beter als wat het was, maar dit is echt 10 stappen verder als waar supplementen voor werken.

Even ter verduidelijking: Stressless is geen supplement. Het is een feromonen gel, die je in de neusvleugels aanbrengt. Feromonen zijn lichaamseigen signaalmoleculen die op grote schaal worden gebruikt in de diercommunicatie. Ze zijn onzichtbaar, maar wel herkenbaar voor het paard. Ze zijn diersoortspecifiek, dat wil zeggen dat een paard alleen paardenferomonen herkent en bijvoorbeeld niet die van een koe, hond of kat. Feromonen worden geanalyseerd door het orgaan van Jacobson. Je kunt dit herkennen aan het gedrag van het paard. Als een paard fleemt, worden de feromonen die hij/zij oppikt bij het orgaan van Jacobson gebracht.
Een merrie geeft tot enkele dagen na de geboorte van het veulen feromonen af, om een veilige en rustgevende omgeving om haar heen te creëren. Dit bevordert tevens de band met haar veulen. Volwassen paarden herkennen deze feromonen en reageren hier instinctief kalmerend op omdat het een veilig en geborgen gevoel veroorzaakt. Het werkt 2 tot 3 uur lang.
Bij ons paard met verlatingsangst merken we zeker dat hij er rustiger van wordt.
Maar dat kan natuurlijk per paard wel verschillen. De meesten die ik ken, die het gebruiken hebben er wel baat bij.

Verder is het een waardeloze situatie waar jullie nu in zitten. Met een onzekere prognose en een verminderde weerstand waardoor er ook weer van alles aanvliegt. Je doet wat je moet doen en meer kan niet en dat maakt ook dat je je hartstikke waardeloos kan voelen. Heel veel sterkte nog in de komende tijd, we duimen voor jullie voor een goede uitkomst in 2025.

Enne... prachtige foto's.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 13:41

Ik schaar het wel onder supplementen voor het gemak. Werkt hier echt 0 helaas, hierbij iig. Het probleem is ook dat het een heel braaf en chill paard lijkt, maar bij deze dingen echt van 0 naar 100 gaat. De hulp die we erbij gehad hebben vond haar ook wrl 1 van de ergste ooit. Had ze altijd al iets maar die tumor heeft het echt extreem gemaakt en na de operatie js het wel stuk minder maar erger als het was helaas. Ze is vooral gevaar voor zichzelf.

Aan de ene kant kan ik wel overal heen met haar alleen. Kan ze spannend vinden, maar niet die blinde paniek. Wedstrijden bij de rest weg andere bak in geen probleem, buitenrit afslaan bij de rest vandaan ook niet. En dan is het ook niet erg als de rest bij haar weggaat en zij achterblijft. Maar bijvoorbeeld paarden wel horen maar niet zien en dan vooral als het klinkt alsof ze draven of galoperen is echt paniek. Alleen in de box komen of blijven ook. En op vreemd terrein hecht ze zich heel snel aan de buren. Kan best box huren op wedstrijd, de 1e dag niks aan de hand. De 2e dag als ze er dus nacht geweest is begint het al een beetje. En dat is op kliniek bijvoorbeeld ook, doodbraaf, laat alles toe, staat heel rustig in de stal daar. Laat haar er een paar nachten blijven en ze pikt er 1 of 2 paarden uit die niet weg mogen. Ook al staan er nog 10 anderen, die boeien dan niet.
Hartslag gaat echt door het dak in 1 sprong van normale rust hartslag naar extreem hoog. Waarschijnlijk ook de reden dat al die dingen en zelf sedatie niet werken, die adrenaline zal het wel tegenwerken ofzo?

Bij de kliniek ook. Ze kan niet te veel sedatie krijgen want is zo chill dat ze bijna omkiepert dan. Ze geeft zich in 1 keer over en wordt dan echt wankel. Maar hoort ze een paard wat in haar hoofd klinkt als een vluchtreactie en ze is meteen weer wakker. :+ Gelukkig is ze braaf genoeg met behandelen dat ze dus ook alles toelaat met weinig haha. Dat omkieperen is geen leuke ervaring
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 23-12-24 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:57

MyWishMax schreef:
Ik schaar het wel onder supplementen voor het gemak. Werkt hier echt 0 helaas, hierbij iig. Het probleem is ook dat het een heel braaf en chill paard lijkt, maar bij deze dingen echt van 0 naar 100 gaat. De hulp die we erbij gehad hebben vond haar ook wrl 1 van de ergste ooit. Had ze altijd al iets maar die tumor heeft het echt extreem gemaakt en na de operatie js het wel stuk minder maar erger als het was helaas. Ze is vooral gevaar voor zichzelf.

Jammer is dat, maar dat kan natuurlijk.
Heb je het idee dat het misschien ook anders is bij hengstigheid? Regumate wil in dat geval de merrie ook nog wel eens makkelijker maken.
Jammer he dat je ze niet kan uitleggen dat ze zichzelf rustig moeten houden voor de eigen bestwil.
Vreselijk balen pff.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 14:07

Hengstigheid is het soms iets erger, daar krijgt ze monnikspeper voor. Regumate vinden wij echt veel te heftig, want gelukkig heeft ze dus veel minder last ervan als ze normaal in het werk staat. En buiten de hengstigheid om is het ook niet weg, helaas.

Dat is ook het enige wat je qua karakter merkt bij haar qua hengstigheid, dat ze net een tikkeltje alerter is. Maar ook vaak zat niet. Het is een heerlijke merrie juist die je altijd hetzelfde kan rijden. De monnikspeper krijgt ze meer voor het beetje gevoeligheid wat ze rond si krijgt tijdens hengstigheid dan voor dit. Alleen lijkt het soms een klein beetje extra te zijn. Hoewel dat ook weer kan door toch gevoelig op lijf en dan dus heftiger, want dat merken wij wel. Als er dus iets is waardoor ze niet fit is is ze veel erger.

Edit; en verder heb ik de mazzel dat er normaal dus geen echte problemen zijn, omdat ritme gewoon goed werkt. Met z'n allen naar buiten, normaal kan ze gewoon eerder naar binnen om te rijden bijvoorbeeld. Ik moet alleen niet rijden tijdens de tijden dat ze alles binnen halen of buiten zetten. Het kan wel, maar geeft spanning dus dan wacht ik gewoon 15 minuten. En als wij weg moeten op wedstrijd bijvoorbeeld laat ik haar wel dat kwartier mee gaan naar buiten en haal haar er dan uit of we gaan iets eerder weg :')

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:18

Wat een ellende allemaal MWM. Hoe was de vorige controle? En wanneer heb je weer controle? Verloopt het proces volgens verwachting behorende bij de blessure.

Heb je voor het revalideren ooit een revalidatiestal overwogen? Ik heb daar supergoede ervaringen mee. Mijn merrie brak echt de stal af en was bijna geneigd de box uit te springen in haar eigen vertrouwde plek als de andere naar buiten gingen. Op de revalidatiestal was de boxrust periode geen centje pijn. Door de enorme rust die daar heerst, er altijd ook andere paarden achterblijven met boxrust en gewoon ook de verandering van omgeving, maakte de boxrust ineens probleemloos. Mijn ruintje zou het denk ik veel beter kunnen verwerken, maar toen die geopereerd moest worden heb ik na de kliniek gewoon het zekere voor het onzekere genomen en ook naar de revalidatiestal gebracht.

Het is maar een idee. Ik weet hoe vreselijke buikpijn ik had van het gedrag van mijn merrie toen die geblesseerd raakte en dus boxrust en stappen mocht. Dat wens je niemand toe. Elke uitspatting krijg je een hartverzakking.

Verder geen raad maar wil je wel heel veel sterkte wensen, want wat een pech heb jij de laatste tijd met dit paard zeg!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:32

Een recuptex deken kan ook kalmerend werken. Ik ken er die er 24/7 onder staan maar dat moet je dan wel opbouwen. Het ontspant de spieren en draagt bij aan een goede doorbloeding. Nu ze wat minder beweegt kan dat ook helpen. Wellicht dat nog een idee? Misschien iemand op stal met zo'n deken die je kunt proberen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 16:10

Die heb ik al, babootje :') Staat ze al jaren 24/7 onder haha. Maar dan omdat het van zichzelf een wat stijver paard is en helemaal met hengstigheid en met die deken is dat beter. Maar helaas werkt het niet rustgevend op dit vlak haha. Het beste werkt nog om er zelf bij te zitten, dat is alleen niet zo lekker deze tijd van het jaar met een lijf dat het sowieso al niet goed doet. := :') Maar we doen het maar. Het lukt zo ook allemaal wel, maar het is vrij pittig en zou fijner zijn als het iets minder spastisch zou hoeven te zijn.

Oji, dat heb ik net allemaal in 1e bericht van vandaag geschreven haha. Revalidatie stal is op dit moment niet haalbaar met de enorme kosten die we dan per maand hebben, wat neer zou komen op meer dan 1000 euro per maand, naast de hoge medische kosten nog. En ze mag dus wel gewoon naar buiten, het enige probleem is nu de tijd vanaf dat de 1e naar buiten gaat tot zij zelf in de paddock staat en dat ik haar voor de schemer binnen moet halen samen met de buurvrouw.

Prognose is weinig over te zeggen. Mijn gevoel zegt minder positief als de 1e keer omdat toen het bot mooi vlak was en nu toch onregelmatig en we het niet kunnen behandelen tot de fragmenten vast zitten. Plus dat andere paarden die achterblijven bij haar dus weinig uitmaakt. Zij kiest 1 of 2 paarden die ze bij zich wil hebben en zelfs als die even gaan stappen of poetsen wordt ze druk. Maar op stal gaat het nu gelukkig goed, ook omdat de eigenaresse van de buurvrouw vriendin van ons is en dus enorm meedenkt.

Of het proces volgens verwachting loopt weet ik niet. We zijn nu 4 weken geleden terug geweest en toen liep ze dus wel beter, maar nog lang niet goed. Alleen de foto's waren slechter, gelukkig niet in de buurt van de pezen. We moeten nu 1e volle week van januari terug, dus nog 2 weken en dan hopelijk weer wat meer duidelijkheid.

Kijk in de ideale wereld gaat ze gewoon nu weer de groep in. Dan hoeven wij niet meer 2 keer per dag naar stal, omdat ze dan weer in vertrouwde paddock staat en dus weer door iedereen mee te nemen is en zelf meteen weer rustig is. Alleen doordat de paarden die daar nog over zijn (na de mijne is er nog 1 geblesseerd uit gegaan, flow haar andere beste vriendin) zijn op het moment ook onrustig, dus durven we het echt niet. Want Flow is altijd de leidende merrie die nooit problemen heeft met andere paarden. Zij hoeft nooit echt lelijk te doen, alleen oor verdraaien en ze gaan netjes aan de kant. Deze trap is waarschijnlijk ook gewoon pech, want er was wat onrust tussen 2 andere paarden. Wij denken dat die achter elkaar aangezeten hebben, want dat hebben we best aantal keer gezien, en dat Flow doordat ze zo beroerd was niet op tijd aan de kant is gegaan. Maar wij zijn dus bang dat als ze er nu bij komt en ze zijn nog onrustig dat Flow zich er of mee gaat bemoeien of toch eens flink gaat rennen want het is een grotere paddock. Maarja, als ze erbij staat kan ze wel tot de eindtijd staan en heb je meteen het probleem op stal niet meer. We wachten dus nog de volgende controle af. Voor haar humeur zou het beter zijn als ze gewoon weer samen met anderen kan staan. Het liefst met haar beste vriendin die nu ook alleen staat, die zijn al 8 jaar dikke vriendinnen, maar die moet ook nog even op controle eerst.

Maar het gekke is dat deze groep dus al jaren samen staan zomer en winter en dit jaar is het ineens zo onrustig. Ja er zijn wat merries weg, maar ook toen die er nog waren was het onrustig. Omdat ik er nu veel ben tijdens de buitentijd zie ik heel veel wat ze allemaal doen en het is niet het normale beeld. Normaal zag je de hele groep ook echt uitgebreid liggend slapen in de paddock met paar op wacht en dan wisselen en nu eigenlijk niet meer. Ze rollen eens, maar verder blijven ze alert en af en toe rennen of zelfs jagen. Terwijl andere jaren het echt bijzonder was als ze gingen rennen. Daarom heb ik nooit getwijfeld over Flow in de groep houden zelfs met blessures.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:47

O haha, de deken heb je al ervaring mee.
Heel verstandig om even af te wachten nog. Je weet het nooit met die paarden. In een groep - ook al gaat het nog zo goed - kan er altijd wel es hommeles zijn. En nu krijg je ook weer die K&%#@tijd met oud en nieuw.
Bij ons hebben de paarden allemaal aparte weitjes en staan ook apart van elkaar in de paddocks. We hebben wel veel paddock en de paarden kunnen er in de regel toch wel lang in ook.
Is natuurlijk ook een stal waar nog wel eens wat wisselt. Een stabiele groep is dan lastig samen te stellen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 18:37

Ja, ik ben dus geen voorstander van alleen staan. Alleen bij grote uitzondering en dat hebben we met alle paarden gedaan. De enige die tijdelijk alleen heeft gestaan is de ruin geweest die ging dekken en vechten op een stal waar ze in gemengde kuddes stonden en eigenlijk te weinig ruimte hadden. Toen we op andere stal kwamen is hij meteen weer de ruinengroep ingegaan en nooit meer problemen.

Juist met vuurwerk zijn ze hier in de groep veel braver als wanneer ze alleen staan. En vuurwerk wordt hier helaas echt naast het terrein afgestoken, want we hebben van die leuke hangjeugd die de weg, het wandelpad en het tunneltje een toffe plek vindt. Wij kiezen dus ook sneller voor een wat langere revalidatie, maar wel normaal naar buiten en in de groep, dan meteen eruit halen of binnen houden. Ook altijd groen licht van de da voor gehad, dit paard functioneert gewoon veel beter dan. Alleen in dit geval waren die 1e paar weken wel cruciaal dat ze gewoon zo min mogelijk zou bewegen en was ze gewoon nog echt ziek en zwak, plus extreem kreupel (ook al zou je in stap niet zeggen dat het zo erg was, zelfs de da schrok hoe enorm slecht ze liep vergeleken met hoe ze rondstapte). We mogen ook nog niet stappen, als ze boxrust had gehad had dat net aan 5 minuten gemogen. Net als na de operatie aan haar eierstoktumor, maar dat was ook wel zo snel mogelijk weer naar de groep toe, omdat ze daar veel braver is en door het contact ook veel fijner in de omgang blijft. En dus ook braver blijft.

Maar wat ik zeg, we hebben haar dus al 8 jaar in groepen staan en dit is de 1e keer dat er iets ergs gebeurd is en dat had net zo goed kunnen gebeuren als ze alleen gestaan had en in het hek had gehangen ofzo. Ik heb zat paarden gezien die zichzelf kapot wisten te krijgen terwijl ze alleen stonden. :+ Wij hebben juist heel weinig hommeles, maar wel altijd genoeg ruimte gehad. Zowel op vorige stal als deze. Op de paddock worden ook geen nieuwe paarden gekoppeld. Je gaat altijd met paarden de paddock in waarmee je ook in het land stond. De enige opties zijn dan of alleen of als de groep te groot is splitsen in 2 groepen. En paddocks zijn nou eenmaal kleiner als weiland helaas, maar doordat ze al heel seizoen samen hebben gelopen is er geen gedoe.
Ik heb ze ook liever op een groter stuk dan klein. Rechtuit rennen is nog altijd beter als het korte draaien en ze kunnen overal gek doen als ze willen. Alleen nu wil ik niet dat ze rent en niet dat ze zich met de eventuele struggles van de rest van de kudde gaat bemoeien. En dan is grote paddock ineens een nadeel, want ze gaat gegarandeerd rennen omdat ze zon tijd eruit is geweest en genoeg frustratie in haar lijf en hoofd heeft :') :+

Je merkt gewoon aan alles dat ze het vreselijk vindt en ze gaat echt zo snel mogelijk weer terug de groep in. Hebben er al groen licht voor, maar kunnen nu de omstandigheden nog even niet ideaal maken. Je kan ze niet sederen om weer de groep in te gooien, je wilt ze ook juist niet op kleiner stuk hebben, want te weinig ruimte is wel vragen om ellende, ook al is het niet vanwege vechten oid. Nog even 2 weken overbruggen en dan met staleigenaar gaan zitten hoe en wat handig is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 16:31

Morgen weer terug voor controle. Hoop op goed nieuws en iig verbetering. Hoe dan ook, we gaan wel proberen haar weer bij de anderen re zetten als dat kan. Zelfs als het met draadje is. Ze is doodongelukkig in de paddock waar ze nu staat alleen. Met de sneeuw stond ze in een andere met haar vriendin naast haar en haar oude buurman aan de andere kant en ze was dolgelukkig en braaf.
Nu helpt die wind ook echt niet op het moment. Zodra ze daar paar meter vandaan is loopt ze aan los touwtje mee. Ook al merk je dat ze energie te veel heeft.

Heb vannacht al amper geslapen door de zenuwen. :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:58

Spannend weer. Kan me voorstellen dat dat slapeloze nachten geeft. Ik duim voor je voor goed nieuws!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:18

Succes met jullie controle morgen.
Wat een nare rollercoaster is zo'n herstel tijd toch he.