Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
c_alsemgeest schreef:Wat Elisa2 zegt klopt, mijn luchtzuiger reageerde ook heel erg slecht op luzerne. Het is scherp en zuur. Alfalfa is al beter, maar ik had zelf de beste resultaten met Pavo daily plus. .
fransje23 schreef:c_alsemgeest schreef:Wat Elisa2 zegt klopt, mijn luchtzuiger reageerde ook heel erg slecht op luzerne. Het is scherp en zuur. Alfalfa is al beter, maar ik had zelf de beste resultaten met Pavo daily plus. .
Alfalfa is gewoon een andere naam voor luzerne.
Daarnaast is luzerne niet zuur, er zit veel calcium in wat de zuurgraad juist laat dalen.
Neemt niet weg dat ze er slecht op kunnen reageren. De vrij harde stukjes kunnen de maag irriteren.
Hopelijk geeft de scopie duidelijkheid, ts!
c_alsemgeest schreef:Alfalfa is jongere lucerne, het is zachter en minder stengelig en scherp en bevat als je echt Alfalfa hebt (en geen verkapte lucerne want veel wat als Alfalfa wordt verkocht zijn gewoon anders gehakselde niet jonge planten) ook minder suiker.
Het is zelf inderdaad niet zuur, maar door de samenstelling verzuurd het wel sneller in het spijsverteringskanaal dan andere ruwvoer opties doen. Doet de jonge plant ook minder, maar zoals ik al zei ben ik zelf daar ook niet echt fan van omdat er veel betere en zachtere opties zijn qua ruwvoer.
Connaisseur schreef:Gister heeft een orthopeed hem onderzocht. C1 en C2 zijn wel gevoelig maar niet genoeg om aan te nemen dat daar iets mee is. Scopie vanochtend is ook goed gegaan, fijn dat ik erbij kon zijn. Eigenlijk zag de maag er goed uit, op een paar kleine plekjes na. Die zouden opzichzelf niet echt voor klachten mogen zorgen. Maar het achterste gedeelte van de maag was iets donkerder gekleurd en de sluiting naar de dunnedarm had beter gemogen. Alles bij elkaar icm een luchtzuiger zou toch voor klachten kunnen zorgen. Daarom nu voor 2 weken halve dosis gastrogard en sucralfaat gekregen. Sommige paarden schijnen ondanks minimale bevindingen hier toch goed baat bij te hebben.
Hopelijk slaat het aan, anders is het nog een puzzel wat hem dwars zit.
Connaisseur schreef:Niet in de darmen gekeken, symptomen passen er ook niet echt bij. Kan natuurlijk wel altijd een kuur geven. Mest was vrij van zand en wormen iig.
Connaisseur schreef:Ga eerst eens beginnen met de zandkuur, dat kan sowieso geen kwaad. Ik train bij een gerenomeerde instructrice, vrouw van een dierenarts. Vandaag daar getraind en overlegt ook. Met rijden merk je niks aan hem en ze kon zo 123 ook niks zinnigs bedenken helaas.
Borstels lijken me niet het probleem, heb al jaren dezelfde en eerder nooit problemen gehad. Gestoken kan het ook niet zijn gezien de wisselende klachten en plekken. Osteopaat is echt pas geweest, helemaal nagekeken en niks gevonden.