Hoefbevangen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 09:05

Gezien de groeven in de voorvoeten is hij 2 a 3 maanden geleden ook al eens flink bevangen geweest.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 09:44

Ik heb hem 1,5 maand voordat ik hem kocht gezien en toen liep ie goed. Ben er een paar keer geweest voordat ik ze heb opgehaald, in die periode was er niks aan te zien.
De vorige eigenaar zegt dat ie nooit bevangen is geweest, maargoed dat weet ik niet. Zal de hoefsmid eens vragen of hij denkt dat ie al eens bevangen is geweest. Ik ben niet zo goed in hoeven, vandaar dat ik graag naar de kliniek wil. Maarja of het nu slim is om hem te vervoeren?

Hij heeft vannacht met zachte blokken eronder gestaan

Hij heeft echt donald duck voetjes, echt heel sneu. Ik probeer hem te helpen maar ik heb het gevoel dat we nu even vast zitten en ik niks kan doen om hem te helpen tot zn voeten wat gegroeid zijn :(
Zn gewicht en grootte helpen hem ook niet echt natuurlijk..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 10:28

Het is soms de vraag of ze wel bevangen zijn geweest.... Dit is een groot dier en ook nog eens hengst, niet perse een 'easy keeper' en daarmee best wat marge bij metabolische varianten van HB.
Door reguliere dierenartsen werd mijn aangekochte IJslander destijds ook bestempeld als licht HB, en vermoedelijk ook al eens eerder HB geweest.

Uiteindelijk ben ik met hem op een kliniek beland waar ze veel zorgvuldiger foto's maken. Een wereld van verschil.
Op die foto's werd duidelijk dat het dier nooit bevangen is geweest, maar altijd verkeerd is bekapt en beslagen en een matige hoornkwaliteit had.
Binnen een paar beslagbeurten ontstond er een wereld van verschil. Je doorbreekt immers een cirkel: doordat ze minder pijn hebben wordt er minder cortisol aangemaakt, daardoor kan de stofwisseling weer normaal zijn werk doen, en diezelfde stofwisseling gaat ook beter werken omdat het dier weer normaal kan lopen.
Dit zelfde kun je ook bereiken met correct bekappen en schoenen, maar bescherming zal zeker nodig zijn.

Ik denk dat dit een beetje zo'n van de regen in de drup geval is. Niet 1 hele duidelijke oorzaak, maar een glijdende schaal.
Niet toereikende voeding, verslechterde hoornkwaliteit, slecht bekapt, pijnlijke voeten, teveel cortisol, verslechterde stofwisseling, en inderdaad zoiets als een mechanische hoefbevangenheid. Want dat bestaat inderdaad.
Een verbrede witte lijn kan ook duiden op een slechte hoefstand, overmatige druk waardoor er 'rek' ontstaat. datzelfde geldt voor diepere lijnen in de voet. Dat KAN HB zijn, maar ook trauma door teveel over ongeschikt terrein lopen, OF een plotse voerverandering, medicatie, etc...

Belangrijkste is dat een hoef geweldig kan herstellen. Mijn ruin, die door 2 klinieken was afgeschreven, heeft nu prachtige hoeven.
Mijn ervaring is dat men vaak eerder te pessimistisch is (vaak ook door te eenzijdig naar het probleem kijken).

Wat zou ik doen? Je zit in het buitenland, dus at is iets lastiger.
Maar ik zou zorgen voor zo zuiver mogelijk voeren, dus onverpakt hooi, een balancer en flink wat msm-zink bijvoeren (kost geen drol, werkt als een trein). Ik heb zelf ook nog meer gedaan om hem optimaal te krijgen.
Deze dame heeft me enorm goed geadviseerd:
https://www.eqinful.nl/hoefbevangenheid/

Verder is dit een landgenoot van je die 2 IJslanders weer 100% inzetbaar heeft gekregen:
[PP] [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Er is nu weinig om mee te werken, qua voeten. Dus die voeten beschermen met schoenen is wellicht nu even je enige optie. Er zijn smeden die zelfs hier iets onder krijgen dat voldoende beschermt en daarmee groei toestaat. Maar daarvan ken ik een aantal (erg weinig) in NL, dus daar heb je geen bal aan.
Pijn stagneert de groei ook. Daarom is gericht mineralen aanvullen, correct voeren en de hoef beschermen zodat er minder pijn is nu het belangrijkste.
De winter is nu even lastig omdat er minder groei plaatsvindt, maar dit moet met zo'n jong paard goed komen.... Zorg dat je goede hulp en advies krijgt en geloof erin dat het goed komt!

Toevallig heb ik ook een bekende in Zweden die met een zelfde soort ding zat. Zij zocht ook erg grote schoenen en heeft hier een goed advies gekregen:
https://www.hoofwear.com

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 11:43

Thanks!

Qua ondergrond heeft ie altijd op weilanden met stukken bos en stenen gelopen. Gewoon een natuur weiland zegmaar, weet even niet hoe ik het moet vertalen/uitleggen.
Hij is altijd bekapt door de verkoper zelf, en nee dit is niet op de goede manier gebeurd.
Qua voer heeft ie daar altijd gras, hooi en haver gehad. Nooit wat extra’s, af en toe eens een appeltje ofzo maar niks qua mineralen en vitamines.

Hier krijgt ie vitamines en mineralen, ik ben nu met alleen dit begonnen omdat ik zn maag en darmen niet in de stress wil brengen want stress heeft ie natuurlijk al van de verhuizing. Nieuw huisje, nieuw mens, binnen staan wat ie nog nooit heeft gedaan, ander voer.
Zink heb ik liggen, msm kan ik wel even halen. Heb ook gehoord dat kisel goed is voor de hoeven, weet niet of dat hetzelfde heet in nederland. Maar wat ik al zei, heb er nog niet teveel in durven proppen omdat ik zn buik niet van slag wil maken. Hij eet niks omdat ie niks gewend is, dus dat soort dingen moet ik sowieso met een spuit direkt in zn mond geven :=

Ik heb dat topic een beetje gevolgd over die ijslanders, maar zij woont helaas heel ver weg bij mij vandaan.

Zn zachte blokken zaten er nog goed onder, tapen was moeilijk omdat te lang op een been staan zeer doet. Dus het ziet er niet uit maargoed das niet belangrijk..
Afbeelding

Of de kliniek waar ik heen wil de beste is, dat weet ik niet.. heb met hoefbevangenheid geen ervaring met die kliniek. Maar ergens moet ik beginnen en als ik naar een ander ga is dat minstens 80km enkele reis en ik weet niet of ik hem dat wil aandoen := vind de 50km van deze kliniek al ver..

Ik vraag me dus ook serieus of de hoefbevangenheid nog actief is of dat de gevoeligheid nu alleen nog van de te korte voeten is. De hoefsmid vergeleek het met op je handpalmen lopen maar je hebt geen handpalmen. Jaa dat doet zeer natuurlijk

Ik heb dus weinig ervaring met hoefbevangen paarden, helaas kan ik niet zeggen natuurlijk maar ik weet dus ook niet hoe ik hem zelf verder kan helpen dan te vertrouwen op dierenartsen en hoefsmeden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:45

Naar welke kliniek zou je gaan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:46

Ik weet dat het 'vloeken in de kerk is', maar zou je die sokken er niet tijdelijk afhalen zodat je de hoeven beter kunt zien en hij beter te behandelen is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:30

Je moet vooral zorgen dat je je omringd door professionals waar je vertrouwen in hebt. Er leiden meerdere wegen naar Rome en je moet vooral een behandeling en behandelaar kiezen waar je zelf vertrouwen in hebt, heb ik wel geleerd. Iedereen doet het anders en heeft een andere mening.

Persoonlijk zou ik kiezen voor de kliniek met de kundigste smid op dit gebied. Een smid die weet wat hij doet is echt essentieel om je paard pijnvrij te kunnen krijgen en helaas lopen er toch veel prutsers rond. Het gaat tegen je gevoel in om een dier met pijn op de trailer te zetten. Maar als je weet dat hij dan door kundige mensen geholpen wordt dan zou het mij dat wel waard zijn. Maar dat zou ik enkel doen als ze vooraf de foto's hebben kunnen beoordelen. Je wil er niet voor niks heen rijden.

Ik heb er zelf iig wel voor gekozen om mijn bevangen shet 120 km te vervoeren naar Van Nassau toe. Die heeft mijn andere pony nog 10 mooie jaren kunnen geven toen ik in 2010 als laatste redmiddel naar hem toe ging. Die smid vertrouw ik blind in tegenstelling tot die van de kliniek die op 25 km afstand zit. En in ons geval heeft het goed uitgepakt, dus ik heb er geen spijt van. Hopelijk kan dit je wat gerust stellen, mocht je beslissen dat je toch naar de kliniek wil gaan. En bij twijfel gewoon even overleggen met je dierenarts of het verantwoord is.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 13:41

Ninx legt heel mooi uit wat ik ook heb gedacht toen ik je verhaal de eerste keer las.

Mss kun je toch eens contact zoeken met degene van die 2 IJslanders. Zij woont bij jou en weet mss wel waar je het beste heen kunt gaan. Wij weten natuurlijk helemaal geen goede kliniek bij jou.

Hopelijk is er snel meer duidelijkheid.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 14:05

monsera schreef:
Ninx legt heel mooi uit wat ik ook heb gedacht toen ik je verhaal de eerste keer las.

Mss kun je toch eens contact zoeken met degene van die 2 IJslanders. Zij woont bij jou en weet mss wel waar je het beste heen kunt gaan. Wij weten natuurlijk helemaal geen goede kliniek bij jou.

Hopelijk is er snel meer duidelijkheid.

Ik zou vooral contact leggen omdat zij het zelf goed heeft gekregen en naar aanleiding van jouw foto's misschien een beter idee heeft van de route die je kunt nemen.
Ze heeft naast het bekappen ook veel gedaan met voeding/ kruiden om het systeem weer op de rit te krijgen.
Er zitten in NL een paar hele goede fijne mensen die je daar ook mee kunnen helpen, maar je zult toch daar de benodigde mensen/ materialen moeten vinden.
Je geeft zelf al aan dat je er erg weinig van weet, dan is een beetje advies/ hulp van buitenaf heel fijn.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 18:39

Och ja die loopt er sneu bij, er zijn meerdere wegen naar Rome maar aangezien je een PBtje stuurde zal ik mijn advies geven. Er zijn er vast die het er niet mee eens zullen zijn en ben niet opzoek naar een pro-con ijzer discussie.

Stalrust is een no-go, het belangrijkste met hoefbevangen voetjes is kunnen bewegen. Ik zou zelf voor een paddock gaan en hem de vrije keuze geven van de beweging aangezien hij nog zo slecht loopt.

Dat is daarom ook direct je prioriteit, meer comfort = meer beweging = sneller herstel. In dit geval is plakijzers bijna onmogelijk door zijn hoefvorm. Je ziet dat door de enorme flares zijn hoeven alles het waren in een klavertjesvorm zijn veranderd. Dit corrigeren is belangrijk, ik denk niet dat zijn hoeven erg veel tekort zijn als ik zie naar hoeveel hielhoogte je hebt. Maar door de bevangenheid + de slechte bekapping voorheen is de hoef erg plat geworden. Of dit paard metabole problemen heeft die hier tot aan leiden is de volgende vraag die ik voor nu even parkeer. Mijn keuze in dit geval zou opzoek naar hoefschoenen gaan die hem kunnen helpen. Easyboot clouds zouden hem bijvoorbeeld goed kunnen helpen maar het belangrijkste is iets in zijn maat te vinden (wat veel makkelijker zou zijn als een bekapper de flares er deels eraf zou kunnen werken).
Ijzers zijn voor mij een no go aangezien ik júist de doorbloeding in de hoef wil stimuleren en je met ijzers dit tegenwerkt.

Waar zit je precies? Wellicht kan ik met je meedenken voor een bekapper die wat aan die flares kan doen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 18:45

De Easyboot Cloud zijn inderdaad enorm nuttig! Mijn paard liep er veel gemakkelijker door.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 18:55

Kasmir schreef:
Stalrust is een no-go, het belangrijkste met hoefbevangen voetjes is kunnen bewegen.
Dit vind ik wel echt een gevaarlijke opmerking. :o
Alhoewel ik ook voor minimale beweging ben bij lichte mate van hoefbevangenheid, is het vanaf een bepaalde mate en in de acute fase echt noodzakelijk om boxrust te geven, aangezien er al een probleem is met de verbinding tussen het hoefbeen en de hoefwand (lamellen). Door beweging kan deze verbinding verder verzwakken of scheuren, waardoor het hoefbeen verder kan kantelen of zakken.

Ik wil verder je bericht niet om zeep helpen of je kennis in twijfel trekken, maar ik zou die uitspraak misschien toch iets meer nuanceren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 18:59

Maar boxrust betekent niet dat een paard stil staat in zijn box!! En waar de meeste stallen 3x3 zijn krijg je een paard wat niet ruim kan draaien en dus geeft dat een extra belasting op de verbinding tussen het hoefbeen en de hoefwand (lamellen).
Een kleine paddock waar rustig gelopen kan worden op een semi harde ondergrond (geen mul zand of stenen bodem) of een zeer ruime stal zou mijn insteek zijn.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:03

Je hebt gelijk dat boxrust niet betekent dat een paard volledig stil staat, en dat de beperkte ruimte in een standaard stal extra belasting kan geven.
Ideaal gezien zou een ruime stal of een kleine paddock op een zachte maar stabiele ondergrond inderdaad beter zijn, zodat het paard nog wat gecontroleerde beweging kan hebben.
Echter, in de acute fase van hoefbevangenheid wil je toch voorkomen dat er teveel druk komt op de verzwakte lamellen.
Elke beweging die ongecontroleerd of onverwacht gebeurt, kan het risico vergroten op verdere schade aan de verbinding tussen het hoefbeen en de hoefwand.

Het blijft een lastige afweging, maar het allerbelangrijkste is om beweging heel nauwkeurig te managen en in overleg met een dierenarts te beslissen wat in dat specifieke geval het beste is voor het paard.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:14

Zoals ik zei, een paddock is in mijn ogen een veel betere optie daarmee bedoel ik ook geen mega weiland. Als men boxrust zegt ga ik er vanuit dat hij inderdaad in een box staat. Zodra ze zo gevoelig staan en je zet ze in een paddock lopen ze over het algemeen niet meer dan nodig en gezond. Ervan uitgaande dat het paard niet zwaar gestresst in de paddock loopt te ijsberen natuurlijk. Juist een kleine oppervlakte zorgt ervoor dat het paard veel korte wendingen draaid wat veel meer stress op de lamellen geeft. TS heeft aan dat het paard op stal moest blijven en dat zal niet mijn keuze zijn, noch van de dierenarts waar ik nauw mee samenwerk :). Ik begon mijn post al met dat er meerdere wegen naar Rome leiden en ik ben over het algemeen wat voorzichtig met advies geven maar aangezien ts mij een pb stuurde heb ik me er toch aan gewaagd.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 15-09-24 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:15

Zei mijn dierenarts exact zo. Als ze te veel pijn hebben, gaan ze niet lopen en dat was hier ook zo.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:19

Hier echt andere ervaringen en ook heel ander dierenarts/hoefsmid advies.
Maar er leiden inderdaad meerdere wegen naar Rome.

Ik hoop dat je paard snel opknapt, ts!

Voor wat het waard is, dit advies kreeg ik destijds.
Ik heb me hier in eerste instantie niet strikt aan gehouden, omdat ik nog geen boxen had.
Helaas heeft het proces hierdoor langer dan nodig was geduurd.

Afbeelding

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:48

Polar schreef:
Kasmir schreef:
Stalrust is een no-go, het belangrijkste met hoefbevangen voetjes is kunnen bewegen.
Dit vind ik wel echt een gevaarlijke opmerking. :o
Alhoewel ik ook voor minimale beweging ben bij lichte mate van hoefbevangenheid, is het vanaf een bepaalde mate en in de acute fase echt noodzakelijk om boxrust te geven, aangezien er al een probleem is met de verbinding tussen het hoefbeen en de hoefwand (lamellen). Door beweging kan deze verbinding verder verzwakken of scheuren, waardoor het hoefbeen verder kan kantelen of zakken.

Ik wil verder je bericht niet om zeep helpen of je kennis in twijfel trekken, maar ik zou die uitspraak misschien toch iets meer nuanceren.

Helemaal mee eens, zolang een paard op pijnstillers staat is de hb actief en elke verkeerde ( of teveel) beweging kan de kanteling, of nog erger verzakking erger maken. Dat is ws ook de reden dat de kliniek vervoer afraadt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:52

Een DA heeft mij eens gezegd dat een dier wat niet teveel mag bewegen je beter iets pijn kunt laten hebben. Niet teveel pijnstilling is ook beter voor de lever ivm snellere/betere afvoer gifstoffen en daardoor dus ook een sneller herstel van de HB. Maar dit geldt alleen bij lichte gevallen waarin nauwelijks of geen kanteling van het hoefbeen te zien is. Dit dient alleen in overleg met een DA te gebeuren !!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 22:20

En dit zul je altijd houden, de een zegt op boxrust want kort draaien is funest de ander in een paddock want teveel bewegen is funest. Voor mij is de ideale opzet van een acuut bevangen paard in een paddock met een gedeelte nat zacht zand zodat de voeten direct gekoeld worden en een droog gedeelte waar het paard comfortabel kan gaan liggen. Voer en water binnen hand bereik maar alles groot genoeg zodat er niet kort gedraaid wordt. Ik had mijn bericht wat uitgebreider/genuanceerder moeten typen om de illusie van laat een hoefbevangen paard lekker rondrennen te voorkomen want dat is ook niet wat ik bedoel. Ik bedoel een geschikte paddock zodat het paard zelf zijn beweging kan controleren zonder teveel te moeten draaien wat je bij boxrust wel hebt.

Dit paard loopt op het zachte redelijk en ik vind het zelf al heel wat dat hij op een grindweg überhaupt kán lopen. In dit geval laten de fotos ook geen kanteling zien aangezien ts schrijft dat het er goed uit zag. Daarom zou ik er persoonlijk voor kiezen het paard comfortabel maken met een goede hoefschoen. Nogmaals, er zijn zoveel verschillende aanpakken ik laat alleen weten waar ik voor zou kiezen.

Ik vind de hoeven fotos moeilijk te beoordelen, de eerste twee geven de illusie van een redelijk hoge hiel, de andere juist niet dus daar doe ik verder geen uitspraak over. Het kán in het geval van hoge hielen schelen als je die wat laat zakken zodat de druk van de punt van P3 afkomt, maar alleen als ze te hoog zijn. Wat buiten kijf staat is dat de hoeven er belabberd uit zien en dat deze met gevoel moeten worden uitgebalanceerd :). Soms kan het schelen ze tijdens het bekappen op bijvoorbeeld een yogamatje te zetten zodat het iets minder zeer doet op 3 benen te staan. Het helpt natuurlijk niet dat het een Shire is, daar komt nogal wat gewicht bij kijken.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 23:56

Wat ontzettend naar dat hij hoefbevangen is!
Ik reageer meestal niet op posts maar wilde nu wel graag reageren gezien je ook in Zweden woont en niet zo gek ver van je vandaan volgens mij, Söderköping.

@Polar, dat is idd een advies wat veel in Zweden gegeven wordt, maar ook een erg gedateerd advies - 3 maanden op stal is extreem. Ik weet dat 6-9 maanden zelfs ook voorkomt. Zoals ook hierboven besproken, een paddock is ideaal met zachte ondergrond én gezelschap. We spreken hier niet van een zoolperforatie of grote rotatie (neem ik aan gezien foto’s ok waren?).

Wat ik aanraad vanuit eigen ervaring (hier vanuit Zweden); de mogelijkheid om heel zacht te staan + de mogelijkheid naar buiten te kunnen (op een begrensd stuk) met water, eten en gezelschap dichtbij. Wílt hij lopen is dat alleen maar een goed teken en hem dat ook laten doen. Hoe zijn je mogelijkheden om hem buiten wat bewegingsvrijheid te geven? Ik snap wat voor puzzelwerk het is. De zachte ondergrond is een belangrijke pijnstilling.
Qua eten, ik weet niet hoeveel hij krijgt, maar ik zou hem niet op een crash dieet zetten - hij is ziek, en een ziek lichaam heeft goede en voldoende bouwstoffen nodig. Heel goed dat je hem mineralen geeft. Weet je de hooianalyse, vullen de mineralen goed aan? Mijn regio zit over het algemeen veel te hoog in ijzer, dat moet uitgebalanceerd worden met kopen, zink en mangaan. Selenium en natrium zijn vaak ook erg laag of niet aanwezig.
En niet te vergeten, hoe is zijn mest?

Sluit me ook aan bij Kasmir, dat hij überhaupt over een grindweg wil lopen is héél wat.
De foto’s zijn erg onduidelijk (niet van dezelfde hoeken, belichting slecht, niet dezelfde afstanden / inzooming geeft vertekend beeld). Duidelijk zo’n klaverblad vorm, dat kan beter en kunnen zeker een trim gebruiken om te balanceren zoals Kasmir ook zegt. Wat er voor een trim te zeggen valt mogen de flares wat bijgewerkt worden, zeker belangrijk als je hoefschoenen gaat passen. Opvallend de duidelijke rand 1-1,5 cm onder de kroonrand, dat moet een eerdere aanval/trauma zijn geweest. Hielen lijken te hoog, zowel als van je half voor/zij aanzichten als van onderen te zien. Maar betere foto’s zijn wel nodig om daar online meer over te kunnen zeggen. Hoge hielen wil je iig júist niet met hoefbevangenheid en iets verlagen kan directe verlichting geven.

Heb je wat gevonden voor hoefschoenen?
Zo niet: er zijn 2 goede online winkels, Anne van Viahov kun je om advies vragen en Iota van Hovbalans. Beide heel behulpzaam en veel kennis. Maak dan wel betere foto’s - met een oude sok of brede band sokken omhoog, juiste belichting, etc.

Een andere belangrijke sleutel in het hele herstel process is stress. Alleen staan geeft stress. Lang in een box staan geeft stress. De verhuizing een stress factor, maar dat kun je natuurlijk nu even niet veranderen. Wat bewegingsvrijheid geven, een zachte bodem als optie om op te staan, een ander paard/pony erbij en voldoende goed voer zal hem hopelijk voldoende rust geven.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 00:43

Lees nu dat Hoofwear is aangeraden hierboven. Ik kan je Klaas Feuth van Hoofwear en Centrum voor Hoefgezondheid ook erg aanraden - veel kennis over HB en over alle hulpmiddelen zoals oa hoefschoenen die kunnen helpen. In NL, dat wel, maar met goede foto’s kan hij je vast en zeker advies geven.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 01:01

Mijne heeft dunne lage zolen en door dit weer ook een weke zool waardoor haar hoefbeen geïrriteerd raakte.

Boxrust werd aangeraden maar er uiteindelijk samen uitgekomen dat mijn paard niet op boxrust gaat.

Ze kunnen beter licht in beweging blijven in een zandpaddock dan im de kleine box. Mijn merrie mocht absoluut die paddock niet uit.

Ik heb haar 24/7 buiten staan met een schuilstal aan de paddock met ook daar zand in.

Dit vonden ze eigenlijk een geweldige oplossing maar benoemen ze vaak boxrust omdat er weinig plekken zijn waar ze dit kunnen bieden.

Ik vind het dus zo gek nog niet wat er gezegd wordt en heel eerlijk. Mijn merrie was er vele malen slechter aan toe dan dit paard.

Ook zeiden ze dat juist de doorbloeding enz gestimuleerd wordt door deze lichte belasting. Mijn paard liep uiteraard niet meer dan nodig en al helemaal niet over het harde.

3 kliniek bezoeken verder met een zeer positieve vooruitgang.

Weet je of dit echt HB is of miss een lage platte zool met een geïrriteerd hoefbeen?

Ik kan me namelijk voorstellen dat dit paard een heleboel kneuzingen heeft kunnen oplopen op een natuurweiland. Mijne zou hier ook kapot van gaan omdat haar zolen dit niet kunnen hebben en het direct terugkomt in het hoefbeen wat hierdoor geïrriteerd raakt.

Het is al laat dus hoop dat ik het niet te warrig formuleerde

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 06:58

Thanks iedereen voor het meedenken <3

Zn box zal zo’n 5x5 zijn denk ik, de dierenarts wil hem op rust, de hoefsmid zegt dat zodra zn medicijnen zijn uitgewerkt, wil ie hem op een klein stukje weiland hebben, weiland omdat dit zacht is, als ie niet heel slecht is. Dat is zacht en volgens hem is het gras nu niks meer waard, al vind ik het wel eng omdat het nu snachts weer rond het vriespunt zit, volgens mij worden de suikers dan juist weer hoger?

Ik heb geen hooi analyse omdat het van verschillende weilanden komt en verschillende oogsten. Hij krijgt hippo selection standart (op advies van de equiterapeut). Selen schijnt idd te kort te zijn hier in de buurt dus dat is een van de redenen dat ie dat krijgt.
Verder heb ik msm besteld en kieselgold van st hippolyt.

Ik zou hem ook nogsteeds het liefst op blote voeten zien, maar de hoefsmid en de kliniek advieseren dus ijzers.

Ik heb een bak tot mn beschikking, ik moet aan de eigenaar vragen of ze daarin mogen staan overdag, nu is t weer nog zo goed dat dat snachts ook zou kunnen maar bin de bak zit geen overkapping dus zodra het weer slecht word moeten ze snachts wel binnen (ook vanwege de wet). Maar de bak is geen zand, de bak is met grof zand/kleine steentjes. Voor degene die in zweden wonen die weten wel wat ik bedoel.

Terugkomend op de foto’s, jaa die waren goed, geen rotatie of zinking. Mocht ik vrijdag naar de kliniek kunnen maken we nieuwe foto’s.

Skogsmulle ik zit vlakbij jönköping.

Hoe moeten de foto’s zijn? Ik ben daar heel slecht in _O- heb viahov van t weekend een mailtje gestuurd idd, maar met mn zelfde slechte foto’s := dus daar moeten er nog wat achteraan dan.

Of ie al bevangen is geweest weet ik dus niet, de vorige eigenaar zegt van niet maar of dat de waarheid is weet ik niet. Ergens denk ik het wel, of hij heeft het niet gezien _-:( hoe dan ook, hij betaald mee in een heel groot deel van alle kosten die ik maak. Hij is echt heel redelijk in zn meedenken enzo.

Hij staat niet alleen, dus die stress is er gelukkig niet, maar derest van verhuizing, ander voer, ander mens enzo wel.

Zn normale huisvesting gaat hier trouwens weiland met schuilstal zijn, was de bedoeling :') hij heeft altijd zo geleefd en dat wilde ik eigenlijk ook want ik wil ze ook zoveel mogelijk buiten hebben.. ik vind dit echt niks met stalrust, vind t vreselijk voor hem.. Dat zn doorbloeding nu slechter is, is iets dat ik ook de hele tijd heb gezegd. De hoefsmid wil dat ie afvalt, maar misschien ben ik blind, ik vind hem in ieder geval niet mega dik?

Of de bevangenheid nog actief is, is dus idd iets dat ik me heel erg afvraag, of dat het uberhaupt is geweest weet ik niet. Hij heeft de typische symptomen en beide dierenartsen en de hoefsmid zei het. Dit was ook het eerste dat in me op kwam.

Hij heeft zaterdag avond voor t laatst pijnstillers gehad, ik ga hem zometeen nog even filmen (als degene die me gaat helpen dr bed al uit is :') )

Ik hoop dat ik overal op heb gereageerd, als niet, sorry en stel je vraag of opmerking gerust nog eens. Ik ben heel blij dat jullie met me mee willen denken en adviezen willen geven.

Ik had hem hier net met de mestvork gekriebelt :')
Afbeelding
Afbeelding

Jaa ik had grootse plannen dus hoofdstel uit engeland gehaald _O- nooit een bit ingehad dus hij kauwde flink :=
Maar wilde nog even deze super schattige meneer laten zien <3
Afbeelding

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 09:20

Voor degene die vroeg hoe zn mest is :P lag nu een hoop die nog niet geroerd en geplet was
Afbeelding

Die blokken zien er nu zo uit, na 1,5 dag erop
Afbeelding
Afbeelding

En misschien een klein beetje goed nieuws maar zn puls is weg *\o/* zo even zien hoe hij loopt zonder medicatie want dat wil de dierenarts graag weten om te zien of ie op transport kan