Paard met ademen opgetrokken buik/flank

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Re: Paard met ademen opgetrokken buik/flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 18:46

De bloedonderzoeken zijn van eerder?

Ik heb beeld van mijn merrie die eerder het jaar kerngezond was ook qua bloed maar die nu toch een positieve ppid test had

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 20:23

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is allemaal achter elkaar uit een filmpje gescreend. De veearts was op dat moment op weg voor een ppid test en ze had absoluut geen koliek

Laat ik mijn hele verhaal even kalm uittikken!

Wij reden in juli namelijk nog wedstrijd en ze was oprecht topfit!

Afbeelding

7 juli raakte ze kreupel en het leek allemaal mee te vallen. Ze had op een steentje gestaan. Röntgenfoto's waren goed en we hoefde ons geen zorgen te maken. Ze mocht nee naar huis vanuit de kliniek waar ze stond voor een baarmoederspoeling. Hierdoor dacht ik ook dat ze veel afgevallen was.

Afbeelding

Begin augustus leek ze weer goed. We knalde weer en hebben nog 2x gestart.

Afbeelding

Toen trof ik haar op 27 aug stokkreupel aan in de wei.
https://vm.tiktok.com/ZIJWj919c/
Weet niet of je deze kan zien.

4 kliniekbezoeken verder
https://vm.tiktok.com/ZIJWjV1GT/

Zeker verbetering maar te weinig!

Ppid test af laten nemen en dat was ons antwoord op alle vragen.
Door de cushing viel ze af
Haar voeten gevoeliger voor ontstekingen
Helen ging langzamer en ga zo maar door

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als je haar ziet zou je der geen cushing geven, maar helaas is het echt zo.

Ikzelf herken dingen die jij schrijft en gedachtes die door mijn hoofd gingen.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 12-10-24 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-24 20:38

GabberGill, dat lijkt inderdaad op Angels symptomen zo op de foto.

Bloedonderzoeken zijn van eerder. Ik quote even een stukje eerder uit het topic:
In december toen ik naar de kliniek ben gegaan voor het longonderzoek, is ze ook getest op cushing. De dierenarts had het over een normale/maximale waarde van 45 en die van Angel was 67. Dus licht positief. Echter hoorde ik later hier op Bokt dat de test positief kan uitslaan bij stress en pijn, wat op dat moment gaande was. In februari had ik de bloedafname gepland staan voor thuis toen het goed leek te gaan, maar de DA was er op het moment dat ze zo super kreupel was die ochtend. Dus dat ging toen niet door. Hierna heb ik haar niet nogmaals laten testen.

Maandag komt de DA en ga ik ook nogmaals op PPID laten testen.

Je zou inderdaad niet zeggen dat jouw paard cushing heeft! Ben je medicatie gestart ervoor? Daar hoor je namelijk ook wisselende verhalen over.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 20:42

Ik ben benieuwd!

Het kan nooit kwaad en eerlijk mijne heeft ook al een tijdje pijn en stress, maar mijn arts zei toen dat je aan verschillende waardes kan zien hoe of wat.

Mijne is momenteel dus wel degelijk positief en dat had niemand verwacht. Alles wat er lichamelijk bij haar gebeurde was logisch of te onderbouwen.

Tot we op een bepaald punt merkte dat haar hoefgroei heel minimaal was.

Ik ben met de medicatie gestart sinds eergisteren. Je weet toch niet waar je goed aan doet. Je hebt een cushing topic hier en ik zie prachtige verhalen dus vind het het proberen zeker waard

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 23:37

Heb je al antwoord?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 23:52

Ik neig ook naar ppid.

Mijn merrie had ook vage symptomen: aan het einde van een rondje rijden moeite met ademhaling, regelmatig een opgetrokken buik en licht benauwd leek het, moe.
Bij de eerste keer prikken vergat de da te prikken op ppid ondanks mijn vraag maar kwamen er ook sterk verhoogde leverwaarden uit en ondanks dat de arts niet meer aan ppid dacht toch laten prikken: waarde boven de 200. Bingo dus.

Met een positieve noot: ik ben haar nu na een jaar pre pensioen juist weer wat op aan het pakken omdat ze met medicatie weer aardig fit oogt.

Uiterlijk had mijn merrie geen typische ppid kenmerken overigens. Ook verder nooit bevangen geweest of gekke ontstekingen gehad.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 09:47

GabberGill schreef:
Heb je al antwoord?

Nog niet. De mineralen/vitamine onderzoeken zouden wat langer duren, naar verwachting ongeveer een week (dus morgen). Zo benieuwd!

Gezien de leeftijd is PPID opzich wel logisch. Ik vind haar verder geen typische symptomen hebben, maar zoals bij Audesta zegt dat natuurlijk ook niet alles. Ik rij nu 3x in de week met haar, zoals ik eigelijk altijd heb gedaan, maar dan aangepast tempo en lengte. Dat vind ze nog steeds heel leuk gelukkig :).

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 23:56

Bij mijne had ik er ook weinig en is dit het laatste wat uitgesloten moest worden. Zelfs de kliniek had her niet verwacht

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 15:27

Het duurde iets langer maar zojuist gebeld over de uitslag:
- Normaal bloedonderzoek goed, spierwaarde licht verhoogd (560) maar niet verdacht. Lever en nieren goed.
- Vitamine E goed
- Selenium iets aan de lage kant maar niet verdacht
- Magnesium goed
- Cushing ACTH 49,3. Onder de 50 dus nog niet verdacht maar schuurt er wel tegenaan. Advies was om het eventueel over 3-6 maanden nog eens te testen.

Ik krijg de uitslagen nog opgestuurd via de mail.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 15:45

Maar dat is dan toch allemaal niet de (hoofd)oorzaak van zulke extreme dubbelslag in de ademhaling?
Vroeger geleerd dat dit beeld overeenkomt met dampigheid. Maar ik neem aan dat je astma / longziekten al hebt uitgesloten?

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 15:46

Nee precies, dit geeft 0 oorzaak aan. Longen zijn inderdaad al gecheckt en BAL-test is gedaan en was negatief.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 15:58

Allergische reactie (op wat dan ook, kan ook vocht of kou) waardoor de luchtwegen dicht slaan? Heeft hij op zo’n moment als hij staat te knijpen wel eens een luchtwegverwijderaar zoals ventolin geprobeerd gekregen?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 20:31

Mmmmmmm vreemd vreemd vreemd

Ik heb al veel meegemaakt maar meer dan wat hier al genoemd is kan ik even niet verzinnen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 20:55

Is er al geprobeerd om een deken op te leggen? :o

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 21:09

Marigold schreef:
Maar dat is dan toch allemaal niet de (hoofd)oorzaak van zulke extreme dubbelslag in de ademhaling?
Vroeger geleerd dat dit beeld overeenkomt met dampigheid. Maar ik neem aan dat je astma / longziekten al hebt uitgesloten?

Ik leerde dat ook, maar de manier van trekken met de buik doet me aan koliek denken.

TS, ik kan me je zorgen goed voorstellen, hopelijk wordt er snel een oorzaak gevonden en kan er wat aan gedaan worden.