Pony bijt jong paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 17:00

cp112 schreef:
Vooral niet mee bemoeien. Ze redden zich echt zelf wel als er maar genoeg ruimte is.

Of ze redden het uitzonderlijk net niet en het is net de jongste/zwakste die dan de dupe is... :') -O-

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 17:14

Inburgeren kan heel erg lang duren. Ik was na een half jaar in staat een nieuwe pony in mijn kudde van 4 weer weg te doen. Hij bleef jagen op een merrie met een peesbeschadiging die rust moest hebben. Hij dreef haar in hoeken en ging dan meppen. Als hij haar niet in een hoek kreeg ging hij haar door het land jagen. Helaas is het een superlieve onderdanige merrie en die liet zich helemaal in elkaar trappen zonder ook maar iets terug te doen. Hij trapte niet met schade overigens, maar de stress was enorm.

Uiteraard alle mogelijke combinaties gedaan en gedaan wat we konden, uit elkaar, bij elkaar, draadje, andere combi's etc. 4 paarden op gemiddeld 3 hectare met verweiden iedere week, roteren op 12 hectare. Dus eten zat. Hij claimde een andere merrie en de andere paarden mochten daar niet bij in de buurt meer komen en hij joeg ze weg.

Dus toen was ik het zat, want het verbeterde niet. En eigenlijk op het moment dat ik het zat was en een andere baas voor hem aan het zoeken was (was een asiel pony) was het klaar.

Heel zelden jaagt hij nog, als ze weer een nieuw vers stuk krijgen, maar dat is zeer zeldzaam dat hij dan toch jaagt en dan is het maar heel kort.

Wat ik met dit verhaal wil aangeven, is dat het niet altijd voernijd of hooibezit hoeft te zijn waarom paarden niet vriendelijk zijn. Frustratie om voer is wel aanleiding denk ik bij jou.

En wat ik ook dus wil meegeven is dat het niet met een paar weken over hoeft te zijn. Dat kan heel lang duren.

Kun je eventueel nog een graasmasker bij je merrie op doen? Dan is de schade minder?

Juut

Re: Pony bijt jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 22:04

Even een update...mijn pony wilde toch wel een jonger zusje. :')
De tweede ruif is in gebruik genomen toen het jonkie er weer bij mocht. een paar dagen later krijg ik van de eigenaar van het jonkie een video dat mijn pony met haar zij aan zij door de wei draaft. Gelukkig slaat het ook niet door dat ze niet meer bij elkaar weg willen, maar verder is het dikke maatjes tussen die 2. Heel fijn!

Dank allen voor het mee denken!