Revalidatie peesblessure

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 21:00

Pfoe dat is echt heftig zeg.. Ik kan me je gevoel goed voorstellen dat je er wel klaar mee bent. Je mag van geluk spreken dat je nog leeft. Tuurlijk is het geen bewuste actie geweest van je paard. Maar er zijn denk ik wel grenzen. Misschien maar op de wei/paddock zetten en er het beste van hopen . Voor nu is uiteraard je eigen herstel het meest belangrijke en daar moet je al je energie in steken

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 21:01

Wat een vreselijk ongeluk. Ik hoop dat je er goed van herstelt.Heel veel beterschap. Ik kan me voorstellen dat je paard nu even niet op de 1e plaats komt.

Maar ik zou als de mogelijkheid er is hem toch ergens neerzetten waar hij bijvoorbeeld een stal met uitloop heeft. De pony van onze dochter hebben we afgelopen herfst zo gehuisvest vanwege een peesblessure. Zelfs met die pony van toen 24 was aan de hand stappen geen lolletje. Zo kon hij lekker rondscharrelen, en zichzelf voldoende beweging geven. Als je zoiets vindt kun jij rustig herstellen en nadenken wat je verder met hem wil.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 21:02

Wat een ellende TS :-( Heel veel beterschap!

Ik heb die van mijn 3 maanden naar revalidatiestal Crebas gebracht. Daar staan ze allemaal op boxrust en als ze dat mogen gaan zijn in de heel grote stapmolen. Alle paarden staan daar echt rustig. Is dat niet een idee voor jullie?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 21:27

Zonnetje97 schreef:
Helaas doet hij altijd heel veel rennen in de wei en bokken en gek doen. Ik ga van de week met de dierenarts overleggen hoe en wat. Met rijden kon hij ook altijd erg bokken, de keus om hem weg te doen is daarom snel gemaakt nu. Ik durf al helemaal niet op te stappen
Bedabkt voor jullie lieve berixhten

Wat vreselijk zeg, sterkte.

Een paard verkopen voor een klein bedrag met een peesblessure is overigens wel mogelijk, maar het zal eerder weggeven zijn dan dat je er nog wat voor krijgt.

Je kan ook nog overwegen je paard naar een revalidatiestal te brengen, zodat je zelf geen zorgen erom hebt. Dan kunnen ze vanuit daar revalideren en opnieuw opbouwen. Dan kan je daarna beslissen of je hem/haar doorbrengt naar een stal die verkoopt.

Mocht je dat niet willen zou ik je paard gewoon buiten laten zetten. Eerste keer goed ingepakt op een rustig moment (bijvoorbeeld woensdag als het warm wordt) en vooral niet kijken. Als hij/zij daarna elke dag buiten staat zal de gekkigheid niet zo erg meer zijn. Mogelijk duurt het herstel dan wat langer, maar met peesblessures is ook gebleken dat juist 'in de wei wegzetten' echt niet direct betekent dat het niet meer goed komt. Die vrije beweging zorgt ook voor doorbloeding wat zorgt voor herstel.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 21:37

Wat een vreselijke update, heel veel sterkte en beterschap! Wat een dosis pech dat hij je ook nog eens zo in je gezicht raakt. Ik hoop dat je herstel voorspoedig gaat verlopen. Kan me voorstellen dat je er nu even helemaal klaar mee bent ook...Ik zou ook zeggen eerste focus ben jij nu zelf, ik ga ervan uit dat paard op stal wel gewoon verzorgd word toch? Dan kan jij eerst wat van de schrik bekomen voor je je daarom moet bekommeren...echt heel, heel veel sterkte.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 22:48

O dat vind ik echt heel erg voor je …ik hoop dat je snel weer in orde ben.Ik vind dat paarden soms echt gedrags problemen ontwikkelen door stalrust .

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 23:11

Oh nee zeg wat een vreselijk naar ongeluk, holy moly!! Zou je paard idd naar een revalidatiestal brengen. Hoop dat er iemand is die ‘m kan brengen en ander de paarden taxi. Even geen omkijken ernaar voor jou. Hoop dat dat haalbaar is met name financieel.
Management bij stalrust komt supernauw om te voorkomen dat het bommen worden en het is in jouw geval echt beter dat aan mensen over te laten die vaker daarmee te maken hebben. Dit heb je nooit gewild. Snap dat je er helemaal klaar mee bent. Wat zullen je man en kids ook geschrokken zijn zeg. Je had dit zomaar ook niet na hebben kunnen vertellen…Hoop dat je je kan focussen op je eigen herstel. Heel veel sterkte!!

s1993

Re: Revalidatie peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 08:20

Oh nee wat een naar ongeluk! Paarden kunnen echt link worden als ze teveel opgekropte energie hebben.... Allereerst sterkte met je eigen herstel en daarnaast met je beslissing rondom je paard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 08:48

Revalidatie is top idee maar TS kan voorlopig niks zelf. Moet ze ook niet doen. Eerst aan jezelf denken!!
Komt bij zo een stal een dure grap is en je vaak je huidige stal moet aan houden. Dat kan niet zo maar iedereen..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 08:58

Jeetje, wat een ellende voor jou TS! Beterschap! Wat een verhaal dit zeg! Ik snap dat je denkt over weg doen.

Mijn paard staat sinds deze week ook met een peesblessure. Woensdag komen ze scannen en dan weet ik hoe erg het is. Mijn paard is gestruikeld in het bos. Ik laat hem wel buiten zetten momenteel, maar woensdag moet ik samen met de dierenarts een goed plan maken. Ook koel ik met een ice boot en speciale gel.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 09:15

Wow wat ongelooflijk heftig zeg! Heel veel sterkte met je eigen herstel. Als je het financieel kan hebben, zou ik 'm ook laten wegbrengen voor revalidatie. Anders op de wei zodat je zelf de tijd hebt om te herstellen. Dikke knuffel voor jou!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 09:28

Wat een vreselijk ongeluk. Ik begrijp dat je vertrouwen in je paard nu helemaal weg is.

Ik zou overwegen om hem ergens neer te zetten waar ze hem laseren. Dan kun je hem in elk geval zonder peesblessure verkopen.

Heel veel sterkte gewenst met je herstel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 09:34

OMG wat een heftig ongeluk Zonnetje! Ik snap heel goed dat je het paard weg doet. Misschien kan het je opbeuren maar ik ken ook zo'n verhaal van een stalgenoot die zoiets is overkomen. Die longeerde het paard, paard uit zn panty en zij kreeg ook een hoef tegen haar hoofd. Een andere stalgenoot vond haar bewusteloos in de longeer, stikkend in haar eigen bloed. Zij heeft haar leven feitelijk gered. Ook opgehaald met de traumaheli. Ook haar hele gezicht in puin, voortanden eruit, etc. Het is wel helemaal goed gekomen met haar.
Heel veel sterkte met je herstel.

Een revalidatiestal zou fijn zijn, maar dan moeten ze m daar ook maar willen met zo'n verhaal. Lukt dat niet dan is denk ik een wei ergens met een maatje een optie. Het weer wordt wel minder, maar op weides met zandgrond kunnen paarden vaak jaarrond naar buiten. Hele erge peesblessures kunnen vaak nog met lange tijd op de wei (ca 1 jaar) helemaal goed komen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 09:47

Ik klikte het topic uit interesse aan en las net jouw verhaal zonnetje. Wat heftig zeg. Erg veel sterkte.

Ik heb vorig jaar ook een ongeluk gehad waarbij mijn eigen paard mijn onderbeen zo erg kapot sloeg dat ik blij mag zijn dat ik mijn been überhaupt nog heb. Paard was op dat moment niet rad, kwam geen klinische keuring door omwille van problematiek met zijn voeten (stond heel erg frans en niet correct) en safe to say dat ik dat beest vanuit mijn ziekenhuisbed door een handelaar heb laten ophalen. Veel verlies op geleden maar ik hoefde hem nooit meer te zien.
En vooraleer heel bokt op zijn achterste benen staat, die is dus wel goed terechtgekomen blijkbaar en loopt nu nog redelijk bij mij in de buurt in de springsport.

Ik vind dat iedereen hier heel schappelijk reageert. Een paard dat mijn leven zo zou ruïneren steek ik echt geen euro geld meer in. Die mag voor mijn part naar de slager. Opgeruimd staat netjes.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 10:09

Jeetje! god allemachtig wat een heftige situatie zeg! Dan ben ik gezegend geweest met een paard die een jaar op de wei is gegooid (herstellen maar/ je mag paard zijn, ik geef die peesblessure een jaar) na een jaar uit de wei getrokken, zadel opgelegd en weg waren we..
Maar een paard wat zo aan de hand uit zijn stekker gaat...niet meer naast gaan lopen. Probeer hem buiten te zetten, en ja dan gaat ie daar maar uit zijn stekker..dat voelt ie dan vanzelf. Maar doordat hij zelf vrij kan bewegen..zal ie wel energie kwijt kunnen, minder gevaarlijk worden (hoop ik) en die blessure is dan maar even sucundair aan de veiligheid...zoals ik het lees..denk ik dat dat de meest realistische oplossing zal zijn..
Maar jeetje wat heftig zeg...ik wens je veel sterkte met je herstel!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 11:00

Jeetje zonnetje: wat vreselijk heftig voor je. Heel veel beterschap gewenst.

Ik snap dat je het nu niet meer ziet zitten met dit paard. Wat zul jij geschrokken zijn.

Als ik jou was zou ik kijken of ik zo'n paard gewoon ergens 24/7 op de wei kan zetten. Echt dan gaan ze zich vanzelf 'normaal' gedragen. Niet dat ze dan nooit zullen sprinten maar daar zijn ze dan ook weer zo klaar mee. Ik heb hier ook allerlei karakters sportpaarden (van lui tot heet) zo staan en allemaal doen ze hetzelfde: het grootste deel van de tijd gewoon grazen. En ja, er wordt af en toe rondgerend, meer dan sommige rustige types. Maar het valt echt mee en er zijn zat dagen dat ze dan niet doen.
En ter vergelijking was zelfs mijn aartsluie sportpaard niet te houden in de periode dat hij 6 weken boxrust had en alleen mocht stappen. Die heb ik ook met gevaar voor eigen leven gestapt toen. Maar die sprong ook zo in de rondte dat ik toen gezegd heb: dit doe ik niet zomaar meer. Dat is net zo dom voor de blessure als sprintjes trekken in de wei.

Maar verkopen lijkt me nu ook moeilijk in deze staat. En op de wei is dan misschien de meeste eerlijke kans voor dit paard qua gedrag en gezondheid en veiligheid voor mensen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 11:08

Ja hoor, verkopen zoals hij nu is gaat prima.
Maar wel aan een handelaar/trainingsstal waar je het hele, eerlijke, verhaal erbij vertelt. Veel zal je niet voor hem krijgen, de trainer moet er geld en tijd in investeren en de vraag is maar hoeveel hij er bij verkoop voor krijgt.
Het grote voordeel is dat jij met onmiddellijke ingang van de zorg en de kosten van dit paard af bent en he helemaal kan focussen op je eigen herstel.
Heel veel sterkte en beterschappen gewenst.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 11:08

Yontheke schreef:
Ik klikte het topic uit interesse aan en las net jouw verhaal zonnetje. Wat heftig zeg. Erg veel sterkte.

Ik heb vorig jaar ook een ongeluk gehad waarbij mijn eigen paard mijn onderbeen zo erg kapot sloeg dat ik blij mag zijn dat ik mijn been überhaupt nog heb. Paard was op dat moment niet rad, kwam geen klinische keuring door omwille van problematiek met zijn voeten (stond heel erg frans en niet correct) en safe to say dat ik dat beest vanuit mijn ziekenhuisbed door een handelaar heb laten ophalen. Veel verlies op geleden maar ik hoefde hem nooit meer te zien.
En vooraleer heel bokt op zijn achterste benen staat, die is dus wel goed terechtgekomen blijkbaar en loopt nu nog redelijk bij mij in de buurt in de springsport.

Ik vind dat iedereen hier heel schappelijk reageert. Een paard dat mijn leven zo zou ruïneren steek ik echt geen euro geld meer in. Die mag voor mijn part naar de slager. Opgeruimd staat netjes.

Ik had een paard die omhoog kwam, moedwillig daarbij zn hoofd gericht naar achter zwaaide en zo met zn achterhoofd mijn neus aan gruzelementen sloeg.
We hadden dit op video en het was duidelijk te zien hij dat gericht deed.
Heb deze iets later ook verkocht. Ik bleef angst bij hem houden als ik er op zat.
Nooit geen dag om getreurd dan enkel het financiele verlies we op hem geleden hadden.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 19:51

Ik ga mijn paard enorm missen, kon er op vele dagen iedereen op laten rijden zo lief. Maar zeker in de winter kan hij een draak zijn. Vaak bang geweest om eraf te vallen en mijn rug oid te breken. Aan de hand was hij overigens het liefste paard van stal, tot nu toe.

Naar een revalidatiestal ga ik niet doen. Dat is me te duur, omdat hij met rijden ook gevaarlijk kan zijn en ik daarom na revalidatie liever een braver paard wil.
Zo 24/7 op de wei lijkt me wel wat voor hem, maar waar.. ik woon nabij roosendaal en stallen hier staan op kleigrond. Mochten mensen tips hebben voor betaalbare 24/7 buitenplaats hoor ik ze graag.

Ergens blij te horen dat ik niet de enige ben die zoiets meemaak en dat het bij jullie ook goed is gekomen. Ergens ben ik er nog goed vanaf gekomen. Mijn revalidatie zal ook nog wel even duren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:53

Dan kan je hem beter een jaartje naar Frankrijk sturen en hem volgend jaar na de zomer weer ophalen.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:57

Jeetje wat een heftig ongeval zeg! Je zult wel helemaal bont en blauw zijn en je rot geschrokken.
En sederen en dan voor t eerst weer rustig buiten, desnoods de eerste week sederen? Zo op stal word hij vast geen leuker paard van en tis niet dat een pees snel geneest natuurlijk. Vind dat voorstel van Frankrijk zo gek nog niet, als het normaal een vriendelijk paard is aan de hand ook. Uiteraard risico dat hij het eerst verder stuk loopt maargoed, wellicht gaat het goed.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 22:10

Pittig om dat mee te maken.

Probeer niet meteen te handelen wb verkoop. Laat het bezinken en denk er goed over na. Je kunt je paard maar 1 x verkopen. Afgelopen week waren hier de paarden ook pittig/jolig door het weer, laat staan als ze op rust zouden moeten staan.
Het is niet raar dat je paard explodeert dan. Was t gericht naar jou of stond je "net op de verkeerde plek dat hij je , in zijn joligheid, raakte?
Mijn paard.heeft anderhalf jaar geleden een pittige peesblessure gehad. Buigpees was in de lengte behoorlijk stuk. De veearts zei: zet hem een jaar weg en kijk dan weer.
Ik heb hem.in t lamd met een maatje gezet en het heeft een jaar geduurd, maar het is goed gekomen, ook zijn koppie is wat rustiger geworden.
Ik denk dat tov het paard het niet eerlijk is om hem 24/7 nu op stal te zetten. Expres zal hij t niet gedaan hebben (zal bokt nu wel over me heen krijgen... ), ik snap dat je het niet aandurft dat er iemand nu mee gaat wandelen maar is er een andere optie dat iemand hem wel in een paddock ofzo kan zetten?

Ik wens je heel veel beterschap, zal een lang traject worden.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 22:42

Nee expres heeft hij het zeker niet gedaan. Het punt is dat hij voor zijn peesblessure ook al plots kon exploderen en ik daardoor vaker aan verkoop heb zitten denken.
Paardje kan er niets aan doen en ik weet dat 24/7 op stal nu ook niet eerlijk is naar hem toe. Maar op een paddock vliegt hij zo door de draden heen (heb dat al geprobeerd een keer. Naar de wei durf ik niet aan. Ze gaan hier los rennend naar de wei, en als we hem ernaartoe brengen aan de hand ontploft hij ook met welixhte gevolgen van dien.
Naar frankrijk is wellicht een idee dan ja..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 07:32

Dan is dit de druppel geweest. Ik kan verkopen ook goed begrijpen hoor. Maar je hebt nu de tijd om rustig na te denken. En het er met anderen over te hebben. Dus leg alle opties eens naast elkaar en kijk waar je je het beste bij voelt.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 10:10

De optie om hem naar frankrijk te sturen spreekt mij wel erg aan. Dan haal ik hem voor de zomer weer terug dan kan ik hem in de zomermaanden weer oppakken dan is hij ook het braafst.

Maar de vraag waar in frankrijk is een goede plek? Ik wil mijn paard wel heel terug. Iemand ervaringen