Help! Hoe redt ik deze pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:31

Freddydeshet schreef:
Citaat:
Echter;
In zo’n kort tijdsbestek kun je geen wonderen verwachten.
Zeker niet met bevangenheid. Daar kan zo een jaar overheen gaan voor een paard weer helemaal in balans en op de rit is.
Daarnaast verbaast het mij dat een pony waar je zoveel om gaf en die je zo graag wilde kopen, nu krijgt en vervolgens wil je na 2 weken er al vanaf :wow:
Daar krijg ik wel lichtelijk kortsluiting van moet ik zeggen.
Want je wist volgens mij prima waar je aan begon.
Wat maakt dan dat je er ineens zsm vanaf wil?

Is het zo vreemd dat ik 2 jaar geleden een nog gezonde pony wou overkopen en nu ze ziek is en ik al een pony heb niet meer?
2 ponys (waarvan eentje ziek)kan ik niet betalen.

In 2 jaar tijd kan veel veranderen, en dat is ook gebeurd. Nadat ze toendertijd nee zei over de koop van de pony ben ik uiteraard opzoek gegaan naar een andere. Dan kun je me niet kwalijk nemen dat ik nu mijn handen vol heb aan mijn eigen pony en kudde.

Ik ben me er heel erg van bewust dat haar herstel überhaupt maanden zou duren, dit was dan ook echt een tijdelijke oplossing. Als die pony op die plek was gebleven was ze allang dood. Nu kan ik haar eventueel nog een kans geven door iemand voor haar te zoeken.

Staat je andere pony normaal dan alleen als je er maar 1 kan houden aan huis?

Persoonlijk zou ik het diertje opvangen zoals je dat destijds ook graag wou. Met beter/passender management kan het diertje misschien nog wel goed opknappen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 15:04

Ayasha schreef:
Little_Gift schreef:

Ik heb het verhaal gelezen

Dat heb je duidelijk niet want je tijdlijn klopt langs geen kanten -O- :')

Waar klopt ie niet?

Dreamboy schreef:
Popstra schreef:
Ik heb het verhaal gelezen en heel eerlijk denk ik dat als het diertje gewoon bij de buuf op de wei was gebleven ze deze makke niet had gehad.
Ze is in ene bekapt, moest actief aan de fiets mee lopen, gelongeerd worden enz..
Dat is best een impact voor zo een kleintje dat niks gewend was.
2 weken daarna dus heel kort daar op is ze immers bevangen geraakt.

Vind het sneu voor dat beestje dat deze nu niet meer gewenst is omdat ze niet gezond is.

Zo, praat jij ts even een schuldgevoel aan. De problemen zijn begonnen twee weken nadat ze gestopt was, niet na twee weken training. TS, je hebt al zoveel gedaan voor de pony. Mijn keuze zou in dit geval ook laten inslapen zijn.

Ze zegt niet dat ie in twee weken getraind is. Ze zegt dat twee weken na dat intensieve training stop gezet werd het dier bevangen raakte.[/quote]

Dat zeg ik toch ook?

BigOne

Re: Help! Hoe redt ik deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 15:17

Ts foto’s m laten maken door da en aan de hand daarvan de beslissing nemen. Op zich hoeft een pony die opgeknapt is van bevangenheid geen extra werk mee te brengen, wel goed beleid.
Maar foto’s en testen op ppid en zeker niet weggeven maar in laten slapen wanneer het met de voeten niet goed is.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 16:09

Je kunt de vraag ook anders stellen: Ga je iemand vinden die voor de lol een zieke pony gaat overnemen die ook nog vermoedelijk veel geld gaat kosten? Dat lijkt me namelijk niet.
Dus inslapen zou ik echt geen straf vinden hoor. Natuurlijk sneu, het is een leuk beestje om te zien maar soms moet je kl0tekeuzes maken helaas.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 12-02-25 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast naar de regels

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 18:26

Ik zou zo’n pony wel als weidemaatje willen. Maar dan wel op de foto geweest en niet meer op de medicijnen. Oftewel: in eerste instantie geen medische kosten en weten hoe de hoeven er van binnen uitzien.
Ik heb al een mini met een verleden van hoefbevangenheid, dus het management is er hier al. En dat hoeft inderdaad niets extra’s te kosten aan geld of werk.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:44

Daihyo schreef:
Ik zou zo’n pony wel als weidemaatje willen. Maar dan wel op de foto geweest en niet meer op de medicijnen. Oftewel: in eerste instantie geen medische kosten en weten hoe de hoeven er van binnen uitzien.
Ik heb al een mini met een verleden van hoefbevangenheid, dus het management is er hier al. En dat hoeft inderdaad niets extra’s te kosten aan geld of werk.

..Foto’s zeggen niet alles.
Ik ken zat verhalen van ponies die op de foto slecht zijn maar met passend management prima pijnvrij functioneren.
Het is een indicatie van hoe groot een eventuele kanteling is maar geen absolute prognose. (Of het hoefbeen moet door de zool komen, maar dat spreekt voor zich uiteraard.)

Dat gezegd hebbende, zou dit voor de pony van de buuf van TS wellicht een prachtige kans kunnen zijn!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:52

Eens, maar ik bedoel meer: ik zou er best voor open staan om de pony op te vangen, na alle onderzoeken zijn gedaan en ik niet meteen met enorme kosten zit om alleen al te achterhalen waar er problemen zitten.
Maar geen probleem om het daarna te managen. Daar is alles hier al op ingericht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:55

Lijkt me een prachtige kans voor de pony en meer dan redelijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:58

Mooi aanbod :j

En ook een redelijk aanbod, want de buurvrouw mag echt wel de kosten dragen voor het onderzoek.
Uiteindelijk haar dier nog

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 16:12

BarbaLala schreef:
Daihyo schreef:

..Foto’s zeggen niet alles.
Ik ken zat verhalen van ponies die op de foto slecht zijn maar met passend management prima pijnvrij functioneren.
Het is een indicatie van hoe groot een eventuele kanteling is maar geen absolute prognose. (Of het hoefbeen moet door de zool komen, maar dat spreekt voor zich uiteraard.)

Dat gezegd hebbende, zou dit voor de pony van de buuf van TS wellicht een prachtige kans kunnen zijn!

Ik heb hier zo'n voorbeeld staan. Gekanteld hoefbeen in beide voorhoeven, maar rent pijn vrij vrolijk rond. Inmiddels zelfs weer de training rustig aan het opbouwen, maar lijkt tot nu toe alles gewoon nog te kunnen. Het moet alleen gewoon rustig opgebouwd worden omdat die er behoorlijk lang uit heeft gelegen. Wat logisch is.
Staat zelfs weer succes vol op het gras (ik weet het. Risico, maar van alleen op de paddock staan word die echt dood ongelukkig. Dus dit is echt ook in het belang van de pony. Overdag nu op de wei en 's avonds op de paddock of met slecht weer 's nachts op stal). Hoefsmid houd het ook goed in de gaten, maar tot nu toe geen terug val.
Nu kan ik hem hier op stal ook heel goed managen. Houden ze hem op stal ook goed in de gaten en zelf ben ik er ook 2x daags. Zodra het ook maar nodig is word het management waar nodig aangepast.

Dit was in juli nog. Het gaat om de witte. Rent met gemak mijn jaarling (de zwart bonte) er uit terwijl die begin september vorig jaar nog nauwelijks kon lopen. :

Wat super lief trouwens Daihyo dat jij deze pony een kans wilt geven! Dan stel ik mijn mening wat betreft inslapen voorzichtig aan bij als deze kans gepakt word.

Peerzah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 16:23

Zou inderdaad mooi zijn, en een prachtig aanbod! En ik vind het ook heel reëel dat de eigenaar die kosten nog zou betalen, maar ik zou zonder te vragen zou al bijna durven zeggen dat ze dat niet gaat doen..

Ik denk ook dat ze gewoon een heel strak en goed management nodig heeft en dat ze dan nog wel een kansje kan maken.

Na veel overleg met da, buurvrouw en dochter van buurvrouw staan we bijna op het punt om vrijdag in te laten slapen. De buurvrouw (beter gezegd, de dochter) wou de pony weer naar huis halen maar gelukkig heb ik en de dierenarts haar daar uit kunnen praten.

Als inslapen doorgaat mag ze deze aankomende dagen nog bij mijn kudde erbij(met 10% suiker hooi en grasjes langs de track) met volle dosis pijnstilling zodat ze nog voor het eerst in 7 jaar een kudde dier kan zijn :knuffel:

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 16:38

Ik zou het voor dat kleine kansje toch voorleggen aan de buurvrouw.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 17:02

Ik denk een prima eerlijke beslissing vrijdag. Sterkte

Peerzah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 17:03

Buurvrouw gesproken, als ze gewoon een bedrag kan overmaken naar daiyo wil ze het wel doen(ik had al zo een vermoede dat het kwam omdat ze gewoon niet wist hoe of wat met die onderzoeken)!we hebben contact in prive.

Slechte nieuws; ze komt de pony ophalen. Die dochter heeft haar toch wijsgemaakt dat ze aan huis moet staan..

Race tegen de klok, anders is het einde oefening %)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 17:06

Ohhh wat bloedirritant dat soort mensen die niet weten wat ze doen maar toch denken het beste te handelen.
Hopelijk komt het toch goed voor de pony, succes ermee.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 17:13

Allicht is het een emotionele beslissing om de pony naar huis te halen, aangezien hij van haar man was. Ik kan dat ergens wel begrijpen. Op die leeftijd wegen dat soort dingen gewoon zwaarder door vaak.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 18:26

Nou, ik ga duimen dat de pony naar Daihyo mag!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 18:29

Freddydeshet schreef:
Buurvrouw gesproken, als ze gewoon een bedrag kan overmaken naar daiyo wil ze het wel doen(ik had al zo een vermoede dat het kwam omdat ze gewoon niet wist hoe of wat met die onderzoeken)!we hebben contact in prive.

Slechte nieuws; ze komt de pony ophalen. Die dochter heeft haar toch wijsgemaakt dat ze aan huis moet staan..

Race tegen de klok, anders is het einde oefening %)

In ieder geval doe jij er alles voor! Ik hoop ook dat de pony nog naar Daiyho mag.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 18:33

Wat goed dat je het hebt voorgelegd! Hopelijk komt het zo toch nog goed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 18:40

Daiyho is een super aanbod, maar uit het zicht, ik hoop dat pony toch mag of vrijdag netjes ingeslapen wordt. Is er iemand aan die mevrouw haar kant die met haar in gesprek kan? Want hoe dan ook is dit een heel emotioneel stuk, incl. stukje man weg, belofte aan hem niet nakomen, enz. Dan worden er nog wel eens verkeerde beslissingen genomen. En pony daar weg, of dat nu euthanasie of andere plek is betekent ook voor die mevrouw een flink gat in hoe eigen plekje er uit ziet. Zorg voor ondersteuning / iemand die goed oplet komende maanden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 19:52

Eens tamary. Ik heb zo even telefonisch contact met TS om te kijken wat er kan.
Blijkt dat mijn paarden 10 minuten verderop staan, dus echt in de buurt. Mogelijk dat mevrouw af en toe nog kan komen kijken. Maar dat is anders dan naast het huis natuurlijk.
Ik ben al langer aan het kijken naar een klein maatje voor mijn mini, met voorkeur een merrie van 15+ en max rond de meter. Dus het is ook geen bevlieging van mijn kant. Ze staan hier op hooi met 5% suiker en beperkt weidegang. Maar alles kan afgesloten worden, dus zelfs pony niet op de wei is mogelijk. Zeker nu we de winter tegemoet gaan is dat makkelijker. Ook mijn mini is in het verleden bevangen geweest (beetje soortgelijk verhaal) en staat nu zelfs ook op de wei, maar wel beperkt in uren en uitgebloeid gras. Daar doen ze het hier allemaal beter op dan volle wei met vers gras :D
En verder tracksysteem met veel hooiplaatsen, zodat ze moeten lopen. Dus het management is er echt al.

En wordt er alsnog voor inslapen gekozen, dan kan ik dat ook begrijpen. Ik hoef er geen pony bij, maar het kan wel. Als de keuze maar ten goede van de pony wordt gemaakt. Dat is het belangrijkste.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 19:58

Klinkt wel als het perfecte plekje en wat fijn als mevrouw daar voor open staat, dat ze de pony zelfs nog eens kan bezoeken. Het zou mooi zijn als dit allemaal gaat lukken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 20:06

Ja zou mooi zijn als het kan.
Mooi dat je de optie geeft. Meer kun je nu niet doen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 20:09

Klinkt als beter kan ze het niet krijgen..

Mijn duimen draaien en inderdaad het belang van de pony is het belangrijkste.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 20:18

Het zal ongetwijfeld ergens anders ook net zo goed of beter kunnen hoor. Voor nu moet er 1 en ander geregeld worden en we gaan kijken of het gaat lukken. Dan zou ze eind deze week nog deze kant op kunnen komen.