Onhandelbaar bij uit de wei halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:53

Nou bij alle nieuwkomers hier heb ik dit nog nooit meegemaakt dus ‘normaal’ gedrag vind ik het niet. Het is verlastingangst. Ik hoop voor je dat het met de tijd minder zal worden en ze vertrouwen gaan krijgen. Maar het kan ook in het aard van het beestje zitten en zal het misschien wel verbeteren met de tijd maar er helemaal uit gaan ,niet. Elk paard is anders
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 18-09-24 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:53

Ik vind de stempel verlatingsangst ook wel snel gegeven hoor, jeetje.

Jouw paard heeft als ik het goed begrijp een ander schema dan alle andere paarden op stal. Dat is gewoon niet zo handig. Er gaan er hier 60 elke dag om 08 uur naar buiten en 50 daarvan vinden het ook niet leuk als de baas ze een ander schema dan dat gaat geven.

Ik vind dat je zoveel mogelijk mee moet in een schema van een stal, orde rust en regelmaat werkt gewoon goed voor paarden :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:54

Kleine stapjes gaan met deze problemen het snelst. Rustig aan en probeer om haar niet zo ver in paniek te laten komen, in die mindset kan ze niet leren

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:54

ruitje schreef:
Ik vind de stempel verlatingsangst ook wel snel gegeven hoor, jeetje.

Jouw paard heeft als ik het goed begrijp een ander schema dan alle andere paarden op stal. Dat is gewoon niet zo handig. Er gaan er hier 60 elke dag om 08 uur naar buiten en 50 daarvan vinden het ook niet leuk als de baas ze een ander schema dan dat gaat geven.

Ik vind dat je zoveel mogelijk mee moet in een schema van een stal, orde rust en regelmaat werkt gewoon goed voor paarden :)

Dat had ik even over het hoofd gelezen :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:01

TS, het is belangrijk dat je haar niet alleen uit het land haalt om aan het werk te gaan. De komende tijd alleen even meenemen om te borstelen en wat lekkers te geven moet voldoende zijn. Als dat goed gaat, dan zou je een heel enkele keer wat van haar kunnen vragen, maar bouw het rustig op.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:07

Op zich is het niet gek toch als je paard de hele dag op het land staat en je overdag tijd hebt je overdag even komt om iets met je paard te doen?

Hier was het ook altijd even drama met uit de wei gehaald worden de eerste week nadat het landseizoen begon. Elk jaar weer. Enorm hinniken, niet rustig kunnen staan, ik de bak dan alleen maar willen rennen. En juist door het wel dagelijks even kort te doen ging de gewenning sneller. Even een klein stukje de weide uit, poetsen op een plek waar hij nog net rustig genoeg was en daar eten geven en weer terug. Dag erna iets verder. Stukje in de bak wandelen, etc. Stap voor stap op een rustige manier weer even laten weten dat het geen totale ramp is om de kudde uit te gaan en hij ook weer terug mag. Zeker toen ik op een stal kwam met 24/7 weide kon ik niet meer gaan wachten tot de kudde binnenkwam. :+

En ja dit is er eentje die ik wekenlang heb moeten sederen toen hij op rust stond en niet mee mocht met de groep het land op die paar uurtjes per dag. Zelfs als hij niet alleen was was het kudde is weg dus paniek. :=

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:11

Citaat:
Let er wel op: houdt je aan je eigen regels!! Ongewenst gedrag "straffen" door haar te laten weten dat je dat niet accepteert. Gebruik daarvoor alleen dat wat strikt noodzakelijk is. Meestal is je stem verheffen wel voldoende, soms moet je er een elleboog in zetten of een tikje geven maar deins er niet voor terug om erop los te slaan als jouw veiligheid in het geding dreigt te komen! Safety First!!

Wat dacht je ervan om het gewoon niet zover te laten komen dat je paard dusdanig veel spanning heeft dat er gevaarlijke situaties ontstaan? 'erop los slaan', ik schrik er echt van dat er in deze tijd nog dit soort adviezen gegeven worden... Het paard zal met zo'n aanpak niet ineens wel oké zijn met de situatie en in het ergste geval krijg je een paard wat helemaal niet meer durft te uiten hoe het zich voelt. Met als gevolg dat je een paard krijgt wat 'uit het niets' explodeert. Vastbinden in stal totdat het zich 'ontspant' kan hoogstwaarschijnlijk hetzelfde effect geven, als je het paard net zolang laat staan tot het zich overgeeft aan de situatie is het heel moeilijk om in te schatten of het paard daadwerkelijk ontspannen is of zich gewoon volledig heeft afgesloten.

Begin deze maand is netaan 2 weken en dat is zoals eerder genoemd heel erg kort. Ik ga mee met de tips om even een paar stappen terug te doen. Even lekker poetsen in de wei en steeds een stukje verder daar vandaan. Kleine stukjes wandelen met veel belonen en teruggaan voordat er spanning ontstaat, dan sluit je het goed af en blijft de ervaring met jou positief. Mocht je toch graag willen longeren of rijden, kijk dan even of er een ander paard mee het land uit mag of wacht tot de paarden op stal staan. Geef het tijd en vraag eventueel een gedragstrainer om een keer mee te kijken zodat je wat handvatten hebt om mee aan de slag te gaan. Dit komt echt weer goed om nu al te spreken van chronische verlatingsangst is wat kort door de bocht :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:25

Captain schreef:
anjali schreef:
Zet haar anders tijdelijk weer even apart waar ze in het begin ook stond toen het wel ging. Want jullie moeten wel het plezier aan haar behouden of terugkrijgen.

Wat is dat nou voor advies. :?

Lekker diervriendelijk. Paard doet 'moeilijk' dus hop haal maar weer uit de kudde en zet een kuddedier maar even alleen zodat de mens er dan tenminste wel plezier aan kan beleven. :r

Omdat ts er anders straks geen zin meer in heeft omdat ze ongelukken krijgt en dat is veel slechter voor het paard want die staat dan zo weer op Marktplaats.

Captain

Re: Onhandelbaar bij uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:32

Of TS wil misschien wel het paard de tijd geven die het nodig heeft zodat ze er alsnog veel plezier van kan hebben? ;)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:33

Hoezo geen zin meer? Beestje is er net, moet aan TS wennen, aan de locatie, aan de andere paarden, aan het andere ritme, aan alles. Geef het beessie wat tijd. Het is geen fiets, die je in een hoek kunt smijten omdat je er geen zin meer in hebt.

TS, ik werd getriggerd door het bericht van Ruitje; heeft jouw paard echt een ander schema? Kun je de komende tijd evt wat met haar doen als alle paarden weer op stal staan voor de nacht?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:39

Ts gaf aan dat er gevaarlijke situaties ontstaan. Met paarden kunnen ernstige ongelukken gebeuren en dat moet voorkomen worden. Zeker ook in het belang van het paard. Maar, ik ken ts en haar paard en de situatie niet. Hoe dat daar zit kan zij alleen zelf vertellen dus.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:48

Wat ik met jong en/of zenuwachtig spul doe, die het nog moeilijk vinden uit het zicht van de andere paarden wat te doen:
- in het zomerseizoen zadel ik ze buiten op, in het zicht van de kudde. De buitenbak is ook naast het weiland, dus ook met rijden/werken is de rest niet uit het zicht. Eigenlijk zijn ze dan altijd wel rustig.
- als het winter wordt, en ze s avond allemaal op stal staan; zadel ik binnen op de poetsplaats op,
dan staan ze daar relaxed en wordt dat gewoonte
Na een tijdje maakt het dan helemaal niets meer uit of er ook andere binnen staan of niet, de poetsplaats is een vertrouwde relaxte plaats geworden, waar ze altijd rustig staan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 11:05

anjali schreef:
Ts gaf aan dat er gevaarlijke situaties ontstaan. Met paarden kunnen ernstige ongelukken gebeuren en dat moet voorkomen worden. Zeker ook in het belang van het paard. Maar, ik ken ts en haar paard en de situatie niet. Hoe dat daar zit kan zij alleen zelf vertellen dus.

Met alle respect, dan ga je op zoek naar een nette manier om ernstige ongelukken te voorkomen en ga je niet een dier maar weer alleen zetten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 11:23

Het probleem is dat we vanaf hier niet zien hoe erg het is en ook niet hoe jij reageert als je paard spanning opbouwt.

Jullie kennen elkaar nog niet, dus paard zal ook niet weten wat het aan jou heeft. Veel paarden vinden het lastig om bij de kudde weg te gaan, maar dan kan de rol van de baas wel een groot verschil maken.

Bij het "even aanpakken" waar ik zelf nooit zo achter sta, moet je echt wel goed weten wanneer, hoe, hoelang en hoeveel je "aanpakt". Als je dat vanuit angst, onkunde en wanhoop doet, bouwt de spanning zich hoogst waarschijnlijk alleen maar meer op. Dat geeft inderdaad gevaarlijke situaties.

Ik wilde zo ongeveer hetzelfde zeggen als rocamor. Ga de wei in, pak je paard en ga alleen maar even samen staan. Let goed op je eigen ademhaling en houding. Doe dit heel kort. Lijkt echt 10 stappen terug, maar juist dit kan een ommekeer zijn.
De volgende dag pak je je paard weer en kijk je op basis van de vorige dag hoe de reactie nu is. Is er wat spanning hou je het even een paar keer bij samen zijn. Gaat het beter, loop je een stukje door de wei en klaar.

De volgende stap is samen de wei uit lopen en dit weer naast de wei doen. Dus eerst een paar keer daar alleen samen zijn. Als deze stap goed gaat, loop je een stukje heen en weer waar de andere paarden nog in zicht zijn.

Pas als die stap goed gaat, loop je de keer daarop van de kudde weg en weer terug. Dat bouw je uit tot steeds verder en iets langer.

Het andere voordeel van zo een aanpak is dat je ook iets opbouwt voor nieuwe, of andere spannende situaties. Je legt een basis en kan daar altijd naar terug.

Ook als je paard toch spanning opbouwt, probeer je daar niet in mee te gaan. Het is daarom wel echt heel fijn dat iemand met goede skills meekijkt en je helpt.

En je zal nog steeds veel mensen tegenkomen die vinden dat je je paard gewoon moet pakken en aan moet pakken, maar soms is dat ook maar uit onwetendheid en angst. Je wil niet dat je paard alsnog uit het niks explodeert omdat je basis mist en dat is vaker zo dan men wil toegeven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 11:46

En wanneer je bovenstaande tips niet wil/kunt volgen, maak afspraken met mensen om in ieder geval twee paarden uit de groep te halen, ga observeren naar welk paard ze toetrekt en met die eigenaar misschien afspraken maken.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 11:56

Had mijn vorige paard ook bij iedere nieuwe plek. Ik heb hem destijds 2x verhuisd en dan in een nieuwe kudde. Verlatingsangst duurde dan een week of 4 en daarna was het over.
Haalde hem er dan even uit. Rondje op het erf of in de bak stappen en weer terug naar de kudde. Rijden deed ik dan als alle paarden op stal stonden. Dat was geen probleem.
Geef je merrie even de tijd.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 12:02

Angell66 schreef:
Hallo,

Wij hebben begin deze maand een 11 jarige Hannoveraan merrie gekocht die haar eerste jaren als springpaard gebruikt is (zij is spring gefokt) en de afgelopen paar jaren alleen als fokmerrie gebruikt is. Wij hebben haar gestald bij een pension met weidegang. Wij zijn rustig aan begonnen met grondwerk, longeren, lopen langs paden wat allemaal goed ging, nergens schrikt zij van. Eerst stond zij alleen in een wei en na een week is zij bij de kudde (alleen merries) gezet. Sindsdien is er geen land meer mee te bezeilen bij het uit de wei halen blijf zij maar hinneken en wil zij zich lostrekken en ook op stal "schreeuwt " zij de hele boel bij elkaar en blijft maar richting de wei kijken en is niet meer te hanteren en kun je niet meer in haar stalbox staan. Zij wordt dan als enige uit de wei gehaald, toen zij alleen in de wei stond de 1ste week, konden wij haar zonder problemen uit de wei halen.

In de gang vd stal poept zij soms wel 3 keer, en ook in haar eigen stal vertoont zij dit gedrag waarbij ze zeer onrustig is en luid blijft hinneken. Zodra de andere paarden weer op stal staan is er niks aan de hand.

Wij zitten nu met de handen in de haren hoe hier mee om te gaan, we kunnen moeilijk de merrie haar zin geven door maar in de wei te laten. Helaas weten wij te weinig over haar verleden. Heeft iemand misschien tips hoe om te gaan met dit gedrag.

Alvast bedankt voor de tips

Mesten is angst. Dat is een overduidelijk signaal dat ze zich heel erg onveilig voelt.
Haar gedrag is helemaal niet zo heel vreemd, ze is totaal ontheemd, en dat zijn wel meer paarden na een verhuizing. In de kudde voelt ze zich veilig. Erbuiten niet, ook nog niet met jullie erbij.
Het kan maanden tot soms een half jaar duren voordat ze gewend zijn. Daarnaast is er nog geen band met jullie, weet ze niet wat jullie van haar vragen, en die band, vertrouwen opbouwen heeft goede begeleiding en tijd nodig.
Begin bij het begin, en er zijn al voldoende tips gegeven. Leer haar eerst kennen, zodat je correct op haar signalen reageert en niet over haar grenzen gaat. Er zijn al waardevolle tips gegeven, maar realiseer je dat het maanden kan duren voordat ze jullie vertrouwt, de omgeving en de stal als een prettige plek beschouwt. Dat kun je alleen maar verdienen door haar de tijd te geven,met kleine stapjes en positieve impuls op te bouwen.
Ik werk zelf graag met een clicker, omdat R+ met beloning een snel resultaat kan geven als er dagelijks hooguit een kwartiertje getraind wordt. Paarden leren dan snel wat er van hun gevraagd wordt, en zullen hun best doen. Inge Teblick en Shawn Karrash zijn op YT te vinden hoe clickertraining correct gedaan moet worden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 12:16

Captain schreef:
anjali schreef:
Zet haar anders tijdelijk weer even apart waar ze in het begin ook stond toen het wel ging. Want jullie moeten wel het plezier aan haar behouden of terugkrijgen.

Wat is dat nou voor advies. :?

Lekker diervriendelijk. Paard doet 'moeilijk' dus hop haal maar weer uit de kudde en zet een kuddedier maar even alleen zodat de mens er dan tenminste wel plezier aan kan beleven. :r

Sommige staan gewoon beter apart.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 12:17

Elisa2 schreef:
Ik denk dat paardlief beter gewoon vastgezet kan worden in de stal om gevaarlijke situaties te voorkomen, dus wel gewoon meenemen. Vastzetten in de stal, eten geven, borstelen en weer terug en daarbij moet ze wel gewoon luisteren. Begin inderdaad desnoods met een stuk meenemen uit de wei en haar gewoon een tijdje laten staan op het punt waarop ze veel spanning krijgt maar de rest nog wel ziet. Beetje afleiden, verwennen met eten en op het moment dat ze ontspant en zich overgeeft weer terug zetten en dat langzaam uitbouwen.

Dan moet je wel veilig aan die stal raken en terug aan de weide....

Start eens met vertrouwen op te bouwen in de weide. Spendeer wat tijd bij de paarden, je kant haar blijkbaar wel makkelijk vangen? Ideaal, iedere dag 5 keer gaan vangen, een snoep erin en weer los, tot ze met plezier zich laat halsteren, dan bouw je op. Vangen, hoofd borstelen, snoep erin en weer los., zo vaak als je kan. Mini vlechtje maken, hoef eens optillen, whatever. En dit bouw je op tot je in de weide kan borstelen. Maak een start met grondwerk, schouders verplaatsen, achterhand verplaatsen, zet er een travers beweging op, vooruit, achteruit. Dit bouw je op en verplaats je langzaam weg van de kudde. Tot je buiten de weide kan werken. Hou de sessies kort zodat ze leert dat ze altijd snel terug kan en mag.

Een maand is super kort, dat paard is uit haar vertrouwde omgeving getrokken, bij vreemde mensen en vreemde paarden, heel haar bekende wereld is weg, geef haar tijd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 12:29

Ik nam bij het trainen van mijn jonge paarden de ander mee en deed veel in de wei of paddock waar ze al samen stonden. Het duurt even voor je het vertrouwen hebt en ook het trainen gewoon wordt. Dan heb je het andere paard niet meer nodig.

Het scheelt heel erg als je niet denkt in termen als winnen of de zin geven. Maak het jezelf en je paard makkelijk, soms hoeft het helemaal geen strijd te zijn wanneer je een stapje terug doet.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 12:29

Als ik deze situatie aan de hand heb, en in zekere zin is dit ook het geval, dan vind ik het heel erg belangrijk dat mijn paard zich comfortabel voelt bij datgene wat ik vraag.
En dat 'ie dus in staat is om datgene ook te doen, danwel te leren.

Naar mijn mening is 2 weken (''sinds begin deze maand'') erg kort, en daarbij is het 'management' sowieso al een keer veranderd. Alleen staan naar samen staan in de groep.
Blijkbaar voelt je paard zich in die groep véél comfortabeler dan alleen (bij jou) en wil daar terug naartoe. Fijn, de groep past dus blijkbaar!

Já je moet zorgen dat je zelf veilig blijft. Helemaal mee eens. Maar in dit geval kun je daar dus, voordat je je paard in de stal vastbindt en mept als het gedrag uit de hand loopt, óók voor zorgen door (zoals Rocamor aangeeft) kleinere stapjes te nemen. In het kader van ''dingen doen die mijn paard ook aankan/kan leren'').

Als je paard het namelijk al spaans benauwd krijgt als jij die recht voor de uitgang van de weide wil poetsen. Dan is het niet zo gek dat hij hoe verder jij over die grens dendert, heftiger gedrag gaat vertonen.

Ik denk dat het belangrijk is voor jezelf uit te maken wat je graag wil dat je paard leert.

Voor mijzelf is dat dat mijn paard erop mag en kan vertrouwen dat mijn gestelde vragen dingen zijn die hij ook kán, of zeer binnenkort wel kan.
Maar je kan er ook voor kiezen je paard te leren dat het geen bal uitmaakt of hij het (nu) wel of niet kan, maar dat het gewoon moet omdat jij het zegt.

(já hier zit nuance in. Bij bekappen/medisch noodzakelijke behandelingen ben ik óók wat rechtlijniger. Dan staat ''even niet miepen dit moet echt'' ook wel eens hoger. Maar dan nóg mag mijn paard na 1 voet bekappen écht even een rondje stappen. én mag hij na 2 voeten even pauze (waarin een ander paard bekapt wordt). In het kader van ''Het moet nou eenmaal echt even, maar ik doe mijn best met je mee te denken''.

Of je je paard nu dus wel of niet terug apart zou zetten hangt in mijn ogen samen met hoe jij erin wil staan. Voor mijzelf is het wel heel duidelijk op basis van jouw post dat je paard héél graag bij anderen staat. Dus dit dier terug apart zetten strookt niet met mijn insteek.

En boven alles. Geef het dier wat tijd. Je bent een nieuwe eigenaar, het management is anders, voer zal anders zijn, verwachtingen zijn anders.
Mijn Fjord die ik intussen 17 jaar heb is 2 jaar terug nog tijdelijk verhuisd. En dit dier is oud (toen 24) de rust zelve (echt zo'n in-en-in goedzak) en zo stabiel als een rotsblok. Maar zélfs hij heeft na die verhuizing echt een week of 6 ander gedrag vertoond. Wispelturiger, minder geduld, ''lomper'' en véél opgefokter. Natuurlijk, want alles was anders voor hem!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 12:35

Cioccolato schreef:

Welke dan? En dat hebben ze hoe laten merken?

Heb toch al veel paarden in een groep gezet die voorheen alleen stonden en dat ging echt altijd goed. Soms moet je dat opbouwen, maar ook meegemaakt dat paarden er enorm van opknapte.

Ook meer dan eens geholpen met het socialiseren met mijn paarden.

En dit paard geeft ook duidelijk aan graag bij die groep te blijven. Dus waarom zou je die apart gaan zetten? Dan is het echt alleen puur gemak voor de mens.

*Vastzetten in de stal zou ik echt never nooit niet doen. Paard geeft iets duidelijk aan en juist zo een paard ga je toch niet vastzetten. Dat is nog erger dan een schop onder zijn hol verkopen. Snappen mensen dan de impact van zoiets echt nog steeds niet?

Dat zo een paard gevaarlijker en gevaarlijker wordt is ook omdat de mens er dan niet goed mee omgaat en zelf angst krijgt voor het gedrag van het paard.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 12:37

Cioccolato schreef:

Ja maar dit paard dus heel duidelijk niet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 13:32

Captain schreef:
Cioccolato schreef:

Ja maar dit paard dus heel duidelijk niet.

Of wel. Apart ging het goed.
Paard kan best prima in kudde staan na een poos wennen. Of misschien werkt dat niet.
Tijd zal het uitwijzen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 13:34

superpony schreef:
Cioccolato schreef:

Welke dan? En dat hebben ze hoe laten merken?

Sommigen klikken niet in een kudde. Sommige klikken niet met een bepaald paard in de kudde. Sommige zijn de dominantie die je niet in de kudde wil. Sommige hebben zulke verlatingsangst dat apart staan makkelijker is voor beide partijen.

Het is niet alleen het paard. Ook de plek waar die staat. De andere paarden. De (eventuele) pension eigenaar. De eigenaar van het paard.

Het is niet allemaal zo zwart wit. Gelukkig :D