Inspuiten van achteren artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 10:39

Celebi schreef:
Ja zelfde ervaring inderdaad. Alleen andere plek. Na 3 rondes IRAP niet rad, wel verbeterd. Ze vonden uiteindelijk bij de tweede scan een ingekapseld stukje weefsel die ze de eerste keer niet konden zien vermoedelijk door de uitverdovingsvloeistof. Dus bij ons is het de vraag wat dat is, of het weg kan en of het überhaupt de oorzaak van het probleem is. Door al die onzekerheden ben ik nog niet doorgegaan met mri/ct of kijkoperatie. Straks zit het er al jaren.. of geeft het weghalen alleen maar meer problemen. Ze weten het niet. -O-

Hebben ze de eerste keer meteen na het uitverdoven een echo gemaakt?
Ik heb van de dierenarts begrepen dat dat eigenlijk niet kan omdat de vloeistof van het uitverdoven het beeld kan beïnvloeden.
Dat blijkt dus ook in jou geval!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 10:41

Bij Bodegraven kun je volgens mij ook een staande mri laten maken maar dat is voor ts ook niet echt in de buurt.

Misschien interessant om naar een Duitse kliniek te gaan?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 10:48

Weten jullie nu zeker waar de pijnlijkheid vandaan komt? Als dat niet zo is zou ik een scintigrafie (botscan) voorstellen in plaats van een MRI. Een scintigrafie maken ze namelijk van het hele paard en kan je daarna precies zien waar de pijnlijkheid vandaan komt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 10:56

fransje23 schreef:
Celebi schreef:
Ja zelfde ervaring inderdaad. Alleen andere plek. Na 3 rondes IRAP niet rad, wel verbeterd. Ze vonden uiteindelijk bij de tweede scan een ingekapseld stukje weefsel die ze de eerste keer niet konden zien vermoedelijk door de uitverdovingsvloeistof. Dus bij ons is het de vraag wat dat is, of het weg kan en of het überhaupt de oorzaak van het probleem is. Door al die onzekerheden ben ik nog niet doorgegaan met mri/ct of kijkoperatie. Straks zit het er al jaren.. of geeft het weghalen alleen maar meer problemen. Ze weten het niet. -O-

Hebben ze de eerste keer meteen na het uitverdoven een echo gemaakt?
Ik heb van de dierenarts begrepen dat dat eigenlijk niet kan omdat de vloeistof van het uitverdoven het beeld kan beïnvloeden.
Dat blijkt dus ook in jou geval!

Ja klopt! Eerst een röntgenfoto en daarop zagen ze na goed zoeken een heel klein plekje bij de aanhechting van een bandje in de knie. En op basis daarvan is dat bandje (en de rest voor de zekerheid) gescand en dat bandje had inderdaad oudere schade. Pas op de scan die twee afspraken later gemaakt werd na te weinig verbetering van inspuiten vonden ze dus dat ingekapselde weefsel wat waarschijnlijk dus onder de vloeistof van het uitverdoven zat.

Neemt niet weg dat er ook een artrose achtig plekje in de achtervoet gevonden is en hij van intensief longeren niet slechter lijkt te worden, wel soepeler. Dat was trouwens uiteindelijk opbouw advies van de kliniek. Ben hem niet uit mezelf gaan longeren dagelijks. Maar al met al vraag ik me dus af wat er nou allemaal precies speelt.

Die staande MRI in Bodegraven is voor mij vrij dichtbij trouwens. Maar er werd me wel aangegeven dat het niet verstandig was. 1 keer proberen te Verstappen en de hele mri scan was onbruikbaar. Maar dan natuurlijk wel je geld kwijt. Anders had ik het misschien wel sneller gedaan.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 14:25

MyWishMax schreef:
Ik ben dus geen voorstander van inspuiten zonder die foto's of scans. Want je weet dus niet of er niet nog iets mis is. En dan meteen een mri vind ik best een grote stap.

Ja, dat uitverdoven kunnen ze niet altijd tot 100 procent goed. Maar ik heb juist klinieken gehad die dan wel op onderzoek gingen met foto's en echo's. Of paard daar hielden voor paar dagen om eventueel opnieuw te verdoven ip andere plekken. Het zonder foto's/reden in willen spuiten is voor ons onder andere reden geweest om over te stappen naar een andere kliniek. Maar goed ook, want wat die 1e wilde inspuiten had 0 effect gehad, want daar was niks mee aan de hand.

Sorry, misschien een beetje Gronings verwoord. Niet goed lopen = kreupel/onregelmatig.
Er zijn wel foto’s gemaakt hoor van het linkervoorbeen. Knie tot en met hoef zeg maar, alle kanten. Anders lieten we niet inspuiten.
Maar je zei dat hij niet kreupel was, daarom vroeg ik waarom je dan een da liet komen. Hij liep niet goed, ik noem dat gewoon kreupel, maar je kan ook onregelmatig zeggen.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 14:27

MyWishMax schreef:
Ik ben dus geen voorstander van inspuiten zonder die foto's of scans. Want je weet dus niet of er niet nog iets mis is. En dan meteen een mri vind ik best een grote stap.

Ja, dat uitverdoven kunnen ze niet altijd tot 100 procent goed. Maar ik heb juist klinieken gehad die dan wel op onderzoek gingen met foto's en echo's. Of paard daar hielden voor paar dagen om eventueel opnieuw te verdoven ip andere plekken. Het zonder foto's/reden in willen spuiten is voor ons onder andere reden geweest om over te stappen naar een andere kliniek. Maar goed ook, want wat die 1e wilde inspuiten had 0 effect gehad, want daar was niks mee aan de hand.

Maar je zei dat hij niet kreupel was, daarom vroeg ik waarom je dan een da liet komen. Hij liep niet goed, ik noem dat gewoon kreupel, maar je kan ook onregelmatig zeggen

Sorry, misschien een beetje Gronings verwoord. Niet goed lopen = kreupel/onregelmatig.
Er zijn wel foto’s gemaakt hoor van het linkervoorbeen. Knie tot en met hoef zeg maar, alle kanten. Anders lieten we niet inspuiten..

Nicje87

Re: Inspuiten van achteren artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 14:35

Hier een paard, zelfde verhaal. Daarbij kwam het uit zijn rug. De aansturing van achter verloopt via de hals en rug. Ze hebben de hals en rug op de foto gezet en daar kwam uit dat hij daar artrose had zitten. Dit is ook uiteindelijk ook ingespoten geweest. Ik zou dus verder kijken dan alleen de kroonrand gezien het niet duidelijk is of het daar vandaan komt.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 14:59

Popstra schreef:
office schreef:
Als ze al aangeven dat het erg risicovol is en dan ook nog narcose is het dan wel verstandig om te doen ?Inspuiten kan pijnlijk zijn en maar kort werken.Doe je dat dan voor jezelf of voor het paard ?
Is een tijdje rust geven niet een verstandiger besluit ?

Door rust verdwijnt artrose niet.
Rust roest zelfs in dat geval.

Zeker wel een paard wat pijn compenseert en ook nog (verkeerd) gereden wordt kan heus wel opknappen van rust.En dan ook een flinke tijd niet een paar weken .Artrose weg rijden lukt in ieder geval helemaal niet.Veel mensen denken dat ze goed bezig zijn maar soms denkt het paard daar heel anders over.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 15:11

Waar willen ze mee in spuiten?

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 16:28

Interessant nicje, wat merkte je dat je dacht dat het ergens anders weg kwam?

Office hij staat nu 3 maanden op rust en zelfs met beslag en inspuiten 0 verbetering, dat is dus niet goed.
Een half jaar rust gaat daar naar mijn inziens niets aan veranderen. Artrose zit er nou eenmaal en dit gaat niet meer weg.
Vooral nu het koude weer er aan komt gaat hij waarschijnlijk nog meer last krijgen.

Popstra pff dat weet ik niet precies meer.. na zo’n dag gaan sommige dingen langs je heen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 16:29

Eens hoor, ik heb betere ervaringen met ze in training houden met artrose dan op rust zetten. Maakt niet uit waar die zit, zowel bij benen als bij hals bijvoorbeeld.

Alleen wel pas als alle eventuele andere dingen weg en behandeld zijn.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 17:09

MyWishMax schreef:
Eens hoor, ik heb betere ervaringen met ze in training houden met artrose dan op rust zetten. Maakt niet uit waar die zit, zowel bij benen als bij hals bijvoorbeeld.

Alleen wel pas als alle eventuele andere dingen weg en behandeld zijn.

Ja je bedoeld als ze niet meer kreupel lopen.
Voor de rest loopt hij gewoon in het land en komt hij zelf wel aan zijn beweging.. daarom zijn we verhuisd. Stappen onder het zadel 20 min doen we ook wel af en toe, maar daar doe je niet veel mee. Want dat mocht wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 18:21

Niet meer kreupel inderdaad. Dus niet voor grootste gedeelte goed of stuk verbeterd, maar echt alles opgelost en volledig gerevalideerd. Maar ik heb ook hele slechte ervaringen met ze volledig op rust zetten en niet behandelen/niet alles oplossen waar ze last van hadden. Daar gingen ze allemaal nog meer van achteruit. Tenzij er een peesblessure speelde, maar ook dan wilde je dat weten zodat je op correcte manier belasting op kon bouwen. Want ook daarbij is mijn ervaring, en die van mijn da, dat alleen maar rust niet zorgt voor een belastbare pees, dus gewoon maandeb in land gooien zonder controles of iets anders te doen. Terwijl bij opbouwschema zo'n zelfde blessure wel weer hersteld en pees weer belastbaar wordt.

En ik heb het dan niet over vrije beweging, maar echt training. Daar zijn jullie nog niet. Bij alle paarden, zowel van mezelf als degene die ik voor anderen reed, was het na alle behandelingen en de gehele revalidatie een kwestie van in training houden. Want rust roest. Een goed trainingschema, waarbij ze voldoende getraind worden om goed te blijven en goed in de bespiering zitten,maar ook niet te veel waardoor je gaat overbelasten. En heel secuur en correct trainen. De mijne mocht nooit meer vakantie en werd dus 52 weken per jaar getraind. Ook de rest deed het veel beter op niet meer meerdere dagen of weken achter elkaar vrij geven. Als je pech had kon je ze daarna eerst weer behandelen, omdat ze een terugval kregen en dus weer onregelmatig werden of op andere manier lieten merken dat het niet helemaal lekker zat. Vooral naar als ze door iets anders op rust moesten, wondes, andere blessure en noem maar op. Longeren mochten ze allemaal wel weer na de revalidatie. Niet op te kleine volte, maar dat wil je met gezond paard ook niet. Maar grote voltes kon voor allemaal geen kwaad.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 18:25

Oprechte vraag: hoe krijg je een paard dan regelmatig zonder te bewegen/belasten/trainen als de onregelmatigheid ontstaat doordat er meer last ontstaat van de artrose van het stilstaan? Aangezien je aangeeft dat je ze niet moet oppakken bij elke lichte vorm van kreupelheid maar vervolgens daarna zegt dat als je ze om wat voor reden dan ook stilzet ze onregelmatig worden.

Sas67

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 18:28

Ik kan je van ganser harte Arthur aanraden (Overijssel). Zijn website spreekt denk ik voor zich. Mijn paard heeft een kapot spronggewricht en is na een (kostbare) injectie zo goed als klachtenvrij. https://arthurdierenkliniek.nl/

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 18:29

Klopt mywishmax daar zijn wij nog lang niet en denken we ook nog niet aan.
Ik ben wel heel erg benieuwd wat er uit komt, en wat er allemaal ‘stuk’ is daar in zijn been. En misschien komt er wel niks anders uit maar ik ga van het ergste uit.
Van nooit een pas kreupel naar echt goed kreupel is natuurlijk wel ernstigs. En hij werd natuurlijk veel belast, springen en dressuur, en allebei op redelijk niveau.
Ik hoop gewoon dat we hem pijn vrij krijgen en dat hadden we dus gehoopt met het inspuiten, maar dat blijkt dus niet te werken. Ik denk niet dat er meer opties zijn dan van achteren inspuiten. Door het hoefbeen volgens mij. Pin me er niet op vast want ik heb niet alles goed onthouden.
Maar als dat heel veel risico met zich mee brengt wil je dat dan.. daarvoor moeten ze wel kijken of het echt van achteren uit komt ipv van zijn artrose stukje aan zijn kroongewricht.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 18:33

Sas67 schreef:
Ik kan je van ganser harte Arthur aanraden (Overijssel). Zijn website spreekt denk ik voor zich. Mijn paard heeft een kapot spronggewricht en is na een (kostbare) injectie zo goed als klachtenvrij. https://arthurdierenkliniek.nl/

Wat voor een injectie was dit Sas? En wat betekend ‘kapot’ daar kun je heel veel bij verzinnen :o
Bij ons paard is op de foto lichte artrose te zien, er zit nog wel kraakbeen etc maar een beetje botwoekering

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 18:35

Welke injecties heb je zelf gebruikt? Ik had IRAP want corticosteroïden waren te risicovol in combinatie met ppid, maar ik moet nu nog een injectie met PAAG overwegen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 18:50

Celebi schreef:
Oprechte vraag: hoe krijg je een paard dan regelmatig zonder te bewegen/belasten/trainen als de onregelmatigheid ontstaat doordat er meer last ontstaat van de artrose van het stilstaan? Aangezien je aangeeft dat je ze niet moet oppakken bij elke lichte vorm van kreupelheid maar vervolgens daarna zegt dat als je ze om wat voor reden dan ook stilzet ze onregelmatig worden.

Dan moet je eerst proberen de last op te lossen. Vaak is er of nog een ontsteking, is er nog geen manier gevonden om de last weg te krijgen of een secundair probleem. Zoals bij jou heb je 1 manier van inspuiten geprobeerd en er zijn er natuurlijk meer. Alleen heb jij andere dingen om rekening mee te houden. Bij de diagnose is er dus een punt waarop het paard ineens last krijgt. Daarvoor liepen ze namelijk allemaal regelmatig en dan komt er een punt dat ze dat niet meer zijn en moet je opzoek naar manier om de last weg te krijgen. Het kan voor elk paard anders zijn, bij de ene is aangepast beslag voldoende, de ander inspuiten en weer een ander heeft nog een ander probleem naast de artrose. Als je zeker weet dat er niks anders is moeten sommige soms met pijnstilling weer aan de gang gaan om ze weer goed te krijgen, maar dat is voor mij, en mijn da's allemaal, pas een optie geweest als je zeker weet dat er niks anders aan de hand is en een soort laatste optie om te kijken of dat werkt.

Ik zeg ook namelijk dat als ze dan weer stil staan ze in mijn ervaring meestal weer behandeld moesten worden. Omdat de last weer erger werd door bijvoorbeeld weer een ontsteking. Dan moest die eerst weggenomen worden en daarna dus weer in training blijven om ze goed te houden. En ik had er dus ook 1 die volgens kliniek weer goed zou moeten zijn en gewoon weer aan de gang zou moeten, maar die bij 2nd opnion dus een hele andere, ernstige, blessure bleek te hebben. Die werd dus niet goed, omdat er dus wat anders speelde. Had ik die verder gereden had ik hem nog verder gesloopt doordat die blessure, ook artrose met fikse ontsteking, niet uit zichzelf over zou gaan.

Ts is en nog bezig met uitzoeken of dit het enige probleem is en uitzoeken welke behandelingen werken voor dit paard. Dan ben ik het er vanuit ervaring helemaal mee eens dat alleen maar op rust zetten geen oplossing is. Terwijl verhuizen naar plek waar ze meer vrij kunnen bewegen ook weer heel goed is. Het was vooral een reactie op mensen die zeiden gewoon op rust zetten voor langere tijd. Dat hoeft met artrose helemaal niet te werken, of het lijkt wel te werken, maar ze worden weer slecht zodra ze weer in training komen of als er nog wat anders aan de hand is weet je ook niet of het nut heeft.

Nu is er wel verschil tussen langer erover doen met opstarten voordat ze weer ruim en soepel zijn en echt onregelmatig. Ja heel zwart wit is het opstartprobleem ook niet goed, maar dat is bij artrose wat 'normaler', want het gaat nooit meer weg, en dan zijn ze na opwarmen ook wel volledig goed. En dan moet je dus soms wel ergens doorheen. Zo was bij 1 van de mijne met artrose in voorbenen het heel belangrijk dat we echt goed de tijd namen om in te stappen. Vooral als het koud was, zodat de gewrichtsvloeistof goed soepel werd. En soms helpen bepaalde supplementen goed om ze net een steuntje in de rug te geven. Niet alles op de markt, maar er zijn supplementen die wetenschappelijk bewezen wel invloed hebben

Het is enorm lastig hoor! En erop stappen is alweer heel anders als 'gewoon' rijden als ze nog niet goed zijn. En het wisselt ook wel waardoor de artrose ontstaan is wat dan weer goede optie is, net als waar het zit en noem alles maar op.

Sas67

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 18:55

[/quote]Wat voor een injectie was dit Sas? En wat betekend ‘kapot’ daar kun je heel veel bij verzinnen :o
Bij ons paard is op de foto lichte artrose te zien, er zit nog wel kraakbeen etc maar een beetje botwoekering[/quote]

Mijn paard liep kreupel in draf en bij rare bokkesprongen/wenden/remmen in de wei. In stap regelmatig. Op de röntgenfoto bleek zijn spronggewricht ernstig beschadigd; botafbraak, veel versplinterd. Hij heeft toen een zoledronaat infuus (abusievelijk injectie genoemd hierboven) gekregen. Daarna zichtbaar minder klachten maar gewricht blijft natuurlijk kapot.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 18:58

Celebi volgens mij ontstekingsremmer en hyaluronzuur.

Mywishmax ben het compleet met je eens. elk paard is anders en elk paard reageert anders op pijn.
Toen ze gingen uitverdoven kwam er ook echt helder vloeistof uit wat normaal dus snotterig hoor te zijn. Dus er zat op dat moment echt wel trauma.
Om hem nog een beetje soepel te houden stappen we wat in het rond, maar hij doet zelf gek genoeg hoor in de wei. Met alle 4 de benen omhoog, dan lijkt de pijn ineens verdwenen. Maar natuurlijk weet ik dat dat niet zo is. (Paardenlogica)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 19:00

Haha misschien is dan beheerst stappen met jullie wel heel goed ernaast := even normaal doen en gecontroleerd bewegen.

Stomme beesten zijn het dan he?

En dat waterige herken ik. Hier spoot het eruit toen de naald erin ging := Heel duidelijk niet goed.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 19:03

Sas67 schreef:

Wat voor een injectie was dit Sas? En wat betekend ‘kapot’ daar kun je heel veel bij verzinnen :o
Bij ons paard is op de foto lichte artrose te zien, er zit nog wel kraakbeen etc maar een beetje botwoekering[/quote]

Mijn paard liep kreupel in draf en bij rare bokkesprongen/wenden/remmen in de wei. In stap regelmatig. Op de röntgenfoto bleek zijn spronggewricht ernstig beschadigd; botafbraak, veel versplinterd. Hij heeft toen een zoledronaat infuus (abusievelijk injectie genoemd hierboven) gekregen. Daarna zichtbaar minder klachten maar gewricht blijft natuurlijk kapot.[/quote]

Och jeetje, wat sneu voor je paardje. Wel fijn dat het wel wat gewerkt heeft! Ik lees meer over infusen etc. Wat is daar allemaal mee mogelijk?
Ik weet niet of dat voor hem in aanmerking komt hoor.. maar ik weet wel dat er paarden zijn met veel ernstigere artrose (amper/geen kraakbeen) die beter lopen als mijn paard ;(

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 19:04

Bedankt voor de uitleg! Dan snap ik beter wat je bedoelt. Het klonk zo gek niet mogen bewegen maar wel moeten bewegen.

In die zin zitten wij daar nu ook. Rust geprobeerd, inspuiten met IRAP geprobeerd, nu beweging aan het proberen. Zo ga je alles een voor een af, maar lastig blijft het wel als het complete plaatje zo'n puzzel is. :j

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 19:10

MyWishMax schreef:
Haha misschien is dan beheerst stappen met jullie wel heel goed ernaast := even normaal doen en gecontroleerd bewegen.

Stomme beesten zijn het dan he?

En dat waterige herken ik. Hier spoot het eruit toen de naald erin ging := Heel duidelijk niet goed.

Haha ja dat beheerste wil nog wel maar heb zoiets van als hij zich fit genoeg voelt laat hem lekker gek doen.. het is een paard en het artrose zit er en gaat niet meer weg. Zolang hij niet op 3 benen staat doet hij maar lekker.. ik wil hem zijn levensvreugde ook niet ontnemen :Y)