Volgorde inslapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:52

Jaren terug hadden we er 3

Bij de pony keken ze wat er nodig was en Bij het paard wat later hebben ze de 1e bijgespoten omdat ze niet wilde gaan liggen en eigenlijk aan het vechten was ertegen. Ze kwam in een Bubbel en bleef me strak aankijken. Die 1e is denk ik in totaal 2x bijgespoten. Toen ze eenmaal lag het 2e middel om alles te stoppen

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:03

Ik heb ondertussen 4 paarden begeleid bij het inslapen. De eerste was mijn eerste eigen paard. De tweede was een Dartmoor pony die aan mijn zorgen was toevertrouwd. De derde was een echt oud circuspaard, de eigenaren waren op tournée. En de vierde was ook een circuspaard, maar de eigenaresse wilde of durfde niet bij het daadwerkelijk inslapen te zijn.

Vier paarden, vier verschillende verhalen, uiteraard geen van allen erg aangenaam, maar steeds heeft de dierenarts het heel rustig en netjes gedaan. De eerste twee bij de kliniek van de de dierenarts. De derde op het terrein van het circus en de vierde op een grote paardenkliniek in de buurt van Parijs.

Elisa2

Re: Volgorde inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:08

Ik heb inmiddels helaas meerdere paarden zien gaan door het inslapen.

Hier wordt er altijd gewerkt met twee spuiten, 1 de narcose waardoor ze helemaal suf worden en sommige al half weg zijn en daarna DE spuit waardoor ze overlijden en tegelijkertijd vallen. Dit kan er heel naar uitzien als het niet gecontroleerd gebeurd. Meestal gaat het netjes en rustig maar bij ons viel er ook een achterover een keer en dat was ook een heel erg naar beeld. Het paard is dan al wel weg, het lichaam maakt nog stuiptrekkingen.

In de meeste gevallen ging het gewoon rustig, vredig en ging het dier redelijk gecontroleerd vallen/ liggen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:12

Hier was het ook 2 spuitjes. Van de eerste ging ze liggen. Van de 2de ging ze naar de regenboogbrug.
Na het eerste spuitje ontspanden ook alle spieren en plaste ze een beetje.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:15

SaraViavia schreef:
Ja dus bij jullie zat het liggen bij de eerste spuit. Bij ons bleef ze na de eerste gewoon staan..

Hier ook die ervaring, 1ste spuit suf 2de spuit omvallen, wat de dierenarts heel mooi begeleide.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:38

Ik heb al mijn paarden op de kliniek laten gaan, bij de laatste 2 stonden ze tussen kussens in waardoor ze niet neer vallen maar heel langzaam gaan liggen bij de 1ste spuit, dat was heel prettig om te zien voor zo ver je over prettig kunt spreken in die situatie, het gaat heel rustig, ze leunen tegen een kussen aan en gaan steeds verder door de benen heen naar beneden, dan komen ze in een houding te liggen zoals ze op stal ook kunnen liggen.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:31

Ik heb mijn paard 3 maanden geleden in laten slapen en dat is met 3 spuiten gedaan.

Eerst een sedatie, zoals bijv. bij de tandarts, toen het narcose middel waardoor ze ging liggen en toen het middel om het hart te stoppen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:52

Volgens mij 2 . Maar de mijne moest voor 1500 kg ingespoten voordat ze bedankte voor t mooie leven. Met de hele kudde om haar heen, zijn allemaal een uur stil blijven staan wachten tot de mooiste grote leider om viel. Heel respectvol gedaan. Maar vreselijk, dat sowieso. Heel veel sterkte met je verlies

esc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:58

bel anders met je dierenarts, die wil je vast graag toelichten wat hij/zij heeft gedaan en wellicht kan je dat geruststellen

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 12:01

Ik heb mijn pony 6 jaar geleden in laten slapen en die daarvoor 8 jaar geleden en (op mijn verzoek) hebben beiden 4 sluiten gehad.

1e om suf te worden
2e werden ze high van en ging roze olifantjes zien enzo
3e spuit narcose

En door die 2e sluit gaan ze dan vrijwillig liggen, want geen angst. Wel erg moe, dus dan gaan ze maar lekker liggen.

4e Spuit overdosis en dood...

Vond ik beide keren erg fijn omdat ze dus uit eigen beweging beiden zijn gaan liggen en niet hoefden te vallen.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 12:02

Hier 2 spuiten voor zover ik weet. En bij de 2e gingen ze pas liggen, maar zouden ze ook direct dood zijn.

Dit was op de kliniek ongeveer 3 weken geleden. Mijn paard is in de box daar ingeslapen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 12:09

SaraViavia schreef:
Ja dus bij jullie zat het liggen bij de eerste spuit. Bij ons bleef ze na de eerste gewoon staan..

Ik denk dat dat een kwestie van meer tijd en dat ze te snel zijn overgegaan naar de volgende stap.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 12:22

Mijn paard is in juni dit jaar ingeslapen en ik dacht dat hij 3 spuiten kreeg. De eerste werd hij alleen suf van, 2e middel of injectie ging hij van liggen (de dierenarts nam hem over om te begeleiden, deed ze netjes maar m’n paard viel heel raar. 1 of andere manier paste het wel bij hem omdat nooit wat normaal kon gaan….) en vrij snel kwam de laatste injectie en toen was hij heel snel weg…

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 12:30

Die van mij ook drie. Eerst een roesje, toen hebben we hem naar de inslaapbox begeleid en daar kreeg hij een narcosemiddel zodat hij rustig ging liggen. Toen als laatste nog een dodelijke dosis narcosemiddel die het hart deed stoppen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 12:38

Ik heb m'n pony in 2011 in Gelderland laten inslapen; die DA gaf een hele lichte sedatie als kalmeringsmiddel, maar dat was niet eens zoveel om de pony suf te maken, meer om het randje eraf te halen. Wij hebben toen de pony naar een bak gebracht, waar ze één spuit kreeg en direct omviel en weg was. Voor ze de grond raakte was ze al weg. Zag er voor mij misschien minder relaxed uit, maar vanuit het paard gezien prima.

Vorige zomer heb ik mijn paard moeten laten gaan, dit was in Noord-Holland. Daar kreeg hij eerst een sedatie waardoor hij ging liggen, eenmaal op de grond kreeg hij de laatste spuit waarmee hij vertrok. Dit is ook heel vredig gegaan.

Beide methodes vond ik prima gaan, maar het is wel goed om te weten hoe de DA het gaat doen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 12:52

Ik weet het niet meer maar weet wel dat de mijne flink vocht tegen het gaan liggen en daardoor over een putdeksel viel en op de weg kwam dus moesten hem weer overeind halen en terug in de berm begeleiden.
Hele nare ervaring ook voor de veearts die zei dat ze dat in 20 jaar nog nooit had meegemaakt.
Het heeft me lang achtervolgd en veel schuld gevoel over gehad en als ik er nog 1 moet laten inslapen betwijfel ik of ik dat doe of slachten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 13:00

Hier waren het er drie. Paard kreeg wel ruim de tijd om suf genoeg te worden dat we hem konden neerleggen. Toen hij lag heeft de DA nogmaals gewacht tot hij effectief genoeg gesedeerd was voor de laatste spuit er in ging.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 13:03

Steeds meer worden er 2 gebruikt. Bij de eerste staan ze vaak nog, en dan vallen ze dus als ze al dood zijn. Onze dierenarts vertelde dat dit bedacht is omdat het diervriendelijker is dan vechten tegen het omvallen, en dan terwijl ze zo kwetsbaar half suf op de grond liggen nog de laatste spuit krijgen.
Het kan misschien voor jullie wel vervelender zijn geweest om te zien, omdat je het niet wist en ze wat ongecontroleerder vallen voor je gevoel maar het is voor het paard wel echt vriendelijker want die merkt er zo weinig van en hoeft niet te vechten tegen bv narcose en omvallen.
Veel sterkte gewenst!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 13:08

mylittlejoy schreef:
Ik heb m'n pony in 2011 in Gelderland laten inslapen; die DA gaf een hele lichte sedatie als kalmeringsmiddel, maar dat was niet eens zoveel om de pony suf te maken, meer om het randje eraf te halen. Wij hebben toen de pony naar een bak gebracht, waar ze één spuit kreeg en direct omviel en weg was. Voor ze de grond raakte was ze al weg. Zag er voor mij misschien minder relaxed uit, maar vanuit het paard gezien prima.

Vorige zomer heb ik mijn paard moeten laten gaan, dit was in Noord-Holland. Daar kreeg hij eerst een sedatie waardoor hij ging liggen, eenmaal op de grond kreeg hij de laatste spuit waarmee hij vertrok. Dit is ook heel vredig gegaan.

Beide methodes vond ik prima gaan, maar het is wel goed om te weten hoe de DA het gaat doen.

De dierenarts legde hier van te voren uit wat hij zou doen, en hoe het ongeveer zou gaan inderdaad.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 13:14

Het is alweer 20 jaar geleden maar ik meen 2 spuiten. Ik heb wel nog een pijnstiller laten zetten om hem goed naar de plek in de wei te begeleiden en hem makkelijker te laten liggen. Toen volgens mij direct de narcose. De dierenarts nam hem heel even over om te begeleiden bij het liggen. Ging heel rustig. Daarna toen hij al diep weg was en ik er ook klaar voor was de laatste spuit.

Wat goed was is dat we alles goed van te voren hebben doorgenomen. De dierenarts heeft echt goed uitgelegd en begeleid. Ook erbij verteld dat hij het niet altijd kan voorkomen dat ze rot neervallen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 13:27

Hier altijd 3 (dat wil ikzelf ook).
1: verdoving (zoals bij de tandarts, paard blijft staan).
2: narcose (paard gaat liggen zoals bij een operatie).
3: euthanasiespuit die het hart stopt.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 13:31

Brainless schreef:
Hier altijd 3 (dat wil ikzelf ook).
1: verdoving (zoals bij de tandarts, paard blijft staan).
2: narcose (paard gaat liggen zoals bij een operatie).
3: euthanasiespuit die het hart stopt.

Hier ging het ook zo.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 14:26

Bij mijn Joe waren het 3 en de eerste had ik eigenlijk achteraf gezien niet graag gehad.
Misschien omdat hij al in zijn geheel echt "op" was.
De eerste kwam voor stal maar hij werd al zo wankel dat ik hem bijna niet op "de plek" kon krijgen, want hij moest nog he halve wei door, dus het heeft hem echt zijn laatste kracht gekost.
De 2e was dan om te liggen... en die werd al eigenlijk zijn laatste.
Zodra hij lag kwam er een zucht en was hij weg.
De finale spuit was dan ook alleen maar pro forma , hij was al dood.

Hoe het zou gaan met onze 2 oude Frieze , zie ik te zijner tijd.
In iedergeval breng ik ze vooraf al op de plek, en dan pas spuit

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:57

Maradi wilde bij de eerste spuit ook niet gaan liggen. Was ook een vechter hoor, dat heeft er misschien ook mee te maken. Wij zeiden toen ga maar liggen, het is goed, en toen zei de dierenarts direct al dat doet hij niet, dat doet hij pas bij de volgende. Gelukkig was hj wel direct weg en hoefde hij het niet te herhalen. Dat moest bij een ander paard wel daar waar ik toen stond, van iemand anders. Oude merrie van 37 jaar of nog ouder, maar dat was ook een vechter en die wilde maar niet weg. Meerdere spuiten nodig geweest. Nou, dat is echt niet fijn hoor, het is al zo naar en dan dat ook nog..

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 22:31

Begin dit jaar helaas ook mijn paard in laten slapen, op de kliniek.

Eerst een gewone verdoving, daarmee naar de wei waar hij mocht gaan gelopen. Daar heeft hij een 2e gehad, waarna hij gelukkig rustig ging liggen. Na het afscheid vervolgens de derde