Nu al MOK

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:44

bbpin schreef:
SandraWierda, Ik denk dat ze gemiddeld per dag rond de 1,25kg binnen krijgt. Ze is lang niet gewogen maar schat haar rond de 600-650kg (paard van 170) Ze word 4x per week bereden, 1x gelongeerd/grondwerk/wandelen en 2x rust

Dan zou ze volgens de voervoorschrift wel echt meer moeten hebben, het zou dus heel goed kunnen dat ze niet voldoende vitamines binnen krijgt die ze nodig heeft. En omdat mok voor een groot deel van binnenuit komt, kan daar misschien ook een deel van de oorzaak liggen nu ze weer in de paddock staat. Neem even aan dat ze hiervoor in het land stond met gras en daar het tekort gewoon kon aanvullen.

Citaat:
De hoeveelheid Cavalor Pianissimo hangt af van de prestaties:
Onderhoud Max. 400 g/100 kg LG
Lichte arbeid Max. 500 g/100 kg LG
Matige arbeid Max. 650 g/100 kg LG

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 20:45

Ik ga morgen een belletje raadplegen aan de DA, ben benieuwd wat de uitkomst zal zijn. Ik zal jullie up-to-date houden!

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 20:47

Citaat:

Wauw daar schrik ik wel van! Hoe komt het dan dat ze niet mager is? Ze heeft natuurlijk voldoende hooi om te vullen maar als ik zo reken zit ze er wel zwaar onder…

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:51

bbpin schreef:
Wauw daar schrik ik wel van! Hoe komt het dan dat ze niet mager is? Ze heeft natuurlijk voldoende hooi om te vullen maar als ik zo reken zit ze er wel zwaar onder…

Denk idd genoeg hooi dus vulling krijgt ze wel, maar vitamine niet voldoende van de aanbevolen hoeveelheid. Is er specifieke reden waarom je dit voer voert? Anders misschien een balancer overwegen dan hoef je maar minimaal te voeren om ervoor te zorgen dat ze wel alles binnen krijgen. Denk dat jou paard zo ongeveer minimaal 3kg per dag zou moeten hebben van dit voer :o

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 21:27

SandraWierda schreef:
bbpin schreef:

Denk idd genoeg hooi dus vulling krijgt ze wel, maar vitamine niet voldoende van de aanbevolen hoeveelheid. Is er specifieke reden waarom je dit voer voert? Anders misschien een balancer overwegen dan hoef je maar minimaal te voeren om ervoor te zorgen dat ze wel alles binnen krijgen. Denk dat jou paard zo ongeveer minimaal 3kg per dag zou moeten hebben van dit voer :o

Ja ze is een gestresst paardje, in de zomer is het nog wel te doen maar in de winter komt het echt naar boven omdat de frisheid er bovenop het wat verergerd. Meer voeren is zo geregeld dus zou dat op kunnen bouwen tot een hogere hoeveelheid. Ben dan alleen bang dat ze een bom van energie wordt haha

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 21:41

bbpin schreef:
Ja ze is een gestresst paardje, in de zomer is het nog wel te doen maar in de winter komt het echt naar boven omdat de frisheid er bovenop het wat verergerd. Meer voeren is zo geregeld dus zou dat op kunnen bouwen tot een hogere hoeveelheid. Ben dan alleen bang dat ze een bom van energie wordt haha

Zou niet mogen gebeuren bij dit voer, daar is het toch speciaal voor. _/-\o_ Als het wel gebeurt niet weer terug zetten op een beetje maar ander voer zoeken zou ik zeggen. Ik heb tijd balancer van vitalbix gevoerd, daar werden die van mij mega sloom van

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:01

bbpin schreef:
Citaat:

Als je paard goed is dan is het goed. Geen 1 is hetzelfde en die cijfertjes zijn maar statisch.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:02

SandraWierda schreef:
bbpin schreef:

Ik zou niet zoveel brok gaan voeren. Zoveel brok is ook niet goed voor een paard. Wel zou ik op zoek gaan naar een balancer, zodat je wat extra vit/min bijvoert.

Het is nu ook het seizoen van verharen, wat veel energie kost. Mogelijk dat ze daarom nu wat minder weerstand heeft.

Goed om de dierenarts even te laten checken of het echt mok is.

bbpin

Re: Nu al MOK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 14:44

Benen zijn hier nat, je kan het dus wat beter zien (huid hoort roze te zijn, ze zwarte stukken is dus het “mok” )Afbeelding

Afbeelding

Dierenarts ga ik zo bellen!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 14:47

Ik zou inderdaad ook opperen vasculitis.
Ik had er ook geen weet van, enkele weken geprobeerd met mokzalf, sudo, AB zalf, AB oraal maar geen effect. Toen een andere dierenarts en die zei gelijk ziet eruit als..
behandeld met zalf waarin cortico’s verwerkt zitten en dankzij het bokt topic veel tips gekregen zoals uit de zon houden, bescherming enz.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 15:01

Mijn oude bonte heeft precies hetzelfde, inderdaad vasculitis. Grote kans dat deze dat dus ook heeft.
Die van mij heeft er alleen in de zomer last van.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 22:53

Lijkt niet op mok vind ik.

jnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 23:10

Mijn paard had elke winter last van mok. Niets hielp! Ik ben sinds twee jaar nu kruiden (winter mix) van de paardendrogist gaan bijvoeren en de afgelopen twee jaar hebben wij er geen last meer van gehad.

https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... VYQAvD_BwE

Normaal ben ik heel sceptisch maar bij ons werkt dit echt super.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 00:15

Mok en/of mok achtige kwalen komen meestal als 1e van binnenuit .
Slechtere darm weerstand en veranderd regime in houden ( zoals nu paddock tijd ) kunnen zorgen voor deze klachten .
Zou dus en van binnen uit behandelen en buitenaf smeren

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 19:49

Was helemaal vergeten te vertellen wat de DA heeft gezegd :j

Ze heeft toch aangeraden het te behandelen als mok, 2x pw wassen met hibiscrub en de rest van de dagen met teatree shampoo. Smeren met uierzalf. Als het vrijdag niet is verbeterd komt ze opnieuw langs om te kijken hoe verder.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 20:01

Als je zo vaak wast dan verniel je de pH waarde van de huid.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:09

Van binnenuit behandelen is ook aan te raden !

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 21:10

Barb schreef:
Als je zo vaak wast dan verniel je de pH waarde van de huid.

De modder moet er toch vanaf, haar 24/7 in stal houden is echt geen optie en vind ik ook geen leven voor een paard. Teatree is volledig natuurlijk en is veel minder schadelijk als een gewone shampoo. Hipiscrub is inderdaad wat heftiger op de huid, vandaar ook dat het maar 2x pw is

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 21:10

Zinzi_jewel schreef:
Van binnenuit behandelen is ook aan te raden !

Ja ik voer nu bijna een week vitamines bij!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:16

Ik heb ooit superresultaten behaald met Cure Mok van VSM. Geen idee wat daar in zat maar de mok verdween en is nooit meer terug gekomen. Waren pilletjes.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 21:20

Suzanne F. schreef:
Ik heb ooit superresultaten behaald met Cure Mok van VSM. Geen idee wat daar in zat maar de mok verdween en is nooit meer terug gekomen. Waren pilletjes.

Ik ben er al enorm lang opzoek naar, de pilletjes zijn echt nergens meer te vinden… Alleen de vloeistof maar die blijkt minder goed te werken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:21

Ik zie het. Dan zou ik tabletjes Sulphur d6 en Graphites d6 geven. Daar bestond Cure mok uit.

Pantouftouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 07:59

Ik voer weerstand complex van Horseflex bij voor de weerstand (plus appelazijn) voor het opbouwen vsn kracht vsn binnenuit.
Op de kootholtes smeer ik Equizal op aanraden van een stalgenoot met een tinker. Erg fijn spul! Zink en teatree zit daarin en lijkt goed te werken.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 08:46

Mok is onder andere een last resource van de huid om afvalstoffen te lozen. Paarden doen dat allemaal op een verschillende manier, sommige krijgen jeuk, andere darmproblemen, weer andere worden lymfatisch, gaan hoesten, worden blessure gevoelig e.d. (natuurlijk kunnen hier ook andere oorzaken van zijn, maar dit is het beeld bij deze specifieke uitdaging).
Ik heb de cavalor even opgezocht, die bevat 32% suiker. Dat is echt veel meer dan het lijf kan verweken. Zetmelen mag je bij suikers optellen, deze worden in de dikke darm omgezet in suikers. Daarnaast zit het vol graan en restproducten.

Ik zou je voeding eens goed onder de loep nemen, ook je ruwvoer! Heb je een idee wat de suikerwaardes daar van zijn? En is het verpakt of onverpakt?

Als je echt twijfelt zeker een dierenarts erbij halen, maar bij voeding goed etiketten lezen. Dierenartsen werken vaak met sponsordeals en zijn niet allemaal geheel onpartijdig als het gaat om voedingsadviezen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 08:58

Ik vind het ook op vasculitis lijken. Er zijn weinig dierenartsen die het herkennen, laat staan de juiste behandeling voorschrijven.

De mijne heeft vorig jaar een fikse aanval gehad, ik begon het te behandelen als mok en toen werd het alleen maar erger. Na veel inlezen en met een vriendin praten die een paard met vasculitis had, ben ik gaan behandelen met zwavelpoeder en inpakken (beschermen tegen de zon). Pas toen ging het over. Nu heeft ze sinds een paar weken een of twee korstjes, weer gestart met zwavelpoeder en inpakken (zo weinig dat het met een springschoen kan). Het is alweer rustiger aan het worden.

Oh ja, ik heb ook de voeding aangepast. Zo laag mogelijk in de suikers (en zetmeel) en nooit meer luzerne. Dat laatste is een vaak voorkomende trigger, in combinatie met uv-licht.

Laatste tip: niet scheren, daarmee beschadig je de huid waardoor je het in stand houdt.

Dit is een heel uitgebreid topic waar ik veel aan heb gehad: [PW] Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Succes ermee!