Maagsupplementen met Natrium/bicarbonaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 18:25

Ja dat kan ook door stress wordt de bloedtoevoer minder naar de maag waardoor het slijmvlies gevoeliger wordt om zweren te ontwikkelen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 18:28

Wildgirl schreef:
@elisa2, kun jij mij dan verklaren waarom mijn paard lichte zweren heeft terwijl ze al jaren onbeperkt kan eten? Weidegang en altijd ruwvoer aanwezig. Mijn DA refereerde aan stress nl

Kan van alles zijn.... Teveel uren op stal, een groepssamenstelling die vaak wisselt of weidegenoten waar ze niet goed mee door een deur kan, verpakt hooi, biks of muesli, een stal waar veel spanning hangt, moeite hebben met het werk, onderliggend leed (pijn, blessure), etc....
Al deze zaken veroorzaken stress. Door stress verhogen cortisol-levels en raakt de stofwisseling ontregelt en kunnen zich maag- en darmproblemen voor doen.

Het is soms echt een onwijze puzzel. Ik heb ook een merrie die hier erg gevoelig voor is. Ik heb er echt jaren werk van gemaakt en echt ontzettend veel geprobeerd en gepuzzeld met de arts.
Ik heb het hele kliniek-riedeltje gedaan, maar kon uiteindelijk qua tips het meest uit de voeten met de info van Dr. Christina Fritz en Anne van Eqinful heeft me geholpen er verder invulling aan te geven.

Paard gaat nu erg goed (*klopt af!*)

Lodarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 18:43

Hallo, ik heb ervaring met bicarbonaat van Pit Pit daar zit geen aluminium in en Zeoliet maar bicarbonaat werkte vaak al na een paar dagen ongeveer 3 gram Ijslander denk 5 voor een groter .
Als zijn poep minder zuur rook ging ik over op om de dag en meestal is het binnen een week over geen zure geur meer van de poep en de dunne is vaak al weer richting mest ballen .

Zelf ben ik er nooit langer als een week zoet mee moet ook niet wand de maag moet het zelf aanmaken ik zie het als een duwtje in de goede richting als hij het zelf even niet kan alles is per dier verschillend maar dit is altijd te proberen het kan totaal geen kwaad alleen niet te lang geven bij mijn pony helpt het super

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 18:46

In 2015 wordt het in de Hoefslag al genoemd.
Afbeelding

Er zijn o.a. onderzoeken gedaan bij Mustangs in de VS.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 19:12

leeneliefje schreef:
hi bokkers
Mijn eerste stap was het zoeken naar een supplement met als werkzame stof omeprazol, dat bestaat dus niet.

Nee, want omeprazol is een recept plichtig geneesmiddel :D

Bicarbonaat werkt enigzins als een buffer voor zuur, maar net zoals alle andere producten die het zuur neutraliseren: het werkt relatief kort. Zodra de maag ledigt (en dat gebeurt vrijwel continu) loopt je bicarbonaat de darm in, en stijgt de pH van de maag weer. Het geeft op en nabij 2 tot 3 uur effect.

Advies is daarom dan ook om minimaal vijfmaal daags te voeren als je daadwerkelijk effect wil. Wat je ook kan doen is het meer "gericht" voeren, voor het rijden of bijv. voor transport (al zou ik bij een stress of zweergevoelig paard transport altijd m.b.v. omeprazol doen. Dat adviseert Utrecht ook, begin dan al twee dagen van te voren met een halve spuit. Ik weet het, niet goedkoop. Wel heel effectief om het niet uit de hand te laten lopen).

En je geeft aan dat je ruwvoer al geoptimaliseerd hebt. Bij paarden die moeilijk op onbeperkt ruwvoer te zetten zijn wordt o.b.v. een redelijk recente studie "80-20" voeren aangeraden. 80% van het dagrantsoen geven overdag, en 20% in de nacht. Het blijkt namelijk dat paarden veel minder maagzuur aanmaken in de nacht en 's nachts vasten nauwelijks effect heeft op de pH, i.t.t. overdag vasten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:26

Odysseus schreef:
En je geeft aan dat je ruwvoer al geoptimaliseerd hebt. Bij paarden die moeilijk op onbeperkt ruwvoer te zetten zijn wordt o.b.v. een redelijk recente studie "80-20" voeren aangeraden. 80% van het dagrantsoen geven overdag, en 20% in de nacht. Het blijkt namelijk dat paarden veel minder maagzuur aanmaken in de nacht en 's nachts vasten nauwelijks effect heeft op de pH, i.t.t. overdag vasten.

Dit kende ik niet dat ze in de nacht minder maagzuur aanmaken. Is daar ergens een bron van?

Thunar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:32

Als ik me er even mee mag bemoeien. Mensen krijgen in de meeste gevallen een maagzweer door een ontsteking die verooraakt is door een bacterie, de helicobacter pylori. Daar kun je vrij simpel op laten testen en de remedie is dan een antibioticakuur. Naast die bacteriële ontsteking kan de maagwand, die op zich prima bestand is tegen zuur, ook door andere oorzaken beschadigd raken, naar ik begrijp meer voor de hand liggend bij paarden, en dan kan maagzuur de schade verergeren. Je zit wel in de goede richting omdat buikklachten (niet hetzelfde als maagklachten) door te weinig maagzuur kunnen ontstaan omdat de spijsvertering niet goed werkt door dat tekort aan maagzuur. De darmen kunnen die onvoldoende voorbewerkte spijsbrij dan niet goed verteren met gasvorming en krampen tot gevolg. Geef je dan een maagzuurremmer zoals omeprazol dan span je het paard achter de wagen omdat je daarmee de kwaal verergert. Voor de volledigheid is een zeker zuurgehalte van de spijsbrij nodig om de toegang tot de dunne darm, de maagportier, te openen. Dat te lang in de maag blijven van de inhoud kan ook maagklachten veroorzaken of, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt maar er bevindt zich in principe altijd nog wel wat zuur in de maag, brandend maagzuur en reflux.

Wat je zou kunnen doen bij dergelijke klachten is het maagzuurgehalte meten om al dan niet gebruik van omeprazol (en dergelijke maagzuurremers, ppi's) te rechtvaardigen en een gastroscopie kan de toestand van het maagslijmvlies goed in beeld brengen. Maar dat is bij mensen al een gedoe en dat zal bij paarden niet anders zijn. Bij mensen kun je wel grof testen door innemen van natriumbicarbonaat. Gaat het in de maag flink borrelen en gassen dan zit het waaschijnlijk wel goed met de maagzuurproductie maar ik begrijp dat opboeren bij paarden een stuk moeizamer is of zelfs onmogelijk? Ik ben dus ook benieuwd naar de rest van het verhaal.

Wildgirl schreef:
Ik heb hier een maagzweer patiënt staan en zit nog in de medicatie nu. Op advies van mijn DA ben ik begonnen met gastrovet, mijn andere pony krijgt het ook preventief mee.
Ik lees dus graag even mee!
Overigens is de reden dat mensen maagzweren/maagklachten krijgen vaak te weinig zuur itt teveel zuur, ik vraag me af hoe dat bij paarden zit.
Laatst bijgewerkt door Thunar op 06-10-24 19:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:37

PBA_ schreef:
Odysseus schreef:

Dit kende ik niet dat ze in de nacht minder maagzuur aanmaken. Is daar ergens een bron van?

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19927584/

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:43

Ik zou dit dus niet doen. Een maag wil graag zuur zijn. Bicarbonaat zorgt er voor dat de maag in korte tijd veel minder zuur wordt. Dat geeft de maag een signaal om veel meer zuur te gaan maken.

Als je paard het er goed op doet, dan lekker doen. Maar ik zou hier niet mee starten.

Als je management geoptimaliseerd is, dan zit er ergens anders een oorzaak voor de terugkerende zweren.

Zijn ze wel volledig weg geweest? Ik bedoel: heb je dit bevestigd met een controle scopie? Speelt er misschien een vertraagde maaglediging of chronische dunne darm-ontsteking?

Heeft je paard ergens laaggradig chronisch pijn? Heeft hij stress van zijn weidegenootjes? Etcetera.

eshz

Re: Maagsupplementen met Natrium/bicarbonaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:47

Mastic horse maagbeschermer al geprobeerd? Hier goede resultaten mee bij verschillende paarden.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:32

Ekygard van Audevard.

Thunar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:48

Jasmijn159 schreef:
Ik zou dit dus niet doen. Een maag wil graag zuur zijn. Bicarbonaat zorgt er voor dat de maag in korte tijd veel minder zuur wordt. Dat geeft de maag een signaal om veel meer zuur te gaan maken.
Dat betekent dat je natriumbicarbonaat met grote regelmaat en misschien ook wel in flinke hoeveelheden zou moeten toedienen. Ik denk dat die redenering klopt en het spul dus niet de meest voor de hand liggende remedie, hoewel het spul op zich tamelijk onschuldig is. Opsporen van de oorza(a)k(en) lijkt me het meest logisch. Hoe moeilijk is dat? Wat zijn de ervaringen met gastroscopie bij paarden?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:17

Het goedje heet "Natrium bicarbonaat".

...ik wil het zelf nog wel eens slikken als experiment ("er zit iets niet lekker in de maag, maar wat is het?")
maar het smaakt vies.

Ik heb het nooit bij paarden durven gebruiken.
In combinatie met maagzuur
... bedenk: een paard maakt veel meer maagzuur aan dan een mens...
ontstaat koolzuur.
Je weet wel: wat frisdranken laat bruisen.
Plastisch: ik ga boertjes laten.
.... maar het toegangsklepje van de paardenmaag zit op zo'n manier, dat een paard niet kan braken - en boeren laten gaat waarschijnlijk ook niet.

Overigens: tanninen kunnen helpen tegen maagzweren. Ik voer mijn paard dagelijks een paar blaadjes eik.
Ook herderstasje (ik koop het bij de drogist) kan goed werk doen.
Hetzelfde geldt voor smeerwortel (als theebladeren te koop bij de drogist) en vogelmuur (als thee of tinctuur bij de drogist). En verse bladeren pepermunt.

...en alle planten met anti-oxidanten (inclusief tanninen) helpen, bedenk dat een gezond paard in de vrije natuur tenminste 25 verschillende soorten plant per dag eet.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 09:30

paars schreef:
Leerzaam.
Ik heb een vraag. Wat maakt dat je denkt dat z'n maag zo gevoelig is; heeft je paard een aangetoonde maagzweer (gehad) of heeft hij symptomen waardoor je hieraan denkt?
Heb je 'm als eens wat wilgentakken gegeven?
Er zijn goeie onderzoeken waarbij toch meeste resultaat lijkt te zijn als er iets veranderd in de omgeving / voeding van het dier.
Is buiten de scope van je vraag, maar als je niet meer weet wat te doen kan meedenken wellicht helpen.

edit...wilgentakken mss juist weer niet verstandig vanwege de tannines. Komt er juist weer meer maagsap.

Ja mijn paard heeft vorig jaar maagzweren gehad bleek uit een scopie, was bij de overgang van de maag naar de darm. Dat is schijnbaar de plek waar ze zitten als een paard stressgerelateerde maagzweren heeft gezien ze dan de buik aanspannen en daarmee het maagzuur de darm in gaat.
Mijn paard had na een kur de zweren niet meer (wederom scopie gedaan)
Hij laat bepaald gedrag zien als hij weer last heeft, onrustig op stal, doffere uitstraling en met name ook gewichtsverlies. Had nu het idee dat dit weer heel subtiel begon te veranderen en nu hij weer ulcergold krijgt knapt hij meteen weer op. Dit keer geen scopie gedaan.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 09:31

Polar schreef:
Ik lees mee in dit topic, aangezien ik precies in dezelfde situatie zit als jij.
Momenteel geef ik een kuur Omeprazol bij en dit heeft een erg goed resultaat.
Maar ik ben ook nog op zoek naar een goede manier om het paard na die kuur te blijven ondersteunen.

Wat Ninx in haar eerste alinea zegt, is iets waar ik me ook zorgen over maak.
Het makkelijkst zou zijn om gewoon een doosje Omeprazol in de winkel te kopen en die als onderhoudsdosis gebruiken. :+
Maar dat geeft weer hele andere problemen.

Ik heb net als jij het stalmanagement optimaal, voeding optimaal, dekenbeleid optimaal, stressniveau zo laag mogelijk.
Maar het is een paard dat echt om hele kleine (voor ons dan) dingen, gigantisch in de stress kan schieten, dus het blijft een beetje zo'n cirkel.

heeeel herkenbaar, en inderdaad een vicieuze cirkel

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:47

paars schreef:
Bicarbonaat/natriumcarbonaat zou ik niet gebruiken; stop een theelepel baking soda bij een scheut azijn en kijk wat er gebeurd; veel schuim. Paard kan niet boeren. Dus een teveel aan gas kunnen ze niet kwijt.
Hij heeft geen maagzweer (waar je antibiotica voor zou kunnen geven)?

AB bij een maagzweer???
Dat heeft geen enkele nut. Een maagzweer word immers niet veroorzaakt door een bacterie

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 11:32

Niet alles gelezen maar in plaats van NaBi Wat maar een heel kort durend effect heeft. zou ik gaan voor een suplement wat koolzure algenkalk (acid buff) bevat. Dit heeft een langere neutraliserende werking van het maagzuur.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:12

Popstra schreef:
paars schreef:
Bicarbonaat/natriumcarbonaat zou ik niet gebruiken; stop een theelepel baking soda bij een scheut azijn en kijk wat er gebeurd; veel schuim. Paard kan niet boeren. Dus een teveel aan gas kunnen ze niet kwijt.
Hij heeft geen maagzweer (waar je antibiotica voor zou kunnen geven)?

AB bij een maagzweer???
Dat heeft geen enkele nut. Een maagzweer word immers niet veroorzaakt door een bacterie

Bij 80% van de mensen met een maagzweer wel, Helicobacter Pylori. (Al geeft ik toe dat ik verbaasd was toen ik dit hoorde.)

Thunar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 14:58

Janneke2 schreef:
Het goedje heet "Natrium bicarbonaat".

Op het gevaar af om een aanklacht wegens ontuchtige handelingen met mieren aan mijn broek te krijgen maar de juiste spelling in het Nederlands is volgens de Spellinggids zonder spatie en met een kleine letter, dus 'natriumbicarbonaat'. Chemisch heet het NaHCO3 en in de winkel wordt het verkocht als baking soda of zuiveringszout. Net als jij heb ik het ook wel ingenomen, opgelost in water om te testen of mijn maag voldoende zuur produceerde. Lekker is het niet maar het is weg te krijgen. Er zijn enorm veel andere toepassingen als mild schoonmaakmiddel, geurneutralisator etc. Meer dan vier of vijf euro per kilo hoeft het niet te kosten. Verder helemaal eens met je verhaal, zeker ook om terughoudend te zijn bij paarden vanwege de gasvorming die we als mens vrij makkelijk kunnen opboeren maar paarden niet.

Thunar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:03

Janneke2 schreef:
Bij 80% van de mensen met een maagzweer wel, Helicobacter Pylori. (Al geeft ik toe dat ik verbaasd was toen ik dit hoorde.)

Zeker weten dat een bacteriele infectie de belangrijkste oorzaak is van maagzweren bij mensen! Wat zijn de oorzaken van maagzweren bij paarden? Daarbij aangetekend dat er meer oorzaken zijn van maagpijn, gasvorming en spijsverteringsproblemen dan alleen maagzweren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 17:09

Wie weet ook wel bacterien. Maar AB is natuurlijk een stuk goedkoper dan kuren omeprazol geven..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 17:13

Popstra schreef:
Wie weet ook wel bacterien. Maar AB is natuurlijk een stuk goedkoper dan kuren omeprazol geven..

Ik vind dit nog helemaal niet zo gek gedacht, het zou mij niets verbazen als problemen in de darmen/binnen de vertering een verstoring van het maagzuur veroorzaken. Niet voor niets zit er vaak probiotica in veel supplementen voor de maag. Darmen en longen hangen ook samen is mijn ervaring(met een paard met astma ga je verder zoeken).
Eigenlijk zou er bij een maagscopie standaard ook een bacterie swab moeten worden genomen.

Thunar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 18:16

Wildgirl schreef:
Ik vind dit nog helemaal niet zo gek gedacht, het zou mij niets verbazen als problemen in de darmen/binnen de vertering een verstoring van het maagzuur veroorzaken. Niet voor niets zit er vaak probiotica in veel supplementen voor de maag. Darmen en longen hangen ook samen is mijn ervaring(met een paard met astma ga je verder zoeken).
Eigenlijk zou er bij een maagscopie standaard ook een bacterie swab moeten worden genomen.

In de humane geneeskunde bewandel je een aantal stappen bij maagpijn als je volgens het boekje werkt. Eerst een paar weken een ppi, zoals omeprazol of pantoprazol (er zijn wel meer soorten), eventueel met verdubbeling van de dosering na enkele weken of proberen van een ander middel. Bij geen of te weinig resultaat onderzoek van de feces op de hp-bacterie, maar daarvoor moet je eerst twee weken geen maagzuurremmer gebruikt hebben. Is die positief dan geef je antibiotica, twee verschillende soorten in combinatie met een maagzuurremmer en test je weer na, als ik me niet vergis, een maand of de hp-bacterie verdwenen is. Helpt dat allemaal niet dan doe je een gastroscopie, waarbij je behalve kijken ook een biopsie en dergelijke kunt doen. Bedenking is wel dat je een zogenaamde vals positieve uitslag kunt krijgen, dat wil zeggen een positeve uitslag van de hp-bacterie, terwijl die niet de oorzaak hoeft te zijn van de klachten. In een aantal gevallen was ik er een voorstander van om de ' test' met omeprazol als eerste stap over te slaan omdat je dat minimaal een maand scheelt. Bovendien kunnen de klachten met een zuurremmer afnemen terwijl de oorzaak blijft bestaan en ook dan wordt het allemaal een veel langduriger verhaal dan nodig is. Bij paarden zou ik veel eerder geneigd zijn om bij voortdurende klachten die maagsonde erin te stoppen omdat dat snel uitsluitsel geeft over een aantal mogelijke oorzaken. En inderdaad, zoals je veronderstelt, hoeft de primaire oorzaak niet in de maag zelf te zitten.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 18:24

Thunar schreef:
Janneke2 schreef:

Zeker weten dat een bacteriele infectie de belangrijkste oorzaak is van maagzweren bij mensen! Wat zijn de oorzaken van maagzweren bij paarden? Daarbij aangetekend dat er meer oorzaken zijn van maagpijn, gasvorming en spijsverteringsproblemen dan alleen maagzweren.

Op de website van bijv. paardendokters.nl staat het uitgebreid uitgelegd.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 18:30

Afbeelding

Hier staat een opmerking over een bacterie in de maag.