Ik bij de DA:
Bij open wonden die diep zijn of groter dan 3 cm waarbij de wondranden niet mooi tegen elkaar aanliggen
Bij koliek of ziekte/koorts waarmee het paard niet bekend is
Kreupelheid ligt eraan dan bekijk ik eerst de hoef, is die gevoelig dan komt eerst de smid om dat dan een hoefzweer de grootste waarschijnlijkheid is. In afwachting van de smid zet ik de hoef in nat verband/Animal Intex
Bij zwelling, warmte van het been, op 3 benen zonder verdenking hoefzweer of een digitale pols bel ik de DA
Bij vage kreupelheid of onregelmatigheid gaat het paard op rust in kleine paddock en wacht ik af. Wordt het erger of is het na een week niet beter dan bel ik de DA.
Sowieso kan je altijd bellen voor overleg, de DA beoordeelt dan aan de hand van je verhaal of het spoed is of dat het in de normale ronde mee kan of dat je met wat tips verder kan aankijken.
Verder vind ik een goede relatie met je DA een must, ik ben niet van het dierenarts hoppen of shoppen, alleen als er verder gezocht moet worden dan ga ik naar een vaste kliniek. Door de goede relatie zegt mijn DA ook als het niet zijn specialiteit is.