Pony met Astma en bodembedekking/verveling op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:43

Ja dat kan even lastig te doorbreken zijn, dat met donker naar binnen. Makkelijkste is om dat vanaf de langste dag meteen anders te doen (niet met donker naar binnen maar gewoon elke dag een vaste tijd, zeg 22u), maar het duurt nog even voordat die kans zich weer aandient :+ .

Misschien inderdaad kijken of je het kunt doorbreken met hooi op de wei geven met donker. Maar zal wel even duren voordat het echt goed werkt.

Vervelend dat hij buiten ook nooit ligt, dan wil je toch wel heel graag dat hij op stal een bodem heeft waar hij dat wel doet.

Jeetje, hij was het er echt niet mee eens hè, op stal. Wat als je nou geen hooi geeft als je ze op stal zet? Ze komen net van het gras dus kunnen best even zonder, dan kun je twee uur later een klein net met hooi geven en als je naar bed gaat een ander net met de rest. Dan kun je dezelfde hoeveelheid hooi toch wat meer uitsmeren over de tijd.
Maar ja, dan moet je paard het wel zelf ook fijn vinden om op stal te staan, anders gaat ie misschien meteen protesteren als je hem er zonder hooi in zet.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:49

BarieskaBo schreef:
Dat wil ik graag proberen, maar ben bang dat de pony last krijgt van de bodembedekking.

Iemand daar ervaring mee? Astma en diverse soorten bodembedekking?

Wij hadden vlas als bodembedekking. Ik heb ook gehakseld koolzaadstro gehad. Vind die laatste prettig, vlas heeft een bepaalde geur die bij mij zelf op mijn longen slaat.

Qua verveling kan je kijken naar de diverse slowfeeder modellen voor het hooi, liksteen aan een lang touw ipv in of aan de voerbak, appels in de waterbak heb ik ook weleens gezien, maar let op dat ze niet te dik wordt :+

BarieskaBo

Re: Pony met Astma en bodembedekking/verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 13:11

Hij heeft nooit moeilijk gedaan met op stal staan, kon met slecht weer zo hele dagen op stal zijn en deed nooit moeilijk.

Maar nu zonder bodembedekking vind hij het lastig. Hij eet het stro niet of nauwelijks (ik zie namelijk geen verschil in avond of ochtend en gewoon een beetje los stro in de stal doet hij ook niets mee. Het is echt het liggen. En dat probleem heeft hij bij 24/7 buiten waarschijnlijk ook.

Ik maak gebruik van strookbegrazing op de weide, dus als ze normaliter naar binnen gaan, is het gras 'op'. Daarom geef ik hooi op stal.

Geef ik ze buiten meer gras en wordt het donker, stoppen ze met eten en gaan ze rondjes lopen en lopen ze alles stuk.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:14

DubbelFun schreef:
ElSea schreef:
Zaagsel werkt hier super bij mijn astma patient. Ik heb hem eens een week op stro gehad, dat was echt drama. Zaagsel gaat nu al maanden goed, en het is erg zuinig in verbruik! Als je de stal 'opstrooit' kun je zelf ook voelen dat het helemaal niet stoft. Echt fijn spul. Ik zou het merk nog voor je na kunnen gaan.

Bedoel je echt zaagsel of houtkrullen, want daar zit nogal verschil in. Als er íets stoffig is dan is het wel zaagsel (ook wel houtmot of houtmeel genoemd).

Ik heb mijn COPD'er ook altijd op houtkrullen kunnen houden, stro was geen doen en de rest werd gegeten.

Ik zie inderdaad dat ik houtkrullen heb: https://www.souman-agro.nl/product/hout ... pan-22-kg/

Ik dacht eigenlijk dat dit gewoon zaagsel was, haha.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:46

BarieskaBo schreef:
Hij heeft nooit moeilijk gedaan met op stal staan, kon met slecht weer zo hele dagen op stal zijn en deed nooit moeilijk.

Maar nu zonder bodembedekking vind hij het lastig. Hij eet het stro niet of nauwelijks (ik zie namelijk geen verschil in avond of ochtend en gewoon een beetje los stro in de stal doet hij ook niets mee. Het is echt het liggen. En dat probleem heeft hij bij 24/7 buiten waarschijnlijk ook.

Ik maak gebruik van strookbegrazing op de weide, dus als ze normaliter naar binnen gaan, is het gras 'op'. Daarom geef ik hooi op stal.

Geef ik ze buiten meer gras en wordt het donker, stoppen ze met eten en gaan ze rondjes lopen en lopen ze alles stuk.

Het is gewoon even uitproberen wat betreft bodembedekking. Bij veel voerleveranciers die ook vlas enzo leveren, kan je weleens 1 pak uitproberen. Bij een met astma heb je het zo door als ze er last van krijgen. Niet jezelf drie slagen in de ronde werken als 's nachts op stal met de juiste bodembedekking gewoon werkt. Het is ook zonde als ze maar anderhalf sprietje gras overhouden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 14:53

Is er ooit een longspoeling gedaan eigenlijk? Want dat kan aanwijzingen geven mbt waar je dier nu precies allergisch voor is.
Want als het ook/ of misschien zelfs met name pollen zijn, dan is het meer buiten laten advies natuurlijk volledig gecontra-indiceerd, en zou je ook kunnen proberen hoe het gaat als het niet allergische dier wel op stro staat, en de andere gewoon op matten oid.. Je hebt dan mogelijk wat meer 'speelruimte'

BarieskaBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 22:29

Nee longspoeling niet gedaan, volgens mij wel bloed gecontroleerd. Kan ik inderdaad ook weleens laten doen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 22:35

BarieskaBo schreef:
Dat wil ik graag proberen, maar ben bang dat de pony last krijgt van de bodembedekking.

Iemand daar ervaring mee? Astma en diverse soorten bodembedekking?

Ja. Hier op houtkrul geen last. Vlas ook niet maar daar ben ik zelf geen fan van. Bio waldbodem kun je ook overwegen maar is wel flink kostbaar!