Hulp bij Stressgevoelig veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sentir

Re: Hulp bij Stressgevoelig veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 16:07

Afbeelding

Hiermee is ze de vorige keer ontwormt. Ik heb het ook even nagevraagd of ze mss geen wormen heeft of ze toch bloed kunnen komen trekken en mss mestonderzoek voor geval van.

Ze had idd meer ontwormt moeten worden maar ik heb Echt geen idee wat er in die eerste ontworming zat...

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 16:09

Mama is een manegepaard dus ik had er niet veel op te zeggen. Ze is rondt 4-4,5 maanden afgespeent. Ze hebben de veulens en de moeders apart gezet. Meer niet.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 19:03

Sentir schreef:
Mama is een manegepaard dus ik had er niet veel op te zeggen. Ze is rondt 4-4,5 maanden afgespeent. Ze hebben de veulens en de moeders apart gezet. Meer niet.

Voor een veulen is het juist ontwormen van de moeder (en goed voeren ook) erg van belang voor een goede start. En daarna het correct met de juiste middelen ontwormen van het veulen. Ik zou echt even contact zoeken met je dierenarts voor een ontworm schema waarbij je duidelijk aangeeft dat de kans bestaat dat dit niet goed is gebeurt. Als de darmwand teveel beschadigd raakt door wormen blijft je paard daar de rest van zijn leven last van houden.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 20:28

Laatst iets gelezen over de (over)gevoeligheid van veulens voor maagzweren en daarmee samenhangend koliek. Ik zou het bij je paardenarts aankaarten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:03

vroeg afgespeend zeg!
Snap wel dat het veulen stress door het hele lijf heeft daardoor.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 10:00

Ik denk dat ik gek wordt... weer gebeld. Weer slecht.

Ze wordt nu opgehaald en naar de kliniek gebracht voor verder onderzoek

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 10:22

Veulens worden met ivermectine en pyrantel ontwormd. Vrij vaak ook in hun eerste jaar. Dus daar kan best een probleem zitten als dit niet gebeurd is. Ze veel jn een vieze stal hebben gestaan, de merrie niet goes ontwormd is etc.

4,5/5 maand is vroeg. Maar niet zorgwekkend oid. Ze kunnen zich best redden en zouden niet meer stress dan een ander veulen hoeven hebben. Maar het ene is het andere niet. Er komt altijd wat stress bij kijken, zijn altijd wat veranderingen maar over het algemeen gaat afspenen goed. Er worden zoveel veulens gespeend en verhuisd.

Is je voordroog niet echt te nat? Van echt nat voordroog worden paarden ziek. Punt. Het mag best nat zijn maar ook daar reageren ze vaak gelijk op met dunnere mest. Je kan een natte baal met een hele droge bijvoorbeeld mengen, want soms heb je nou eenmaal wat nattere balen. Half natter, half droog. Maar let op: het mag echt niet dat natte koeienkuil zijn.

Verstandig om even veeder te onderzoeken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 11:48

Alle veulens zijn stressgevoelig, alle paarden feitelijk ook. Alleen interpreteren wij dat niet altijd goed, of begrijpen wij niet zo goed wat stressoren zijn voor paarden.

Veulen is te vroeg afgespeend. Het kan. Ze gaan niet dood. Maar goed is anders. Dat afspenen gebeurt, wanneer je het correct wil doen, ook in stappen. Steeds meer tijd en afstand tussen veulen en merrie. Tot er duidelijk minder interesse is naar elkaar, dat is het moment. Ik begrijp echter dat dit buiten jouw invloedsfeer ligt, dus dat moet je maar loslaten. Het is niet anders.

Om stress laag te houden heeft het veulen 24-7 toegang tot goed ruwvoer (geen voordroog of kuil) en makkelijk te drinken bakken, dus geen bakken met lepels.
Verder continue kunnen bewegen, en zich veilig voelen in een groep waar leeftijdsgenoten tussen lopen.
Verder een goede balancer, een beetje zout en tijdens groeifasen meer eiwit (verstrekken door natuurlijke voeding, dus eiwitrijker hooi (dat is erg lastig) en anders eiwitrijke grasbrok).

Dat veel veulens te vroeg worden afgespeend, en we dat ook nog normaal vinden heeft meer te maken met een gebrek aan kennis dan aan wijsheid.
Het is niet voor niets dat stressgerelateerde problematiek (maag en darmklachten) zo vreselijk veel voorkomen. De basis daarvoor wordt vaak al gelegd bij veulens.

Je schrijft meermaals dat je niets weet van veulens. Toch heb je nu een veulen.
En dus is het belangrijk dat je er WEL iets van weet. Zorg dat je jezelf bijleest, daar heb je altijd wat aan.

Sterkte.... een jong dier is flexibel, het komt dus vast wel goed allemaal. Maar ga jezelf inlezen, en maak wellicht andere keuzes dan de keuzes die nu voor jou gemaakt worden.
De kans is immers groot dat het niet in het belang van het veulen is hoe het nu gehouden wordt.

https://askheltie.com/nl/artikelen/helt ... te-groeien
https://wissen.sanoanimal.de/nl/2022/03 ... et-spenen/
https://wissen.sanoanimal.de/nl/2021/04 ... het-leven/

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 13:54

Ze zit nu in de kliniek.
Mestonderzoek en bloed gaat getest worden.

Echo gaan ze sewes nemen.

Ze had ginde rin de kliniek gemest

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 13:57

Ik probeer altijd zoveel mogenlijk te lezen. Ik krijg wel hulp van andere die al een veulen hebben gehad. Maar dat is natuurlijk niet altijd genoeg.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:12

Ninx schreef:
Alle veulens zijn stressgevoelig, alle paarden feitelijk ook. Alleen interpreteren wij dat niet altijd goed, of begrijpen wij niet zo goed wat stressoren zijn voor paarden.

Veulen is te vroeg afgespeend. Het kan. Ze gaan niet dood. Maar goed is anders. Dat afspenen gebeurt, wanneer je het correct wil doen, ook in stappen. Steeds meer tijd en afstand tussen veulen en merrie. Tot er duidelijk minder interesse is naar elkaar, dat is het moment. Ik begrijp echter dat dit buiten jouw invloedsfeer ligt, dus dat moet je maar loslaten. Het is niet anders.

Om stress laag te houden heeft het veulen 24-7 toegang tot goed ruwvoer (geen voordroog of kuil) en makkelijk te drinken bakken, dus geen bakken met lepels.
Verder continue kunnen bewegen, en zich veilig voelen in een groep waar leeftijdsgenoten tussen lopen.
Verder een goede balancer, een beetje zout en tijdens groeifasen meer eiwit (verstrekken door natuurlijke voeding, dus eiwitrijker hooi (dat is erg lastig) en anders eiwitrijke grasbrok).

Dat veel veulens te vroeg worden afgespeend, en we dat ook nog normaal vinden heeft meer te maken met een gebrek aan kennis dan aan wijsheid.
Het is niet voor niets dat stressgerelateerde problematiek (maag en darmklachten) zo vreselijk veel voorkomen. De basis daarvoor wordt vaak al gelegd bij veulens.

Je schrijft meermaals dat je niets weet van veulens. Toch heb je nu een veulen.
En dus is het belangrijk dat je er WEL iets van weet. Zorg dat je jezelf bijleest, daar heb je altijd wat aan.

Sterkte.... een jong dier is flexibel, het komt dus vast wel goed allemaal. Maar ga jezelf inlezen, en maak wellicht andere keuzes dan de keuzes die nu voor jou gemaakt worden.
De kans is immers groot dat het niet in het belang van het veulen is hoe het nu gehouden wordt.

https://askheltie.com/nl/artikelen/helt ... te-groeien
https://wissen.sanoanimal.de/nl/2022/03 ... et-spenen/
https://wissen.sanoanimal.de/nl/2021/04 ... het-leven/

Dat van het afspenen in stappen dacht ik ook altijd, maar recent onderzoek heeft uitgewezen dat in een keer scheiden en dan ook echt uit zicht/gehoor het minste stress oplevert bij een veulen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:44

Er zijn meerdere wegen naar Rome ook, en ze zijn niet allemaal slecht. Dat wordt altijd zo gesuggereerd door 'het andere kamp'

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 19:39

Even een kleine update

Rode bloedcellen waren goed. Dunne darm was goed, er zat wel een hoopje mest vast in de dikke darm maar niet hard. Er lag heel wat mest in de stal op stal zelf. Ze heeft olie en elektrolyten gekregen.

Wormonderzoek en volledig bloedonderzoek weet ik morgen.

Ik vermoed een worm. Of hoop ik nocthans.

Ik heb ook al eens gelezen dat er sommige merries en veulens zijn die zelf afspenen/onafhankelijk worden van de moeder. Maar ik weet nu wel niet hoe eaar dit is natuurlijk. Verhalen zijn verhalen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 17:11

Wormonderzoek was binnen en is negatief. Dus het zijn niet de wormen.

Bloed was ook goed. Dus het is momenteel afwachten hoe ze morgen is. Ze zeggen dat het een beetje vastzat en dat dat niet goed is doorgekomen omdat ze zo elke keer her valt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 18:18

Hoe gaat het nu?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 23:08

Alle testen waren negatief. Ze hebben geen oorzaak gevonden.

(Buiten die plotselinge verandering van wei naar paddock)
Het zou kunnen dat ze haar eten opschrokt en dat dat een oorzaak is.

Ze moet nu bij haar brok elke keer lijnzaadolie krijgen om de darmen "gesmeerd" te houden. Ook moest ik even slobber bijvoeren.

Doordat ze nu dagelijks die olie moet hebben moet ze ook dichter naar huis komen. Maar die zoektocht is onbegonnen werk. Niemand in de buurt heeft plaats voor een merrie veulen. Zelfs niet eens een wei.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 23:20

Welke regio?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 08:10

Fijn dat er niets is.

Misschien in een facebook groep een match?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 08:33

Hebben ze ook de maag onderzocht?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 10:07

@sentir

Mocht Frankrijk een optie voor je zijn kan ik eventueel kijken of wij nog een plekje voor je kunnen maken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 10:25

Bij een veulen is mest onderzoek niet! Ik herhaal niet!! Betrouwbaar! Want spoelwormen vind je lang niet altijd na 1 mestonderzoek, en bloedwormen geven juist schade als ze zich inkapselen, en dus niet eruit komen. Geen idee welke kliniek je bent geweest, maar ik schrik er best van dat ze niet ontwormen. Kan wel bedenken waarom (gezondheid van de populatie boven die van het individu) . Je veulen is slechts 1 keer tegen spoelwormen ontwormd (zijn die toen ook gevonden??) en nog nooit tegen bloedwormen. Dat is echt schrikbarend risicovol.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 10:36

Sentir schreef:
[ Afbeelding ]

Hiermee is ze de vorige keer ontwormt. Ik heb het ook even nagevraagd of ze mss geen wormen heeft of ze toch bloed kunnen komen trekken en mss mestonderzoek voor geval van.

Ze had idd meer ontwormt moeten worden maar ik heb Echt geen idee wat er in die eerste ontworming zat...

Dus ze is nu met 6 maanden oud nog maar 2 x ontwormd? 1 keer bij de manege en 1 keer sinds ze van jou is? Waarvan laatste keer met pyrantel?

Zo ja dan zou ik aandringen op een ivermectine ontworming nu. * of spoelworm ook erbij aanpakken en kiezen voor een combi middel ivermectine en febendazol (Panacur).

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 13:26

Cioccolato schreef:
Welke regio?

Regio antwerpen/limburg in belgie.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 13:27

Hannanas schreef:
Sentir schreef:
[ Afbeelding ]

Dus ze is nu met 6 maanden oud nog maar 2 x ontwormd? 1 keer bij de manege en 1 keer sinds ze van jou is? Waarvan laatste keer met pyrantel?

Zo ja dan zou ik aandringen op een ivermectine ontworming nu. * of spoelworm ook erbij aanpakken en kiezen voor een combi middel ivermectine en febendazol (Panacur).

Ivermectine zit in de horsemith. En ze is ook nog eens ontwormt voor lintworm voordat ze bij hun (DA) vertrok. Ze was al van mij sinds dag 1. Maar de mama niet, en mij was niets gezegd toen ze de 1ste keer ontwormd was waardoor het het een beetje moeilijk heeft gemaakt. Ik mocht ze pas enkele weken daarna terug ontwormen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 13:29

Grote palissadeworm (Strongylus vulgaris, Strongylus equinus, Strongylus edentatus, Triodontophorus spp.).Kleine palissadeworm (Cyathostominae).Spoelworm (Parascaris equorum).Oxyuren (Oxyuris equi).

Tegen dit en lintworm is ze ontwormd.