Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wildgirl schreef:@elisa2, kun jij mij dan verklaren waarom mijn paard lichte zweren heeft terwijl ze al jaren onbeperkt kan eten? Weidegang en altijd ruwvoer aanwezig. Mijn DA refereerde aan stress nl
leeneliefje schreef:hi bokkers
Mijn eerste stap was het zoeken naar een supplement met als werkzame stof omeprazol, dat bestaat dus niet.
Odysseus schreef:En je geeft aan dat je ruwvoer al geoptimaliseerd hebt. Bij paarden die moeilijk op onbeperkt ruwvoer te zetten zijn wordt o.b.v. een redelijk recente studie "80-20" voeren aangeraden. 80% van het dagrantsoen geven overdag, en 20% in de nacht. Het blijkt namelijk dat paarden veel minder maagzuur aanmaken in de nacht en 's nachts vasten nauwelijks effect heeft op de pH, i.t.t. overdag vasten.
Wildgirl schreef:Ik heb hier een maagzweer patiënt staan en zit nog in de medicatie nu. Op advies van mijn DA ben ik begonnen met gastrovet, mijn andere pony krijgt het ook preventief mee.
Ik lees dus graag even mee!
Overigens is de reden dat mensen maagzweren/maagklachten krijgen vaak te weinig zuur itt teveel zuur, ik vraag me af hoe dat bij paarden zit.
PBA_ schreef:Odysseus schreef:En je geeft aan dat je ruwvoer al geoptimaliseerd hebt. Bij paarden die moeilijk op onbeperkt ruwvoer te zetten zijn wordt o.b.v. een redelijk recente studie "80-20" voeren aangeraden. 80% van het dagrantsoen geven overdag, en 20% in de nacht. Het blijkt namelijk dat paarden veel minder maagzuur aanmaken in de nacht en 's nachts vasten nauwelijks effect heeft op de pH, i.t.t. overdag vasten.
Dit kende ik niet dat ze in de nacht minder maagzuur aanmaken. Is daar ergens een bron van?
Jasmijn159 schreef:Dat betekent dat je natriumbicarbonaat met grote regelmaat en misschien ook wel in flinke hoeveelheden zou moeten toedienen. Ik denk dat die redenering klopt en het spul dus niet de meest voor de hand liggende remedie, hoewel het spul op zich tamelijk onschuldig is. Opsporen van de oorza(a)k(en) lijkt me het meest logisch. Hoe moeilijk is dat? Wat zijn de ervaringen met gastroscopie bij paarden?Ik zou dit dus niet doen. Een maag wil graag zuur zijn. Bicarbonaat zorgt er voor dat de maag in korte tijd veel minder zuur wordt. Dat geeft de maag een signaal om veel meer zuur te gaan maken.
paars schreef:Leerzaam.
Ik heb een vraag. Wat maakt dat je denkt dat z'n maag zo gevoelig is; heeft je paard een aangetoonde maagzweer (gehad) of heeft hij symptomen waardoor je hieraan denkt?
Heb je 'm als eens wat wilgentakken gegeven?
Er zijn goeie onderzoeken waarbij toch meeste resultaat lijkt te zijn als er iets veranderd in de omgeving / voeding van het dier.
Is buiten de scope van je vraag, maar als je niet meer weet wat te doen kan meedenken wellicht helpen.
edit...wilgentakken mss juist weer niet verstandig vanwege de tannines. Komt er juist weer meer maagsap.
Polar schreef:Ik lees mee in dit topic, aangezien ik precies in dezelfde situatie zit als jij.
Momenteel geef ik een kuur Omeprazol bij en dit heeft een erg goed resultaat.
Maar ik ben ook nog op zoek naar een goede manier om het paard na die kuur te blijven ondersteunen.
Wat Ninx in haar eerste alinea zegt, is iets waar ik me ook zorgen over maak.
Het makkelijkst zou zijn om gewoon een doosje Omeprazol in de winkel te kopen en die als onderhoudsdosis gebruiken.
Maar dat geeft weer hele andere problemen.
Ik heb net als jij het stalmanagement optimaal, voeding optimaal, dekenbeleid optimaal, stressniveau zo laag mogelijk.
Maar het is een paard dat echt om hele kleine (voor ons dan) dingen, gigantisch in de stress kan schieten, dus het blijft een beetje zo'n cirkel.
paars schreef:Bicarbonaat/natriumcarbonaat zou ik niet gebruiken; stop een theelepel baking soda bij een scheut azijn en kijk wat er gebeurd; veel schuim. Paard kan niet boeren. Dus een teveel aan gas kunnen ze niet kwijt.
Hij heeft geen maagzweer (waar je antibiotica voor zou kunnen geven)?
Popstra schreef:paars schreef:Bicarbonaat/natriumcarbonaat zou ik niet gebruiken; stop een theelepel baking soda bij een scheut azijn en kijk wat er gebeurd; veel schuim. Paard kan niet boeren. Dus een teveel aan gas kunnen ze niet kwijt.
Hij heeft geen maagzweer (waar je antibiotica voor zou kunnen geven)?
AB bij een maagzweer???
Dat heeft geen enkele nut. Een maagzweer word immers niet veroorzaakt door een bacterie
Janneke2 schreef:Het goedje heet "Natrium bicarbonaat".
Janneke2 schreef:Bij 80% van de mensen met een maagzweer wel, Helicobacter Pylori. (Al geeft ik toe dat ik verbaasd was toen ik dit hoorde.)
Popstra schreef:Wie weet ook wel bacterien. Maar AB is natuurlijk een stuk goedkoper dan kuren omeprazol geven..
Wildgirl schreef:Ik vind dit nog helemaal niet zo gek gedacht, het zou mij niets verbazen als problemen in de darmen/binnen de vertering een verstoring van het maagzuur veroorzaken. Niet voor niets zit er vaak probiotica in veel supplementen voor de maag. Darmen en longen hangen ook samen is mijn ervaring(met een paard met astma ga je verder zoeken).
Eigenlijk zou er bij een maagscopie standaard ook een bacterie swab moeten worden genomen.
Thunar schreef:Janneke2 schreef:Bij 80% van de mensen met een maagzweer wel, Helicobacter Pylori. (Al geeft ik toe dat ik verbaasd was toen ik dit hoorde.)
Zeker weten dat een bacteriele infectie de belangrijkste oorzaak is van maagzweren bij mensen! Wat zijn de oorzaken van maagzweren bij paarden? Daarbij aangetekend dat er meer oorzaken zijn van maagpijn, gasvorming en spijsverteringsproblemen dan alleen maagzweren.