Paard plotseling boos poetsen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamak

Re: Paard plotseling boos poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 20:58

Goede actie!

Je kunt ook vragen of ze even de echo tegen de buik houden morgen. Dat is betrouwbaarder dan naar mest kijken

Anneloes___M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 07:23

Spannend zeg! Duimen dat het mee valt. Wat betreft het boos doen op de hals. Mijn merrie deed gewoon overal boos met aanraken. Zelfs met voetjes optillen. Ze was gewoon mega chagerijnig door alle pijn die ze had. Arme snuit. ;( Wij zijn nu na ruim 3 maanden aan het afbouwen en over 2 weken klaar met de kuur, maar gister deed ze toch weer een beetje boos met poetsen. Harde borstels reageert ze nooit en met zachte borstels word ze boos. Zucht, het blijft een getob die maagzweren. :\

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:03

c_alsemgeest schreef:
Wat Elisa2 zegt klopt, mijn luchtzuiger reageerde ook heel erg slecht op luzerne. Het is scherp en zuur. Alfalfa is al beter, maar ik had zelf de beste resultaten met Pavo daily plus. .

Alfalfa is gewoon een andere naam voor luzerne.
Daarnaast is luzerne niet zuur, er zit veel calcium in wat de zuurgraad juist laat dalen.
Neemt niet weg dat ze er slecht op kunnen reageren. De vrij harde stukjes kunnen de maag irriteren.

Hopelijk geeft de scopie duidelijkheid, ts!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:17

fransje23 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Wat Elisa2 zegt klopt, mijn luchtzuiger reageerde ook heel erg slecht op luzerne. Het is scherp en zuur. Alfalfa is al beter, maar ik had zelf de beste resultaten met Pavo daily plus. .

Alfalfa is gewoon een andere naam voor luzerne.
Daarnaast is luzerne niet zuur, er zit veel calcium in wat de zuurgraad juist laat dalen.
Neemt niet weg dat ze er slecht op kunnen reageren. De vrij harde stukjes kunnen de maag irriteren.

Hopelijk geeft de scopie duidelijkheid, ts!

Alfalfa is jongere lucerne, het is zachter en minder stengelig en scherp en bevat als je echt Alfalfa hebt (en geen verkapte lucerne want veel wat als Alfalfa wordt verkocht zijn gewoon anders gehakselde niet jonge planten) ook minder suiker.
Het is zelf inderdaad niet zuur, maar door de samenstelling verzuurd het wel sneller in het spijsverteringskanaal dan andere ruwvoer opties doen. Doet de jonge plant ook minder, maar zoals ik al zei ben ik zelf daar ook niet echt fan van omdat er veel betere en zachtere opties zijn qua ruwvoer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:23

c_alsemgeest schreef:
Alfalfa is jongere lucerne, het is zachter en minder stengelig en scherp en bevat als je echt Alfalfa hebt (en geen verkapte lucerne want veel wat als Alfalfa wordt verkocht zijn gewoon anders gehakselde niet jonge planten) ook minder suiker.
Het is zelf inderdaad niet zuur, maar door de samenstelling verzuurd het wel sneller in het spijsverteringskanaal dan andere ruwvoer opties doen. Doet de jonge plant ook minder, maar zoals ik al zei ben ik zelf daar ook niet echt fan van omdat er veel betere en zachtere opties zijn qua ruwvoer.

Dus is alfalfa gewoon luzerne. Waarbij je vooral verschil is of het de hele plant is dus gehakseld in de zak zit of meer blad.

Het verzuren is totaal nieuwe informatie. Door her maagzuur is alles toch zuur wat de maag heeft gepasseerd? Daarbij zou het hoge calciumgehalte de zuurgraad juist laten dalen. Althans dat is mijn redenatie. Kun jij uitleggen waardoor het sneller verzuurd?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:41

Alfalfa is luzerne. Is gewoon onder andere de Engelse naam voor de plant.

Succes vandaag ts :) !

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:47

Nee dat schrijf ik niet.
Veel wat als alfalfa wordt verkocht is gewoon fijner gemalen/gehakseld lucerne. En dat is dus geen echte jonge alfalfa. Maar dat is hoe het toen aan mij uitgelegd is, kan dus best dat het allemaal 1 pot nat is, zou het zelf sowieso niet voeren.

Maar de uitleg die ik toen kreeg:

Alfalfa is de jonge plant, (tussen kiem en onvolwassen in) dus nog niet zo stengelig en scherp.
Bedrijven en consumenten zijn het alleen allemaal hetzelfde gaan noemen. Want in het buitenland waar ze het doorgaand alfalfa noemen is het meestal de jongere plant en niet de volwassen stengelige variant.

Dat begreep ik iig van de voerhandel. Of deze voerhandel is juist de gene die het gek benoemde, dat kan ook :+
Maar dan zou je dus de jonge variant zoeken.

Het is jonger, minder stengelig en dus ook makkelijker verteerbaar wat de passage tijd bevorderd. Waardoor het iets minder risico op verzuren heeft.
Het "verzuren" weet niet eens of het het goede woord is maar het kan iig een lagere ph en gas veroorzaken dit komt door de verhouding chlorofyl (te weinig) en suiker. Deze verhouding tot elkaar is in andere ruwvoer opties beter, waardoor je minder kans hebt op gas en irritatie bij paarden die een lagere passagesnelheid hebben van het spijsverteringskanaal. Wat bv paarden met veel zweren en/of darmproblemen vaak hebben.
En zeker veel minder risico op irritatie en prikkeling omdat het minder stengelig en scherp is.

Ik denk persoonlijk ook dat de scherpte en stekeligheid van de lucerne het grootste probleem is. En dat het andere een bijkomend probleem kan zijn bij paarden met echt grote problemen in de spijsvertering.

En omdat alfalfa, lucerne en luzerne meestal exact hetzelfde zijn als je het hier kan kopen. En er veel betere opties zijn qua ruwvoer zou geen van allen voor mij de keuze zijn bij een paard met maagproblemen.
Omdat je altijd het risico op die scherpte hebt wat je niet wil.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 10-09-24 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:49

Je kunt ook luzernebrok kopen.
Dan heb je geen scherpe of dikke stukjes ,maar wel het product?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:52

Ik heb altijd veel luzerne aan mijn paard gevoerd en eigenlijk is de vorm van luzerne hooi me het beste bevallen was qua stelligheid. Doordat ze het zelf kauwen krijg je geen scherpe eindjes zoals wanneer het met scherpe messen gehakseld is.
Brok kan ook idd :) of lijnzaadbrok, maar dat is ook echt een dikmaker. Maar dat is ook vriendelijk op de maag en darmen

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 18:34

Gister heeft een orthopeed hem onderzocht. C1 en C2 zijn wel gevoelig maar niet genoeg om aan te nemen dat daar iets mee is. Scopie vanochtend is ook goed gegaan, fijn dat ik erbij kon zijn. Eigenlijk zag de maag er goed uit, op een paar kleine plekjes na. Die zouden opzichzelf niet echt voor klachten mogen zorgen. Maar het achterste gedeelte van de maag was iets donkerder gekleurd en de sluiting naar de dunnedarm had beter gemogen. Alles bij elkaar icm een luchtzuiger zou toch voor klachten kunnen zorgen. Daarom nu voor 2 weken halve dosis gastrogard en sucralfaat gekregen. Sommige paarden schijnen ondanks minimale bevindingen hier toch goed baat bij te hebben.

Hopelijk slaat het aan, anders is het nog een puzzel wat hem dwars zit.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 19:10

Connaisseur schreef:
Gister heeft een orthopeed hem onderzocht. C1 en C2 zijn wel gevoelig maar niet genoeg om aan te nemen dat daar iets mee is. Scopie vanochtend is ook goed gegaan, fijn dat ik erbij kon zijn. Eigenlijk zag de maag er goed uit, op een paar kleine plekjes na. Die zouden opzichzelf niet echt voor klachten mogen zorgen. Maar het achterste gedeelte van de maag was iets donkerder gekleurd en de sluiting naar de dunnedarm had beter gemogen. Alles bij elkaar icm een luchtzuiger zou toch voor klachten kunnen zorgen. Daarom nu voor 2 weken halve dosis gastrogard en sucralfaat gekregen. Sommige paarden schijnen ondanks minimale bevindingen hier toch goed baat bij te hebben.

Hopelijk slaat het aan, anders is het nog een puzzel wat hem dwars zit.

fijn dat er een begin is, hopenlijk werkt het

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 22:32

Hopelijk slaat het aan!

silke_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 13:54

Hé ik ben erg benieuwd hoe het nu met hem gaat en of hij al beter reageerd op aanraking.

Mijn ruin (ook een luchtzuiger) heeft ook een hele periode bloedwormen gehad deze was zo hardnekkig hij kon geen enkele aanraking accepteren en was niet zichzelf. Na meerdere wormenkuren en een panacur is hij er nu van af gelukkig en is hij mooi aangekomen en blij.

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 21:31

Erg wisselend, weet het niet zo goed eigenlijk.

Medicatie leek 3/4 dagen aan te slaan, maar daarna eigenlijk weer zuur gedrag met poetsen. Medicatie wel opgemaakt en in overleg daarna pijnstiller gegeven om te kijken wat dat doet. Heb ik 4 dagen gegeven, leek hem goed te doen. Daarna gestopt en geen mega terugval/omschakeling. Ene keer wel zuur, andere keer niet. Dan weer op deze plek, dan weer ergens anders of helemaal niet of overal.

Vandaag met rosborstel alleen onderin de flank gevoelig, hals vond hij juist fijn. Terwijl met de harde borstel weer wat reactie. Daarna gewassen en met zweetmes weer geen probleem.

Klachten zijn dusdanig vaag en wisselvallig dat de dierenarts het niet goed weet. Dan moet hij binnenstebuiten gekeerd worden. Maar dat wordt nu niet aangeraden, met opvoelen is hij namelijk niet dusdanig gevoelig en helemaal niet zuur. Komt wat overeen met "pismerrie gedrag" maar het is een ruin. Ik kijk het nog maar even aan, met rijden merk ik geen verschil en hij is vaker normaal dan zuur dus zie wel waar het naartoe gaat voorlopig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:53

Is er nog gekeken naar zand in de darmen? Als er geen zand in de mest zit hoeft dat niet uit te sluiten dat er toch zand in de darmen zit.

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 07:58

Niet in de darmen gekeken, symptomen passen er ook niet echt bij. Kan natuurlijk wel altijd een kuur geven. Mest was vrij van zand en wormen iig.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:04

Doen je borstels geen pijn ?Als je nu eens alleen zo n schapen vacht handschoen gebruikt ? Kan best dat hij ruwe snelle bewegingen onaangenaam vind op zijn lichaam.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:24

Paarden die erg vast zitten in hun lijf, met name in de fascies kunnen ook enorm reageren op aanrakingen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:39

Kan hij veel gestoken zijn door stekebeesten? Sommige steekbeesten geven geen bult, maar wel een gevoelige huid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:57

Connaisseur schreef:
Niet in de darmen gekeken, symptomen passen er ook niet echt bij. Kan natuurlijk wel altijd een kuur geven. Mest was vrij van zand en wormen iig.

Gevoelig onderin de flank kan daar wel op duiden. Als er al langere tijd mest in de darmen zit vind je het niet altijd in de mest terug. Afhankelijk van de hoeveelheid zand, kunnen de symptomen divers zijn. Met een echo of RX kun je dat beter controleren. Om lang aanwezig zand uit de darmen te krijgen zijn vaak wel een paar zandkuren nodig. Ik zou zeker een zandkuur doen - dat is sowieso goed na het weideseizoen - en gelijk daarna de mest nog eens checken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 18:18

Osteopaat laten kijken naar schoftregio en ribben! Fijn dat de maag zelf nu even geen klachten geeft maar er loopt veel belangrijke neurologie van en naar de maag en eerste stuk van de darm. Dit vergeten mensen vaak, de neurologie, dat alle functies in het lichaam niet zomaar spontaan ontstaan maar stimulatie nodig hebben vanuit het ruggenmerg.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 18:23

Ik zou ook de luzerne achter wegen laten of vervangen door een brok :j

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 21:40

Ga eerst eens beginnen met de zandkuur, dat kan sowieso geen kwaad. Ik train bij een gerenomeerde instructrice, vrouw van een dierenarts. Vandaag daar getraind en overlegt ook. Met rijden merk je niks aan hem en ze kon zo 123 ook niks zinnigs bedenken helaas.

Borstels lijken me niet het probleem, heb al jaren dezelfde en eerder nooit problemen gehad. Gestoken kan het ook niet zijn gezien de wisselende klachten en plekken. Osteopaat is echt pas geweest, helemaal nagekeken en niks gevonden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 09:24

Jammer dat er nog weinig duidelijkheid is.

Zal mijn vraag nog eens stellen, is hij gasserig? Want daar kunnen ze ook last van hun buik door krijgen. Zeker luchtzuigers..ik had er een en die moest echt regelmatig lopen anders werd het gaskoliek. Had altijd colosan klaar staan. Deze kon ook totaal niet tegen voordroog.

Als hij last had van teveel gas ging zijn rug ook strak staan en werd hij chagerijnig.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:48

Connaisseur schreef:
Ga eerst eens beginnen met de zandkuur, dat kan sowieso geen kwaad. Ik train bij een gerenomeerde instructrice, vrouw van een dierenarts. Vandaag daar getraind en overlegt ook. Met rijden merk je niks aan hem en ze kon zo 123 ook niks zinnigs bedenken helaas.

Borstels lijken me niet het probleem, heb al jaren dezelfde en eerder nooit problemen gehad. Gestoken kan het ook niet zijn gezien de wisselende klachten en plekken. Osteopaat is echt pas geweest, helemaal nagekeken en niks gevonden.

Ribbenkast gecontroleerd, kan zijn dat hij met spelen een wat te harde klap gehad heeft waardoor de ribben - lange en/of korte - een kneuzing hebben opgelopen en het daarom gevoelig!

Paarden kunnen elkaar best hard raken en dat kan kneuzingen/trauma's - in spieren en spierweefsel, of een ribspiertje; - opleveren en dan kan herstel best wel even duren

CTO-gebied
Het CTO-gebied is de overgang van halswervelkolom naar borstwervelkolom. 'n tikje tegen de borst kan heftig zijn in dit gebied
Laatst bijgewerkt door mce op 02-10-24 10:57, in het totaal 3 keer bewerkt