Hoeveel water heeft een Shetlander nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 09:18

Mijn tandeloze oudje van 30 (D-pony) doet het goed op 3 keer per dag (volle schep grasbrok, volle schep seniores en handje muesli) slobber van grasbrok, seniores priores en de seniormuesli van Vitalstyle, (die kun je zowel geweekt als droog geven) met een scheut lijnzaadolie.
Omdat hij geen hooi meer kan eten krijgt hij senior grasmix van Hartog met daar de seniormuesli door. Die muesli is ook een ruwvoervervanger. Zelfs met de hele korte zachte grasmix heeft hij nog wat moeite en hij eet het ook niet vreselijk graag, maar door de muesli erdoor te mengen, die hij nog wel goed weg krijgt, krijgt hij toch best wat binnen en is hij langer bezig met kauwen.

Hij drinkt ook beduidend minder dan zijn iets jongere weidemaatje die nog wel in het bezit is van een redelijk gebit en eigenlijk alleen voor de lekker een schep slobber uit de emmer krijgt en het verder goed doet op gras, hooi en bejaardenmuesli met grasmix.

Mirjam79

Re: Hoeveel water heeft een Shetlander nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 09:36

En wat maismeel bijvoeren? Mijn merrie kreeg standaard in de koudere periode maismeel bijgevoerd als "pap" (ook een soort slobber dus). Daar deed ze het erg goed op. Rijk aan vetten en laag in suiker.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 09:42

Dit is ook nog een prettige poeder olie om erbij te voeren. Binnen 6 weken na een start voeren waar mijn paard enorm ingevallen was door een bloedworm infectie is hij ontzettend mooi bijgetrokken!

https://www.rwdh.nl/stance-equitec-powerstance/

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 10:18

Dank allemaal voor de goedbedoelde reacties.
Jammer dat er zo ongevraagd door velen veroordeeld wordt, lezen is waarschijnlijk moeilijk.

Ik geef uitleg bij mijn vraagstelling, maar krijg veel ongevraagde adviezen over voer, ik vraag om hoe het zit met water..

Hoe het zover heeft kunnen komen, is gewoon hartstikke stom geweest van ons, we gaven hooi en 2x daags brok met een deken op, aangezien ze als weide maatje fungeert, wordt er verder niks met haar gedaan, dan wordt het warm weer en haal je de deken af, je schrikt je kapot en je hart breekt, voelt je hartstikke schuldig en neemt meteen actie, om vervolgens hier nog eens afgebrand te worden. Bokt op z’n best, toetsenbord helden bedankt!
Ik heb zojuist met de dierenarts gebeld, en foto’s en video gestuurd, die zegt dat het super de goede kant op gaat, en dat ze er fit uit ziet.

Ik doe trouwens al vanaf het begin lijnzaadolie toevoegen aan de sp.
Ik heb antwoord op mijn vraag nu, dus hier kan een slotje op.

Bedankt voor de begripvolle reacties en het meedenken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 10:42

Eigenlijk vind ik die verklaring nog bijzonderder dan het mager zijn....
Borstel je dan niet gedurende lagere tijd?
De deken gaat toch zeker wel elke week af, ook al doe je niks met een pony?
je wilt toch weten of de huid en vacht er goed uitzien, geen schuurplekjes of wondjes.
Dat zal wel weer als k.t opmerking gezien worden, maar mij verbaasd het gewoon en dat spreek ik uit.

Maar goed, fijn dat hij nu wel goed bijkomt. Dat is wat voor nu telt :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 10:45

Ja, niemand gaat er vanuit dat je het bewust zo ver hebt laten komen. Logisch toch dat mensen zich afvragen hoe of wat?

Wekenlang de deken er niet afhalen vind ik ook wat vreemd, je borstelt toch minstens even eens per week?

Ik hoop dat hij nog wat bij kan trekken voor de winter!
Laatst bijgewerkt door Captain op 24-09-24 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 10:45

Eens met DP. En ik voel mezelf geen toetsenbordridder. Ik zou het namelijk ook gewoon zeggen irl.
Ben het wel eens dat oudjes snel kunnen afvallen. Maar dit is wel een niveau verder. En hoelang is de deken er niet afgeweest dan? Ik hoop dat ze snel bijtrekt maar niet willen drinken klinkt gewoon niet goed. Dan geven ze het vaak zelf op. Je kan met een spuitje in de mond spuiten en slobber aanbieden voor het vocht. Maar als ze niet snel zelf beter gaat drinken dan zou ik haar laten gaan.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 10:56

Suzanne F. schreef:
Eens met DP. En ik voel mezelf geen toetsenbordridder. Ik zou het namelijk ook gewoon zeggen irl.
Ben het wel eens dat oudjes snel kunnen afvallen. Maar dit is wel een niveau verder. En hoelang is de deken er niet afgeweest dan? Ik hoop dat ze snel bijtrekt maar niet willen drinken klinkt gewoon niet goed. Dan geven ze het vaak zelf op. Je kan met een spuitje in de mond spuiten en slobber aanbieden voor het vocht. Maar als ze niet snel zelf beter gaat drinken dan zou ik haar laten gaan.

Jij hebt alles goed gelezen topper!
Sp krijgt ze 3x daags en eet ze in no time op, en dan begin jij weer over slobber aanbieden, schiet mij maar lek.

Ik had hier eigenlijk over een paar weken weer foto’s willen plaatsen zodat jullie mee konden kijken in de vooruitgang en hoe snel het gaat om weer aan te laten komen tot een gezond gewicht, ondanks haar leeftijd van 30+.
Uiteraard gaat vanaf nu wel elke week de deken af, ipv alleen een dagelijkse kriebel sessie op de hals en hoofd.
Maar nu besloten de foto’s te verwijderen, en het topic te sluiten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:08

Je kan nu wel zo boos doen... daar concludeer ik alleen maar uit dat het afreageren is uit je eigen tekortkoming richting pony.
En dan heeft bokt het gedaan.... :')
Doe boos op jezelf.... heeft je pony meer aan.

Gelukkig heb je er wel van geleerd en gaat de deken nu wel regelmatig af.
En hopelijk lezen mensen dat die dat ook niet doen en nu ook wel gaan doen.

Blij dat hij in korte tijd nu zoveel bij is gekomen, dan ben je op de goede weg. En ik denk dat hij niet bij zou komen als hij water te kort zou hebben, dus zou me daar niet direct zorgen over maken.
Vervolg foto's ach van mij hoeft dat niet, maar dar denken andere misschien anders over.
Dus als je ze niet wilt plaatsen, fijn niet doen. Dat vervelende bokt toch....

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:13

Nadat alles gezegd is: ik zou de sp ophogen. Meer geven. Olie geef je al (afmeten zodat je weet hoeveel je omhoog kunt als het onvoldoende is) en je kunt het best eiwit gaan toevoegen (op welke manier dan ook, genoeg tips).

Fijn dat iedere week de deken af gaat. Succes!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:23

Ja sorry TS maar dit was / is wel een gevalletje om de Dierenbescherming voor te bellen als ik die zo in de wei zou zien staan.
Je bent je zorgplicht naar je dier niet nagekomen.

Hoezo haal je een deken er pas af in eind Juli / begin Augustus? Ook al is ze een weide maatje, je hebt een dier toch in de hand? Poetsen doe je blijkbaar niet maar toch gewoon even aaien oid?

Oudere dieren vallen snel af, daar heb ik genoeg ervaring mee maar dit is niet van 2 weken. Dit is vel over been..

Fijn dat je nu wakker bent geworden en het dier nu wel de nodige zorg krijgt. Hopelijk knapt ze op en komt ze de winter door en hebben jullie een harde les geleerd.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:26

Ik ga er voor mezelf van uit dat het weinige drinken dat die van mij doet komt door de emmers slobber die hij naar binnen werkt. Hij eet als een bootwerker, is voor zijn doen actief en alert en aan zijn stal te zien plast ie genoeg, dus uitgedroogd zal hij niet zijn.

Dus om nu te zeggen dat de pony van TO kandidaat is voor de eeuwige groene weide omdat hij bijna niet drinkt…mwah. Lijkt me dat er meer factoren voor nodig zijn om dat te kunnen beweren.

Die deken, tsja. Die van mij zitten hun pensioen uit in Verzorgingstehuis de Laatste Halte en doen behalve als weideornament dienen ook niets meer, maar die dekens gaan wel met grote regelmaat af.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:35

Gooiske schreef:
Hoi, ik hoop dat bokt mij kan helpen, morgen neem ik sowieso even contact op met de dierenarts om ook daar de vraag te stellen.

Onze oude shet dame van 30 jaar, was afgelopen zomer vel over been geworden, daarom krijgt ze nu 2 a 3x daags seniores priores sinds 1 augustus.
Ze knapt hier enorm van op, fantastisch om te zien, haar ruggengraat is niet meer zichtbaar, haar billen krijgen weer vorm, ribben nog ligt zichtbaar.
Ze heeft goede mest, is nog niet meer vies geweest aan staart en benen!

Maar nu… ze drinkt helemaal geen water meer, ik geef haar sowieso 2 maal daags de seniores priores, volle schep met 3 liter water per keer.
Ze krijgt op deze manier toch 6 liter water binnen, maar vraag me af of dat zo voldoende is.

Ze is overigens enorm fit en vrolijk.

Foto’s van 1 augustus
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Foto’s van 16 september

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Fijn dat ze aan het bijkomen is. Ik vraag me wel af hoe je weet/ziet dat ze geen water meer drinkt, staat ze dan alleen? Dat doet ook wat met de psyche, dus ik weet niet of ze al heel lang alleen staat of pas sinds kort?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:45

Bah, zo’n veroordelingen ook weer!

Hier borstel ik ook echt niet elke week mijn paarden hoor, ze werken niet, wat is de meerwaarde van borstelen dan?(hier wel allemaal dekenloos)

Ja, TS had het te laat gezien, beseft dat maar al te goed, wat een meerwaarde heeft het natrappen dan?

Als je zo’n oudjes een paar weken niet zonder deken bekijkt en iets gaat fout, kunnen die op 3-4weken echt fel vermageren.

Goed dat ze mooi bijtrekt TS!

Ik zou vooral nu alles op alles zetten om ze voor de winter nog zoveel mogelijk te laten bijkomen, zal ze zeker nodig hebben deze winter dan!

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:50

Je kunt een beetje zout over de slobber doen om het drinken wat aan te wakkeren, dat hielp bij mijn oudje goed. en verder krijgt ze nu dus sowieso 2x daags 3l vocht binnen met slobber. das voor een shet best prima, eet ze verder gras of hooi?

Ik heb met mijn oudje deze zomer het zelfde meegemaakt, en vind de oordelen hier hard, zeker alsk weet hoe verschrikkelijk rot ik me hier zelf al over gevoelt heb. gelukkig knapt hij met een aanpassing in dieet en leefstijl mega hard op. Is ook in een maand tijd van vel over been naar eigenlijk normaal slank gegaan. Als hij op dit tempo door blijft gaan verwacht ik hem met een beetje reserves en een warme deken de probleemloos winter in te kunnen sturen.

Ouder worden van die dieren gaat met stapjes en intensiviteit van zorg moet je dan opschalen. Soms ben je dan voor het mooie daarmee net iets te laat, zeker als je een paard hebt wat (zoals in mijn geval) altijd al aan de slanke kant is, en echt al zeer aangepast dieet heeft.
Maar andersom met een mini zijn ze vaak snel te dik (wat met serieuze gezondheidsproblemen gepaard gaat) en ben je juist blij als ze wat slanker zijn.

Mijne valt altijd terug als hij moet ruien (mijn rijpaard overigens ook), en dit jaar was die rui zo laat, en hebben we zo veel regen gehad, dat het hem gewoon nog meer energie gekost heeft. En dan inneens zit je van op het randje, wat met een 30 jaar oud paard gewoon vaak realiteit is, net als met je oma van 90, naar over het randje.
harde les, sorry zeggen tegen je pony, aanpassen, en volgend jaar beter opletten in kritische periodes.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:52

TS je bent goed bezig! Laat ze lekker ridder op het toetsenbord zijn, jij doet nu wat goed is voor de pony en zorgt ervoor dat ze weer beter in haar senioren velletje komt te zitten.

Ik heb verder geen tips met betrekking tot je vraag, maar aan de resultaten te zien doe je het goed!

Voor de mensen die wel wekelijks een deken van het paard halen, ik heb een shetlandpony met eczeem gehad en die haalde ik ook echt niet wekelijks onder de deken uit. Alleen wanneer we iets gingen doen, en dat kon 1x in de maand zijn maar soms ook langer niet. Dus ja er zijn er meer die een paard lekker onder de deken laten lopen als er niks mee gedaan word.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:59

Jintexx schreef:
TS je bent goed bezig! Laat ze lekker ridder op het toetsenbord zijn, jij doet nu wat goed is voor de pony en zorgt ervoor dat ze weer beter in haar senioren velletje komt te zitten.

Ik heb verder geen tips met betrekking tot je vraag, maar aan de resultaten te zien doe je het goed!

Voor de mensen die wel wekelijks een deken van het paard halen, ik heb een shetlandpony met eczeem gehad en die haalde ik ook echt niet wekelijks onder de deken uit. Alleen wanneer we iets gingen doen, en dat kon 1x in de maand zijn maar soms ook langer niet. Dus ja er zijn er meer die een paard lekker onder de deken laten lopen als er niks mee gedaan word.

Maar waarom zou je niet regelmatig de deken af halen? Je ziet anders toch niks van de algehele conditie? Eventuele klitten, wonden, broeien, of in dit geval zware vermagering vallen dan niet op.

Imo echt paarden houden 101. Regelmatig onder de dekens kijken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:02

Ik vind dat echt bijzonder. Je wil toch ook regelmatig even checken of de vacht niet gaat broeien of dat er geen schuurwonden zijn ontstaan door de deken ofzo? Mijn pony's hebben jaren niks gedaan, maar hun hoeven deed ik bijvoorbeeld echt wel regelmatig even uitkrabben om te checken of er geen sprake was van rotstraal of iets anders. Dat is 5 minuten werk.

@ts: om terug te komen op je vraag. Mijn shet doet ongeveer 2 dagen met zo'n ronde speciekuip. Mijn welsh ging ook aanzienlijk minder drinken toen ze 2x daags senioren priores bij kreeg. Maar ze dronk nog wel tussendoor. Dus bij helemaal niet meer drinken zou ik me wel zorgen gaan maken

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:03

Altijd weer goed om te lezen dat er mensen zijn die nog nooit iets fout hebben gedaan, die alles al weten en nooit een domme vergissing hebben begaan.
Een hele geruststelling: de perfecte mens zit op Bokt. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:04

Ts is eerlijk, laten we mensen niet afbranden voor eerlijk zijn. Iedereen maakt fouten. De les van iets vaker onder de deken kijken heeft ze nu ook wel geleerd.

Jammer TS als je geen updates meer plaatst maar ik begrijp het wel. Veel succes nog met de pony.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:12

Als je lang een deken niet eraf haalt krijg je van die haar ophopingen dus het is wel zo verstandig om dat te doen. Een deken trekt vast dus een keer verleggen is geen overbodige luxe.

Jij zegt dat dit een verbetering is, nou dan wil ik niet weten hoe de pony er eerst uitzag. Gevalletje geen paard waardig als je er alleen maar voer voor schudt, net als de mensen die hier beweren dat ze het ook niet doen, die zouden hier lering uit kunnen trekken.

Mijn inziens ZIE JE DIT DOOR DE DEKEN HEEN!

Edit: en de vacht op foto 1 ziet er ook belabbert uit.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 24-09-24 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:13

senna21 schreef:
Altijd weer goed om te lezen dat er mensen zijn die nog nooit iets fout hebben gedaan, die alles al weten en nooit een domme vergissing hebben begaan.
Een hele geruststelling: de perfecte mens zit op Bokt. :)

Mag hopen dat de meeste mensen op bokt nog nooit hun dier zo enorm hebben laten vermageren ja :')

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:15

Maar het is nu gebeurd en TS voelt zich daar vreselijk schuldig door.

Wat gaat het natrappen daaraan veranderen?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:16

Dat ze het af doet als een: och kan gebeuren en dat het normaal is dat je er nooit een deken afhaalt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:17

Dat doet ze niet, ze geeft zelf aan dat ze zich hartstikke schuldig voelt.

Dit natrappen heeft alleen maar als gevolg dat mensen niet eerlijk meer durven zijn want dan worden ze helemaal afgebrand.
En de meeste hier doen alsof ze roomser dan de paus zelf zijn.